Direktorica Ramira, Tanja Pureta, za Pametnu kunu i 24 sata govori o javnim nastupima!Jeste li znali da istraživanja pokazuju da se ljudi više boje javnog nastupa nego smrti? Taj strah rezultira različitim simptomima, a mi vam donosimo rješenje kako da se straha od javnog nastupa oslobodite!
Jeste li znali da je strah od javnog govora na prvome mjestu svih strahova dok je strah od smrti tek na sedmom mjestu? Više od 41% ljudi ima strah od govora pred većom grupom ljudi. Mala razina treme je pozitivna jer vam daje energiju, srce brže lupa što znači da više kisika dolazi do mozga i vaša će izvedba zbog toga biti bolja. Problem nastaje kada trema postane prevelika i umjesto da mislite na ono što trebate govoriti, mislite na simptome svog straha. Ti simptomi se najčešće osjećaju u tijelu.
Strah od prezentiranja pred publikom jedan je od najčešćih i najjačih strahova suvremenog poslovnog čovjeka. Kako je učinkovita komunikacija i prezentacija raznog materijala vrlo bitna u poslovnoj svakodnevici, usvajanje vještina kvalitetnog prezentiranja je od iznimne važnosti. Na taj način osoba stječe sigurnost te maksimalno povećava vjerojatnost ostvarenja ciljeva prezentacije.
Čak i iskusni govornici imaju probleme i to je sasvim normalna pojava jer postoji strah da ih sudionici čitaju kao otvorenu knjigu. Da bi se oslobodili od straha potrebna je temeljita i pravilna priprema jer može pomoći da strah smanjite za oko 75 posto. Pravilno disanje može smanjiti strah za još 15 posto, a mentalno stanje za 10 posto.
Simptomi anksioznosti zbog prezentiranja
Strah se manifestira kroz simptome poput ubrzanog rada srca, znojnih dlanova, gubitak pamćenja, poteškoće u disanju, crvenilo u licu i napetosti mišića. Također, u situacijama straha od nastupa možete premalo ili previše jesti, previše pušiti, biti fizički nemirni, imati poteškoća sa spavanjem i slično. Učinkovita komunikacija i prezentacija mogu biti ugrožene i zbog poteškoća s koncentracijom i dosjećanjem naučenog materijala.
Neki se simptomi javljaju ranije, a uglavnom se odnose na vaše misli koje prije prezentiranja budu negativne i/ili preokupirane nadolazećim izlaganjem. Kako postoje simptomi prije, tako prostoje i oni koji se javljaju nakon prezentacije. Takvi simptomi su najčešće misaoni i ponašajni, a dolaze u obliku izbjegavanja situacija u kojima trebate prezentirati.
Simptome anksioznost normalno je doživjeti u situacijama čiji vas ishodi brinu. U većini situacija anksioznost će prestati kada situaciju koje ju izazivaju prestanu. No u situacijama kada prezentirate, bitno je da u tom danom trenutku učinkovito obavite ono što se od vas traži. Učinkovita komunikacija i prezentacija materijala pomoću digitalne tehnologije bitan je dio svakog posla i obrazovanja iako donosi svoje zamke. Stoga je potrebno anksioznost koja se javlja prije, tijekom ili nakon prezentiranja svesti na onu razinu koja će nam omogućiti pravilnu i dobrodošlu količinu stresa. Kako biste smanjili taj strah počnite čitati više o anksioznosti da biste lakše prepoznali vlastite simptome. Preporuča se i redovita tjelesna aktivnost kako biste otpustili stres te kako biste izgradili jaču otpornost na stres. Također, šetnja i vježbe disanja dobri su načini umirivanja osjećaja anksioznosti. Sudjelujte u aktivnostima u kojima uživate i zbog kojih se osjećate dobro. Uživajte u društvenoj interakciji i vezama, što vam može umanjiti brige.
Učinkovita komunikacija i prezentacija
Nije važno ono što kažete, nego kako to kažete. Riječi nisu jedino sredstvo kojim komunicirate, jer su praćene stavom, gestikulacijom, položajem tijela. Riječima možete reći nešto, no komunicirati nešto potpuno suprotno s tonom glasa, izgledom ili stavom.
Učinkovita komunikacija je ona komunikacija u kojoj je primatelj informacija shvatio što ste rekli. Međutim, ako govorite uz promukao glas zbog straha, pogled koji govori „prestravljen sam“ i crveno lice, vaša poruka neće biti shvaćena na način na koji to želite. Riječi nisu jedino sredstvo kojim komunicirate. Riječi su praćene stavom, gestikulacijom, položajem tijela i još mnogočime što je golim okom skoro nevidljivo. Riječima možete nešto reći i komunicirati nešto potpuno suprotno s tonom glasa, izgledom ili stavom. Iz tog razloga, učenje komunikacije umjetnost na neki način je umjetnost, a pogotovo ako se borite sa strahom od prezentiranja. Koju su bitni dijelovi na koje trebate obratiti pozornost te kako ih dobro usvojiti? Učinkovita komunikacija i prezentacija garantirana je ukoliko primijenite naše savjete.
Sami procijenite ili pitajte kolege i/ili nadređenog trebate li poraditi na svojem strahu od izlaganja. Možda ste i sami tijekom čitanja shvatili kako vaš strah od izlaganja nije toliko strašan. Možda ste shvatili kako nemate potrebu smanjivati taj strah jer vam on omogućava da vas publika gledao kao čovjeka. Ne zahtjeva baš svaka učinkovita prezentacija nultu razinu straha, potpunu samouvjerenost u sebe i svoje izlagačke sposobnosti.
Važnost tjelesnog stava
Potrebna je priprema i dobro poznavanje teme koju prezentirate kako biste zadobili povjerenje onih koji nas slušaju, ali i samopouzdanje. Također, važan dio prezentacijskih tehnika predstavlja i usvajanje pravilnog tjelesnog stava. Mnogi ljudi su u početku iznenađeni činjenicom da je tjelesni stav toliko važan. Mnogi su bili uvjereni kako učinkovita komunikacija i prezentacija zahtijevaju samo dobro strukturiranje sadržaja. Pravilan stav tijela važan je iz dva razloga. Ljudi najveći dio informacija primaju vizualnim putem, pa je stoga učinkovita komunikacija potkrijepljena upravo neverbalnom komunikacijom. Neverbalna komunikacija je sve ono što drugima komuniciramo našim tijelom: stavom, kretnjama i izrazima lica.
Ukoliko publici izgledamo zainteresirano, pozitivno, konstruktivno i vjerodostojno, ona će biti otvorena i za primanje sadržaja koji joj želimo prenijeti. Drugi razlog je taj što pravilnim tjelesnim stavom možemo značajno utjecati na smanjivanje ili čak potpuni nestanak prezentacijskog straha. Naime, stajanje punim stopalima čvrsto na podlozi te uspravna leđa osnovne su karakteristike tjelesnog stava u kojem se čovjek osjeća sigurno i samopouzdano. Učinkovita komunikacija događa se prvenstveno kroz tjelesni stav. Ne samo što će vam osigurati uspješniju izvedbu nego ćete se i vi osjećati bolje. Drugi će vas vjerojatnije percipirati boljima što može rezultirati većim uspjehom bilo na poslu ili u svakodnevnoj komunikaciji.
Savjeti za pravilan tjelesni stav
Osim prethodno opisanog tjelesnog stava koji podržava sigurnost, učinkovita komunikacija i prezentacija zahtijeva i sljedeće. Kada stojite na mjestu dobro je držati noge paralelno jer na taj način dodatno osiguravate samopouzdanje i vjerodostojan stav. Kretanje za vrijeme prezentacije je poželjno jer pridonosi dinamičnosti, ali je dobro da bude smisleno i odmjereno. Ruke je dobro držati sprijeda, po mogućnosti negdje u ravnini struka, a pokretima ruku možete dobro istaknuti sadržaj. Najbolje je da su ruke prazne prilikom prezentacije. Ako se trebate služiti pokazivačem ili flomasterom, važno je da ih držite mirno, odnosno da izbjegavate „igranje“ s tim alatima. I posljednje, pogledom je najbolje obuhvaćati čitavu publiku kako bi se svi osjećali uključenima.
Najbolje je kada stav prilikom prezentiranja izgleda kao vaš prirodan jer tako ostvarujete najveći učinak na vas same i publiku. To ćete postići vježbanjem u svakodnevnim situacijama komunikacije s drugima. Možda će kao motivacija poslužiti činjenica da je dojam koji ostavljamo važan u svakoj komunikaciji, a ne samo prilikom službenih prezentacija. Imajte na umu da u publici uvijek postoji netko tko drugačije gleda na obrađenu temu pa će vas ugnjaviti pitanjima. To ne znači da je vaša prezentacija pogrešna. Ponekad su iracionalni ljudi, a ne prezentacija.
Ukoliko želite svoj strah od javnih nastupa svesti na minimum, započnite već danas vježbanjem pravilnog tjelesnog stava. Ne samo da će komunikacija biti uspješnija nego ćete se i vi osjećati bolje. Drugi će vas percipirati boljima što može rezultirati većim uspjehom bilo na poslu ili u svakodnevnoj komunikaciji. Usvojite sve navedene vježbe kako bi što bolje kontrolirali svoje strahove.
Priprema
Ljudi najveći dio informacija primaju vizualnim putem. Stoga ako imate priliku, svoju prezentaciju popratite vizualnim sadržajem. Na taj način potičete zanimaciju kod publike, ali i smanjujete fokus koji publika ima na vama. Također, vizualni sadržaji mogu vam služiti kao podsjetnik na nešto što često zaboravljate prezentirati. Na taj si način smanjujete stres koji se stvara kada strahujete da ćete nešto zaboraviti reći. Pazite na edukaciju - što više znanja i informacija imate, to će vaše izlaganje biti uvjerljivije. Ako pozorno isplanirate svoje izlaganje i izvježbate prezentaciju, bit ćete manje nervozni, a ljudi će vas više slušati. Razmislite o tome što vaša publika već zna, a što trebate naglasiti. Što bi ih moglo zanimati, a što nema smisla uključiti u izlaganje s obzirom na objektivno stanje stvari. Učinkovita komunikacija i prezentacija ne trebaju trajati dugo kako bi bile učinkovite. Ono što trebate reći naučite govoriti na što jasniji, ali koncizan način. Zapitajte se postoji li nešto što bi ih mogli naučiti, te kako ćete ih najbolje držati zainteresiranima dovoljno dugo da vaša prezentacija postigne svoj cilj. Pazite i koje riječi koristite jer riječi kojima opisujemo cilj utječu na njegovo ostvarenje. Tako si smanjujete stres koji ćete sigurno doživjeti ako vaša publika gubi pažnju i zainteresiranost.
Vaša prezentacija treba imati početak i kraj. Govor započnite brzim retoričkim pitanjem, prikladnim citatom ili anegdotom kako biste privukli pozornost. Na kraju poentirajte s jednostavnim zaključkom koji će biti glavna poruka vaše prezentacije. Natjerajte vašu publiku da se zapita o onome što ste prezentirali i da doista razmišlja o problemima ili rješenjima koje ste iznijeli.
Ostali trikovi
Učinkovita prezentacija zahtijeva puno, no krajnji rezultat je toga vrijedan. Pokušajte se naspavati. Ako večer prije niste dovoljno spavali, bit ćete umorni što može rezultirati stresom i manjkom koncentracije. Prije govora pojedite nešto, ali izbjegavajte piti gazirana pića. Usta će vam biti suha. Prije govora, prošećite do mjesta s kojega ćete govoriti kako bi vam prostor bio poznat. Ako počnete govoriti i glas vam "zapinje", fokusirajte se na vlastito disanje i popijte vode. Ako se usredotočite na nekoga u zadnjem dijelu prostorije to može imati smirujući učinak na vas. Možda ćete se osjećati čudno, ali ne brinite, nećete tako izgledati.
Pripremite se na situacije u kojima će vam netko postaviti pitanje, a možda nećete znati odgovor. Ponekad je sudionicima teško reći "ne" ili "ne znam", umjesto toga recite kako je postavljeno zanimljivo pitanje, no ne osjećate se dovoljno kompetentno da biste odgovorili na njega. Nastavno na to, recite kako ne biste odgovorili na pitanje kako publici ne biste pružili krive informacije. Učinkovita komunikacija i prezentacija ne završavaju s "To je sve". Pripremite dobro i završni dio govora da se ne nađete u neugodnoj situaciji. Ako se zbunite ili ste vidno pod stresom zbog izlaganja, dobro je našaliti se na svoj račun. Ljudi će posljedično imati više razumijevanja za vaš strah i možda ćete dobiti znakove podrške od pojedinih ljudi. Za kraj, sjetite se da znate mnogo o svojoj temi i da ste vođeni entuzijazmom. To je već pola posla. Povratna informacija ima čudesnu vrijednost pa upitajte slušatelje kako su doživjeli vašu prezentaciju.
Posljednje, ali vrlo važno: ne izbjegavajte situacije javnog nastupa. Što im se češće izlažete, strah koji osjećate biti će manji.