Emocije su sastavni dio našeg života. Moglo bi se reći da su emocije poput boja te čine naš život potpunijim i boje naša iskustva i doživljaje. Psiholozi razlikuju osnovne i složene emocije. Osnovne emocije javljaju se još u djetinjstvu i karakteristične su za sve ljude. Postoji 6 osnovnih emocija, a to su strah, ljutnja, sreća, tuga, iznenađenje i gađenje. Složene emocije predstavljaju kombinaciju dvije ili više emocija. Na primjer, ljubomora može biti kombinacija ljutnje i straha ili tuge. Osim ljubomore, složene emocije su primjerice krivnja, ljubomora, ljubav, sram i preopterećenost. Često se koristi kriva terminologija za emocije, te ih dijele na pozitivne i negativne. Važno je naglasiti da ne postoje pozitivne i negativne emocije, nego nama ugodne i neugodne.
Emocije mogu poboljšati kvalitetu našeg života, a s druge strane mogu i biti izvor stresa i anksioznosti. Njihova važnost odražava se i u organizacijskom kontekstu. Nerijetko se događa to da nas emocije preplave i dominiraju našim životima, a samim time i upravljaju našim postupcima, ponašanjima i mislima. Upravljanje emocijama u organizacijama postalo je ključni faktor u razvoju i održavanju uspješnog poslovanja. Emocije mogu povećati ili smanjiti motivaciju zaposlenika. Kako je to moguće? Ako zaposlenici svoje radne zadatke, odnosno svoj posao povezuju s ugodnim emocijama (kao što su osjećaj prihvaćenosti, cijenjenosti i ispunjenosti), povećat će se kvaliteta njihovog rada, a samim time i njihova efikasnost. S druge strane, ako zaposlenici svoj posao povezuju s neugodnim emocijama, to se može negativno odraziti na kvalitetu njihovog rada.
Upravljajte emocijama kako one ne bi upravljale vama
Postavlja se pitanje što znači upravljati emocijama posebno u situacijama kad do izražaja trebaju doći naše prezentacijske, prodajne ili pregovaračke vještine, ? Upravljanje emocijama odnosi se na to da nismo „žrtve“ naših emocija, odnosno one ne upravljaju nama, nego mi upravljamo njima. Drugim riječima, upravljanje emocijama odnosi se na to da na adekvatan način kontroliramo naše ponašanje i izražavanje ugodnih ili neugodnih emocija. Važno je naglasiti to da upravljanje emocijama ne znači potiskivanje ili ignoriranje vlastitih emocija, nego se to odnosi na usmjerenost i izražavanje vlastitih emocija na primjeren način.
Kada nas preplave emocije, nerijetko donosimo impulzivne odluke koje su uglavnom pogrešne i koje bi nas mogle dovesti u neugodne situacije. Primjerice, ljudi kad su ljuti često kažu drugima stvari koje nisu htjeli (na taj način) reći ili se ponašaju agresivno. Možda ste vidjeli (ili ste sami iskusili na vlastitoj koži) kako je netko bio jako ljut na radnom mjestu, te je iskalio svoj bijes na drugoj osobi ili stvari. Na primjer, to može biti lupanje vratima, bacanje predmeta po prostoriji ili vikanje na svoje radne kolege. Sve su to primjeri kada su emocije upravljale nama i utjecale na naše ponašanje. Kako se to ne bi događalo mi se trebamo usmjeriti na upravljanje emocijama, a ne dopustiti njima da upravljaju nama. Dakle, važno je učiti prepoznavati i osvijestiti svoje emocije te naučiti kako se nositi s njima na način koji neće vama ili drugima nanijeti štetu. Upravljanje emocijama nije nimalo lagan zadatak i može zahtijevati vrijeme i trud. Međutim, kada naučimo kako upravljati svojim emocijama, osjećat ćemo se bolje i bit ćemo sposobniji razvijati bolje odnose s drugim ljudima.
Važnost emocionalne inteligencije
Zamislite samo u koliko ste slučajeva mogli bolje usmjeriti svoje emocije i iskoristiti ih za ostvarenje ugodnih trenutaka. Vaš glavni saveznik u takvoj promjeni je emocionalna inteligencija - dimenzija inteligencije odgovorna za našu vještinu upravljanja sobom, kao i vezama s drugim ljudima. Ona nam pomaže u ostvarenju osobnog zadovoljstva, poslovnog uspjeha te uspješne suradnje s drugima. Ljudi s visokom emocionalnom inteligencijom imaju duboko razumijevanje vlastitih emocija, kao i emocija drugih. Te informacije mogu upotrijebiti kao vodič u promišljanju i djelovanju.
U poslovnom svijetu se sve više stavlja naglasak na emocionalnu inteligenciju. U prošlosti više je bio naglasak na kognitivnim sposobnostima kao najvažnijim kriterijima za uspjeh u poslovnom svijetu. Međutim, s vremenom je postalo jasno da nisu važne samo kognitivne sposobnosti, nego i emocionalna inteligencija ima važnu ulogu u poslu.
Emocionalna inteligencija može poboljšati međuljudske odnose i učinkovitu komunikaciju na radnom mjestu. Visoko emocionalno inteligentni ljudi su svjesni vlastitih emocija i mogu ih kontrolirati u stresnim situacijama. Oni također mogu prepoznati emocije drugih ljudi i prilagoditi svoju komunikaciju prema tome. To može dovesti do smanjenja konflikata i poboljšanja timskog rada. Također, emocionalna inteligencija može pomoći pojedincima da budu učinkovitiji u upravljanju vlastitim vremenom i prioritetima. Visoko emocionalno inteligentni ljudi su sposobni prepoznati svoje prioritete i stvoriti uravnotežen raspored kako bi se nosili sa zahtjevima svakodnevnog poslovanja. Oni također mogu učinkovito upravljati stresom, što može poboljšati produktivnost i smanjiti vjerojatnost za burnout.
Uz našu stručnu podršku interaktivne metode individualnog menadžment coachinga i grupnog rada na Menadžment Leadership Akademiji razvit ćete vještine razumijevanja i prepoznavanja te upravljanja i korištenja vlastitih, ali i tuđih emocija. Emocionalna inteligencija bit će vaš ključan suputnik na putu ka poslovnom uspjehu i osobnom zadovoljstvu.
Upravljanje emocijama je alat za uspješan razvoj
U današnje doba sve zahtjevnijeg tržišta, više nije dovoljno biti stručnjak u onome što radimo. Istraživanja pokazuju kako su danas posebno važne i cijenjene kompetencije radnika: sposobnost efikasnog komuniciranja i rada u timu, prilagodljivost neočekivanim situacijama te samopouzdanje i inicijativa. Sve emocije služe nekoj svrsi, one su reakcija na naša iskustva. Kada ih znamo prepoznati i upravljati njima, sprječavamo da nas ometaju u našem svakodnevnom funkcioniranju i osiguravamo da u svakom trenutku mi aktivno vladamo svojom okolinom. Tada mi upravljamo emocijama, a ne one nama.
Većina ljudi svakodnevno doživljava velik raspon stanja i emocija. Stihijskim prihvaćanjem emocija koje se pojavljuju u različitim situacijama prihvaćamo da su one nešto nad čime nemamo kontrolu. Odbijanjem upravljanja vlastitim emocijama postajemo marionetom naše okoline. U poslovnom kontekstu to može imati osobito teške posljedice za naše poslovne odnose, kako unutar tima, tako i s vanjskim suradnicima. Pritisak rokova, konflikti unutar tima, neslaganje s klijentima… Naučiti upravljati vlastitim emocijama u takvim situacijama vjerojatno je najvažnija vještina za poslovno i privatno funkcioniranje. Riječ je o alatu za uspješan razvoj zaposlenika, nošenje s promjenama i neočekivanim situacijama. Sposobnost upravljanja vlastitim emocijama može značajno poboljšati vašu motivaciju, zadovoljstvo i produktivnost, što će se odraziti i na vaše poslovne rezultate.
Upravljanje emocijama igra ključnu ulogu u izgradnji emocionalne inteligencije jer nam omogućava da bolje razumijemo svoje emocije, prepoznamo ih u drugima, te ih kontroliramo na način koji nas vodi prema pozitivnom ishodu. To nam omogućava da učinkovitije komuniciramo, surađujemo i rješavamo probleme u svim područjima života.
Menadžer treba efikasno upravljati emocijama
Upravljanje emocijama važno je kako za zaposlenike, tako i za menadžera. Zaposlenici često od svojih menadžera traže savjete o tome kako reagirati i nositi se s teškim situacijama. Zato je važno da menadžeri budu svjesni emocionalnog rada u koji su uključeni njihovi zaposlenici. Naime, menadžer koji je sposoban prepoznati i razumjeti emocije svojih zaposlenika može bolje motivirati tim, poboljšati radnu atmosferu i smanjiti stres u radnom okruženju. Također, menadžer koji je sposoban efikasno upravljati svojim vlastitim emocijama može ostati miran i koncentriran u teškim situacijama, što je ključno za donošenje racionalnih odluka.
Menadžeri mogu pomoći u smanjenju emocionalnog opterećenja vodeći računa o emocionalnoj kulturi radnog mjesta. Oni mogu stvoriti prilike za zaposlenike da otvoreno razgovaraju o svojim emocionalnim iskustvima i pruže podršku kada je to potrebno. Ako konceptualiziraju emocionalni rad i poduzmu korake za upravljanje emocionalnom kulturom, menadžeri će bolje podržati emocionalnu dobrobit svojih zaposlenika. Komunikacija također igra važnu ulogu u upravljanju emocijama u organizacijama. Komunikacija bi trebala biti otvorena i transparentna, a zaposlenici bi trebali biti uključeni u proces donošenja odluka koje utječu na njih. Kada zaposlenici osjete da se njihove ideje i mišljenja cijene i da se uzimaju u obzir, manje su skloni negativnim emocijama i lakše se motiviraju za rad.
Kako bi postao bolji u upravljanju emocijama, menadžer treba osvijestiti svoje emocije i naučiti prepoznati kada se osjeća frustrirano ili pod stresom. Osim toga, menadžer bi trebao razviti strategije za suočavanje sa stresom. Stres je čest uzrok emocionalnih reakcija, pa menadžer koji je sposoban kontrolirati svoj stres može biti uspješniji u upravljanju emocijama.
Smjernice za upravljanje emocijama
Činjenica je da nemamo svi razvijene jednake strategije i ne upravljamo emocijama na primjeren način. Ali, dobra vijest je da možemo naučiti i vježbom doći do prikladnog načina iskazivanja emocija. Ovdje su neke smjernice za upravljanje emocijama:
- Upoznajte sebe - osvijestite svoje misli, ponašanja i emocije koje osjećate u raznim situacijama. Što smo svjesniji sebe, imamo veću sposobnost pratiti, kontrolirati i predviđati vlastite reakcije u različitim situacijama
- Pokušajte razumjeti svoje emocije - pokušajte shvatiti zašto osjećate određenu emociju i što je uzrokuje. To može pomoći u identificiranju nekih osnovnih problema koji uzrokuju te emocije. Razumijevanje emocija može pomoći u pronalaženju načina kako ih učinkovito kontrolirati
- Prihvatite svoje emocije - prihvaćanje emocija znači da ne trebamo osuđivati sebe zbog emocija koje osjećamo. Trebamo ih prihvatiti kao normalan dio našeg života. Prihvaćanje emocija također znači da ne moramo reagirati na svaku emociju koju osjećamo
- Pronađite prikladan način za upravljanje emocijama - na primjer, ako osjećamo ljutnju, možemo odabrati ne reagirati impulzivno i napraviti nešto loše, već se umiriti i razmisliti o tome kako ćemo se nositi s tim osjećajem
- Izrazite svoje emocije - izražavanje emocija znači da ih ne trebamo zadržavati u sebi, već ih možemo izraziti na prikladan način. To može uključivati razgovor s nekim bliskim, pisanje dnevnika, kreativno izražavanje kroz umjetnost ili bilo koju drugu aktivnost koja vam omogućuje da izrazite svoje emocije
- Vježbajte samokontrolu - vježbajte kako se suzdržati od impulzivnih reakcija kad ste pod stresom ili kada vam je teško. Na primjer, kad ste ljuti, pokušajte duboko udahnuti i brojati do deset prije nego što donesete odluku ili izgovorite nešto što bi moglo biti neprimjereno
Upravljanje emocijama je ključno za postizanje mentalne ravnoteže i uspješnog osobnog i profesionalnog života, stoga, uložite vrijeme i trud u razumijevanje svojih emocija i njihovo upravljanje kako biste postali sretniji, zdraviji i produktivniji.