U članku objavljenom na portalu Women in Adria Tanja otkriva tajne za svladavanje straha od javnog nastupa i poboljšanje prezentacijskih vještina.
Kako biste bili uspješni u svojoj funkciji te efikasno vodili poduzeće bilo koje veličine potrebno je adekvatno organizirati zaposlenike. Upute vezane uz radne zadatke i strateške ciljeve poduzeća stoga moraju biti jasne i razumljive.
Jedino tako zaposlenici mogu optimalno izvršavati vlastite dužnosti i zajedno kreirati željenu poduzetničku klimu. U konačnici, s dobrom komunikacijom moći ćete uspostaviti odnos povjerenja i angažiranost zaposlenih što će rezultirati povećanom organizacijskom učinkovitosti poduzeća. U suvremenom je svijetu nemoguće pojmiti uspješnog poduzetnika koji ne posjeduje dobre govorničke i prezentacijske vještine.
Uspješnim prezentiranjem ideja stvarate priliku za vlastitim, ali i profesionalnim razvitkom vaših zaposlenika te postupno mijenjate način funkcioniranja vašeg poduzeća. Ipak je u određenim situacijama teško upravljati vlastitim reakcijama, pa većina ljudi doživljava nervozu, znojenje, grč u tijelu prilikom javnog nastupa, ali naravno da postoje tajne uspješne samoprezentacije uz koje nam se sve čini puno lakše i jednostavnije.
Bilo da je u pitanju čitanje kratkog teksta u školi ili pak precizno pripremljen govor pred masom ljudi, u pitanju je nešto što je većina nas prošla i ne želi ponoviti. Nameće nam se pitanje kako prevladati taj nastali strah od javnog nastupa i uspješno izložiti vlastite ideje? Prije nego što obrazložimo kako to postići potrebno je razjasniti proces nastanka straha te njegove manifestacije.
Strah od javnog nastupa jedan je od najraširenijih
Mnogi od nas su promatrali druge dok drže govore i mislili: „Kako je njima to tako lako?” No bili smo u krivu – nije im lako. Većina ljudi doživljava osjećaj straha za vrijeme javnog nastupa. On je često iskustvo i svakodnevna pojava kod ljudi svih dobi. Međutim, utjecaj straha na uspješnost izlaganja pod utjecajem je faktora poput vrste publike, procjene kvalitete sadržaja izlaganja ili intenziteta straha.
Ako osoba doživljava umjerenu količinu straha, dodatno se aktivira organizam što potiče ulaganje truda i optimalnu izvedbu. Doživljavanje treme može biti i poželjno kako bismo imali optimalnu razinu pobuđenosti potrebnu za funkcioniranje u situacijama javnog govora. Suprotno tome, pretjerana razina treme aktivira reakciju borbe ili bijega te otežava prenošenje misli na razumljiv i jasan način. Kako bismo to izbjegli potrebno je naučiti kontrolirati strah od javnog nastupa te poboljšati svoje prezentacijske vještine kako bi trema bila minimalna.
Strah od javnog nastupa je jedan od najvećih strahova suvremenog čovjeka. Razlog tome je što se ljudi u takvim situacijama osjećaju jako izloženo, jer ih gleda veliki broj ljudi. Ljudi znaju da ih se za vrijeme nastupa promatra i o njima razmišlja, te ih je strah bilo kakvih pogrešaka koje se tijekom nastupa mogu dogoditi.
Kada se ljudi osjećaju izloženo pojavljuju se fizički pokazatelji straha poput drhtanja glasa, znojenja i mucanja. U takvim je situacijama česta pojava negativnih misli koje pomažu održavanju straha te aktiviraju osjećaje poput srama i nelagode. Takve negativne emocije utječu na intenziviranje negativnih tjelesnih simptoma te one posljedično mozgu ukazuju na potencijalnu opasnost zbog čega se strah tijekom nastupa dodatno povećava.
Posljedice straha od javnog nastupa
Strah od javnog nastupa usko je vezan uz strah od pogreške. Strah nas je da ćemo pogriješiti tijekom javnog govora pred drugim ljudima te da će naše prezentacijske vještine zakazati. Istovremeno svi se želimo predstaviti u najboljem svjetlu. Ljudi ističu strah od pogrešnih informacija zbog čega bi ih slušatelji mogli proglasiti nestručnima, od toga da će biti dosadni ili da će “zablokirati”. Razmišljaju i o posljedicama lošeg izlaganja, pa tako primjerice poduzetnici strahuju od gubitaka klijenata ili smanjenja produktivnosti zaposlenih.
Mnogo toga prolazi kroz misli osobe koja drži javni nastup, a te su misli u pravilu posve iracionalne. Sve su to preuveličani strahovi koji se u praksi najčešće ne realiziraju, ali svejedno kod ljudi izazivaju veliki osjećaj stresa. Dodatno, malo tko razmišlja o pozitivnim posljedicama svog javnog nastupa, kojih je u pravilu više. Javni nastup je uvijek velika prilika da se napravi željeni utjecaj na publiku kojoj se obraćamo i samo je važno tu priliku što bolje iskoristiti.
Uzmimo za primjer menadžera nekog poduzeća koji mora pozitivno utjecati na zaposlenike s ciljem napretka poslovanja. Njegovo bi izlaganje i prezentacijske vještine uveliko mogle utjecati na motiviranost, angažiranost i produktivnost zaposlenih. Shodno tome važno je da u svom izlaganju odaje samouvjerenost i stručnost te da dobro kontrolira javnim nastupom. Uspješnim bi izlaganjem menadžer potaknuo aktivno izvršavanje radnih zadataka, osjećaj pripadnosti u poduzeću, poštovanje njegove uloge vođe i kvalitetno poslovanje poduzeća.
Bez pripreme nema kvalitetnog javnog nastupa
Ne znajući kako poboljšati svoje prezentacijske vještine, mnogi se okreću starim savjetima prema kojima publiku treba zamisliti golima, gledati iznad njihovih glava ili u izlaganje krenuti razmišljajući o tome kako najbolje poznajemo temu o kojoj govorimo. Iako to za neke ljude predstavlja pomoć, u pitanju nisu dugoročna rješenja.
Najbolji način za olakšavanje straha od javnog nastupa je dobra priprema. Ta priprema nikako ne uključuje pisanje i učenje napamet dugačkih govora jer je to recept za loš nastup. Dobra priprema najprije uključuje razjašnjavanje teme prezentacije – o čemu želimo pričati. Na takav način olakšavamo učenje relevantnih informacija, a samim time i pripremu za izlaganje. Dobro strukturiran sadržaj kao izlagači lakše usvajamo i izlažemo, a kao publika lakše pratimo. Zatim je važno razjasniti zašto želimo pričati o toj temi – zašto je važna za našu publiku i kako želimo da naša publika reagira tijekom i nakon predavanja. Također je važno i odrediti tri ključne poruke koje kroz prezentaciju želimo prenijeti publici.
Kako bismo kreirali zadovoljavajuće izlaganje i pri tome umanjili strah od javnog nastupa te poboljšali svoje prezentacijske vještine, potrebno je nastup prilagoditi publici. Bez obzira na kontekst izlaganja važno je razumjeti svoju publiku i razumjeti njene potrebe kako bi se olakšalo usvajanje željenih poruka i ostvario utjecaj.
Glas i govor tijela su alati koje trebate uvježbati
Uspješni govornici vladaju dvama važnim aspektima komunikacije, onim verbalnim i neverbalnim aspektima. Osoba koja ih zna kombinirati i koristiti u javnim govorima može vješto i samouvjereno izložiti vlastite ideje. Također, ako ih usvoji, pojedinac može, čestim izlaganjem javnim govorima, naučiti tolerirati neugodne tjelesne simptome i kontrolirati vlastitu tremu. Polazišnom se točkom prilikom učenja adekvatnog prezentiranja smatra usklađivanje verbalne i neverbalne komunikacije.
Kako biste razumjeli važnost usvajanja vještina držanja javnog govora i umanjili strah od javnog nastupa, predstaviti ćemo vam dva primjera. Zamislite da slušate izlaganje voditelja uspješnog poduzeća. Tijekom izlaganja vrlo ćete rijetko uočiti podrhtavanje glasa te gubitak ili gutanje dijelova rečenica. On nema uplašenu mimiku lica i položaj tijela niti govori prevelikom brzinom, naprotiv njegov je stav samouvjeren, ponašanje prirodno te trema pod kontrolom.
Zamislite sada govornika koji pred svojom publikom stoji preznojene košulje i crvenog lica. Zamislite da priča jako brzo te da izostavlja pojedine dijelove rečenica ili da se tijekom izlaganja previše oslanja na bilješke. Uočavate li razliku u nastupu dvaju izlagača? S obzirom na kvalitetu nastupa vjerojatnije je da će se izlaganje prvog govornika lakše pratiti. Također, njegov bi govor imao veći utjecaj na publiku. Kako biste ostavili dobar dojam i prenijeli glavne poruke prezentacije, važno je poraditi na verbalnim i neverbalnim aspektima izlaganja.
Važno je stajati čvrsto na zemlji – doslovno
Verbalna je komunikacija ona koja se ostvaruje govorom. Ako naučite učinkovito kontrolirati vlastiti glas moći čete maksimalno iskoristiti njegove karakteristike i motivirati publiku. Kako biste pospješili govorničke vještine potrebno je da vaš govor bude jasan, a ton adekvatan. Također je bitno da formulacija teksta kojeg izlažete bude primjerena situaciji te da ste tekst dobro uvježbali.
Sjajna je ideja i da se, nakon što uvježbate govor, snimite kako ga držite. Tako ćete najbolje uočiti dobre i loše strane svojeg nastupa, kao i procijeniti stvarno trajanje predavanja. Naravno, sami smo sebi najveći kritičari – imajte na umu da mane koje vi uočite drugima uopće neće predstavljati problem, možda ih oni neće niti uočiti. Primjerice, menadžer će percipirati zamuckivanje uzrokovano tremom tijekom izlaganja kao veliki nedostatak, dok će slušatelji to najvjerojatnije potpuno zanemariti.
Osim spomenute verbalne komunikacije, bitna je odrednica kvalitete javnoga govora i neverbalna komunikacija. Zamislite da menadžer s početka teksta izlaže na način da mu je tijelo pogrbljeno, a lice prestrašenog pogleda. Vrlo je vjerojatno da njegova verbalna i neverbalna komunikacija ne bi bile usklađene te da ne bi postigao željeni utjecaj.
Generalno govor vašeg tijela može nadopuniti ili potencirati značenje poruke prenesene verbalnom komunikacijom. Osim toga, naš položaj u prostoru može nam pomoći umanjiti strah od javnog nastupa. Tremu uveliko smanjuje i čvrsto stajanje na objema nogama tijekom trajanja prezentacije. Dok stojite mirno, trebate imati osjećaj kao da vas je netko zalijepio za podlogu. Ovo je jedan od trikova za prezentacijske vještine koji pomaže pri osjećaju sigurnosti prilikom izlaganja.
Vaše emocije trebaju biti konstruktivne
Važno je upamtiti kako je dobra priprema vaš najjači saveznik. Ako ste dobro pripremljeni strah ćete značajno umanjiti, a rizik da će vaše izlaganje podbaciti minimalan je. Umjesto straha, u vama će prevladati puno pozitivniji osjećaj – onaj koji govori da vam je stalo do izlaganja. Taj osjećaj također karakterizira intenzivnija pobuđenost našeg mozga, ali je ta pobuđenost konstruktivna, za razliku od straha, koji je destruktivan. „Stalo mi je!“ - osjećaj karakterizira uzbuđenje, želja da napravimo sve kako bi prezentacija bila dobra, fokusiranost na pripremu te radost zbog susreta s publikom.
Menadžer kojemu je stalo do razvoja vlastitog poduzeća biti će intrinzično motiviran te fokusiran na kvalitetno kreiranje sadržaja. Adekvatnim strukturiranjem sadržaja javnog izlaganja te temeljitom pripremom, umanjiti će se strah od javnog nastupa i potaknuti pojavu pozitivnih osjećaja i misli. Posljedično će njegovo izlaganje zbog entuzijastičnog pristupa i dobro strukturiranih i jasnih informacija, postići željeni utjecaj na publiku te će se on osjećati zadovoljno i ispunjeno.
Nećemo vam govoriti da nije važno kako prezentacija ispadne – naravno da je važno, inače je ne biste niti držali. No upravo zato što su važne na njih treba gledati kao na nešto pozitivno, kao na priliku za daljnji rast i povezivanje. Kroz prezentacije publika će najbolje upoznati vas, vaše projekte i vaše poduzeće. Prilika je to kojoj se vaša publika veseli, stoga se veselite zajedno s njima.