Možda mislite da svjetla pozornice ionako nisu za vas jer je javni je nastup talent onih rijetkih. Kao i trčanje u šest ujutro, zar ne?
Zanimljivo je za reći, da od svih fobija, najučestalija fobija na svijetu je ona socijalna. Štoviše, 74% ljudi pate od socijalne fobije. No, što ona uključuje?
Socijalna fobija je tjeskoba u društvenim situacijama, uključujući i izlaganja i javne nastupe. Jedno psihološko istraživanje ukazuje kako je samo 5% ljudi izjavilo da nikada nije bilo sramežljivo u nekom dijelu svog života. Dakle, svi se bojimo tog mikrofona na pozornici. Međutim, razlika između nas i onih koji stanu za taj mikrofon jest da oni uhvate mačka za rep i suoče se s tim strahom. Odnosno, pozabave se s poboljšanjem njihovih prezentacijskih vještina.
Što je javni nastup?
Javni nastup može biti i karaoke s ekipom. Međutim, javni nastup je i dobro strukturirana prezentacija koju imate ovu srijedu o novim marketinškim strategijama. Javni nastup je čin izlaganja o određenoj temi pred grupom ljudi. Sada se ipak, prezentacijske vještine i javni nastup doimaju važnijima? Nije važno gdje točno radite, prezentacijske vještine i javni nastup važan su dio vaše karijere. Stoga, uspješan javni nastup može osigurati povišicu, pobjedu u pregovorima ili dodatnu financijsku potporu grada.
Javni nastup je iznimno važan dio vašeg poslovnog i osobnog života. Emocionalna zdravica za mladence ili trening novih zaposlenika o korištenju softvera za upravljanje projektima? Nije važno. Uspješni govornici sjaje posebnim svjetlom. Malo je dobrih govornika koji uspiju izazvati iskren pljesak ili zadržati pažnju sugovornika. Biti govornik koji uspije zadržati pažnju ili pak dotaknuti slušatelje uistinu je zavidna kompetencija koja vas može istaknuti u važnim trenucima vašeg života.
Prezentacijske vještine i javni nastup govore o vašem samopouzdanju i otvaraju sva vrata. Prezentacijske vještine poput izlaganja ideja i informacija potrebne su na svim radnim mjestima. A vježbanje prezentacijskih vještina smanjuje strah od javnog nastupa, te poboljšavaju produktivnost i vlastitu vrijednost svoje pozicije u poduzeću.
Nervoza je normalna
Svega je pet minuta do vaše prezentacije za strane investitore koju ste pripremali dobra tri mjeseca. I koliko god ste sigurni da je vaša prezentacija dobra i ima sve potrebne karakteristike, imate svega 10 minuta da zablistate. Kad ono… košulju slobodno možete presvući i obući novu jer ova je već mokra kao da ste uskočili u hladno more. Stres i nervoza uradili su svoje! Strah od javnog nastupa je ništa više negoli fiziološka reakcija na pretpostavljenu opasnost. Stres je u doba naših australopiteka nas pripremao za bijeg od divljih zvijeri. Nažalost, naš mozak nije toliko evoluirao, pa tisućljećima godina kasnije… iako zvijeri više ne žive u našoj blizini mi se još uvijek plašimo. Tijelo proizvodi istu reakciju kada vidi jurećeg lava i pozornicu s mikrofonom. Zanimljivo, zar ne?
Kako se tog straha riješiti, ako je ljudima stres zbog opasnosti prirodan i urođen? Važno je osvijestiti da se ne plašimo samog izlaganja ili javnog nastupa. Ono što nas plaši su potencijalne greške koje ćemo možda napraviti tijekom našeg izlaganja. Bojimo se sramoćenja, nedobivanja posla, što će drugi misliti o nama… Prije nastupa u glavi vrtimo sve najgore ishode koji se mogu dogoditi ako zamucamo usred rečenice. Ili zamišljamo šutnju publike nakon izrečene šale koju smo osmišljavali puna dva dana. Dobre prezentacijske vještine i pripremljenost mogu ublažiti paniku i strah prije nastupa te vam omogućiti odličnu samoprezentciju. Kada se dobro pripremite, više vjerujete u svoj uspjeh, a utjecaj misli najgorih mogućih scenarija u vašoj glavi je manji.
Upoznajte svoju publiku prije nego što pripremite svoj govor
Pripremali ste se pišući govor uz prezentaciju do u najsitnijeg detalja. No, priprema također uključuje i upoznavanje publike. Kojim zaposlenicima izlažemo? Poznajemo li ih? Koji je njihov profil? Dob, spol, obrazovanje, interesi? Veća je vjerojatnost doprijeti do ljudi kada pričate njihovim jezikom. Lakše je osmisliti poruku kada poznajete profil osoba kojima nešto izlažete.
Započnite utvrđivanjem njihove razine razumijevanja teme o kojoj planirate razgovarati. To će vam pomoći da saznate odakle krenuti. Ponekad je važno proći same osnove vaše teme ako sudionici ne razumiju koncept o kojem pričate. Pritom je važno paziti na vokabular. Prilagođavanje vokabulara omogućuje publici lakše praćenje. A lakše praćenje omogućuje razumijevanje poruke i pamćenje onoga što ćete reći.
Opće poznato jest da lakše zaboravljamo informacije koje naš mozak ne može procesirati. Primjerice, ako prvi put čujete zakone termodinamike opisane stručnom terminologijom, vjerojatno ćete to zaboraviti za svega dvije minute. Zašto je to tako? Zato što mozak nije stigao procesirati te informacije, te ih je samo odbacio kao nevažne. Na taj se način publika gubi, jer stručni, nepoznati i neobjašnjeni termini lete u koš poput zgužvanog papira. A rezultat toga je isključivanje i neslušanje naše prezentacije. Upoznajte svoju publiku da biste uspješno prezentirali svoju ideju. Oblikovanje prezentacijskog sadržaja u publici razumljiv tijek misli predstavlja itekako važan segment prezentacijskih vještina.
Autentičnost je vaš as u rukavu
Spontanost i opuštenost pri izlaganju najbolje vas povezuje s publikom. Razlog tomu je što publika shvaća da ste vi baš poput njih – normalni i prosječni ljudi. To je okidač za publiku da spusti vrata utvrde preko jarka i pusti vas u njihov zamak. Kada ste opušteni i spontani, strah od publike jednostavno nestaje. Budite autentični i primjereni, a tada će i šale, ako pristaju vašoj osobnosti, biti dodatni magnet za privlačenje pažnje. Pri tome, važno je prepoznati vrijeme za šalu. Sve ima svoje vrijeme i mjesto.
Početak i kraj javnog nastupa su najvažniji
Poznati njemački psiholog i autor udžbenika, Hermann Ebbinghaus posvetio je svoj život istraživanju ljudskog pamćenja. Brojnim istraživanjima, on je otkrio kako ljudi najbolje pamte početak i kraj. On je svojim sudionicima zadao brojne liste riječi koje su oni kasnije morali reproducirati. Rezultati su ukazali da su sudionici najbolje pamtili prve i zadnje riječi s liste. Njegovo otkriće ujedno je i temelj paradigme psihologije ljudskog pamćenja. To se zove rubni efekt.
Tu spoznaju važno je i primijeniti za prezentacijske vještine i buduća izlaganja. Početak i kraj izlaganja su, dakle, najvažniji. Na početku, publika odlučuje hoće ili vas slušati na temelju prve impresije koju su stekli o vama. Istraživanja pokazuju da je dobro prezentaciju započeti nekim primjerom iz prakse. Ako možete zaintrigirati nekoga na prvu, postoji velika vjerojatnost da će poslušati i ostatak prezentacije. Zamolite publiku da nešto zamisle ili razmisle o situaciji "što ako", podijelite osobnu priču, šalu, upotrijebite citat ili videozapis.
Dobar uvod zahtijeva snažan kraj. Dobro je završiti vašu priču nekim zaključkom ili napraviti kratki sažetak. Pokažite publici da vam je bilo drago provesti to vrijeme s njima. Ljubaznost i naklonost publici ostavlja dojam da su oni važni. A time dobivate njihovu zainteresiranost i pažnju.
Poštapalice ukazuju na nesigurnost
Nema se što pretjeranog dodati ovoj spoznaji. Svi mi smo učestali pretplatnici poštapalica. One su raznolike. Od famozno ''hmm'' pa sve do ''uglavnom''. Nije važno koju od njih koristimo, one odaju na nesigurnost i slabe prezentacijske vještine. Kako bismo izbjegli njihovo korištenje, bolje je napraviti kratku stanku i razmisliti o tome što dalje reći nego koristiti poštapalice. Ta tišina ponekad može privući pažnju slušatelja.
Nenadane nezgode dio su svakidašnjice, pa tako i javnog nastupa. One se događaju i onim najboljima, unatoč njihovim snažnim prezentacijskim vještinama. Kada se nađete u neugodnoj situaciji, važno se oduprijeti negativnim mislima koje često slijede nakon neke nenadane situacije. Smirenost i snalažljivost tu najviše pomažu, kao i već ranije naglašena autentičnost. Prihvatite grešku, bacite šalu na vaš račun i samopouzdano krenite dalje. Humor može olakšati napete trenutke i podsjetiti one koji slušaju da ste i vi čovjek poput njih. Snalažljivosti i smirenost su prezentacijske vještine koje su vaši najbolji prijatelji.
Čitanje tijekom izlaganja koči uspostavljanje povezanosti s publikom
Uf, pa to nije baš lako… pogotovo uz tu silnu tremu koju imam… Toga smo potpuno svjesni, stoga je ova vještina stavljena pred kraj. A to dolazi sa vježbom i praksom. Sigurni u ono o čemu pričate? Imate upečatljivu alfu i omegu? Poštapalice vam nisu problem? Nastup dobro uvježban? Odlično! Tada možete posvetiti publici i ostvarivanju kontakta s njima. Pri tome postoji zlatno pravilo. Ne treba uvijek gledati u prve redove ili samo jednu osobu. Tad se ta osoba može osjećati kao da vam je na piku. Istovremeno, ostali se mogu osjećati zanemareno. Poželjno je da se kontakt očima uspostavi sa svima. Razlog tome je veća angažiranost te povezanost s publikom.
Izbjegavajte čitanje bilježaka teksta na slajdovima jer to znatno narušava vašu povezanost sa publikom. Ako nikako ne možete bez bilježaka, pokušajte ih skratiti te si pisati asocijacije.
Kritika poboljšava vaš javni nastup
I najteži dio usavršavanja vaših prezentacijskih vještina je pitati za povratnu informaciju. Spoznaja o tome što su vaši slušatelji doživjeli vašim slabim karikama omogućuje daljnji rad na vašem usavršavanju. Stoga su drugi izvrstan izvor informacija koje su nam korisne za rad na sebi.
Konstruktivnu kritiku može biti teško prihvatiti jer ne volimo čuti da nismo dobri o nečemu. To utječe na našu cjelokupnu sliku o samima sebi. Pri tome, treba osvijestiti da je ta slaba karika, bilo mucanje ili pak zgrbljeni i nesiguran stav, podložna promjeni. Svrha kritike je ispravljanje greške i još bolja kasnija izvedba.
Javni nastup nije samo za pjevače i izvođače. Svi mi imamo svoju publiku kojoj izlažemo nešto, posebice u poslovnom svijetu. Bez obzira na sveprisutnost javnog izlaganja, prezentacijske vještine su slaba strana mnogih. Štoviše, svi se mi suočavamo s nekom vrstom straha od javnog nastupa, samo u različitim količinama. Stoga je, kako bismo bolje i lakše ostvarivali svoje ciljeve te imali pozitivan utjecaj na svijet oko sebe, važno umanjiti strah od javnog nastupa te usavršiti prezentacijske vještine.