3 tajne uspješne (samo)prezentacije

Tanja Pureta Tanja Pureta
uspjesna-prezentacija

Prezentiranje postignutih rezultata zaposlenicima i Upravi, prenošenje informacija kolegama ili vođenje sastanka s klijentom može biti stresno. Često, unatoč velikom trudu, ne uspijete ostvariti željeni utjecaj i potaknuti sugovornika na akciju.

Saznajte 3 ključne tajne uspješnog (samo)prezentiranja koje će vam pomoći poboljšati vaše prezentacijske vještine. No za početak, znate li što je zajedničko uspješnom (samo)prezentiranju i pravljenju izvrsne kave?

Zamislite da ste na jednom poslovnom putovanju po prvi put pili kavu i oduševili se njenim okusom i mirisom. Odmah ste odlučili kupiti čarobna zrnca kako biste ovaj aromatični napitak mogli napraviti bilo kad vam zatreba razbuđivanje ili pauza od posla. Po povratku u ured jedva ste dočekali staviti kavu u vodu, ali kad ste ju probali – to nije bilo to.

Tada ste odlučili prikupiti informacije o tome kako napraviti kavu najsličniju onoj koja vas je jednom „oborila s nogu“. Pritom ste naišli na brojne savjete što je sve važno za pripremu dobre kave. Počevši od optimalnih omjera vode, kave i šećera, pa do odabira prave vrste kave. Zatim provjere njenog podrijetla, vođenje brige o kakvoći vode i sl. Sve ste to primijenili, ali željeni rezultat je nekako stalno izostajao. Sve dok niste shvatili da vam je cijelo vrijeme promicala banalna, ali ključna činjenica da vodu treba - zagrijati na optimalnu temperaturu. Upravo to postizanje prave temperature omogućuje kavi da oslobodi svoje zamamne arome i osvoji nas svojim okusom.

Tajna je u optimalnoj temperaturi

Ova tajna postizanja optimalne temperature jednako vrijedi i za ostvarenje uspješnog javnog nastupa i (samo)prezentacije. Prezentacijske vještine su sveti gral za kojim tragaju menadžeri i zaposlenici. Zapravo, svi oni koji su ikad trebali stati pred druge i uvjerljivo im prenijeti neku ideju. To znači da će vaše odlične činjenice i vrhunski dizajn vaše prezentacije publika sigurno primijetiti te s užitkom ispijati. No, vaše prezentacijske vještine morate „servirati“ na optimalnoj temperaturi. Da biste to postigli, trebate jednaku pažnju posvetiti zagrijavanju triju važnih komponenti vaše prezentacije.

Jedna od najvećih zabluda koju kao prezentator možete imati je da mislite da bi tema sama po sebi trebala izazvati interes publike. Odnosno, da je vaša uloga da ju prezentirate emotivno neutralno, odnosno objektivno i nepristrano. Tako bi publika mogla sama formirati svoje stavove o njoj. Naročito u poslovnom kontekstu, to vas može navesti da svu svoju pažnju posvetite traženju činjenica kojima bi potkrijepili temu. Ako pronađete dovoljno informacija, dobit ćete osjećaj da ste se „dobro pripremili“ te pokazati svoju stručnost. Stoga vaše prezentacijske vještine padaju u drugi plan, a fokus stavljate na sadržaj prezentacije. Međutim, ovakav pristup nužno dovodi do razočarenja. Zašto? Zato što većinu tih činjenica publika neće ni slušati s interesom, a kamoli doživjeti na pravi način. To vas može dovesti u iskušenje da publiku proglasite nezainteresiranom, neukom i sl. Možete steći krivi dojam te sljedećoj prezentaciji pristupiti s manje interesa, jer „se trud ne isplati“. Druga mogućnost je da dobijete poriv za prikupljanjem još većeg broja činjenica, kako bi „osigurali“ da publika ovaj put dobro „doživi“ temu.

Zagrijte se za temu koju prezentirate

Trud se uvijek isplati, samo treba znati oko čega se stvarno treba potruditi kako bi polučili željeni uspjeh. U ovom slučaju to se odnosi na trud da temi dodate emociju koju imate prema njoj, jer ju bez nje publika neće moći doživjeti. Neuropsihologijska istraživanja nedvojbeno ukazuju da ne postoji „racionalni“ transfer informacija. Dakle, informacije mogu biti prenesene sugovorniku jedino ako im vi sami vidite svrhu i smisao. Također, ako vam je osobno stalo da ih i sugovornik doživi na isti način. Zamislite da ravnodušno prezentirate kolegama rezultate dosadašnjeg uspjeha projekta čime ih želite motivirati da ulože dodatan trud da rezultati budu još bolji. Ako se emocionalno ogradite od teme, jednaki efekt ćete prenijeti i na vašu publiku. Ako kroz prezentacijske vještine prenesete entuzijazam i strast oko uspjeha projekta na kolege, utjecat ćete na njih. Razmislite, koja je tajna uspješnih motivacijskih govornika ili uspješnih poslovnih ljudi? Osim stručnosti i znanja o području kojim se bave, tu je samopouzdanje, energija i angažiranost. Dakle, za kvalitetne prezentacijske vještine nužna je emocionalna komponenta.

Zato prije nego krenete prenositi neku važnu poruku, najprije duboko osvijestite njenu važnost te osjetite kako se sve više zagrijavate prema njoj. Osjetite žar koji vas pokreće da njome uistinu želite potaknuti promjenu i izazvati reakciju. Kad ste sigurni da je temperatura poruke dovoljna da njome možete s lakoćom „zapaliti“ vaše sugovornike za temu, spremni ste. Tada je vrijeme za njeno prenošenje te korak bliže ostvarivanju utjecaja.

Zagrijte se za publiku kojoj prezentirate

Osim što trebate biti jako zagrijani za temu, jednako tako trebate biti zagrijani i za svoje sugovornike ili publiku. To znači da publiku trebate upoznati i gledati kao osobe do kojih vam je jako stalo da dobiju korist od vaše prezentacije. To su osobe za koje vjerujete da će vašu temu znati prepoznati i prihvatiti. Neuropsihologijska istraživanja opet jasno ukazuju da su sugovornici zainteresiraniji za ono što im govorite ako osjete pozitivne emocije. Dakle, ako osjete da ste vi istinski zainteresirani za njih i njihovu dobrobit. Na sastanku možete sa žarom opisati odlične karakteristike svoje usluge i kvalitetne prezentacijske vještine. No, mala je vjerojatnost da će je korisnik prihvatiti ako ne vidi da vam je uistinu stalo razumijeti ga. Također, trebate prezentirati upravo ono što je njemu potrebno. To ćete postići upoznavanjem svoje publike, vrijednosti i interesa.

Stoga se prije izlaska pred svoju publiku prisjetite svega što kod nje cijenite, zbog čega ju doživljavate važnom i zašto želite da prihvate vaše informacije. Razmišljajte o tome sve dok ne osjetite da ste stvarno preplavljeni pozitivnim emocijama prema njoj. To će vam omogućiti da vas publika trenutačno prepozna kao nekoga koga vrijedi slušati i čuti. Ako osjete poštovanje i zainteresiranost s vaše strane, smatrat će vas osobom od povjerenja. Kada zadobijete iskrenu pažnju publike, vaše će prezentacijske vještine doći do izražaja.

Zagrijte se za sebe kao prezentatora

Kao što trebate imati visoku razinu zagrijanosti prema temi i publici, jednako je važno da budete zagrijani i za sebe kao prezentatora. Važno je da se osjećate kao osoba koja uistinu ima važne informacije te koja je dovoljno stručna. Tako ćete te informacije moći prenijeti na samopouzdan način. Dobra prezentacija ima svoje karakteristike i snažan je alat kojom imate moć potaknuti promjenu u organizaciji, utjecati na donošenje odluka te postizati svoje ciljeve. Kako bi to ostvarili trebate se doživljavati kao važan subjekt, koji ima i pravo i dužnost svoju publiku informirati o nečemu relevantnome. Ne kao objekt čija je svrha prikupljanje i prenošenje činjenica i mišljenja drugih, bez vlastitog stava. Imajte na umu da ste čovjek i stručnjak, s jasnim kompasom i stavom. Niste „švedski stol“ s informacijama koje svatko bira i konzumira prema svojim željama i interesima. Ako publika prepozna da vi sebe volite i cijenite kao prezentatora, i oni će vas jednako voljeti i cijeniti. S druge strane, ako odlučite biti samo „švedski stol“, to vas neće „spasiti“ od kritika i nezadovoljstva, već upravo obrnuto. Stoga stavite fokus na kvalitetne prezentacijske vještine koje će vam donijeti samopouzdanje prilikom prezentiranja.

Ljudi slušaju i cijene ljude s kičmom, bez obzira slažu li se s njima ili ne. Stoga prije izlaska pred sugovornika ili publiku svakako osjetite svoju kičmu. Sjetite se svega što vas već čini osobom vrijednom slušanja te se počnite osjećati odlično u koži prezentatora. Nabrojite si naglas svoje kvalitete i bodrite sami sebe. Što veći osjećaj iskrene zagrijanosti prema sebi kao stručnjaku i prezentatoru osjetite, to ćete brže uvjeriti publiku u to. Uvjerite publiku da vam je stvarno važno da vas pozorno sluša, jer se na vama vidi ne samo da znate. Vidi se da živite ono o čemu govorite i vjerujete u uspjeh.

Prezentacijske vještine – kako ih naučiti

Ne brinite se ako niste rođeni govornik i prezentator. Nekima je lakše, dok se drugi moraju potruditi i uložiti energiju u svoje prezentacijske vještine. Pripremajte se tako što ćete osvijestiti važnost onoga o čemu govorite, kako za publiku, tako i za vas. Imate važnu poruku koju trebate na adekvatan način prenijeti drugima, kako bi i oni prepoznali važnost. Kako bi uspjeli u tome, govorite razgovjetno, energično i sa samopouzdanjem. Ako pripremate prezentaciju, izbjegavajte previše teksta. To će odati dojam da ne znate dovoljno dobro o čemu govorite. Umjesto toga, stavite samo natuknice i/ili grafove, slike i slično. Nadalje, kako zainteresirati publiku? Odgovor su: priče! Ljudi se povezuju s pričama, lakše pamte ono što im govorite te bolje održavaju pažnju. Ako podijelite svoje osobno iskustvo, steći ćete povjerenje publike te će se osjećati kao da vas poznaju. Također ljudi pronalaze sebe u pričama, stoga ih uvrstite kao ključan dio za uspješne prezentacijske vještine.

Važno je precizno i jasno reći glavnu poruku prezentacije. Nemojte dozvoliti da dođete do kraja prezentacije, a vaša publika se pita koja je poanta cijele priče? Umjesto toga, poantu istaknite odmah na početku i gradite svoj govor oko nje. Tako će vaša publika ili sugovornici jasno znati na što se fokusiraju, što je važno i što želite od njih. Konačno, ključ za uspješne prezentacijske vještine je vježba! Isto kao sve ostale vještine u životu, što ih više radite - bit ćete uspješniji. Stoga spriječite strah od obavljanja posla. Shvatite to kao osobni izazov. Usmjerite se na učenje, sjetite se da je to što radite važno te da imate važnu poruku za publiku. Budite prirodni, navodite vlastite primjere i priče. Uspješne prezentacijske vještine su moguće samo s emocionalnom komponentom i povezivanjem s ljudima.

Vaša prezentacija – pokretač željenih rezultata

Važno je znati da su sve ove tri tajne uspješne prezentacije bitne za ostvarivanje iznimnih ciljeva. Kao što ni kavu ne možete skuhati u mlakoj vodi, tako ne možete prenijeti ni informaciju ako ste hladni ili mlaki. Ako ste nezainteresirani prema temi, publici ili sebi kao prezentatoru, to će utjecati na vaš uspjeh. Stoga u svoje pripreme za prezentacijske vještine od sada obavezno uvrstite postizanje optimalne temperature, kao ključne komponente uspjeha. Bez nje i najbolji sastojci postaju potpuno bezvrijedni, dok s njom dolaze do punog izražaja. To znači da vaša dobro strukturirana prezentacija postaje doživljaj koji se s punom pažnjom upija, uistinu pamti i pokreće na akciju. Zapamtite da je ključ u entuzijazmu i strasti prema onome što radite. Tu strast prenesite drugima, čime ćete ih zainteresirati i motivirati prema željenim rezultatima i uspjehu.

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.