Prezentacijske vještine važne su za svaku osobu, pa tako i svakog zaposlenika. Čak i voditelji se groze prezentacija jer su one, navodno, vrlo neugodno iskustvo. Javni nastupi mogu biti stresni osobito ako prezentiramo većem broju ljudi. No, vježbom se sve može izbjeći!
Javni nastup jedan je od najučestalijih strahova kod ljudi. Više ljudi se plaši javnog nastupa nego smrti, visina ili zmija! Brojne su misli koje se motaju po glavi onih koje minute, sati, dani pa čak i tjedni dijele od izlaganja pred drugima. “Možda im se neću svidjeti.” “Što ako zablokiram?” “Ne mogu ja ovo.” Sve su to izgovorene rečenice mnogih, na koje skoro nikad ne dobiju repliku. Ponekad je lakše izlagati pred poznatima ili manjom grupom ljudi nego pred velikom publikom. A ponekad, ni to ne pomaže jer se naši dlanovi znoje, vruće nam je i osjećamo se kao da se ničeg nećemo sjetiti.
Strah od javnog govora ili javnog nastupa čest je i čak normalan. Znamo da će nas drugi evaluirati i želimo da to bude u pozitivnom svjetlu. No, postoje načini kako usmjeriti ovu negativnu energiju u metode koje će umanjiti strah i nervozu, obogatiti prezentacijske vještine te samu prezentaciju učiniti boljom!
Prezentiranje - svuda oko nas
Čak se i iskusni voditelji koji su drugim zaposlenicima primjer ponekad plaše izlaganja jer one mogu proći neugodno, nespretno ili dosadno. Iako se prezentiramo drugima u svakom trenutku, izlaganje se može odvijati na različitim mjestima - sastanci, radionice, treninzi, sajmovi... Ono je važan aspekt poslovnog napretka jer komunicira našu kompetentnost, ideje i ciljeve. Njime pokazujemo u čemu želimo napredovati i što želimo ostvariti, a to je izrazito bitno za karijeru i poslovno okruženje u kojem se nalazimo.
Primjerice, u Las Vegasu u SAD-u je održan jedan od najvećih sajmova (da, u svijetu sajmovi još postoje!) potrošačke elektronike. Oni koje potrošačka elektronika zanima sigurno su s pozornošću pratili izvještaje raznih blogera i portala. Oni su javljali o gomili prezentacija s novitetima koje velika i mala poduzeća te pojedinci žele predstaviti javnosti. Mene je posebno zainteresirala prezentacija, bolje rečeno, live blog s prezentacije Steve Ballmera, CEO-a softverskog diva čije proizvode gotovo svi koristimo, Microsofta.
Pljesak kao odgovor publike
Tijekom prezentacije Steve Ballemera izmjenjivali su se različiti gosti, a vodio ju je poznati američki voditelj Ryan Seacrest. Prezentacija je završila mlakim pljeskom prisutnih. Vjerujem da je i gospodinu Ballmeru i svakom od nas stalo da prezentaciju završimo s boljim rezultatom. Odnosno da nas slušatelji prihvate i, što je još važnije, da prihvate poruke koje smo im željeli prenijeti u prezentaciji. Zbog toga je ujedno korisno poznavati svoju publiku - koji su joj interesi i što je važno za njih da zapamte iz vaše prezentacije.
Ne znam vrijedi li to za Ballmera no kažu da je prezentiranje jedno od najtežih iskustava svakog čovjeka. Ima mnogo razloga za to. Moguće je da prezentacijama smatramo samo događaje s puno gledatelja, velikim ekranima i važnim ulozima koji se nalaze u igri. Istina je puno jednostavnija. Prezentacijske vještine često stavljamo na test: mi svaki dan prezentiramo sebe, svoje misli i svoje sposobnosti drugim ljudima.
Prezentacija - komunikacijski kanal naših ideja
Prezentiranje je važan komunikacijski alat ideja, teme i proizvoda koje predstavljate drugima. Ako imate dobre ideje i predstavite ih na pogrešan način, mnogi će propustiti vidjeti vrijednost vaših ideja. Sigurno ste se već našli u situaciji da nečije ideje budu prihvaćene iako su lošije od vaših. I to samo zato što ih je taj netko bolje prezentirao. Ljudi svakodnevno primaju velik broj novih informacija. Poslovni svijet također je zasićen inovacijama, promjenama i ponudama. Upravo će dobre prezentacijske vještine učiniti razliku između vašeg i tuđeg “proizvoda” i istaknuti vas i ono o čemu govorite.
Važno je da u svakoj, pa i svakodnevnoj prilici koristimo istu pripremu kao i za te "velike" i "važne" prezentacije. Tako ćemo pravila uspješnog prezentiranja usvojiti u potpunosti i koristiti ih lagano i s velikim uspjehom. Priprema se temelji na takozvanom ACID testu i ključ je za svaki uspješan razgovor ili prezentaciju. ACID je akronim engleskih riječi. U slobodnom prijevodu možemo ga nazvati testom kiselosti jer uključuje i određenu simboliku. Korištenjem ACID pripreme za prezentacijske vještine, vaša dobro strukturirana prezentacija imat će visok pH te ćete sigurno izbjeći kisela lica u publici!
Akronim ACID tako stoji za četiri aspekta dobre prezentacije:
A (engl. attention) - pažnja
C (engl. confidence) - samopouzdanje
I (engl. interest) - interest
D (engl. desire) - želja
Za visok pH potrebna je pažnja publike
A (attention – pažnja) - Dobre prezentacijske vještine znače poznavati kako privući pažnju publike odmah na početku. Tako će nas pažljivo nastaviti slušati čitavo vrijeme prezentacije. U svakoj komunikaciji slušatelji nas prihvate emocionalno, a zatim odluče slušati što im želimo reći. Nadalje, naše će poruke biti dodatno osnažene pozitivnim stavom slušatelja.
Otvaranje prezentacije trebalo bi biti jasno, snažno i jednostavno - nešto što će publici biti uočljivo i što će pamtiti. Naime, to može biti šala povezana s temom prezentacije ili pak interaktivni ledolomac. Možete i sažeti temu u jednoj rečenici koristeći žargonske izraze popularne u poslovnom svijetu. Pozitivan početak otvara priliku za pozitivan nastavak!
Samopouzdanjem dobiti povjerenje
C (confidence – samopouzdanje) - Informacije koje prezentiramo slušateljima i samopouzdanje s kojim ih predstavljamo trebaju kod slušatelja pobuditi povjerenje. Ono govori da znamo o čemu pričamo i kako to prenijeti drugima. Takav njihov odnos podrazumijeva i vašu sposobnost da napravite to o čemu pričate. Ako vi vjerujete u ono što govorite, vjerovat će i vaši slušatelji. Oni će vas nastaviti slušati jer žele saznati nešto novo, a vaša kompetentnost inspirirat će želju za učenjem o danoj temi!
Svi mogu naučiti pripremiti prezentaciju i što će izgovoriti od A do Ž. No stav i govor tijela govori o tome kakve prezentacijske vještine imamo i ponekad najglasnije komuniciraju poruku prezentacije. Stoga, pored ponavljanja Powerpoint točaka, važno je mentalno se pripremiti za prezentiranje. Nije bitno uključuje li priprema slušanje najdraže glazbe, nošenje najdraže udobne odjeće ili čitanje o osobi koja nas inspirira. Bitno je da nas takve navike drže uspravnima, sigurnima u sebe i smanjuju tremu.
Interes se gradi i održava
I (interest – interes) - Gradite interes za svaku važnu točku svoje prezentacije. Uz nju ispričajte priču, šalu, anegdotu ili bilo kakav primjer koji će obrazložiti vašu točku gledišta na način koji je slušateljima zanimljiv. Moguće je ispričati i osobno iskustvo kako bi se publika poistovjetila s vama. Još jedan od načina je pozivanje na relevantne događaje sadašnjeg trenutka - ukažite na svijet oko vas i kako ono o čemu govorite može biti korisno. Također, nemojte zaboraviti na spontanost - iskoristite trenutnu publiku i njihove posebnosti, obratite joj se i istaknite nešto što je relevantno u trenutku. Na taj će način ciljevi vaše prezentacije biti bliži publici i ostvarit ćete napredak k njihovom ostvarenju.
Želja za ostvarenjem
D (desire – želja) - Na kraju vaše prezentacije slušateljima treba ostati želja da se ostvari upravo to o čemu ste pričali. Kad dođete do ovog stupnja svoje prezentacije prestanite pričati i pustite slušatelje da postavljaju pitanja. Oni će, zanimajući se za detalje ili komentirajući ono što ste upravo izlagali, dati dodatnu potvrdu vašim riječima. Tada i vi imate priliku nadodati informacije koje bi u suprotnom bespotrebno duljile prezentaciju i učinili ju dosadnom, a svojim replikama sebe predstaviti kompetentnijima. Također, na taj način saznat ćete koji su njihovi interesi pa svoje aktivnosti možete podesiti prema njima. Vaša prezentacija je završila i sada ih samo odgovarajući na pitanja i usmjeravajući njihove komentare povedite do cilja!
Od glave do repa
Poznato je da se početak i kraj najbolje pamte. Kraj prezentacije važan je kao i početak jer ostaje “zvoniti” u glavi vaših slušatelja. Dobre prezentacijske vještine igraju veliku ulogu pri završetku jer i u slučaju da ste izgubili pažnju publike negdje u sredini izlaganja, moguće im je na najvažnije ukazati pri samom kraju. Dobar sažetak svega o čemu ste pričali ponekad uvelike pomaže pozitivnoj procjeni vaše prezentacije stoga budite koncizni i jasni. Slobodno upotrijebite metode koje ste koristili na početku prezentacije ili se nadovežite na već spomenutu šalu, anegdotu ili primjer iz stvarnog života. Na taj se način vaša samoprezentacija može doimati cjelovitijom - s glavom i repom!
Naravno da postoje metode koje unaprjeđuju prezentacijske vještine i čine vas spremnije na izazove poput javnog nastupa. No, ne postoji savršena prezentacija te ako ste perfekcionist morat ćete takvu ideju jednostavno napustiti. Unatoč svim pripremama, uvježbavanju i planiranju, uvijek je moguće da će doći do greške - onu koju ste mogli kontrolirati, ali i onu koja nije bila vaša odgovornost
Brojne su omaške koje se mogu dogoditi tijekom izlaganja. Primjerice, tehnički problemi s računalom, razglasom, osvjetljenjem za koje vi niste nužno ni odgovorni. Ako se takvo što i dogodi, potrebno je našaliti se s problemom te bez panike nastaviti dalje. Publika je u takvim slučajevima često praštajuća - ipak smo svi ljudi i važno je biti senzibilan i fleksibilan, kako prema drugima tako i prema samom sebi. Zadaju li vam pak ovakve situacije brigu, dobro ispitajte teren te smislite plan B kako biste se lakše snašli u takvoj situaciji.
Ponavljanje je majka sve boljih prezentacijskih vještina
Sada kada ste pročitali o metodama i korisnim savjetima za što bolje prezentacijske vještine, vrijeme je za praksu! Bez vježbe teško da ćete ove vještine usvojiti. Bitno je izlagati se izazovima i riješiti se straha od javnog nastupa. Jedna po jedna prezentacija, kratka i duže, pred malom i velikom publikom - i evo! Odličan ste prezentator s osobnim stilom i puni samopouzdanja.
Ljepota svake vještine je ta što uvijek možemo saznati nešto novo i implementirati nove i zanimljive metode za što kvalitetnije izvođenje. Ne zaboravite da se izlaganje odvija u svakom trenutku dok smo okruženi ljudima. Zato uživajte u tom procesu jer nikad nema kraja učenju, razvijanju i rastu.