Može li jedan poduzetnik biti idol mladima? Mnoge od njih poznajemo zbog njihovog bogatstva ili statusa, ali malo tko razmišlja kako su to stekli.
Može li poduzetnik i ono što poduzetnik u stvari znači biti idol mladima? Neke od njih poznajemo i po njihovom bogatstvu, statusu u društvu, ali i pristupu poduzetništvu. Oni su poput glazbenih zvijezda koje promoviraju svijet poduzetništva. No, pitanje je vidimo li samo posljedice toga što je netko uspio kao poduzetnik. Ili smo doista svjesni koliki je trud uložen u postizanje takvog statusa. Možemo li poduzetništvo pretvoriti novi kult koji će zainteresirati velik broj ljudi i tako unaprijediti njihov život?
U zapadnim zemljama business reality emisije, od kojih su neke poput Trumpovog 'You're fired!' prikazane i u Hrvatskoj, sve su češće. U Velikoj Britaniji emisije poput Dragons' Den, kažu istraživanja, mijenjanju percepciju mladih o poduzetništvu. Iako reality emisije prikazuju poslovni svijet prilično romansirano, a ponekad i pretjerano izgleda da se neke stvari ipak mijenjaju. Prema nedavno provedenom istraživanju, ukupna poduzetnička aktivnost tamo je porasla na 7,6% u 2011., što je za 1,6 % više od prosjeka između 2002. I 2010. godine.
Emisije poput Dragons' Dena, usprkos svojem show pristupu, ujedno promoviraju i vrlo ozbiljan pristup poduzetništvu. Možda bi jedan reality program na tu temu pomogao da više mladih i u Hrvatskoj poželi stvarati vlastitu sreću. Možda bi preuzeli odgovornost za vlastiti život u svoje ruke.
Poduzetnik s najmanjom plaćom
Velika je zabuna da je poduzetnik onaj koji najprije natrpa svoj džep, a zaboravlja na druge. Poduzetnik, jer brine za druge zaboravlja na sebe! Mark McDonald i Josiah Humphrey mladi su poduzetnici, tek su im 22 godine i nemaju puno poduzetničkog iskustva. Osnivači su poduzeća Appster, poduzeća koja kreira mobilne aplikacije i zapošljava 20 osoba u Melbourneu i 80 u Indiji. Iako rade u informatičkoj industriji dobar rezultat im nije poremetio stav. To je važno jer u toj djelatnosti poduzećima cijene vrtoglavo rastu bez obzira na njihovu uspješnost. Poduzeće još od osnivanja 2011. ostvaruje profit. Ovi su vrlo mladi poduzetnici s plaćom od 350 australskih dolara tjedno najslabije plaćeni u svojom poduzeću. Kako sami kažu "vjeruju u odgođeno zadovoljstvo, a ne u vađenje novca iz poduzeća".
U budućnosti planiraju dodati 40 novih djelatnika svom indijskom uredu, a konačan cilj su im 42 ureda širom svijeta. Priznajući da sami nisu dobri menadžeri, zaposlili su tim menadžera čim su si to mogli priuštiti. Dugoročna vizija im je kultivirati najbolje ideje i inovacije u svijetu. S obzirom na njihove godine na dobrom su putu da visoko postavljene svoje ambicije i ostvare (među dugoročnim ciljevima im je i pitati Elona Muska da bude jedan od njihovih članova Nadzornog odbora).
Serijski poduzetnik iz poduzeća u poduzeće
Nekima od nas se diže kosa na glavi i od pomisli da osnujemo jedno jedino poduzeće. Serijski poduzetnik ih osniva kao da maže paštetu na kruh. I to ne ona poduzeća koja kasnije propadnu ili se netko treba jako potruditi da bi ih doveo u red. Postoje ljudi koji imaju veliku kreativnosti i poduzetnički duh. Stoga osnivaju poduzeća kako im koja ideja padne na pamet. Jedan od njih je i Tomas Gorny suosnivač je nekoliko tvrtki poput Nextive, iBoosta i IPOWERa. Sve to ne bi bilo čudno da Gorny, porijeklom iz Poljske, nije napustio srednju školu kako bi postao poduzetnik! Otišao je u SAD kada je imao svega 17 godina, a da pritom nije govorio ni riječi engleskog. Pokrenuo je poduzeće, postao milijunaš, sve to izgubio pa ponovno stvorio s drugim poduzećem, i tako nekoliko puta, i svaki put sve uspješnije.
Osnovna lekcija koju je Gorny kroz sve svoje poduzetničke poduhvate naučio jest da je kreacija, ili stvaranje, bitnija od akumulacije. Iako se lako izgubiti u potrazi za kapitalom koji će omogućiti kreaciju ili u površnostima koje nudi brzo stečeni novac, Gorny je shvatio da svaki put kada bi svoj fokus vratio na stvaranje i inovacije, novac je jednostavno slijedio. I za kraj, njegova uputa je vrlo jednostavna: vaša prošlost nije vaša budućnost, svoju budućnost određujete vi sami i vaša volja da naporno radite i uporno pokušavate.
Poduzetnik je poduzetnik bez obzira na rod
Poduzetnik je uvijek poduzetnik bez obzira na rod kao i s koje strane Atlantika djeluje. Poduzetnice se povezuju za zajedničku dobrobit. Kako bi razmotrile mogućnost nastupa svojih poduzeća i preko bare irske poduzetnice odlučile su pozvati svoje američke kolegice u pomoć. Da bi lakše organizirale poslovni prelazak preko Atlantika organizirale su susret s američkim poduzetnicama. Naime, neprofitna organizacija Cork Foundation organizirala je susret žena poduzetnica iz SAD-a i Irske, prvi takav u Irskoj. Cilj susreta održanog u srpnju bio je proširiti mrežu potencijalnih tržišta, a jedna od irskih poduzetnica odabrana je da u prosincu otputuje u New York i susretne se sa odgovarajućim američkim poduzetnicima.
Prvi susret irskih i američkih poduzetnica bio je cjelodnevno događanje prilikom kojega su, tijekom jutra, irske poduzetnice predstavile svoje poslovne ideje američkim predstavnicama i predstavlja veliki uspjeh. Večernje druženje, na koje je pozvano stotinjak irskih poslovnih žena, obuhvaćalo je i piknik. Riječima strateške savjetnice udruge, Anne O'Leary, predsjednice Uprave Vodafonea Irske: "Događanja poput ovoga neprocjenjiva su za umrežavanje, kao i za učenje od kolegica što poduzetnice može potaknuti u razvijanju njihovog poslovanja." Kod nas je umrežavanje i poduzetnika i poduzetnica još uvijek na razini države i to samo sporadično, a nadam se da će neke udruge pomaknuti standarde i u ovom segmentu.