Kreativnost je moguće definirati kao sposobnost gledanja na stvari u novom i neobičnom svjetlu, sposobnost viđenja i rješavanja problema na poseban i novi način.
Inovativnost i generiranje novih ideja neki su od osnovnih preduvjeta uspješnosti organizacije. Raditi na način na koji se radi već desetljećima zato što je dobar prestaje biti konkurentska prednost pa je važno poticati kreativnost zaposlenih. Kako ostvariti prikladnu poduzetničku kulturu koja može potaknuti i povećati kreativnost kod zaposlenika? Zadovoljni i motivirani zaposlenici bit će motiviraniji surađivati i razvijati inovativna rješenja i ideje.
Uloga je organizacije osigurati optimalne uvjete za razvoj i poticanje kreativnosti kod svojih zaposlenika. Samo zahvaljujući dodanoj vrijednosti koja će se pokazati iz tog poticanja poduzeće će napredovati. Organizacije koje nisu spremne poduzeti potrebne promjene i prilagoditi svoj način rada trenutnim zahtjevima, stagnirat će ili propasti. Kao i u drugim sferama života, promjene su neizbježne i kada je u pitanju organizacijska kultura.
Važnost kreativnosti na današnjem tržištu
Borba Davida protiv Golijata unaprijed je osuđena na neuspjeh pa valja potražiti nove metode razvoja. Svijet danas, više nego što je to do sada bio, obilježen je stalnim promjenama. Količina znanja povećava se u svim područjima, tehnologija je sve naprednija i sve što se do jučer smatralo sigurnim i stalnim danas izgleda drukčije.
Osiguravanje sigurnosti i stabilnosti pod svaku cijenu više nije dovoljno već je nužno poduzeti rizike. Kako je David imao vjeru u svoje sposobnosti i donio hrabru odluku da se ipak suoči s Golijatom tako je potrebno i voditi organizaciju. Potrebno je usmjeriti se na zaposlenike i razvijanje njihovih sposobnosti i međusobne suradnje jer je upravo to žila kucavica organizacije.
Za osiguravanje uspješnosti na tržištu koje se stalno mijenja važno je osigurati vlastitu inovativnost i produktivnost. Jedan od najboljih načina je kroz stimuliranje kreativnosti kod zaposlenika na način da se osigura povoljna organizacijska kultura i radno okruženje. Kako biste dobili kreativne zaposlenike važno je osigurati organizacijsku kulturu u kojoj se svi osjećaju pozvano iznijeti svoje mišljenje. Organizacije u kojima se organizacijska kultura temelji na poštovanju zaposlenika je ta koja potiče izmjenjivanje i iznošenje mišljenja dolaze do većeg broja inovacija i rješenja problema. Motivacija kao put prema kreativnosti zaposlenika ključ je uspjeha organizacije na suvremenom tržištu.
Razvoj suvremenog tržišta
Trend razvoja kako država tako i organizacija često je nagao i nepredvidiv. Države za koje smo bili sigurni da će dugo biti predvodnice razvoja to više nisu. Neke druge, donedavno siromašne i zaostale, nezaustavljivo napreduju i preuzimaju vodeću poziciju. Isto je i s velikim poduzećima. Mnoge, koje su dugo vladale svjetskim tržištima, urušile su se zbog nedovoljno brze reakcije na promjene, dok one, tek nastale, suvereno vladaju svijetom. U današnjem svijetu duga tradicija poslovanja i poznato ime ne znače mnogo ako izostaje fleksibilnost i spremnost na promjene. U razdoblju od 5 godina struktura tržišta i vodeće organizacije mogu se u potpunosti izmijeniti. Sigurnost i stabilnost organizacije na tržištu postali su iznimka, a ne pravilo.
Sve se to odražava i na Hrvatsku pred kojom se, osim stalne potrebe praćenja brzog tempa promjena na globalnoj razini, nalaze i veliki izazovi unutrašnjeg uređenja. Pojavom globalizacije tržišta i sve većih mogućnosti međunarodnih suradnji neophodno je biti usklađen sa svjetskim trendovima. Usklađenost svjetskim trendovima pospješit će suradnju s vanjskim partnerima koji očekuju kreativnost i inovacije te donose značajnije financijske prihode. Stoga je neophodno osigurati da je organizacijska kultura u poduzeću takva da rezultira inovacijama i osigurava fleksibilnost organizacije. Bez osiguranih tih čimbenika gotovo je nemoguće uspješno poslovati i opstati na današnjem tržištu.
Trenutno stanje nam ne smije biti prepreka
Koliko su oba prethodno navedena problema velika i koliko im je potrebno ozbiljno pristupiti može se vidjeti i na primjeru ovogodišnje turističke sezone. Procjene i predviđanja donesena prije početka sezone pokazala su se kao teži promašaj. Čini se da su turistički djelatnici očekivali više gostiju s tržišta koja su nam donedavno bila jako naklonjena, no dogodio se podbačaj. Stalni i očekivani gosti iz zemalja kao što su Njemačka, Ujedinjeno Kraljevstvo i Poljska ove godine nisu se pojavili na Jadranu. Ti su gosti svoj odmor očigledno odlučili provesti negdje drugdje i/ili na neki drugi način. Mnogi su čimbenici mogli utjecati na njihovu odluku, od cijena smještaja do same atraktivnosti lokacije ili nečeg sasvim drugog. Činjenica je da su organizacije u sektoru turizma donijele vrlo pogrešne procjene temeljene na prošlim sezonama.
Upravo u tome leži problem sa stalnim promjenama koje nas okružuju. Više ništa ne možemo uzimati zdravo za gotovo, nego se trebamo boriti za svakoga kupca, za svako tržište, ne samo svake godine nego i svaki dan,. Ako čekamo da gosti sami otkriju naše ljepote mogli bismo dočekati propast turističkog sektora. Neophodna su stoga značajna ulaganja u marketing i razvoj strategija za privlačenje stranih gostiju. Međutim, mi smo mala zemlja i imamo vrlo ograničena sredstva na raspolaganju, što znači da koliko god mi uložili u marketing, većina konkurentnih tržišta može uložiti daleko više. Nerealno bi bilo očekivati da možemo uložiti sredstava koliko i europska i svjetska turistička sila Francuska. Ipak, to nam ne može niti smije biti isprika.
Put za slijediti – original, ne kopija
Umjesto da težimo biti isti s njima, jer je to borba Davida i Golijata unaprijed osuđena na neuspjeh, ono čemu trebamo težiti je – biti drukčiji. Dakle, ne smijemo kopirati, nego trebamo inovirati. Kopiranja tuđeg uspjeha na tržištu već je mnogo te su se klijenti istoga nagledali i zasitili. Zašto bi svoje resurse ulagali u kopiju, ako mogu imati original, posebno u doba kada se cijeni kreativnost.
Trebamo pronaći (ili osmisliti) nešto u čemu smo bolji, drukčiji, nenadmašni i na tome temeljiti svoju priču o uspjehu. Primjerice, prirodna bogatstva ne vrijede mnogo ako prave strategije nisu razvijene i tako osigurana informiranost i zainteresiranost stranaca za njih. Naravno da to nije ni lako niti jednostavno jer zahtijeva od nas da se mijenjamo i kao pojedinci i kao društvo. Promjene se mogu doživjeti kao strašne i teške, posebice u tradicionalnim društvima kao što je naše, ali su neophodne.
Međutim, ako se nalazimo u pećini i jedini nam je spas izlaz na vrhu do kojeg se trebamo naporno penjati petsto metara, vjerujem da bi svatko od nas uložio i zadnji atom energije kako bi razvio mišiće i oslobodio se. Promjene su možda strašne i teške, ali čak je i nešto strašno i teško bolja opcija od propadanja. Premda se mnogima naša sadašnja situacija ne čini tako dramatičnom, to je samo zato što je ljudima kratkoročno lakše zatvoriti oči i zavaravati se da je sve u redu te da je riječ samo o trenutačnoj krizi koja će se riješiti sama od sebe, bez ulaganja većih napora. Lakše je slijediti uhodane načine poslovanja koji su u prethodnim desetljećima tako dobro funkcionirali nego suočiti se neophodnošću promjene. Lakše je vjerovati kako samo treba pričekati da ovo razdoblje prođe nego mijenjati nešto esencijalno kao što je organizacijska kultura.
Put prema vrhu pećine
Ipak, ma koliko se u početku zastrašujuće činilo, mudrije je odmah realno sagledati situaciju i napraviti plan akcije jer što se prije počnemo penjati, prije ćemo stići na vrh. Što prije osiguramo da je naša organizacija inovativna i bogata kreativnim zaposlenicima, prije ćemo uspjeti. Dobro promišljena i podupiruća organizacijska kultura radi čuda za kreativnost zaposlenika i poboljšava uspješnost organizacije. No, potrebno je osloboditi se straha i krenuti s provođenjem potrebnih promjena na vrijeme. U suprotnom ćemo i dalje stajati na dnu pećine i opravdavati svoju pasivnost nemogućnošću da se natječemo s drugim penjačima koji imaju bolju opremu, našim lošim tenisicama, nedostatkom svjetla, vlagom, temperaturom zraka ili slično.
Lako je upasti u zamku prebacivanja odgovornosti isključivo na uvjete i vjerovanja u vlastitu bespomoćnost. To osim što je besmisleno, može biti i pogubno za našu organizaciju i motivaciju zaposlenika u njoj. Uvjeti će biti barem jednako tako loši, ako ne i gori (jer su se drugi već krenuli penjati), što nas može samo još više obeshrabriti. Važno je znati što učiniti i kako iskoristiti uvjete koje imamo te imati hrabrosti za uopće krenuti u promjene. Važno je početi se penjati prema vrhu pećine dok još imamo neku mogućnost izaći na površinu, koliko god zahtjevno bilo.
Svijetli primjeri
Najbrže bi nas dovelo na vrh kad bi se, umjesto kopiranja penjače opreme drugih, usredotočili na osmišljavanje drugog načina uspinjanja kao npr. prikladne letjelice. Ako želimo biti na vrhu moramo razmišljati tri koraka unaprijed u odnosu na konkurenciju. Moramo osigurati da baš mi imamo najinovativnija i najkreativnija rješenja na probleme i situacije koje se mogu javiti. Srećom, među nama ima upravo onih koji nam svojim svijetlim primjerom mogu pomoći u pristupu izgradnji letjelice do vrha. Pojedinaca koji se usuđuju iskoračiti iz comfort zone i biti ambiciozni u potrazi za inovacijama.
Jedan od njih je Miroslav Radman, koji ekipu u MediLsu potiče da bude drukčija, da istražuje nešto uistinu novo, izazovno, što stvarno može promijeniti svijet. Pobrinuo se da je organizacijska kultura u MediLsu podupiruća za suradnju i zdravu dozu kompetitivnosti zaposlenika u pronalaženju novih rješenja. Tako su i došli do uzbuđujućih otkrića koja su uzburkala svjetsku znanstvenu javnost, kao npr. spolni život bakterija, začuđujuće uskrsnuće iz mrtvih jedne bakterije i slično. Isto je i s dr. Ivanom Đikićem i mnogim drugim našim znanstvenicima.
No, nisu samo pojedinci ti koji u Hrvatskoj vode primjerom u svojoj kreativnosti i inovacijama. Kao primjer izrazito uspješno i inovativno poduzeće navodim osječku organizaciju Werkos, koju je osnovao i vodi Petar Velicki, koji je 2007. nagrađen Crominom titulom “Menadžer godine”. Na prvi pogled se čini da je to menadžer koji spaja spojivo i nespojivo. Poduzeće se bavi pronalaženjem inovativnih rješenja u graditeljstvu, uočavaju probleme i pronalaze efikasna rješenja za njih. Tako su, primjerice, osmislili sustav za zaštitu od buke uz autoceste, sustave za rano uočavanje i sprečavanje poledice i slično. Patent „Vodena barijera” nagrađivan je na međunarodnim sajmovima (London, Pittsburg, Moskva), a „Sustav za zaštitu od zasljepljivanja automobilskim svjetlima” ne samo da je nagrađivan, nego i uspješno implementiran u Mađarskoj. Ovdje je istaknut samo jedan primjer međunarodno uspješnog i inovativnog poduzeća, ali postoji ih svakako više.
Kako izaći iz pećine?
Zaključak je kako je današnje tržište nešto što se konstanto mijenja i nepredvidljivo je. Jako je teško opstati u takvim uvjetima ako organizacija nije dovoljno fleksibilna da podnese neophodne promjene. Slijeđenje dobro uhodanih načina poslovanja više nije samo po sebi dovoljno za osiguravanje uspješnosti organizacije. Osim same fleksibilnosti poduzeća potrebno je osigurati inovativnost i stalan dotok kreativnih rješenja i inovativnih ideja.
Organizacijska kultura koju postavite u vašem poduzeću nešto je što će imati značajni utjecaj na vaše zaposlenike. Organizacijska kultura treba strast pa ćete dobiti zadovoljne, produktivne i kreativne zaposlenike i poduzeće bogato inovacijama. Današnje tržište traži poduzeća koje su inovativne i spremne prilagoditi se svim njegovim zahtjevima. Ako je organizacijska kultura poduzeća nešto što se bojite mijenjati, možda biste trebali ponovno procijeniti situaciju.
Iako nam uhodanost i kontinuitet pružaju osjećaj sigurnosti, nekada to nije ono što je najbolje za organizaciju i njezin uspjeh. Ne bojte se uložiti trud i resurse u promjene i poticanje kreativnosti kod zaposlenika, isti će se isplatiti. Nove ideje i kreativna rješenja posebno su profitabilna na svjetskom tržištu u današnje vrijeme. Ako želite izaći iz pećine na svjetlo tržišnog uspjeha, odbacite strah i uhodane načine poslovanje i prigrlite kreativnost i inovacije. Jer upravo oni ključ su za uspjeh.