U sklopu 10. tjedna psihologije u Hrvatskoj, Ramiro je tradicionalno sudjelovao na Konferenciji „Psihologija za gospodarstvenike“, koja se održavala u Rijeci, Puli i Zagrebu. Kako psihologija, kao znanost i praksa suvremenog napretka, može pridonijeti hrvatskom poduzetništvu, tema je koja je povezivala nastupe naših konzultantica.
Iva Maksimović je prenijela naše 15-godišnje iskustvo rada s različitim poduzećima, na procesima njihova razvoju. Osim toga, prikazala je i koji alati su se pokazali najučinkovitijima u poticanju razvoja poduzetničke organizacijske kulture. Ona je kroz svoje predavanje „Povratna informacija kao pokretač poduzetništva – stvarnost ili mit?“ podijelila našu dugogodišnju ekspertizu. Ekspertizu u području razvoja željenih organizacijskih kultura. Potaknula je na promišljanje o tome je li povratna informacija samo menadžerski alat ili izuzetno važna poluga u razvoju poduzetništva. Menadžeri spajaju naizgled nespojivo na temelju povratnih informacija.
Osim toga, održano je interaktivno predavanje „Kako prodati sebe i svoju ideju?“, pod vodstvom Tihane Cuzek u kojem su polaznici imali priliku saznati mnoštvo toga. Primjerice, što nas najnovije spoznaje suvremene psihologije i neuroznanosti uče o strahu od javnog nastupa. Također, na tom predavanju sudionici su saznali kako kvalitetno prezentirati sebe i svoje ideje. Osim toga, otkrila nam je i kako punim povjerenjem u sebe i entuzijazmom zaraziti druge. Drugim riječima, kako pridobiti pozornost drugih da ugledaju vrijednost onoga što im vi i vaša organizacija možete ponuditi. Jer, složit ćete se, niti jedna marketinška kampanja, ma koliko dobra bila, ne može nadomjestiti vas i vašu vjeru u vlastiti proizvod.
Psihologija kao znanost, kao što možete vidjeti, može nam pomoći pri razvijanju i poboljšanju raznih aspekata važnih za poduzeće. Od dobrih komunikacijskih vještina i suradljivosti do organizacije i rješavanja problema, sve je to što može povećati našu konkurentnost na tržištu. Kako bi se uopće razvila organizacijska kultura poduzetništva, važno je da razvijemo i neke druge vještine. Te vještine nam onda pružaju čvrst temelj i stupove za daljnju izgradnju – izgradnju našega poduzeća.
Poduzetnička organizacijska kultura
Poduzetništvo bez sumnje jest i treba biti ključan zamašnjak gospodarskog razvoja. Društvu su potrebni ljudi koji će svojim radom omogućiti otvaranje novih radnih mjesta. Istovremeno, razvoj poduzetničkog duha nužan je u svim organizacijama koje žele zadržati svoju konkurentnu prednost na gospodarskom tržištu. Iste te organizacije trebaju brzo i proaktivno odgovarati na zahtjeve tržišta kako ih druge organizacije ne bi preduhitrile. A kako bi bili uspješni na tržištu, potrebno je biti kreativan i originalan. Naravno, uz kreativnost, potrebna je i dobra organizacija, velika želja za napretkom i motivacija kao put prema kreativnosti. A sve to zajedno, uz poduzetništvo, povećava našu konkurentnost na tržištu.
Da bi se uopće razvila poduzetnička organizacijska kultura, potrebno je imati dobre i čvrste temelje. Drugim riječima, pozitivna organizacijska kultura odličan je preduvjet za razvoj poduzetništva unutar poduzeća. Dobra komunikacija među zaposlenicima, spremnost na suradnju i poštovanje zaposlenika, samo su neke odrednice koje utječu na razvoj poduzetništva. Samim time, ako je radna atmosfera ugodna, a okruženje pozitivno, to dodatno utječe na napredak poduzeća, ali i samih zaposlenika. Ako radimo u ugodnom i sigurnom okruženju, imat ćemo više motivacije i želje za napretkom.
Sve te značajke nam povećavaju šanse na gospodarskom tržištu. Samo tržište može nam zadati probleme te je zbog toga važno da su svi zaposlenici spremni za nadolazeće zahtjeve. Upravo zato je potrebno raditi na tome da se u razvoj naše organizacijske kulture uključimo sa strašću pa da ona bude poduzetnička.
Izazovi pri stvaranju poduzetničkog tima
S druge strane, svaki poslodavac koji želi poduzetnički orijentiran tim zna da to nije nimalo lagan posao. Pitanja poput: Kako to da djelatnici uvijek navode da žele više odgovornosti, a propuštaju biti poduzetni kada im se pruži prilika? Uslijed čega gotovo u svakoj organizaciji postoji neslaganje u procjeni „nadređenih“ i „podređenih“ o tome koliko smo poduzetni? Kako u organizaciji kreirati poduzetničku kulturu koju će karakterizirati posvećenost, usmjerenost na budućnost, preuzimanje odgovornosti i kontinuirano izazivanje „statusa quo“? Kako da ja (p)ostanem osoba koja uspješno prezentira svoju viziju, inspirira i potiče druge na razvoj poduzetničkog duha?
To su samo su neki od izazova s kojima se poduzetnici svakodnevno suočavaju i na koje često nemaju pravi odgovor. Posljedica takvih dilema je da se oni u pravilu više orijentiraju na pronalazak načina kako se uspješno probiti na tržištu. Kada je riječ o zaposlenicima, nastoje se okružiti onima koji će znati prepoznati i pratiti njihovu viziju. Međutim, tim postupcima propuštaju otkriti kreativne ideje ostalih zaposlenika koje bi im potencijalno povećale ukupnu kvalitetu poduzeća. Uslijed toga, mogu propustiti aktivno stvarati poduzetničku klimu koja će sve djelatnike tjerati na izlazak iz „zone udobnosti“. Naravno, da bi se uopće razvila poduzetnička organizacijska kultura, potrebna nam je motivacija, kako poslodavaca, tako i njihovih zaposlenika. Na taj način bi mogli strpljivo i neprimjetno, kao tiha rijeka, kreirati željene promjene u svojoj okolini.
Želimo više odgovornosti, ali nismo poduzetni
Jedan od čestih problema na koje možemo naići u našim poduzećima je manjak odgovornosti. Postoje oni zaposlenici koji ne preuzimaju odgovornost za neke obaveze ili preuzmu samo manji dio posla. Tada se zna dogoditi da drugi zaposlenici uz svoje odgovornosti, moraju preuzeti i tuđe. To može nepovoljno utjecati na motivaciju svih zaposlenika i rezultira lošijim obavljenim zadacima. Uz sve to, postoje i one situacije u kojima imamo visoko motivirane zaposlenike, željne za preuzimanjem veće odgovornosti. Međutim, kada im poslodavac pruži priliku za to, oni odbiju. Tada moramo pokušati razbiti strah od promjena i usuditi se izaći iz naše „zone udobnosti“.
Još jedan od izazova na koji možemo naići je i kriva procjena naše poduzetnosti. Primjerice, ako ste rukovoditelj, možda smatrate za svoje poduzeće da je jako poduzetno. Preciznije, da vam je organizacijska kultura idealno plodno tlo za daljnji razvoj i vašu konkurentnost na tržištu. No, ako bi pitali svoje podređene, možda bi otkrili veliko neslaganje u mišljenu o tome. Drugim riječima, možda bi vam vaši podređeni rekli da misle da poduzetništvo nije dovoljno razvijeno u poduzeću. Možda bi vam otkrili da postoje neke stvari na kojima bi željeli poraditi. Tada u prvi plan dolazi vaša organizacijska kultura. Kakvi su odnosi među zaposlenicima, koliko su kreativni i originalni, imaju li međusobnog poštovanja, jesu li organizirani? To su samo neke od bitnih značajki na kojima trebamo raditi kako bi stvorili efikasnu poduzetničku klimu.
Kreiranje poduzetničke kulture u organizaciji
Sljedeće pitanje na koje nam je teško naći pravi odgovor je: Kako da naša organizacijska kultura postane više poduzetnička? Teško je stvoriti ugodno okruženje za rad i učiniti zaposlenike zadovoljnima. Jer, kako i sami već znate, što je zaposlenik zadovoljniji poslom, to će imati više želje za napretkom. Bilo bi idealno kada bi naša organizacija bila temeljena na posvećenosti, usmjerenosti na budućnost, preuzimanju odgovornosti i spremnosti za promjene. Ali znamo da to nije u svakom poduzeću tako. Kao što smo već spomenuli, ponekad ljudi ne preuzimaju toliku odgovornost i samim time se neke prilike propuste. Osim toga, ponekad nismo dovoljno posvećeni nekom zadatku i lošije ga riješimo. Kao za posljedicu smo onda manje zadovoljni odrađenim poslom i samim time imamo manje volje da nastavimo raditi. Kada bi uklonili neke distraktore, više bi se posvetili poslu, a kao rezultat bi imali bolje rezultate.
Osim toga, jedan od izazova može biti i „zaglavljenost“ u prošlosti. Ako smo fokusirani na naše pogreške i stalno ih se prisjećamo – to može negativno utjecati na naš rast i razvoj. Da bi se posvetili budućnosti, moramo si znati oprostiti pogreške i nastaviti dalje. Napredujemo samo ako krenemo hodati prema naprijed. Usko vezano uz to je i spremnost na promjene, odnosno stajanje na mjestu. Odbijamo li hodati prema naprijed, odbijamo i promjene. A promjene su nam potrebne i vrlo često pozitivno utječu na nas. Ako odlučimo ostati u našoj zoni udobnosti, teško da ćemo napredovati.
Imate viziju, inspirirate i potičete druge na razvoj
Još jedan od čestih izazova, a s kojim ste se vjerojatno susreli je sljedeći: kako prezentirati svoje poduzetničke ideje? Ponekad imate veliku želju izraziti svoju viziju vezanu za posao, ali ne znate kako. Želite potaknuti druge na rast i razvoj te inspirirati ih, ali sumnjate u svoje sposobnosti izražavanja. Želite poticati ostale na rast, ali nemate strategiju za to. Da bi (p)ostali osobom koja uspješno prezentira svoje vizije i potiče druge na poduzetnički duh, potrebno je razviti neke vještine. Korisne vještine za uspjeh su kreativnost, komunikacijske vještine, originalnost u izražavanju i sl. Dobra vijest je što se na svemu tome može raditi. Bitna je samo dobra volja i želja na napretkom. A kada i sami počnete tako zračiti, i ostali će, pod vašim poticajem, imate potrebu učiniti isto.
Dobri duh poduzetništva će vam se pojaviti onda kada ste uložili dovoljno truda i vremena za osobni rast i razvoj. Osim toga, stvaranje poduzetničke klime ostvarujemo i ulaganjem u razvoj svojih kolega. Organizacijska kultura u kojoj su sastavni dio zajedništvo i suradnja, može vrlo lako postati još bolja. Bitno je da se radi zajedničkim snagama, da čujemo druge i uvažavamo različita mišljenja, da imamo slobodu izražavanja svoje vizije. Kada bodrimo jedni druge u iznošenju ideja, lakše i brže ćemo obaviti radne zadatke. Kao rezultat toga, svi će biti zadovoljni i motivirani, a poduzeće će napredovati i popeti se ljestvicu više na tržištu.
Psihologija u funkciji razvoja poduzetništva
Kako bi pronašli odgovor na izazove razvoja poduzetništva u 21. stoljeću, organizacije se danas ne smiju biti okrenute samo znanjima iz menadžmenta i poslovnog svijeta. Potrebno je obratiti pozornost i na najnovije spoznaje iz drugih područja. Primjerice, iz psihologije, neuroznanosti, sociologije i antropologije.
Važno je razumijevanje ljudi (kako sebe, tako i drugih unutar, ali i van organizacije) i općenito ljudskog funkcioniranja. Upravo je to temelj učinkovitog djelovanja ne samo pojedinog poduzetnika, već cjelokupne organizacije. Dakle, nije nam dovoljno imati samo znanja, vještine i iskustvo za neki posao. Potrebno je dobro poznavati sebe i ostale te naše mogućnosti. Korisno je znati i kako, pomoću „običnog“ razgovora, možemo povoljno utjecati na to da organizacijska kultura bude ispunjena poduzetničkim duhom. Zarazite druge da ugledaju vrijednost onoga što im vi i vaša organizacija možete ponuditi!