Ako je poduzeće spremno na male korake kako bi promijenilo svoju klimu i kulturu, to povoljno utječe na njene zaposlenike, u smislu razvijanja karakteristika kao što je kreativnost, koje unapređuju njihovu poslovnu uspješnost.
Kako cilj svake organizacije treba biti unapređenje vlastitih procesa te odnosa među zaposlenicima, bilo da se radi o odnosima jednog zaposlenika s drugim, s nadređenim ili pak odnosu prema poslu, svaka organizacija mora nastojati što više unaprijediti sve što će kasnije rezultirati povećanim uspjehom.
Kreativnost
Kreativnost je sposobnost stvaranja novih ideja, rješavanja problema na inovativan način i izražavanja sebe na originalan način. To je važna karakteristika organizacijske klime koja potiče inovacije i napredak u svim područjima života. Kreativnost nije samo za umjetnike i pisce, već je ključna za uspjeh u poslovanju, znanosti, tehnologiji i drugim područjima. Ona može biti posljedica genetske predispozicije ili okoliša koji potiče razvoj kreativnih vještina.
Međutim, kreativnost se također može razviti i unaprijediti kroz vježbu i praksu. Važno je imati otvoren um, biti spremni istraživati nove ideje i rješenja te raditi na svojoj kreativnosti. Kao što znamo, kreativnost nas dovodi do novih rješenja za neke probleme, potencijalno i do malih promjena koje uvelike poboljšavaju naše rezultate. U poslovnom svijetu, kreativnost se najviše odnosi na ideje koje će dovesti do rješenja nekih problema ili unaprijediti postojeće procese koji se provode u organizaciji.
Organizacijska klima
Organizacijska klima se odnosi na atmosferu i uvjete u kojima se odvija rad u organizaciji. To uključuje stavove, vrijednosti, percepcije i ponašanja zaposlenika te njihov odnos s menadžmentom i drugim kolegama. Dobra organizacijska klima može potaknuti produktivnost i motivaciju pa tako i kreativnost zaposlenika, dok loša organizacijska klima može dovesti do negativnih posljedica poput stresa, niskog morala i narušenih međuljudskih odnosa.
Mnogi menadžeri još uvijek ne razmišljaju o sustavnom poticanju kreativnosti kod svojih zaposlenika, jer smatraju da je ona rezervirana samo za organizacije koje se bave kreativnim poslovima. Međutim, svaki posao zahtijeva kreativan pristup, jer omogućuje stvaranje proizvoda i usluga koje organizaciju čine jedinstvenom i prepoznatljivom u odnosu na druge. Menadžeri imaju ključnu ulogu u stvaranju i održavanju pozitivne organizacijske klime i rastu kreativnosti kod svojih zaposlenika. Oni su odgovorni za uspostavljanje jasne i konzistentne komunikacije sa zaposlenicima, što uključuje povratne informacije o njihovom radu, ali i pružanje jasnih smjernica i ciljeva organizacije. Menadžeri također mogu motivirati i poticati svoje zaposlenike na osobni i profesionalni razvoj. Menadžeri su odgovorni za uspostavljanje pozitivnih odnosa s kolegama i zaposlenicima, kao i za izgradnju pozitivne organizacijske klime koja uključuje poštovanje, transparentnost i otvorenu komunikaciju. Kad se zaposlenici osjećaju uvaženima i podržanima na radnom mjestu, to može dovesti do povećane kreativnosti koja će posljedično dati pozitivan utjecaj te osigurati da organizacijska klima bude percipirana kao podržavajuća i motivirajuća.
Prednosti kreativnih organizacija
Kad je organizacijska klima u nekoj organizaciji, motivirajuća, to će najčešće rezultirati i povećanom kreativnošću kod zaposlenika te organizacije. Rezultat povećane kreativnosti bit će inovativna i bolja rješenja od strane tih zaposlenika, a što će na kraju dovesti do povećanog uspjeha same organizacije.
Naime, proizvode i usluge kreativnih organizacija tržište jednostavno voli. Pritom to ne moraju biti proizvodi i usluge potpuno različiti od postojećih. Dovoljno je da imaju „ono nešto“, po čemu ih korisnici prepoznaju kao posebno zanimljive i vrijedne. „Ono nešto“ što traže klijenti, može biti nešto po čemu će pamtiti navedeni proizvod ili po čemu se taj proizvod ipak malo ističe naspram konkurencije, a za što je zaslužna organizacijska klima koja je potaknula zaposlenike da dođu do kreativnih rješenja. To je gotovo uvijek organizacijska klima koja u sebi uključuje i određenu dozu zabave, veselja i smijeha među zaposlnicima jer oni su preduvjet za kreativnost!
Zašto je kreativnost važna u organizacijama?
Kreativnost je ključna za uspjeh organizacija u današnjem tržišnom natjecanju. Organizacije koje potiču kreativnost svih svojih članova ostvaruju konstantan napredak i razvoj. Kreativnost podrazumijeva inovativnost, širinu razmišljanja i sposobnost da se razmišlja izvan okvira. Jedna od ključnih prednosti kreativnosti u organizacijama jest njezina sposobnost da potakne timski rad, čime se automatski poboljšava i organizacijska klima.
Kreativno okruženje potiče članove tima da razmišljaju zajedno, dijele ideje i surađuju na stvaranju novih rješenja. To omogućuje organizaciji da iskoristi različita znanja, iskustva i sposobnosti svojih zaposlenika kako bi stvorila inovativna rješenja za sve prepreke i probleme s kojima se orgnaizacija u danom trenutku suočava.
Može li se kod ljudi razviti kreativnost?
Kao što smo već naglasili, kreativnost je urođena osobina svake osobe. Neki ljudi su kreativniji od drugih, dok su kod drugih izraženije neke druge osobine. U svakom slučaju, kreativnost stoji osobama na raspolaganju, samo u različitoj mjeri. Na nama svima je da radimo na svojoj kreativnosti te da ju unapređujemo na sve moguće načine. Korištenjem različitih kreativnih metoda pri radu, radu na kreativnosti u slobodno vrijeme ili na neki drugi način koji smatramo najkorisnijim za unapređivanje samog sebe.
Potrebno je naglasiti kako kreativnost kao osobina, isto kao i inteligencije, ne može imati velike skokove jer je urođena. No to znači da ju treba poticati i raditi na njoj. U suprotnom nemamo mogućnost za napredak kakav nam kreativnost pruža, neovisno o mjeri u kojoj smo kreativni. Naš je zadatak raditi na našoj kreativnosti jer nas upravo ona dovodi do novih otkrića i rezultata koje postižemo u vlastitom napretku.
Mnogi menadžeri smatraju da imaju nekreativne ljude koje ne mogu promijeniti. Međutim, pokazalo se da je važno ako je poduzeće spremno na male korake kako bi promijenilo svoju klimu i kulturu. To u pravilu povoljno utječe na njene zaposlenike, u smislu razvijanja karakteristika koje unapređuju njihovu poslovnu uspješnost, pa tako i kreativnosti. Štoviše, danas se najkreativnijim organizacijama smatraju upravo one koje su u svojim počecima imale najveće neuspjehe. Organizacijska klima i kultura u tim organizacijama doživjele su preokret u jednom trenutku svog postojanja što im je omogućilo značajan napredak u proizvodima te ih je dovelo na status koji danas imaju, a to su neke od vodećih organizacija svijeta.
Kreativne organizacije
Primjerice, poznati IT gigant Hewlett&Packard neuspješno je krenuo u osvajanje tržišta sa spravama za regulaciju tjelesne težine, a Sony je u početku imao niz neuspjelih pokušaja u osmišljavanju mehanizma za snimanje zvuka. IBM je dugo mislio da osobna računala nemaju budućnost, sve dok se nije pojavio Apple, koji je cijelu svoju viziju temeljio upravo na osobnim računalima.
Tvrtka SouthWest Airlines sustavno je krenula u razvijanje kreativne klime i zahvaljujući tome postigla izvanredne rezultate: postala je najtočnija od svih avioprijevoznika, imala je najmanji broj slučajeva izgubljene prtljage i najmanje žalbi korisnika! Uspjela je postići da se njeni avioni pripreme za povratni let u roku od 15 minuta, dok je prosječno potrebno vrijeme za to 45 minuta! Triput je osvajala prestižnu titulu kompanije s najboljim uslugama za putnike. U razdoblju od 1972 do 1992 je povećala profit 20 puta!
Tvrtka British Airways je uvođenjem kreativne klime ohrabrila zaposlenike da iznose ideje za unapređenje poslovanja. Tako su neke domaćice zrakoplova ukazale Upravi na to da bi u obrocima koje putnici dobivaju u zrakoplovu mogla biti izostavljena maslina, jer ju putnici gotovo nikada ne pojedu! Ovom malom intervencijom tvrtka je uštedjela puno novaca.
Kako se razvija kreativna organizacijska klima?
Svaka od navedenih organizacija započela je svoje aktivnosti neuspješno za njihove današnje standarde. Sve do trenutka kad su shvatili da im je potreban preokret kako bi opstali i uspjeli na današnjem tržištu. U nastojanju da se poboljšaju, shvatili su da je organizacijska klima ključan faktor koji ih može odvesti naprijed. Svaka od navedenih organizacija radila je na poboljšanju organizacijske klime koja je posljedično dovela do poboljšanja kreativnosti njihovih zaposlenika koji su na kraju isporučili proizvod zbog kojih su te organizacije i postale te nastavile biti ovako uspješne.
Ovi konkretni podaci ukazuju da se isplati promisliti o razvijanju kreativne klime u organizaciji. Prvi korak pritom je analiza trenutnog stanja, primjenom upitnika organizacijske klime i razgovorom sa zaposlenicima. Zaposlenici određene organizacije ispunjavaju upitnik koji ispituje njihov doživljaj organizacijske klime u njihovoj organizaciji. Iz rezultata tih upitnika možemo vidjeti što zaposlenici misle te na čemu treba raditi kako bi se njihov dojam, ako je potrebno, poboljšao.
Na temelju tako dobivenih podataka, menadžmentu se daju konkretne preporuke o tome koje akcije treba poduzeti da bi se unaprijedila organizacijska klima u poduzeću. Također, konzultanti im svojom ekspertizom pomažu da te akcije uspješno zažive u svakodnevnom poslovanju.
U objašnjavanju odnosa menadžmenta i organizacijske klime, upravo su menadžeri ti koji svojim djelovanjem mogu poboljšati opći dojam o klimi kod zaposlenika. Kako je njihov zadatak upravljati zaposlenicima, u isto vrijeme je i njihova odgovornost da se zaposlenici osjećaju ugodno te da budu u poticajnoj okolini. Od takvog pristupa menadžmenta profitiraju svi, počevši od zaposlenika do cijele organizacije. Zanimljivo je koliko se menadžeri oduševe kada vide da se nekim malim, lako primjenjivim promjenama postiže veliki učinak (to je poznato Paretovo pravilo: s 20% pravih akcija se postiže 80% rezultata).
Utjecaj na zaposlenike
Iz iskustva znamo da takve organizacijske promjene zaposlenici s oduševljenjem prihvaćaju i to iz jednostavnog razloga jer su ih sami tražili (u upitnicima i intervjuima). Ne doživljavaju ih kao nametnute, već kao nešto što uvodi više smisla u njihov rad. Cijeli taj postupak, u koji su zaposlenici aktivno uključeni, ima za posljedicu da se počinju osjećati važnim čimbenikom uspjeha organizacije, jer im je to potvrda da je menadžmentu stalo do njihovog mišljenja, temeljenog na bogatom znanju i iskustvu. Na kraju, sve to automatski ima neposredan utjecaj na unapređenje rezultata poslovanja organizacije, što je iz perspektive menadžera ipak – najvažnije.
I zato, upustite se hrabro u razvoj svojih zaposlenika, jer što su kreativniji i proaktivniji, to će i vaša organizacija biti sve više prepoznata od tržišta kao – najbolji izbor.