Čemu pridavati pažnju? kako se nositi s negativnim utjecajima okoline? Kako oko sebe okupiti ljude s kojima dijelimo istu ideju kako bi naš poduzetnički pothvat uspio? O ovim i ostalim faktorima uspjeha poduzetničkog pothvata, pričala je naša Tanja u ovoj iznimno zanimljivoj emisiji.
Emisija „One nastupaju“ već duže vrijeme hrvatskoj javnosti donosi primjere uspješnih žena poduzetnica. U emisiji koja je nedavno emitirana na programu MrežaTV voditeljica i urednica Mladenka Šarić ugostila je Silviju Puljić i našu Tanju. Izvrsno pripremljena pitanja omogućila su gošćama da ispričaju tajne svoje uspješnosti i što su napravile kako bi uspjele u svom poduzetničkom poduhvatu. Tanja je svojim odgovorima obrazložila koliko na uspjeh mogu utjecati različiti aspekti života. Koju ulogu imaju okolnosti iz naše okoline? A koliko naše vlastite karakteristike i način nošenja s njima kao i mnoge druge nedoumice koje muče poduzetnike?
S velikom moći dolazi velika odgovornost
U situacijama kad okolnosti nisu baš povoljne, odgovorna osoba preuzima inicijativu. Poduzetnik je taj koji će u njima pronaći priliku te promijeniti način poslovanja i tako spasiti ili, čak, unaprijediti poslovanje. Karakterne osobine koje imaju pravi poduzetnici će svakako pridonijeti njegovom odnosu prema poslu. Poduzetnika pokreće strast prema onome što radi, želja za ostvarenjem ideje koju ima i zbog koje je krenuo u poduzetnički pothvat. Pa čak i ako ne uspiju u ostvarenju svoje ideje poduzetnici trebaju biti svjesni da nije sramota ne uspjeti! Dapače! Samim pokretanjem jednog poduzeća pokazuju se određene željene karakterne osobine. Pokretanje poduzeća koje treba ostvariti njihove ideje o tome kako promijeniti svijet na bolje pokazuje veliku hrabrost. A ako ne uspiju, iz svih grešaka mogu puno toga naučiti!
Poduzetnici su stalno pod pritiskom ostvarenja rezultata, brige za zaposlenike, održanja likvidnosti, ostvarivanja partnerskog odnosa s dobavljačima i kupcima. Njih dostižu i mnoge druge aktivnosti nužne u radu poduzeća, a koje nisu očite. Često u ovakvoj zbrci ne postoje trenuci odmora. Poduzetnici se osjećaju prepušteni sami sebi i svojim sposobnostima. Stres koji se stvara pod takvim pritiskom nepovoljno utječe na svaku osobu pa tako i na poduzetnike. Zato je važno voditi brigu o osobnoj mentalnoj ravnoteži, fizičkom zdravlju kao i održavanju organizacijskog imuniteta. Poduzeće ne treba biti to koje odmaže poduzetniku. Organizacija, uz dobro vodstvo poduzetnika, treba biti saveznik poduzetniku i poticati njegove sposobnosti. Ako je organizacijska kultura u skladu s poduzetnikovim idejama i vrijednostima, njegov posao postaje barem malo lakši.
Poduzetnik sam na svijetu
Koliko god se trudili i koliko god kreativni bili sami ne možemo raditi i završiti sve zadatke koji se pojavljuju u svakodnevnom radu. Nekada nam se možda čini da je to najbolji način. No, ako vodimo organizaciju, moramo znati da nikada nećemo biti sami. Poduzetnik i organizacija nisu dvije potpuno odvojene stavke od kojih svaka ima svoj neovisni put. Koliko god se poduzetnik pokušava odvojiti od organizacije, i suprotno, uvijek će ih nešto vratiti na isti put. Ne treba se pretvarati kao da sve možete sami i kao da ostali ne postoje. Naravno, bolje je imati podržavajuću okolinu koja će vam zapravo pomoći u obavljanju zadataka. Za tako nešto, potrebna je određena razina zajedništva koja se ne postiže olako.
Zato je važno kod radnika pobuditi emotivnu povezanost s idejom zbog koje poduzeće postoji. Jedino ako je i njihova predanost na razini koju ima i poduzetnik poduzeće može ostvariti rast i uspjeh. Radnici neće htjeti raditi ako ne vide neku svrhu tog rada. Postoje i radnici s kojima to nije moguće jer se njihove vrijednosti i ideje razlikuju od vaših. Pogotovo ako vaše poduzeće ima velik broj različitih radnika. Svakako neće svi biti vođeni istim motivima. Ipak onaj najuži krug radnika u poduzeću svakako treba biti na istoj razini angažiranosti i predanosti istoj ideji kao i poduzetnik. Ukoliko to nije realizirano, poduzetnik će se uistinu osjećati kao da uvijek ovisi samo o sebi, a to neće biti daleko od istine. To je posebno važno u malim poduzećima gdje posao ovisi doslovce o svakom zaposlenom.
Organizacijska kultura uspjeha
Organizacijska kultura odnosi se na sustav vrijednosti koji dominira nekom organizacijom. Članovi organizacije dijele određene stavove i uvjerenja koja mogu ili pomoći ili odmoći razvoju organizacije. Željena organizacijska kultura nije nešto do čega se dolazi magičnim štapićem. Poduzetnik kao takav ne može se samo probuditi jednog dana i poželjeti da kultura u njegovoj organizaciji potiče vrijednosti koje on smatra važnima. Organizacijska kultura se izgrađuje. Počinje od poduzetnika. On prvi zna što želi poticati u organizaciji. On odabire sebi najbliže suradnike. On je prva osoba koja procjenjuje uklapa li se pojedinac u njegovu ideju organizacije ili ne. Kako bi organizacija uspjela, tih par prvih odabira nekada je najvažnije. A kako bi dobro odabrao, poduzetnik treba prvo definirati što želi poticati u svojoj organizaciji a što želi iskorijeniti.
Pozitivna stvar je što poduzetnik u bilo kojem trenutku može početi raditi na razvijanju željene organizacijske kulture. Naravno, ukoliko se ona počne razvijati od samog početka neke stvari će biti lakše. No, sustav vrijednosti koji dominira organizacijom je fleksibilan. On ovisi o tome što se u tom trenutku promiče. Ukoliko poduzetnik i njegovi najbliži suradnici promiču vrijednost dostizanja ciljeva, zaposlenici će biti fokusirani na ispunjavanje kvota. Ukoliko se ističe orijentacija na timski rad i međusobno surađivanje, zaposlenici će reflektirati sliku složnog kolektiva. Organizacijska kultura može se promijeniti. Nekada će te promijene biti bolne i zahtjevne, nekada će biti potrebna samo veća usmjerenost prema onome što je poželjno. U svakom slučaju, promjena je moguća a organizacijska kultura koja potiče pomak prema uspjehu nije nemoguća.
Vrijednosti su one koje vode
Cjelokupno društvo zasnovano je na nekim vrijednostima. Bez vrijednosti ljudi su prepušteni samo biološkim instinktima i kao da se izjednačavaju sa životinjama. Samo pogledajte oko sebe. Svugdje možete pronaći simbole raznih vrijednosti. Slike na vašem mobitelu vjerojatno pokazuju vrijednost prijatelja ili obitelji. Kada se vozite po gradu možete vidjeti religijske simbole koje prikazuju ulogu vrijednosti koja se zove spiritualnost. Organizacija je također društvo u manjoj skali. S obzirom na to, kao što ste mogli zaključiti, i ono je vođeno vrijednostima. No, organizacijske vrijednosti ispoljavaju se drugačije nego one u svakodnevnom životu. Nekada je teško precizno odrediti koje vrijednosti u kojoj mjeri vode poželjnoj organizacijskoj kulturi. Stoga je bitno definirati uspjeh i one dimenzije pojedinih vrijednosti koje će tu organizaciju pogurati prema naprijed, ili barem poduzetniku olakšati upravljanje. Ako se to ne napravi, organizacija će biti potegnuta u mnoštvo pogrešnih smjerova dok se sama ne raspadne.
Kultura inovacije
Jedna od vrijednosti koja se može poticati u organizaciji jest inovacija. Inovacija podrazumijeva ohrabrivanje zaposlenika na traženje novih načina rješavanja problema i preuzimanje rizika. Svaki poduzetnik treba za sebe procijeniti koliko mu je inovacija u poslu važna. Ukoliko želite da se vaša organizacija razvija, inovacija je dakako nešto čime želite da se bave vaši zaposlenici. No, ako su poslovi u vašoj organizaciji često rutinski i repetitivni, možda vam inovacija nije prva na dnevnom redu. Organizacijska kultura sastoji se od različitih kategorija koje sve u sebi sadrže dimenzije. Iako se inovativnost čini kao nešto što je u svakoj organizaciji poželjno to ne mora biti slučaj svugdje. Možda je vama važnije da zaposlenici temeljito i oprezno rade na svakodnevnim zadacima, a ne da svakodnevno mozgaju o tome koja bi se novina mogla uvesti u rad.
Kultura poštivanja
S druge strane, poštivanje je skoro pa uvijek poželjna osobina. Bez obzira radi li se o svakodnevnom životu ili poduzeću, poštivanje se podrazumijeva kao osnovica za daljnje funkcioniranje. Zamislite da ste u organizaciji u kojoj zaposlenici misle sve najgore o vama. Često je tako nešto samo dio posla. Poduzetnici su uvijek najodgovorniji i kada god se nešto loše dogodi, oni su krivi. Skupi se puno materijala razloga o tome zašto je neki šef loš. Nekada takve pomisli među zaposlenicima snižavaju sveukupni dojam i poštivanje prema nadređenome. Sada zamislite takvu atmosferu među svim zaposlenicima. Atmosferu gdje svi misle nešto loše o drugome. Atmosferu u kojoj nema međusobnog poštivanja, gdje svi spletkare jedni protiv drugih. Takva atmosfera potiče animozitet i vodi organizaciju u lošem smjeru. Jer ako su svi negativno usmjereni jedni prema drugima umjesto da su pozitivno usmjereni prema sebi i organizaciji – kako će u toj organizaciji ikada biti dobri odnosi?
Organizacijska kultura u kojoj je osnovica međusobno poštivanje svih članova osigurava da su svi na istoj strani kada je riječ o odnosima. Poštivanje označava razinu u kojoj je zastupljeno uvažavanje, pravednost i tolerancija razlika. Primjerice, iako postoje podređeni i nadređeni, u kulturi u kojoj je glavna vrijednost poštivanje, „podređeni“ se nikada neće osjećati manje važnima niti manje cijenjenima od „nadređenih“. Isto tako, u kulturi koja je tolerantna, razlike neće biti nešto što sputava osobu od uklapanja u radno mjesto. Sve ovo kod radnika stvara veću povezanost s organizacijom i poistovjećivanje s njenim ciljevima.
Kultura timskog rada
Isto kao što poduzetnik nove generacije nije u svemu sam, tako niti zaposlenici nisu. Osim ako osoba radi u nekom visoko individualiziranom okruženju, ona će biti u interakciji s drugim ljudima. Kada osoba radi s ostalima ona izabire kako će se postaviti prema njima. Organizacijska kultura koja promiče timski rad pridavat će važnost prisnoj i pozitivnoj interakciji među ljudima. Osobe u timu će si pomagati više nego što će se međusobno natjecati. Radnici će se zanimati jedni za druge i uskakat će si na radnim zadacima ukoliko je to potrebno. Sve ovo se čini bajno i krasno. Ipak, nije iznimno lako tako nešto postići. Kada je riječ o timskom radu, bitno je odabrati zaposlenike koji imaju osobine ličnosti koje će pridonijeti formiranju željenih timskih odnosa. Osim toga, bitno je da poduzetnik na neki način promiče zbližavanje tima. Zasigurno vam je poznata sintagma „team building“. Upravo raširenost i važnost te aktivnosti upućuje na važnost tima u organizaciji.
„Tajna“ poduzetničkog uspjeha
Svi koji žele nešto postići u sferi biznisa pitaju se koja je to jedna kvaka za kojom moraju posegnuti kako bi došli do uspjeha. Što se nalazi iza tih misterioznih vrata koja iza sebe drže sve odgovore? Koji su točno postupci koji vode nekoga do uspjeha? Je li to dobra ideja, savjesni radnici, visoka inteligencija ili pak nešto sasvim drugo? Tajna poduzetničkog uspjeha nalazi se u glavnim aspektima poduzetništva. Jedan od tih aspekata je organizacijska kultura. Organizacijska kultura može značiti razliku između uspjeha i neuspjeha poduzeća. Zato vrijednosti radnika i poduzetnika trebaju biti usklađeni. Ono što promovira poduzetnik treba biti ono što vrednuju njihovi radnici. To može biti mnoštvo stvari.
Neke organizacije vrednovati će više inovativnost dok će druge biti fokusiranje na stvaranje vrlo bliske zajednice među svojim timovima. U svakom slučaju, poduzetnik je taj koji definira što mu je važno, odabire suradnike koji promoviraju iste ideje i vrijednosti, te održava željenu atmosferu. Stoga, sljedeći put kada budete tražili tajnu poduzetničkog uspjeha, pogledajte moć koju vi posjedujete. Razmotrite ulogu koju vi imate u cijeloj toj priči, te odražava li vaša organizacija vrijednosti koje vi smatrate važnima. Svakako pogledajte snimku emisije i osnažite sebe i svoje ljude za nošenje s postojećim i potencijalnim izazovima. A ako negdje na tom putu zapnete nazovite nas!