Zašto su ljudi sretni dok kupuju te kako pristupiti kupovini

Tanja Pureta Tanja Pureta
Djevojka-shopping

Donošenje odluka svodi se na zadovoljenje neke potrebe. Ljudi imaju puno potreba, a kada one nisu ispunjene okreću se zamjenskim zadovoljstvima. Jedno od njih je kupovina koja kratkotrajno omogućuje preseljenje misli s onih koje treba riješiti na one koje pružaju zadovoljstvo.

Ljudi imaju različite želje i potrebe koje nastoje ostvariti, između ostalog i ciljanom kupovinom. Te želje i potrebe mogu jako varirati od osobe do osobe pa tako neki npr. imaju potrebu hraniti se zdravo te u tu svrhu pomno biraju namirnice uzimajući u obzir njihove nutritivne karakteristike. Drugima je važan gurmanski aspekt pa biraju hranu u kojoj najviše uživaju. Slično je i s drugim potrebama, kao što je npr. potreba opremanja stana ili nabavke odjeće, pri čemu je jednima presudna udobnost, a drugima estetika. Ovo su, naravno, vrlo uopćeni primjeri, ali jasno ukazuju na temeljne mehanizme izbora, odnosno donošenje odluka temeljenog na intuiciji i emocijama i to u svrhu zadovoljenja potreba. U nedostatku gotovih proizvoda nekad su ljudi puno toga morali sami proizvesti. Danas je ponuda vrlo bogata i jedini izazov je odabrati one proizvode koji najbolje zadovoljavaju naše želje i potrebe, naravno sukladno našim kupovnim mogućnostima.

Božićno vrijeme nas inspirira

Božić je blagdan koji izaziva posebno vesele emocije pa je posve logično da želimo to veselje prenijeti i na našu okolinu, nabavljajući razne ukrase za dom, kao i poklone za one koje volimo. U svemu tome krije se i velika zamka prevelikog trošenja, donošenje odluka da se kupuju stvari koje nam zapravo ne trebaju te općenito prevelikog iscrpljivanja. U tu zamku je sve lakše pasti jer nam različiti trgovci svojim sugestivnim porukama upućuju da nema pravog Božića bez najnovijih kućanskih aparata, posuđa, krema za lice i tijelo, odjeće, mirisa, ukrasa, posteljine, putovanja, itd. 

Kreativci među nama imaju razna opravdanja za svoje pogreške, a javlja se i želja da svojim najdražima nadoknadimo nekim značajnijim poklonom ono što smo im propustili dati tijekom godine. Božićno vrijeme nas inspirira i da intenzivnim priređivanjem druženja s prijateljima (koja se nerijetko pretvaraju u prave gozbe), ugostimo sve koje nismo dugo vidjeli. Sve to može rezultirati pretjerivanjima u svakom smislu riječi, koja se lako pretvore u emocionalnu prazninu, jer u cijeloj toj jurnjavi ne uspijevamo ni osjetiti Božić niti se posvetili onome što nas stvarno kao osobe ispunjava.

Zašto su ljudi sretni dok kupuju?

Problem s konzumerizmom je u tome što nosi lažno obećanje: ako kupite predmete koje želite, osjećat ćete se sretnima. To obećanje temelji se na ideji koja je promovirana nakon Drugog svjetskog rata i koja se definitivno smjestila u temelje našeg društva: sreća je usko povezana s sposobnošću konzumiranja, to jest, s novcem koji imate na raspolaganju za kupnju.

U tom redoslijedu ideja, sreća je rezultat kupnje; ako imate moćniju televiziju, bit ćete sretniji ili, ako je vaša odjeća skupa, osjećat ćete se više vrijednim. A ako kupite najnoviji automobil, bit ćete ugledniji. Najgore od svega je što je to istina, barem naizgled. Ne zato što je istina sama po sebi, nego zato što ljudi koji se na taj način ponašaju te ideje čine istinitima.

Drugim riječima, ako mislite da vam odijelo daje više dostojanstva, osjećat ćete se manje dostojanstveno kada nosite jednostavnu odjeću. Ako osjećate da najnoviji televizor povećava vaše šanse za užitak, trpjet ćete dok ga ne dobijete u svojoj dnevnoj sobi, i tako dalje.

U svakom slučaju, shvaćate da je ovaj način razmišljanja lažan čim prođe mjesec dana otkad ste stekli ono što ste smatrali tako bitnim, a i dalje se osjećate dosadno, nesretno ili nedostojno. Tada ciklus ponovno počinje. Istina je da nas kupljeni predmeti oslobađaju velikog problema jer se čini da daju smisao našem životu. Pomažu nam da okrenemo oči prema van, umjesto da istražujemo u nama samima. Lakše je razmišljati o tome kako kupiti sat, nego definirati imaju li djela koja izvodimo vrijednost i značenje u svijetu. Zbog toga prije svega sebi trebate odgovoriti na pitanje: "Što ja to radim?"

Sreća i zagrljaji

Jedan od najvažnijih aspekata kompulzivnih kupnji je da oni slijede shemu sličnu onoj bilo koje ovisnosti. Pružaju zadovoljstvo, slično onakvo kakvo ovisnik osjeća prilikom uzimanje supstance o kojoj je ovisan. Takva kupnja nam pruža razinu sreće koja je sve niža i sve više zahtijeva da se pojavi još više kupnji. Donošenje odluka o stalnim kupnjama prisutne su kod onih ljudi koji se osjećaju nesretnima i doživljavaju unutarnju prazninu koja ne pronalazi olakšanje. Kupnje djeluju kao privremeni protuotrov za taj osjećaj beznačajnosti.

U svakom slučaju, sreće nema. Razne studije dokazuju da situacije koje pružaju istinsku sreću imaju više veze s iskustvima, a manje s predmetima. Iskustvo uklanja vaš unutarnji svijet i čini da se osjećate živima. Kupnje, s druge strane, iako su i iskustvo, daju vam površni i prolazni entuzijazam.

Skoro nikad ne pamtite trenutak kada ste nešto kupili, umjesto toga, ono što ostaje u vašem sjećanju i u srcu je sjećanje na poljubac, ljubav, na smiješnu situaciju, ili na dan kad vam je netko čestitao na dobro obavljenom poslu.  Ono što je najvažnije je osjećati se intimno povezano sa svijetom i drugim ljudima. To se postiže sudjelovanjem u zajednici, da ste aktivni član u svojoj obitelji, dijeljenjem vremena s prijateljima, zainteresiranošću za svijet u kojem živimo. Drugim riječima, sreća je posljedica prihvaćanja svijeta i života.

Današnja kupovina?

Kupovina preko interneta sve to je podignula na potpuno novu razinu. Danas možemo naručiti gotovo sve što je dostupno na svjetskom tržištu i to će nam biti dostavljeno. Naravno, takav je razvoj promijenio ponašanje potrošača. Manje je samoregulacije, ljudi su skloniji impulzivnim kupovinama i svi mogu kupiti što god požele u nekoliko klikova. Ako samo razmislimo stereotipno, muškarce se uvijek percipiralo kao onaj spol kojemu se ne da ići u „shopping“ sa ženama jer oni uđu u samo jednu trgovinu, kupe što im treba i izađu van. Nasuprot tome, žene su te koje obiđu više trgovina i mogu provesti sate u kupovini. Čak sada i taj stereotip više nije isti jer sada više nema potrebe za obilaskom trgovina i shopping centara, dovoljno je imati mobitel i dostupan internet. Manje je naporno, nitko vas neće sresti i sve možete obaviti iz udobnosti svoga doma. Što za sobom vuče nove probleme, ovisnosti, impulzivne kupnje,…

Sadašnji trend je da se Božić i sve vezano za božićnu kupovinu počinje reklamirati još od listopada, i sve više i više prodavača se u ovo uključuje. Poanta je produžiti prodajni period i potaknuti kupce na praznično kupovno uzbuđenje. No, što je poanta svega ovoga?

Radost Božića je upravo u mudrom odabiru

U božićno vrijeme mudro je pristupiti promišljeno, prvenstveno nastojeći razumjeti same sebe: koje su nam najvažnije želje i potrebe, odnosno što stvarno želimo pokloniti sebi i drugima kako bi nam donošenje odluka bilo što kvalitetnije. Pritom je važno realno procijeniti sve resurse koji su nam na raspolaganju (novac, vrijeme i naše psihofizičko stanje), kako bi se mogli posvetiti onome što nam je stvarno važno i tako izbjegli nepromišljeno donošenje odluka i iscrpljivanje. Prije odlaska u kupovinu dobro je ispitati stvarne želje i potrebe onih kojima želimo nešto pokloniti.

Možda bi djetetu bilo draže da mu roditelji kupe knjigu priča koje će mu čitati svake večeri prije spavanja nego neku najskuplju igračku s kojom bi se trebalo samo igrati. Također, možda bi partneru mogli pokloniti pretplatu za neki ciklus kulturnih ili sportskih priredbi u kojima bi mogli zajednički uživati nego neki stereotipni poklon. Isto tako, atmosferu Božića u velikoj mjeri kreiraju i dobro raspoloženje, poštovanje, razumijevanje, zajedništvo, dobra glazba, osmišljene zabavne aktivnosti i sl., a ne samo pokloni i kulinarske majstorije. U ovo vrijeme darivanja dobro je sjetiti se i pokloniti nešto i onima koji su siromašni, tužni, zaboravljeni. Važno je osvijestiti da ne možemo kupiti sve što želimo svima kojima želimo, niti bi to bilo dobro. Radost Božića je upravo u mudrom odabiru kako bi mudro donošenje odluka omogućilo da promišljenom kupnjom, maštovitim aktivnostima i dobrom voljom darujemo i primamo - ljubav.

Kako pristupiti kupovini?

Za mahnitu i nekontroliranu kupovinu i donošenje odluka o kupovini ne trebamo kriviti sebe, već razumjeti da je u našem društvu kupovina nametnuta. Na nju smo često prisiljeni, a da toga nismo ni svjesni. Nakon što to osvijestimo, lakše ćemo se nositi sa zahtjevima posjedovanja radi „sreće“. Osvještavanje započinje analizom jer analitičnost je ključna osobina uspješnih ljudi i menadžera. Na temelju analize vam, za kraj, donosimo nekoliko savjeta kako pristupiti kupovini kako bi se lakše nosili s blagdanskim ushićenjem, ali i općenito sa svakodnevnom kupovinom te kako bi donošenje odluka bilo kvalitetnije. 

Pri svakom porivu kupovine se zapitajte: Trebam li ovo? Postoji razlika između trebati i htjeti. Kada se odlučite da vam nešto treba, razmislite kada, gdje i kako to možete iskoristiti. Na taj ćete način još jednom preispitati ispravnost svoje odluke.

Stvari koje su trenutno u trendu, moderne i in, neće takvima ostati dugo. Donošenje odluka svedite na cijenjenje kvalitete iznad kvantitete.

Čuvajte se popusta! Često su popusti razlozi veće potrošnje. Marketinški trik kojim mislimo da štedimo, dok zapravo trošimo više. Razmislite: Da je ovo 3 puta skuplje, bi li to kupio? Držite se ovog i uvijek ćete znati kupujete li nešto samo zato što je jeftino ili zato što to trebate.

Odredite limit kupovine na  jedan komad odjeće, obuće ili nečega na šta trošite najviše novaca, mjesečno. Uštedjet ćete novac i njime moći kupiti skuplji proizvod ili sačuvati za još jedan komad sljedeći mjesec.

Nemojte spontano kupovati! Slučajno ste se usred šetnje ili prije odlaska u kino našli u dućanu i ne možete odoljeti. Takvo donošenje odluka nije promišljeno. Postavite si pravilo: „Ako to stvarno želim i trebam, mogu sačekati jedan dan.

Ako imate puno stvari i želite kupiti nešto novo, razmišljajte ovako: Za svaku stvar koju kupim, moram se jedne riješiti. Kada ugledate prekrasnu vazu koja je na sniženju, razmislite želite li stvarno tu vazu zamijeniti onom koju već imate. Ako je vaš odgovor da, te je kvaliteta ove nove veća, kupite ju! Staru poklonite.

Kreirajte plan i budžet kupnje

Ovaj savjet je totalno logičan, međutim veoma mali postotak kupaca kreira planove kupnje i donošenje odluka o budžetu. Što se događa kada nemate plan i budžet? U vašoj košarici nađete proizvode koji vam nisu potrebni. Trgovački centri su dizajnirani tako da kupce navedu na kupnju nepotrebnih proizvoda. Zanimljiv primjer je da ljudi nakon ulaska u trgovački centar u većini slučajeva s kupnjom kreću od desne strane. Trgovački centri desnu stranu često dodatno urede i ukrase svijetlim bojama, velikim natpisima, glasnom glazbom, te najskupljim proizvodima.

Planirajte kupnju unaprijed, te kupujte samo one proizvode koji vam trebaju. Tako ne samo da ćete uštedjeti novac, već ćete imati višak vremena za aktivnosti s vašom obitelji i prijateljima.

Razvoj tehnologije i interneta je dovelo do velike popularnosti online kupovine. Ovakav način kupovine će vam uštedjeti vrijeme i novac zato što nećete hodati po trgovačkom centru kako bi našli određeni proizvod te pritom kupili još par neplaniranih proizvoda. U današnje vrijeme, gotovo svaka trgovina nudi izdašne popuste za online kupnju te besplatnu dostavu. No, ne zaboravimo na ranije spomenute nedostatke online kupovine. Pri ovome uvijek treba biti oprezan!

Uspoređujte cijene i sigurno ćete biti na dobitku

Danas je izrazito lako doći do cijena proizvoda određenih trgovina u vašoj blizini. Kako bi ste bili efikasni tijekom kupnje i uštedjeli, sjetite se usporediti cijene. Vrlo vjerojatno će se cijene razlikovati te je to prilika za dodatnu uštedu. Usporedite cijene proizvoda, kreirajte plan kupnje, i uživajte u ušteđenom novcu i vremenu.

Jedan od najboljih savjeta kod kupnje je kupovina gotovinom. Pitate se zašto? Ako koristite kreditne kartice, teško je znati s kolikom svotom raspolažete te se lako može desiti da kupite nešto što ne trebate jer s kreditnim karticama možete ući u minus i plaćati ratama. Isto tako, velik broj trgovina nudi dodatne popuste za plaćanje gotovinom, a tako možete dodatno uštedjeti.

U konačnici, možda neće biti lako pratiti sve savjete, ali dobro je početi samo s razmatranjem svega pročitanog. Donošenje odluka kao što su ove uvijek je teško. Treba promotriti svoje ponašanje i imati samoregulaciju vezanu uz kupnju. Postupno, uz praćenje nekih od ovih savjeta, možete doći do uspješne kupovine koja neće biti zamjena za sreću ili blagdanski ugođaj.

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.