Prezentacijske vještine vam mogu biti tip top, kao i vaša dobro strukturirana prezentacija. No, što ako to ne rezultira željenim ishodom – oduševljenjem vaše publike?
Što je krenulo po krivu? Prezentacija je bila dobro strukturirana, trajala točno u minutu, šale su bile tu, vi se niste niti jednom zabunili? Izostao je jedan jedini detalj - oduševljena publika. Svaka publika ima jednu zajedničku stvar jer želi znati: "Što ja imam od toga?" Ako je vaš govor ili prezentacija nešto što njima nije od osobne koristi, teško ćete privući i zadržati njihov interes. Bilo da nešto predstavljate grupi suradnika u konferencijskoj sobi ili stotinama nepoznatih u velikoj dvorani, postoji najmanje šest pitanja koja si morate postaviti prije prezentacije kako biste razumjeli svoju publiku i njihove potrebe.
Tko su oni?
Vrlo jednostavno, razumijevanje vaše publike je ključno za uspješnu prezentaciju ili komunikaciju. Bez obzira na to jesu li vaši slušatelji pekač bureka, vrtlarica ili vaš kolega iz kancelarije, važno je znati tko će biti prisutan i što bi mogli očekivati. Profil publike uključuje različite demografske karakteristike, kao što su dob, spol, obrazovanje i profesija, koje će vam pomoći da prilagodite vašu prezentaciju tako da bude relevantna i zanimljiva vašoj publici.
Primjerice, ako se pripremate za prezentaciju o novim tehnologijama pred starijom publikom, morat ćete koristiti jednostavnije i razumljivije termine kako bi ih zainteresirali za temu. S druge strane, ako se pripremate za prezentaciju pred mladom publikom, vjerojatno ćete morati biti brži i usmjereni na praktične primjere koji se tiču njihovog svakodnevnog života.
Kada prilagođavate vašu prezentaciju vašoj publici, također imajte na umu da neke teme mogu biti osjetljive za određene skupine ljudi. Potrudite se biti taktični i osjetljivi na to kako će vaša publika reagirati na vaše riječi i poruke. U konačnici, cilj vam je da vaša publika bude angažirana i zainteresirana za ono što imate reći, a razumijevanje njihovog profila je ključan korak u tome.
Što oni žele?
Javni nastup i prezentacijske vještine su alati kojima se možete poslužiti kako biste se uspješno samoprezentirali i prenijeli svoju poruku publici. Međutim, ključni element za uspješan nastup jest razumijevanje potreba i interesa vaše publike. Vaša publika ne želi samo čuti što imate za reći, već želi naučiti nešto novo, biti inspirirana ili motivirana, riješiti neki problem ili poboljšati svoje vještine.
Stoga je važno da se pripremite tako da ponudite sadržaj koji joj je relevantan i koristan. Vaše prezentacijske vještine trebaju služiti tome da prezentirate sadržaj na način koji će biti razumljiv, zanimljiv i inspirativan. To može uključivati korištenje primjera i priča koji su bliski publici, korištenje vizualnih pomagala koja će pomoći u razumijevanju i pamćenju ključnih poruka te aktivnosti u kojima će publika sudjelovati i primijeniti naučeno u praksi.
Uspješan javni nastup ne ovisi samo o vašim prezentacijskim vještinama, već i o tome koliko dobro razumijete svoju publiku i koliko ste spremni pružiti sadržaj koji je koristan i relevantan za njih. Stoga se potrudite razumjeti njihove potrebe, pripremite kvalitetan sadržaj i koristite svoje prezentacijske vještine kako biste uspješno prenijeli svoju poruku i ostavili pozitivan dojam.
Što vam je zajedničko?
Svaka osoba je jedinstvena i ima svoje jedinstvene osobine, ali postoje i zajedničke karakteristike koje se mogu naći u većini ljudi. Ove zajedničke karakteristike su ono što nas čini ljudima i omogućuju nam da se povežemo i razumijemo jedni druge. Sada je vrijeme da istaknete vaše prezentacijske vještine. Povezivanje i upoznavanje publike zapravo je otkrivanje onog što vam je zajedničko. To je temelj svakog međuljudskog odnosa. Jeste li kad bili u situaciji gdje ste upoznali nekog novog i instant se povezali s njim? A povezalo vas je samo pitanje poput: „I ti si radila za Ivicu Ivića?“ – JA isto. Povezivanje se sastoji od nekog zajedničkog iskustva ili sličnosti. Uočavanje zajedničkog interesa skrivena je prezentacijska vještina za koju mnogi ne znaju, a čini instant poveznicu vas i vaše publike.
Za internu publiku to može biti ponos na nasljeđe i ugled poduzeća, ili pak odanost kupcima i suradnicima. Ako razgovarate s kupcima, to bi mogla biti ljubav prema proizvodu ili želja za jednostavnim, učinkovitim iskustvom. Jedna od najvažnijih zajedničkih karakteristika ljudi je potreba za pripadanjem. Bez obzira na to koliko smo individualistički nastrojeni, svi se osjećamo bolje kada smo dio nečeg većeg. To je razlog zašto smo skloni stvaranju grupa, bilo da se radi o obitelji, prijateljima, kolegama ili zajednicama koje dijele naše interese.
Uz to ljudi su sposobni osjetiti i razumjeti osjećaje drugih ljudi te im pomoći kada su u nevolji. Empatija je ključna za razumijevanje drugih ljudi i omogućuje nam da gradimo zdrave odnose s drugim ljudima. Sposobnost učenja i prilagodbe je karakteristika zbog koje ste se i našli na istom mjestu. Vi da pružite znanje, a vaši slušatelji da nešto nauče. Ljudi su sposobni naučiti nove stvari, prilagoditi se novim situacijama i mijenjati svoje ponašanje i navike. To nam omogućuje da se razvijamo i napredujemo u životu te da se prilagođavamo promjenama u okolini. Zajedničke karakteristike ljudi su ono što nas povezuje i omogućuje nam da se razumijemo i surađujemo. Bez tih karakteristika, ne bismo bili ljudi kao što ih poznajemo danas.
Što oni znaju?
Znanje koje ljudi posjeduju vrlo je raznoliko i ovisi o mnogim čimbenicima, kao što su obrazovanje, iskustvo, životne okolnosti i interesi. Različiti ljudi imaju znanja iz različitih područja, a ta znanja mogu biti široka ili uska, općenita ili specijalizirana. Na primjer, neki ljudi imaju općenito znanje o mnogim stvarima, dok drugi imaju duboko specijalizirano znanje u vrlo uskom području. Primjerice, neki ljudi mogu znati puno o povijesti, a drugi o matematici, tehnologiji, umjetnosti ili kulturi. Postoje i oni koji imaju široko znanje iz mnogih područja, što se obično naziva "polimath". Nadalje, znanje se može razlikovati i prema stupnju i vrsti obrazovanja koje je netko stekao. Mnogi imaju formalno obrazovanje, kao što su diplomirani studenti, magistri ili doktori znanosti. No, postoje i oni koji su se obrazovali izvan formalnih okvira, kroz praktična iskustva ili samostalno učenje.
Također, znanje se može razlikovati i prema iskustvu koje su ljudi stekli u svom životu. Iskustvo može biti profesionalno, kao što su radni staž, specijalizacija u nekom području, ali i osobno, kao što su putovanja, izloženost različitim kulturama i jezicima ili iskustva iz različitih životnih situacija. Znanje koje ljudi posjeduju može se razlikovati i prema njihovim interesima. Neki ljudi su strastveni o nekim temama, pa samim time imaju dublje i šire znanje o tome. Na primjer, netko tko voli glazbu i svira instrument imat će detaljno znanje o glazbenoj teoriji, notama, harmoniji, ritmu i drugim aspektima glazbe.
Ova informacija je posebno važna za govornike koji ne poznaju svoju publiku. Mnogo toga može poći po krivu, ako ne pričate ono što publiku zanima. U vašoj glavi sve što govorite ima smisla, međutim za publiku to i ne mora biti tako. Krajnje je normalno da kad ne poznajemo neku temu da se jednostavno isključimo i prestanemo slušati. Rješenje tomu jest spoznaja o tome koliko publika poznaje temu o kojoj želimo pričati. To će nam pomoći kako bismo prilagodili naš javni nastup i vokabular. Tada je skoro pa zagarantirano da će publika razumjeti o čemu pričamo i time biti angažiranija.
Kakvo je njihovo raspoloženje?
Jeste li ljuti, skeptični, nestrpljivi, ili pak frustrirani? Ne dolazimo svi u prostoriju jednakog raspoloženja. Neki su jednostavno zaspali, jedva stigli doručkovati i uhvatila ih je kiša dok su trčali na posao. To su okolnosti na koje ne možemo utjecati, čak i ako su naše prezentacijske vještine vrlo profesionalne. Međutim, jedna od prezentacijskih vještina i jest uočavanje generalnog trenutnog raspoloženja. Uvodna napomena poput: „Dobro jutro svima! Malo je rano, zar ne? Neki od vas vjerojatno ni kavu nisu stigli popiti, a vaš šef vas je natjerao da budete na ovoj edukaciji. Bez brige, potrudit ću se da vam ova prezentacija bude zanimljiva i privuče vašu pažnju.“ svakako će pomoći u povezivanju s publikom i davanjem do znanja da znate kakvo je generalno raspoloženje.
Svi smo mi ljudi, i uočavanje tuđeg raspoloženja spada u prezentacijske vještine. Ona govori da ste spremni prilagoditi vaš nastup vašoj publici. A publika pri tome dobiva dojam da vam je stalo do nje. I na taj način je spremna slušati ono što vi želite reći.
Koje su njihove sumnje, strahovi i pogrešne percepcije?
Vi možda niste prvi govornik koji je pričao istu priču upravo ovoj publici. Nije čudno zašto smo izgubili povjerenje u riječi koje slušamo jer ih slušamo već po tko zna koji put, a promjena koju očekujemo u nama nas zaobilazi. Kao da su te riječi isprazne, a mi smo davno oglušili na njih. Prezentacijske vještine poput uočavanja strahova publike i dopiranja do njih su rješenje ovom problemu.
Nema veze ako je vaša tema ispričana 105 puta, ona još nikada nije ispričana na vaš način. Vaš je način pričanja priče koja uključuje strahove vaše publike ključ za povezivanje. Ako se usmjerimo na strahove, publika će lakše prihvatiti našu prezentaciju. Većina govornika se usmjerava na rezultat i željeni ishod, međutim malo njih govori o strahovima, sumnjama i problemima koji postoje u svima nama. Te sumnje i strahovi nas priječe i dostizanju onoga što govornik možda želi motivirati svoju publiku. Stoga, kako bismo bolje iznijeli svoju ideju i zainteresirali našu publiku, važno se osvrnuti na strahove i sumnje naše publike.
Javni nastup = komunikacija
Prezentacijske vještine neizostavan su dio uspješnog prezentiranja. No, upoznavanje s publikom ključan je aspekt prihvaćanja vašeg javnog nastupa. Javni nastup je ni više ni manje negoli komunikacija koja se sastoji od dvije strane: govornika i publike. Stoga, kako bismo uspješno prezentirali važno je shvatiti publiku kao drugu osobu u komunikaciji i našu komunikaciju prilagoditi njima. Osim toga, slijedeći ovih šest koraka vaše prezentacijske vještine i sama prezentacija će rezultirati uspješnijim javnim nastupom.