Znamo li prepoznati vlastite emocije i emocionalno stanje drugih ljudi ili pak bolje pitanje, znamo li i razumijemo li vlastite emocije i vlastito emocionalno stanje?
Vrlo često si ova pitanja uopće ne postavljamo, no njihova je važnost bitna za razvoj i napredak vas kao osobe, ali i vašeg poduzeća. Vjerujem da ste svi čuli za pojam emocionalne inteligencije, no možda ne znate što je ona zapravo. Dakle, emocionalna inteligencija uključuje emocionalne i socijalne vještine koje utječu na način na koji doživljavamo sebe, kako se izražavamo, kako razvijamo i održavamo odnose te kako se nosimo s izazovima. Stoga, emocionalna inteligencija utječe na naše ponašanje, kako prolazimo kroz socijalni aspekt života, one male stvari koje nas čine sretnim osobama te kako donosimo odluke koje dovode do rezultata.
No, kakve veze ima neki pojam iz psihologije s poslovanjem poduzeća? Kako ona može unaprijediti mene kao voditelja ili moje suradnike? Zašto se toliko naglašava važnost emocionalne inteligencije? Kako bismo vam na najbolji mogući način odgovorili na ova pitanja, morate si osvijestiti da je emocionalna inteligencija važna i da je uistinu povezana s vođenjem poduzeća. A kako nju iskoristiti na najbolji način, koja je njezina poveznica s poduzećem te kako ju možete razviti koristeći coaching, otkrit ćemo u nastavku.
Emocionalna inteligencija u organizaciji
Sada kada znamo ili smo se podsjetili što je emocionalna inteligencija te što ona uključuje, trebamo znati kako je uklopiti u naše radno okruženje. Naši suradnici kroz coaching uče kakva je emocionalna inteligencija poželjna na poslu od nas, svojih mentora. Taj se proces događa tijekom naše suradnje iz dana u dan. Upijaju svako naše ponašanje i posebno su osjetljivi na našu svijest o vlastitim emocijama. Jednako tako, osjetljivi su i na naše reagiranje na snažne emocije s kojima se oni nose. Zbog toga menadžer griješi kad recepte primjenjuje doslovno. Nekada smo toliko zaposleni da uopće ne primjećujemo što se odgađa s našim suradnicima, nismo u stanju prepoznati kako se oni osjećaju te koje je značenje njihovih reakcija. Kako bismo to poboljšali pomaže nam coach koji nas vodi da sami spoznamo kako razumjeti i prepoznati tuđe i vlastite emocije.
Žalosno je što izuzetno mali dio ljudi radi na svojoj emocionalnoj inteligenciji samostalno. Posebno je to slučaj u situacijama kada je taj aspekt njihovog života bio zanemaren. No, emocionalna inteligencija ja bitna u mnogim aspektima života te može imati ključnu ulogu na nekim životnim prekretnicama. Mnoga istraživanja pokazuju da visoka emocionalna inteligencija daje veliku prednost pri zapošljavanju, napredovanju i uspjehu što uistinu jesu velike životne prekretnice. Jednako tako, važna je i u suočavanju sa životnim problemima. A tko ne bi volio znati kako prijeći i razriješiti životne probleme?
Kako se razvija kvalitetna emocionalna inteligencija?
Jednostavno rečeno, najbolji voditelji se okružuju kvalitetnim ljudima, jer znaju da ne mogu sve sami. Prepoznati potencijal voditelja u nekom od naših suradnika definitivno je mogućnost koju daje naša emocionalna inteligencija. Svi želimo da nam takvi suradnici postanu voditelji. Bez obzira na to što rade te žele li i formalno postati voditelji. Želimo da budu hrabri, strastveni i autentični jer su to karakteristike koje smo kod njih prepoznali i želimo da te karakteristike vide drugi ljudi. Na neki način želimo motivirati ljude kako bi dali sve od sebe. Želimo da iz određenih situacija izvuku više nego što se obično uspijeva. Njihov put do uspjeha, kao i uspješnog obavljanja voditeljskih zadataka u našim je rukama. No, u većini situacija ne znamo na koji način to napraviti.
Nesigurni smo u sebe i ne znamo kako se postaviti. Da bismo postali sigurniji u sebe pomoći će nam coach svojim coaching vještinama, a mi ćemo pomoću coachinga pomoći članovima našeg tima. Poučit ćemo ih vještinama kojima će voditi sebe i druge u pobjede u ovom kompetitivnom svijetu. Velika je odgovornost dovesti bilo koju osobu na takvu poziciju jer se sve može u sekundi preokrenuti no, postoje ljudi za koje je jednostavno iz aviona vidljivo da imaju određene karakteristike zbog kojih moraju postati voditeljima. Dakle, naša je emocionalna inteligencija prepoznala potencijal, a mi ćemo svojim znanjem pokušati taj potencijal dovesti na tron kako bi taj organizacijski dijamant kojeg želimo odvesti u voditeljske vode zablistao najjačim sjajem.
Je li važniji vlastiti ili timski uspjeh?
No, trebamo pripaziti na one suradnike koji ponekad misle da je svaki uspjeh njihova zasluga. Važnija su im priznanja umjesto vlastitog razumijevanja o osobnom razvoju te iz tog razloga teško u potpunosti shvaćaju važnost timskog rada. A timski rad u našem je poslu iznimno važan, oko toga nema dileme. Ti suradnici će zanemariti one koji su im pri tome pomogli i negirat će njihovu pomoć, a sve zasluge će, možemo tako reći, sebično pripisati sebi.
Mnogi voditelji često misle kako je individualni uspjeh njihovih suradnika velika stvar i potiču ga. Nadaju se kako će pohvala za svaki uspjeh i traženje novog stvoriti suradnike koji će stremiti sve višim postignućima. Vjeruju da će ovi time biti uspješniji od drugih. U jednu ruku to je u redu, no ponekad takve pohvale unutar tima mogu unijeti dosta nemira i pobune. Fokus na uspjehe, pogotovo individualne, stvara razne probleme jer njime suradnici dobivaju krive ideje o tome kako se rješavaju problemi. Time se stvaraju i međusobno nategnuti odnosi koje, vjerujem, nitko od nas ne želi u svom poduzeću. Nova priznanja ne grade suradnicima samopouzdanje već jedino to da oni i dalje nastavljaju tražiti nova priznanja. Kad priznanja prestanu dolaziti suočavaju se s velikim osobnim problemima.
U poslovnom svijetu poduzimanje rizika je jedna od osnova uspjeha. Stoga, naše suradnike trebamo suočiti s rizičnim situacijama. Takav pristup će im omogućiti da donose odluke i razviju kritičko razmišljanje. Tako ćemo im postati učitelji i započet će proces koji se naziva timski coaching u kojem ćemo objašnjavati njihove postupke i njihov utjecaj na tim čiji su članovi. Jedino će tako steći iskustvo i, nadamo se, u jednom trenutku postati bolji voditelji od nas. Pritom trebaju znati da nam je stalo i da imaju našu podršku kad im je ona potrebna. Naša podrška im omogućuje da se odvaže na još jedan korak dalje u svom putovanju.
Emocionalna inteligencija nas čini uzorima
Voditelj treba prepoznati trenutak kad će gurnuti svog suradnika u novu situaciju. Treba prepoznati i situacije u kojima mora reći: "Ne". Povremeni i pravovremeni "Ne" možda će ih razočarati u tom trenutku. No, preboljet će ga ako, čak i nesvjesno, prepoznaju da je došao u pravom trenutku. Na kraju, suradnik će vam biti i zahvalan jer ste odabrali najbolji trenutak kada ga baciti u vatru, odnosnu gurnuti u novu avanturu. Naravno, u kontroli treba pronaći mjeru. Dobar voditelj čvrsto kontrolira svoje suradnike, postavlja pred njih određene zahtjeve i određuje pravila, ali prečvrsta kontrola ponašanja, bez mogućnosti slobodnog izbora u pojedinim situacijama može stvoriti probleme. Ona može dovesti do zavisnosti, sumnje u vlastite sposobnosti i ideje, smanjenje ambicija, pa čak i do potisnutog neprijateljstva! A takvo stanje u našem poduzeću želimo izbjeći. Ono što mi želimo jest da naši suradnici u nama vide osobu kakvoj oni teže. Tako mi postajemo njihovi uzori, a svaki uzor treba znati reagirati u pravom trenutku, kontrolirati svoje emocije i reakcije te prepoznati i razumjeti emocionalno stanje svakog svog djelatnika ili suradnika. Suradnici u nekim trenucima postanu naporni ili neprijateljski nastrojeni. Voditelji su, ako rade svoj posao kako treba, bez obzira na to i dalje njihovi heroji, njihov uzor.
Ne skrivajte svoje greške
Ova spoznaja o uzoru mnoge voditelje potiče na skrivanje svojih grešaka iz straha da će ih suradnici ponavljati. Istina je zapravo suprotna. Ako ne pokažemo svoje manjkavosti, kod suradnika će se stvoriti snažan osjećaj krivnje kod svake greške. Oni će vjerovati da su jedini koji griješe. Kako bi se razvili u voditelje, coaching će nam poslužiti da ih naučimo da ljudi u koje se ugledaju nisu nepogrešivi.
Tako će razviti sposobnost razumijevanja svojih grešaka i učenja iz njih. Shvatit će da je greška uobičajeni dio svakog posla pa tako i onog menadžerskog. Puno smo puta čuli poslovicu; Tko radi, taj i griješi. Ta je poslovica istinita jer ne postoji osoba koja sve svoje poslove obavlja savršeno. Greške se uvijek potkradu, a često nismo niti svjesni da smo ih napravili. Na kraju, svojim suradnicima trebamo prenijeti da ne ostaju savijeni pod težinom grešaka, već da poboljšaju svoje kompetencije kako bi spremniji kročili prema novim izazovima.
Coaching za najbolje voditelje
Sigurno se pitate kako da budete što bolji voditelj i kako da postanete uzor svojim suradnicima, kako da u vama prepoznaju dobrog menadžera. Pa možda je coaching najbolje rješenje za vas. Dakle, najbolji smo voditelji onda kada radimo na sebi, kada nastojimo poboljšati svoje voditeljske vještine i ispravljati neizbježne greške. Svaki voditelj čini najbolje što zna i može u nekom određenom trenutku, iako su greške uvijek moguće i mogu se svakome dogoditi. Naravno, recept za savršen razvoj suradnika ne postoji, kao što ne postoji niti savršeni voditelj i toga treba biti svjestan jer nitko od nas nije savršen, svi imamo neke svoje mane i nedostatke. Ono što moramo znati jest da nam emocionalna inteligencija može pomoći da prednosti i nedostatke razumijemo, prihvatimo i prenesemo na naše suradnike.
Želimo li biti uzor svojim djelatnicima u korištenju emocionalne inteligencije, moramo se i mi ponašati otvoreno i iskreno te autentično izražavati svoje stavove i emocije. Tako kroz cocahing unosimo u našu organizaciju novi proces. Naravno, to je složen zadatak . Prvo trebamo naučiti koristiti vlastitu emocionalnu inteligenciju, a onda to znanje prenijeti i na suradnike. Tek kada suradnici počnu koristiti vlastitu emocionalnu inteligenciju, vidjet ćemo dobrobiti njenog korištenja i koliko nam je coaching u tome pomogao. Vidite i sami, to je proces koji je dugotrajan i iziskuje puno strpljenja, razumijevanja te rada, ponajviše na sebi. No, ne brinite, sigurni smo da ćete s vremenom biti sve uspješniji u tome, a samim tim i bolji uzor svojim suradnicima. Mi smo sigurni da se za to vrijedi potruditi!