Nije čudo što nam je teško procijeniti tko jest menadžer. Možda bismo trebali krenuti obrnutim procesom i pogledati tko nije menadžer!
Jednostavno pitanje što menadžera čini menadžerom zbunjuje i najbolje umove koji se bave tom tematikom. Napisane su mnoge knjige, no i dalje je prava rijetkost vidjeti smislenu definiciju menadžera nad kojom ne morate razmišljati satima. To mnogima stvara problem jer bi željeli znati kako prepoznati dobrog menadžera. Problem je tim izraženiji što se mnogi nazivaju menadžerom, a rijetko tko to i jest.
Najjednostavniji način za objasniti tko je menadžer jest putem njegove uloge. Ključna odgovornost menadžera je vođenje svog tima. Oni daju upute svojim zaposlenicima i odgovaraju na njihova pitanja te provode coaching. Oni također delegiraju zadatke određenim zaposlenicima i osiguravaju da projekti ostanu na pravom putu. Sjajni menadžeri predaju se ulozi pravednog vođe kako bi pomogli povećati produktivnost svojih timova.
No, čak i ovo objašnjenje u većini slučajeva nije dovoljno. Postoje mnogi 'menadžeri' koji vode timove i provode coaching, no ipak se ne čini kao da ih se može opisati menadžerom. Zbog ovoga, definiranje dobrog menadžera nije jednostavan zadatak. Kamenje spoticanja često je povezano i slično, pa za lakše snalaženje pogledajmo što nije u opisu dobrog menadžera, iako mnogi tvrde da jest.
Položaj na vrhu hijerarhije poduzeća ne čini nas menadžerom
Menadžerom često nazivamo ljude u najužem vodstvu poduzeća, članove menadžmenta ili članove uprave. Na njihovu žalost i žalost onih koji im taj naziv dodaju oni su samo članovi vodstva poduzeća. Menadžerom se ne postaje automatski dostizanjem određene razine u hijerarhiji ili plaći. To, naravno vrijedi i za ravnopravnost žena menadžera u poslovnom svijetu. Naravno, moguće je da se u nekome probudi menadžerski nagon kad jednom zauzme poziciju, ali nema garancije. Sama činjenica da posjedujemo određenu titulu, ne čini nas menadžerom. Vrijedi i obrnuto, netko može biti menadžerom i bez titule ili pozicije, ali kako im nedostaje titula zanemarujemo njihove menadžerske kvalitete.
Za menadžera je važno da je uzor svojim zaposlenicima, kolegama, obitelji ili prijateljima. Menadžer je onaj kome će se ljudi obratiti kada imaju problem i za koga vjeruju da će ih izvesti na pravi put. Menadžer je osoba kome se njegov tim može obratiti s problemom i za kojeg znaju da će im on biti spreman pomoći korištenjem coaching metode ili jednostavno razgovorom. To je zapravo jedna od sposobnosti koja čine pravog menadžera. Menadžer je osoba od povjerenja i ona koja se zna i može prilagoditi situacijama i osobama s kojima radi. Titula hijerarhijski nadređenih ne usađuje povjerenje, empatiju ili inspiraciju u te ljude samo je pitanje jesmo li im mi to spremni reći?
Ne postoje određeni atributi koji nas čine menadžerom
Kada pričamo o menadžerima većina odmah pomisli na dominantnog, karizmatičnog pojedinca sposobnog inspirirati i povesti masu ljudi. Pri tome nam odmažu romansirane biografije velikih vojskovođa iz povijesti kod kojih je najvažnije da su ratovali. Rijetko tko će od nas voditi vojsku u rat, a svakodnevne aktivnosti i ne liče na rat. To što nikad nećemo biti kao Aleksandar Veliki ili Napoleon nije loše i ne bi nas trebalo obeshrabriti (iako je njihovo neprestano isticanje namijenjeno upravo tome – da nas obeshrabri). Važno je biti menadžer u svakodnevnim situacijama, a takvih je svaki dan napretek!
Ne moramo biti ekstrovertirani ili karizmatični da bi bili menadžeri. Oni karizmatični ne postaju automatski menadžeri. Utjecaj koji širimo oko sebe i dijelimo drugima, razgovori koje vodimo i načini na koje ih vodimo, savjeti koje dajemo i načini na koje iste primamo, kreativnost i inovativnost u svakodnevnom životu su neke od važnih karakteristika koje dobar menadžer mora znati primijeniti. To, međutim, ne znači da je iskazivanje tih osobina nužno da bi se postalo menadžer. Menadžer je poseban za sebe i svoje pratitelje te ima nešto zbog čega je tim ljudima baš on, a ne netko drugi, voditelj. Svaki menadžer je drugačiji, dok neki koriste specifične metode kao što je coaching, drugi mogu koristiti svoje osobne sposobnosti kao što su komunikacijske vještine ili emocionalna inteligencija. Sve dok vama i vašim pratiteljima vaše sposobnosti pomažu doći do željenog cilja na njima i vama prihvatljiv način preuzmite vođenje na sebe!
Menadžer nije voditelj i obrnuto
Ljudi često miješaju ove pojmove menadžer i voditelj što i nije čudno! Još je Fayol opisivao vođenje i motiviranje kao jedan od menadžerskih zadataka. S vremenom su se od tih zadataka razvile različite menadžerske specijalnosti i zahvaljujući potrebama organizacija odvojile u zasebne funkcije. Kako nitko od nas nije odgovoran samo za jednu funkciju često dolazi do preklapanja, a time i miješanja uloga. Tako je i s vođenjem! Imate posao za koje smo odgovorni? Nije to lak posao. Dobri menadžeri su potrebni. Menadžeri planiraju, nadgledaju, koordiniraju, rješavaju, vode coaching, zapošljavaju, daju otkaze i još mnogo toga. Menadžeri provode većinu svog vremena rješavajući razne zadatke koji čine organizaciju učinkovitom, prosperitetnom i poželjnom. Oni, međutim, često ne rade više od toga, odnosno ne rade s ljudima koliko bi trebali. Naravno, postoje menadžeri koji su ujedno i vođe, no takvi ljudi su još uvijek, nažalost, samo iznimke.
Voditelji, s druge strane, vode ljude. To znači da bilo koja osoba podređena menadžeru može biti voditelj ako postoji određen tim ljudi koji vodi. Drugim riječima, više vodi ljude nego upravlja poslom koji treba obaviti. Voditelji smjene, voditelji tima, članovi uprave, pa i članovi nekog tima na nižoj poziciji su vrlo često voditelji jer svojim zaposlenicima posvećuju iskrenu pažnju, njihov način upravljanja zaposlenicima, primjer drugima svojim ponašanjem, od važnosti ne samo za one koji sudjeluju u njihovom utjecaju, već za cjelokupno poduzeće. Osim toga, i običan radnik može biti voditelj svojim kolegama ili nekom privremenom timu.
Coaching - alat koji pomaže menadžerima
Menadžerski coaching vještina je koju menadžeri mogu koristiti za osobni i profesionalni razvoj članova svog tima. Coaching uključuje motiviranje članova tima i pružanje smjernica kako bi im se pomoglo da postignu svoje individualne ciljeve. Rukovodeći položaji često uključuju podučavanje drugih. Na primjer, menadžer može koristiti tehnike podučavanja kako bi obučavao zaposlenike za nova radna mjesta ili ih nadahnuo da postignu određeni cilj učinka.
Uspješne vještine metode coaching mogu pomoći menadžerima
- Pojačati moral tima: možete koristiti coaching da nadahnete i motivirate članove svog tima, što može poboljšati kulturu radnog mjesta i povećati moral tima.
- Povećati produktivnost: Uz uspješan coaching, svi članovi tima mogu bolje obavljati svoje dužnosti, što može povećati produktivnost. Možete koristiti coaching kako biste poboljšali izvedbu svog tima.
- Dosegnuti nove ciljeve: Važan dio coachinga je postavljanje specifičnih ciljeva članovima tima. Ako znate dobro postavljati ciljeve, članovi vašeg tima mogu postići svoje pojedinačne ili grupne ciljeve.
- Kvalificirati se za napredne pozicije: mnoge rukovodeće pozicije zahtijevaju ili preferiraju poznavanje coachinga, a razvoj te vještine moglo bi vam pomoći da se kvalificirate za napredne rukovodeće pozicije. Također možete upotrijebiti oue vještinu za pomoć u obuci članova vašeg tima za napredne uloge ili nove zadatke.
Stoga, važno je za naglasiti da usavršavanje vještina coachinga može svakom menadžeru unaprijediti svoj poslovni učinak, ali i razviti vještine vođenja koje mogu koristiti i menadžerima.
Što je zapravo vođenje?
Vođenje je uloga koju može bilo tko preuzeti ako zna kako i ako se usudi. U slučaju da zna kako, ljudi će ga slijediti, jer ljudi uvijek slijede menadžera koji je dokazao da ih može voditi. Vođenje je proces socijalnog utjecaja koji maksimizira rad drugih u svrhu ostvarenja zajedničkog cilja. Uspješni menadžeri upoznaju svoje zaposlenike i pronalaze načine da im pruže podršku kako bi mogli najbolje raditi. Rad drugih se u ovom slučaju maksimizira uz pomoć menadžera koji potiču i inspiriraju članove svog tima. Definicija uključuje pronalazak i ostvarenje nečeg većeg i boljeg, a ne samo utjecaj bez napretka u ostvarenju cilja.
Voditelj polazi iz područja socijalnog utjecaja, ne autoriteta ili moći. Menadžer čini ljude oko sebe boljima te utjecajnijima u svakom aspektu njihovog života na temelju vlastitog primjera jer ga ljudi doživljavaju kao osobu kojoj se vjeruje. Najbolji menadžeri okupljaju ljude iz svih razina organizacije, pa se čini da su oni s najvećom razinom socijalnog utjecaja su ujedno i najbolji voditelji. Svaka osoba može biti uspješan voditelj, bez obzira kako izgleda i kakav je njegov stil vođenja. Zadatak nas koji želimo biti menadžeri jest pronaći svoj stil i promovirati ga na najbolji mogući način. Stoga, ne čekajte titule. Vođenje nije nešto što vam itko može dati, morate to zaslužiti i uzeti sami.
Nakon svega, kako možete biti bolji menadžer?
Dobar menadžer daje pozitivan primjer i zna kako iskoristiti svoje snage da pomogne svom timu u postizanju ciljeva. Stoga ću za kraj navesti nekoliko savjeta kako možete postati bolji menadžer stoga već odmah nakon čitanja možete krenuti raditi na svojim vještinama:
Radite sa svojim timom, a nemojte im popovati. Možda ste navikli u potpunosti kontrolirati svoje radno opterećenje, ali ako postanete šef, morat ćete se odreći te kontrole i delegirati mnoge odgovornosti. Budete primjer i pokažite da ste vi stručnjak za ono što radite. Time ćete pokazati da od zaposlenika tražite da i oni budu stručnjaci u svom poslu. To će često rezultirati većim poštovanjem i produktivnošću. Nemoguće je poreći da je radna etika šefa zarazna. Ako marljivo radite za njih, vjerojatnije je da će vam uzvratiti uslugu i marljivo raditi za vas.
Upoznajte svoje zaposlenike. Svaki zaposlenik ima različite snage, slabosti i načine učenja. Kao menadžer, vaša je dužnost stvarno razumjeti karakteristike svake osobe kako biste ih učinkovito vodili. To se može učiniti pukim promatranjem njihovog rada, ali povremeno postavljanje jednostavnih pitanja također daje važne informacije.
Vježbajte samosvijest i razvijajte svoje vještine vođenja. Učinkoviti voditelji znaju da upravljanje drugima ne znači da znaju sve. Menadžeri bi uvijek trebali učiti i rasti zajedno sa svojim timom.
Upravljanje različitim vrstama zaposlenika. Bez obzira na veličinu vašeg tima, vaši će zaposlenici imati različite vrste osobnosti. Kao vođa, važno je da naučite raditi sa svakom osobom pojedinačno. Ne biste trebali primjenjivati jedinstven stil upravljanja, već umjesto toga pronađite načine koji najbolje podržavaju različite zaposlenike.
No, imajte na umu da ne postoji savršena osoba pa tako ni savršeni menadžer. Stoga si nemojte stvarati preveliki pritisak i samo dajte sve od sebe da budete bolja verzija sebe!