Iako se čini logičnim kako besprijekoran životopis znači da pred sobom imate kvalitetnog menadžera, situacija ipak nije tako crno-bijela. Postoje parametri koji su važniji od samog životopisa.
Sigurno je da izvrstan životopis osigurava dobru reputaciju, a u njemu navedeno iskustvo ima veliku važnost. Međutim, ta iskustva nisu ono najvažnije što čini jednog menadžera. Zašto je to tako i što nosi veću važnost u prepoznavanju menadžera? Pojedinci s kojima menadžer radi i kojima pristupa neće čitati njegove kvalifikacije prije razgovora s njim poput kakvog šalabahtera. Puno važnijim smatra se to kako se menadžer odnosi i ophodi prema njima, uživo. Upravo je odnos prema zaposlenicima i rezultat koji postiže u radu ono što menadžera čini menadžerom i po čemu se prepoznaje. Osim odnosa sa zaposlenicima i statistike uspjeha, postoji više stavki po kojima možemo prepoznati kvalitetnog, osnaženog menadžera i coacha.
Bez obzira na razloge, kada se netko u poziciji vođe pojavi pred svojim ljudima trebao bi poštivati određena očekivanja. Prvo od tih očekivanja jest izgled menadžera. Menadžer mora biti odjeven sukladno ulozi koju ima. Ljudi imaju naviku pretpostaviti da je ono što vide upravo ono što će dobiti. Stoga jedan menadžer ima dužnost kroz svoje držanje i izgled predstaviti, odnosno zastupati, upravo svoje vrijednosti i svoj način rada. Na taj način neizravno i neverbalno nameće svoj autoritet i važnost, što su odlične pretpostavke za dobar menadžment coaching. Osim sebe, menadžer zastupa i svoje poduzeće, tako da svojim izgledom daje naslutiti i o tome kakve je organizacijska klima poduzeća.
Želimo dobiti ono što vidimo
Odijevanje u skladu s određenom ulogom stavlja nas u drugačije stanje svijesti. Preduvjet da se ponašamo u skladu sa svojom ulogom jest da se tako i osjećamo. Ako izgledamo kao menadžer i coach, vjerojatnije je da ćemo se tako i osjećati. Tada svojim izgledom i stavom možemo lakše utjecati na poslovne situacije i to na ljudima prihvatljiv način. Svojim izgledom i stavom dajemo ljudima do znanja i kako očekujemo da se ponašaju prema nama. Može izabrati želi li prije svega predstavljati autoritet, sigurnost, strogoću ili otvorenost. Ovakvim pristupom menadžer daje svojim ljudima dobar primjer kako se treba odnositi prema ljudima, poslu i svijetu općenito.
Nadalje, slici uspješnog menadžera i coacha pripadaju i određene osobne kvalitete poput otvorenosti, samopouzdanosti te spremnosti za rad na sebi. Ove kvalitete prediktori su uspjeha u uspostavljanju i održavanju profesionalnih komunikacija, usmjeravanju tima, iznošenju i provedbi planove te interveniranju povodom problema. Sve navedeno potrebno je ako koristite coaching metodu i cilj vam je ostvarenje punih potencijala vaših zaposlenika. Također, ove kvalitete doprinose tome da menadžer bude uzor i inspiracija svojim ljudima, što je isto jedna od glavnih zadaća menadžera. Coaching se temelji upravo na tome, da kroz uzorno ponašanje izazovete pozitivne reakcije svojih zaposlenika, bez direktnih naredbi. Menadžer ne može biti osoba čije kvalitete nitko ne želi posjedovati ili osoba na koju se nitko ne ugleda. Mala je vjerojatnost da ćemo uopće htjeti slušati nekoga za koga smatramo da nije dorastao ulozi.
Menadžer je uzor i inspiracija svojim ljudima
Osim toga, spremnost za rad na sebi ključna je za održavanje kvalitete odnosa s ljudima te standarda vlastitog rada. Stoga, proučite sami sebe ili dozvolite drugima da vam upute povratne informacije o tome na kojim kvalitetama treba poraditi. Tako ćete brže saznati koji su vaši prostori za napredak kako bi mogli intenzivno raditi na njima. Rad na sebi nije ništa loše. Normalno je da se u životu jednog menadžera dogode razne situacije koje utječu na njegovu izvedbu. Bilo to sagorijevanje zbog previše obaveza i odgovornosti, pojava loših odnosa na radnom mjestu ili nešto privatne prirode. Uostalom, zbog brzog razvoja poduzeća i promjenama u okruženju od menadžera se zahtijeva da bude u toku s njima te vodi svoje ljude kroz njih. U tom slučaju je potrebno raditi i na osnaživanju određenih kvaliteta ili unapređivanju, a ne uvijek samo razmišljati kako popraviti određene situacije. Radom na sebi povećavate najprije svoju dobrobit, vrijednost kao menadžer te poslovni uspjeh. Time ćete i motivirati svoj tim na rad na sebi te profesionalno i osobno usavršavanje. Takva dinamika doprinosi i povećanju kvalitete rada svih u timu.
U verbalnoj komunikaciji osnaženi menadžeri i coachevi su jasni te brzo i lako dolaze do srži problema. Oni ne okolišaju niti se boje reći ono što drugi možda ne žele uvijek čuti. Osnaženi menadžeri znaju da je zakukuljenost i odugovlačenje štetno i nepotrebno. Također, osnaženi menadžeri svjesni su i da će im se kredibilitet umanjiti čim netko prepozna da u govoru nije sve kako treba. Čak i ako mislite da je teško prepoznati i najmanju grešku kad je vi u pitanju, istina je upravo suprotna.
Iskrenost i točnost
Budući da je vođa konstantno vidljiv, njegove greške zamjećuju se ne samo češće, već i lakše. Čak i ako je većina članova vašeg tima neiskusna u prepoznavanju grešaka, uvijek postoje oni koji to nisu. Tajenje ili davanje lažnih informacija se vrlo brzo otkriju. Stoga je vaša odgovornost preuzeti zadatak da prema svima budete i ostanete iskreni. Ljudi su najvažniji subjekti u svakodnevnom poslovanju. Uzajamno poštovanje, iskrenost, povjerenje i razumijevanje ključni su za uspjeh u bilo kojoj situaciji, pa tako i na radnom mjestu. Vaš coaching temelji se na povjerenju, jer time aktivirate iskrenost, odanost i inicijativu među svojim zaposlenicima. Tako opet dajete za primjer kakav treba biti zaposlenik vašeg poduzeća te kakav treba biti suradnik u vašem timu. Ostajete dobar uzor i dobar coach.
Dio verbalne komunikacije su i odgovori na pitanja, naročito ako su to ona pitanja na koja ne želite odgovoriti! Naravno, postoje pitanja na koja menadžer u tom trenutku nije u mogućnosti odgovoriti zbog raznih razloga. Bilo da je to trenutna nedostupnost informacije ili pak informacija povjerljive prirode ili nešto što jednostavno zahtijeva dodatne konzultacije s nadređenima. Sasvim je u redu ako kao menadžer ne znate odgovor na svako pitanje. Međutim, kao dobar coach, dužnost vam je taj odgovor saznati i dostaviti ga.
Dosljednost i trud, a ne izlike
Svakako je potrebno u takvim trenucima izbjegavati davanje polovičnih odgovora ili laganje. Radije recite koji je slučaj i kako na to pitanje trenutačno ne možete odgovoriti. Svakako, imajte na umu kako to nikako ne smije postati izlika za svako teže pitanje. Isto tako, čim budete u mogućnosti objasnite timu što se uistinu događa i ponudite odgovore. Dobar coaching karakteriziraju i dosljednost i trud, a ne izlike. Time ne modelirate ponašanje kojim možete izazvati reakcije, već upadate u zamke tradicionalnog izdavanja naredbi.
Iskrenost, kao što je već spomenuto, stvara povjerenje, a povjerenje veću uključenost u rad i inovativnost. Također, povjerenje koje uspostavite s timom, motivirat će vaše zaposlenike da vam se obrate u slučaju problema. Uz to, međusobno će vladati veća kohezivnost i tolerancija na to da nam nisu sve informacije dostupne u svakom trenutku. Članovi vašeg tima također moraju znati važnost pribavljanja točnih odgovora za druge. Ako ih to naučite, znači da ste ispoštovali vaše coaching ciljeve za razvoj njihovih punih potencijala. U prijevodu, dobar coach stvara autonomiju (i možda buduće coacheve).
Briga za tim
Najbolje što menadžer ponekad može napraviti je poslušati probleme i izazove s kojima se ljudi susreću. I tada nije važno radi li se o privatnim ili poslovnim pitanjima. Vaš coaching nije ograničen samo na profesionalne ciljeve i izvedbu na radnom mjestu. On se proteže na cjelovitost zaposlenika, što nekad znači i njegove privatne patnje. To je smisleno budući da postoje privatne situacije koje mogu utjecati upravo i na samu izvedbu na radnom mjestu. Pravite zabilješke i dođite s rješenjem čim se pruži prilika. Nekima od vaših zaposlenika ovim postupkom možete bitno promijeniti način na koji rade i način na koji se odnose prema poslu. Ne možete uvijek imati rješenje za sve, ali možda možete ponuditi neki kontakt ili savjet koji će osobi pomoći da sama dođe do rješenja. Zbog toga će vas iznimno cijeniti.
Tim od svog menadžera i coacha očekuje da je kompetentniji od njih u svim situacijama, pa stoga upravo vama i postavljaju ta pitanja. Coaching je nešto što od vas zahtijeva da zbilja budete utjelovljenje kompetencija i znanja, a ne oslanjanje na titulu na papiru. Lanac je snažan onoliko koliko i najslabija karika. Vaš je posao da osigurate čvrstoću lanca svoga tima. Vi trebate priječiti da u njemu postoji karika toliko slaba da može nepovoljno utjecati na čitav tim. Ako biste propustili postojanje jedne takve karike doveli biste u rizik čitavu poslovnu dinamiku i ciljeve, mogli bismo reći kako ne obavljate dobro svoju ulogu.
Kroz coaching stvara se mogućnost za razvoj članova tima
Uz sve to pravi se menadžer i coach ponaša pravedno prema svima. I to bez obzira jesu li mu nadređeni, podređeni ili su u istoj hijerarhijskoj razini s njim. Budite konzistentni, pravedni i iskreni. Time stvarate klimu za uspostavljanje komunikacije i moguće suradnje sa svim razinama djelovanja te proširujete svoj coaching. To omogućuje vašem timu veću mobilnost i otvara više prilika za suradnje te podršku. Veća mobilnost i više suradničkih prilika sa sobom donose i više mogućnosti za ostvarenje punih potencijala pojedinaca. Upravo to jest coaching, stvaranje mogućnosti za razvoj i poticanje.
Ako se držite boljima od svojih zaposlenika ili boljima generalno, možete izgubiti povjerenje svog tima i ne možete se nazvati dobrim coachem. Osim toga, ako tim smatra kako se ne mogu osloniti na vas zbog manjka konzistencije u vašim odlukama ili radu generalno, također riskirate gubitak poštovanja. Coach koji izgubi poštovanje svog tima teško će ga ponovno steći i vjerojatno neće moći ostvariti sam coaching. Dok ne stekne povjerenje, tim neće imati nikoga u kome će pronaći toliko potrebno povjerenje i zaštitu. Kuda god idete, ponašajte se u skladu sa svojom ulogom. Posao menadžera i coacha nikad, pa niti izvan radnog vremena, ne prestaje.
Reputacija i vanjski dojam
Dojam koji ostavljate, u iznimno kompetitivnom poslovnom svijetu u kojem se nalazimo, od iznimne je važnosti. Osnaženi menadžer treba znati kako ljude nije briga je li on prethodnu noć slabo spavao. Od dobrog menadžera i coacha uvijek se očekuje najbolja razina izvedbe. Od menadžera se očekuje i da svako njegovo pojavljivanje, kao i sva njegova komunikacija, izgleda pozitivno.
Bez obzira kakav ga problem ili više njih muči, coach ostaje pozitivan. Važno je naglasiti kako je potrebno pripaziti da i u toj pozitivnosti ostajete autentični. Vaš coaching ne može se nazvati coaching ako niste autentični. Vaša je dužnost biti uvijek na raspolaganju i u punoj snazi, ali to ne znači da trebate postavljati nerealne standarde za svoje zaposlenike. Za neke pritisak stalne izvrsnosti koju doživljavaju od vas može biti prevelik, stoga je važno podsjetiti ih da se od njih to ne očekuje.
Bitan je svakodnevni rad na samome sebi
S obzirom na prethodno navedene parametre i kriterije, možemo zaključiti kako se oni zbilja ne mogu isčitati iz životopisa. Stav koji pokazuje, riječi koje govori, govor tijela i izrazi lica pridonose vrijednostima koje menadžer stvara kod drugih i unosi u komunikaciju. Sve navedeno jedan menadžer može i stvarati i usavršavati, ako neke vještine nije posjedovao ili primjećuje da s nečim ima određene poteškoće.
Ako ste u ulozi menadžera i coacha, a mislite da vam ove kvalitete nedostaju jako je važno da ih steknete. Kao i kod svakog novog učenja moguće su teškoće. Učenje se može olakšati odabirom neke osobe kao uzora te njeno oponašanje dok vam potrebna ponašanja ne postanu navika. Te navike se stvaraju kroz svakodnevni rad na samome sebi. S dobrim uzorom i sami postajemo dobar uzor, što je, kao spomenuto ranije, jedna od glavnih uloga menadžera.
Puno ljudi oko vas očekuje da već budete osnaženi menadžer kad dođete pred njih. Zato je jako važno to osnaživanje menadžera i omogućiti. Za početak, na primjer, prepoznavanjem jednog i konzultiranje s njime te kako on to uspijeva. Pronađite svog coacha kako bi vi bili dobar coach!