Svaki menadžer teži unaprijediti svoje kompetencije ako promatra svoje dobre i loše točke. Još je u tome uspješniji ako dužnu pažnju posvećuje povratnim informacijama iz okoline.
Unatoč dugogodišnjem obrazovanju i iskustvu, menadžerima svih razina upravljanja u određenim situacijama ponekad je potreban savjet. Savjet je tim bolji ako dolazi od nepristrane osobe koja je i sama bila suočena sa sličnim izazovima i zna kako ih riješiti. Stoga vrlo često čujemo kako se menadžeri također uključuju u coaching proces. Kroz taj proces coach objektivnim pogledom, pitanjima i savjetima ubrzava razumijevanje problema i načina kako ih riješiti. Osim toga omogućuje samostalno i odgovorno vođenje odjela ili poduzeća. Dakle, što je i što konkretno menadžment coaching obuhvaća?
Coaching tehnika
Coaching, to jest menadžment coaching je proces koji se temelji na individualnom pristupu, kroz koji vas prati coach. Kroz taj proces, zajedno s coachem radite na rješavanju izazova s kojima se suočavate i unapređujete svoje menadžerske vještine. Pri tome coaching vam ne daje recept i konkretne korake koje morate napraviti kako biste riješili problem. To ni nije svrha coaching procesa. Ovaj proces prvenstveno služi kako biste samostalno došli do uvida, uz poticanje razvoja potrebnih znanja i vještina za rješavanje problema. Dolazak do vlastitog uvida olakšava vam prihvaćanje rješenja kojeg ste osmislili te vas potiče da preuzmete odgovornost za njegovo provođenje. Kao menadžer igrate ključnu ulogu u uspjehu organizacije, stoga je nužno da posjedujete odgovarajuće vještine. Vještine kao što su: stručnost, metodičke vještine, komunikacija, suosjećanje, strateško i analitičko razmišljanje, orijentacija na rezultate i odluke i upravljanje konfliktima.
Upravo coaching tehnika omogućuje menadžerima razvijanje potrebnih vještina, znanja i kompetencija kako biste u svakom trenutku prepoznali tko se, zapravo, razvio u menadžera! Svatko od nas ima već potrebne resurse koji nam trebaju da bismo ostvarili ono što želimo. Coach će vam kroz coaching pomoći da osvijestite te resurse i potaknuti vas kako da ih koristite za ostvarivanje svojih ciljeva. Cilj coaching procesa je da vas osposobi da budete što aktivnije uključeni u postizanje ciljeva i rješavanje problema. Iako vas kroz cijeli taj put prati coach, ipak najveća odgovornost za uspjeh i razvoj vlastitih vještina je na vama!
Kako biti dobar menadžer?
Stoga želite li biti dobar menadžer? Preuzmite stvar u svoje ruke. Uz uključivanje u coaching proces kroz koji će vas voditi educirana osoba, dobar menadžer će težiti unaprjeđivanju svojih kompetencija. Na način da pažljivo promatra svoje dobre i loše točke, a posebnu pažnju posvećuje povratnim informacijama iz okoline. One dobre nastojte što više iskoristiti, a one loše što prije poboljšati. No, za to je potrebno vrijeme, određena mudrost i stalna provjera u stvarnim životnim i menadžerskim situacijama. Nitko ne kaže da se to može učiniti u jednom danu, ali praksa stvara savršenstvo. Investicija u sebe je najbolja investicija. Ukoliko vi ulažete u sebe, možete očekivati isto i od drugih zaposlenika. Štoviše potaknut ćete ih svojim primjerom da se i oni razvijaju, što u konačnici samo doprinosi vašoj organizaciji.
Kao menadžer zaduženi ste za mnogo toga, a između ostalog i za dobrobit organizacije. Ako vi ne uspijevate, teško da će i organizacija jer teško je biti vođen od strane osobe koja ne zna kamo ide. Dakle, uvijek prvo krenite od sebe kako biste pokrenuli lančanu reakciju. Vodite druge svojim primjerom – na taj način osiguravate titulu dobrog menadžera. Postoji izreka koja kaže da uvijek ima mjesta za napredak. Iznimna mudrost je važna kako bismo odredili kojih 5 menadžerskih kompetencija možete poboljšati kako biste (p)ostali uspješni. Predlažemo vam da krenete od ovih!
Koristite timske vrijednosti kao pokretačku snagu
Možda je prva stvar koju trebate učiniti kada se upoznate s vašim timom osvijestiti vrijednosti koje svi članovi tima podupiru. Timske vrijednosti su izuzetno važne za motivaciju tima i uspostavljanje timske pripadnosti. Temeljne vrijednosti proizlaze iz nečijih uvjerenja i vode ih u pogledu toga kako djeluju i ponašaju se. One su ključne u stvaranju normi unutar organizacije, te utječu na ponašanje i postupke svakog pojedinca. Uobičajeno je da su vrijednosti tima u skladu s temeljnim vrijednostima organizacije. Stoga mnogi menadžeri smatraju ustanovljene vrijednosti temeljem cjelokupnog učinka i uspjeha tima te središnjom točkom ponašanja svakog člana. Dakle, timske vrijednosti mogu poslužiti kako bi se definirao minimalni standard prihvatljivog ponašanja i učinka unutar organizacije. Naime, timske vrijednosti usmjeravaju tim na zajednički rad prema postizanju postavljenih ciljeva, stoga je nužno ustanoviti koje vrijednosti su prisutne.
Za početak, potaknite ljude da napišu vrijednosti za koje misle da su najvažnije pri postizanju timskih ciljeva. Timski coaching vam može pomoći da ih usmjerite na one vrijednosti koje vam mogu pomoći da obavljate svoje zadatke na pravovremen, učinkovit i isplativ način. Koristite te zajedničke vrijednosti kako biste svaki dan poticali svoj tim. Pri tome izazov je definirati timske vrijednosti koje su više od banalnih izjava — odnosno izjava o dobrom osjećaju koje nemaju nikakvu vrijednost. Tipične temeljne vrijednosti uključuju optimizam, integritet, želju za učenjem, pouzdanost, fokusiranje na detalje, otvorenu komunikaciju i međusobno poštovanje. Vrijednosti poput tih samo su primjeri dobrih vrijednosti tima koje možete podržati i razvijati na radnom mjestu.
Nagradite i slavite čak i mala postignuća
Svaki potez je važan, čak i onaj najmanji! Koristite mala postignuća i slavite ih poput velikih. Pohvalite svoj tim, posebno članove koji su odgovorni za određeno postignuće ili rezultat. Postoje sjajni načini da svom timu kažete kako ste zahvalni za njihov naporan rad. Važno je da najprije pohvalite njih! Zatim ih pohvalite pred drugima, usmeno ili na intranet stranicama poduzeća. Možete to učiniti i na društvenim mrežama ako to dozvoljavaju pravila poduzeća i mislite da je primjereno. Na kraju, možete im zahvaliti i pomoću malih znakova pažnje. Začudit ćete se koliko će to pozitivno djelovati na njihove buduće napore i rad. Svaki radnik i svaki tim trebaju znati da su cijenjeni zbog svojih postignuća ma kako ona malena izgledala.
Naime, mala postignuća su znak da dolazi do napretka, stoga služe kao intrinzična motivacija. U cilju vam je da je vaš tim motiviran kako bi se i dalje trudio i ulagao u izvršenje vaše misije. Stoga slaviti mali uspjeh predstavlja veliku stvar. Zaposlenici osjećaju da stižu korak po korak do krajnjeg cilja te istovremeno znaju da su na pravom putu. Isto tako, male pobjede pomažu zaposlenicima da ostanu fokusirani na zadatak. Posebice kada je sam zadatak sveobuhvatan te dovodi do toga da se zaposlenici osjećaju preplavljeni količinom posla. Podjela zadatka na manje dijelove, uspješno izvršenje svakog dijela te po pohvale za njihovo ostvarenje povećavaju samopouzdanje zaposlenika. Zaposlenici koji su samopouzdaniji skloniji su uspješnom izvršavanju ciljeva i obavljanju zadataka. U konačnici, kada naredate jednu malu pobjedu za drugom malom pobjedom, dolazite do velikog dobitka!
Vjerujte svom timu
Dobar menadžer ne mora stalno lebdjeti nad glavama članova svog tima. Menadžer ne može čitav dan paziti tko što radi. Osim što ima svoj život postoje projekti na kojima radi. Postoje i zadaci koje mora obaviti. Članovi tima priželjkuju da je voditelj tima stalno uz njih jer tako smanjuju svoju odgovornost. Posao i nije tako zamišljen pa je izuzetno važno da tim funkcionira samostalno u okviru svojih odgovornosti i kompetencija. Da bi to postigao važno je da menadžer svojim suradnicima vjeruje. Uključuje svoj tim i obučava ih da obavljaju različite poslove bez nadzora. Delegirajući im zadatke daje im priliku da preuzmu odgovornost i pokažu se u pravom svjetlu. Na taj način svatko zna što treba učiniti čak i kad voditelj nije u blizini.
Osim što bi menadžer trebao imati povjerenja u svoj tim, taj odnos treba biti recipročan. Kako bi se postiglo povjerenje unutar tima, osim praktične povezanosti, treba koristiti emocionalnu inteligenciju te se usmjeriti i na emocionalnu povezanost. Odnosno, zaposlenici trebaju znati da je menadžer na “njihovoj strani”. Znači da će prema njima postupati pošteno i s poštovanjem, a na neuspjehe neće reagirati oštrim kritikama. Naime, povjerenje zaposlenika prema menadžeru ovisi o tome koliko je on sposoban nadahnuti i motivirati zaposlenike. Tek kada ljudi vjeruju vama, imat će povjerenja i u vaše odluke. Usklađivanje vaših djela i riječi, temelj je kako bi se izgradilo povjerenje, a u konačnici i uspjeh unutar organizacije. Nekad su potrebne godine kako bi se povjerenje izgradilo, ali dobar menadžer provođenjem svojih riječi u djela već je pola puta odradio.
Potaknite pozitivan odnos
Ljudska bića su prirodno društvena bića. Kada se uzme u obzir da na poslu provodimo jednu trećinu života, jasno je zašto su pozitivni odnosi s kolegama potrebni. Pozitivni odnosi najprije stvaraju osjećaj ugodnosti i sigurnosti, to su one male stvari koje na čine sretnim osobama. Stoga, zaposlenici otvoreno izražavaju svoja mišljenja i prihvaćaju promjene. Osim toga fokusiraju se na nove poslovne prilike - umjesto da troše vrijeme i energiju na suočavanje s negativnim odnosima. A opet, rijetko što uništava kolegijalnost, prijateljstvo i posao kao negativan odnos prema ljudima oko sebe i poslu koji radimo. Dobar voditelj uvijek u obzir uzima ozračje u kojem se tim nalazi i koji sam tim stvara. Menadžer treba znati kako promijeniti negativno raspoloženje i potaknuti pozitivnu energiju.
Jedan od prvih uzroka zbog kojih u timu nastaje negativno ozračje jest neuspjeh, odnosno loše obavljen zadatak. U vrlo kratkom roku takva situacija može unazaditi odnose u timu. Članovi tima će pokušati maknuti od sebe odgovornost za takav ishod. Upiranje prstom u nekog drugog brzo izaziva negativne emocije i obeshrabruje ljude za nova postignuća. Voditelj treba koristiti neuspjehe kao podlogu za učenje i nošenje sa sličnim situacijama u budućnosti. Pronalazi razloge neuspjeha u postupcima, a ne ljudima pa mu je to podloga u iznalaženju boljeg rješenja. Voditelj potiče suradnike da i sami sagledaju situaciju na taj način i traži njihove prijedloge za rješavanje takvih situacija. Uklanjanje negativnosti je važno kako bi tim mogao raditi bez prepreka kako u procesima tako i u međusobnim odnosima. Kad tim na sve to gleda pozitivnim očima lakše će, zajedničkim radom, ostvariti rezultat koji priželjkujete.
Budite ustrajni
Dobar menadžer je ustrajan i zna da put do uspjeha često ima puno prepreka. Pritom se možete koristiti iskustvima, receptima i znanjima drugih, ali ih ne primjenjujte doslovno jer prepreke mogu nastajati u njemu samom, u članovima njegovog tima, u njegovom okruženju. Menadžer zna da su upravljanje ljudskim potencijalima i prepreke sastavni dio svakog rada. Kako bi se te prepreke savladale, svjestan je da je potrebna visoka razina pozitivne energije i ustrajnosti. Dobar menadžer svojom ustrajnošću pokazuje pozitivan smjer i širu sliku koju želi ostvariti. Zna da bi odustajanje od tih načela bilo dvostruki neuspjeh. Stoga je prije svega ustrajan u nastojanjima da ostvari rezultat i uspjeh tima.
Želite biti dobar menadžer? Počnite s pažljivim razumijevanjem vaših suradnika, a zatim i vašeg tima u cjelini. Dobar menadžer stalno unapređuje svoja znanja i kompetencije jer zna da su to alati kojima može riješiti najveći broj situacija u kojima se nalazi. A to mu najbolje omogućuje coaching proces. Stoga, vrijeme je! Provjerite i vi na kojoj su razini ovih 5 kompetencija, te postanite dobar menadžer stalno ih unapređujući.