Biti na čelu tima ili organizacije predstavlja veliku odgovornost bez obzira jeste li poduzetnik, menadžer ili član vodstva organizacije.
Je li vaša odgovornost ograničena samo na dio posla koji obavljate ili biste trebali preuzeti još neku? Zvuči ludo, zar ne? Zamislite sljedeću situaciju: očekujete da su vaši radnici nadahnuti i odgovorni, a njima to nikako ne uspijeva. Čija je odgovornost da oni to postanu? Naravno, vaša! I od takve odgovornosti, ma koliko vi to htjeli se ne možete sakriti.
Ako želite da vaše poduzeće bude uspješno i napreduje za to se trebate pobrinuti – vi. Neki od nas pokušavaju pronaći osobe koje bi to napravile umjesto njih, no obično se takva priča vrlo brzo završi fijaskom. Čak i ako niste na samom vrhu hijerarhije već "samo" voditelj odjela ili direktor sektora problem je sličan. Ako očekujete da će direktor ili uprava poduzeća potaknuti angažiranost radnika u odjelu ili sektoru kojem ste na čelu, varate se. Direktor ili uprava mogu vam pomoći samo na općoj razini davanjem recepata kojih se ne možete i ne smijete držati kao pijan plota. I na kraju krajeva ljudi u odjelu su vaša odgovornost! Uz to, koliko god vi željeli da Business Partneri iz HR odjela umjesto vas obave taj posao, to se neće dogoditi. Odgovornost svakog menadžera i poduzetnika je da članovi njihovih timova daju maksimum od sebe. Odnosno, da iz dana u dan ostvaruju najbolje rezultate na dodijeljenim zadacima, u skladu sa svojim vještinama, znanjima i sposobnostima. Pri tome će svakako pomoći ako vam je emocionalna inteligencija razvijena jer je nužna za razvoj menadžera.
Coaching
Kako bi menadžeri uspješno savladali sve te izazove koji se nalaze pred njima, potrebno je usavršavanje menadžerskih kompetencija koje možete poboljšati kako biste uspjeli. Kako to postići? Odgovor se krije iza stranog termina poznatog kao coaching. Coaching proces pomaže u stvaranju rezultata, optimizaciji izvedbe, a time pomaže poboljšati sveukupnu kvalitetu organizacije. Coaching vam daje drugačiju perspektivu koja vam omogućuje da osmislite rješenje koje vam do sada nije palo na pamet. Pri tome, kroz coaching proces sami ćete doći do tog rješenja – coach postavlja pitanja, a vi pronalazite odgovor. Coach će vas potaknuti da znanja koja već imate u sebi iznesete na vidjelo, te da samouvjereno preuzmete stvar u svoje ruke.
Osim toga, coaching može biti individualan – za menadžera, ili grupni – za cijeli tim. Ovisno o tome što je vašoj organizaciji potrebno, coaching je pristup koji se posve prilagođava vama i vašim potrebama. Kao menadžer vi znate što vašoj organizaciji treba, te ako postoji potreba za promjenom, promjena treba krenuti od vas. Menadžeri i vođe iznimno su bitni za uspjeh organizacije, odnosno bitno je njihovo sudjelovanje u poboljšanju uspješnosti. Iako postoji mnogo važnih vještina i sposobnosti vođenja, coaching je ključan za poboljšanje učinka cijelih timova. U konačnici, coaching na poslu koristi vašem krajnjem cilju. Kako vaši zaposlenici postaju vještiji, samouvjereniji i kompetentniji, njihova se produktivnost povećava. A samim time, i uspjeh cijele organizacije. To su male stvari koje nas čine sretnim i uspješnim osobama.
Odgovornost unutar organizacije
Coaching vas između ostalog uči kako da vi i vaši zaposlenici preuzmete odgovornost. Definiranje odgovornosti na radnom mjestu ključni je sastojak uspjeha. Kad svi znaju što bi trebali raditi, atmosfera je sigurnija i produktivnija, a manje su šanse da se zadaci udvostruče ili propuste. S obzirom na to da propusti predstavljaju veliki trošak za većinu organizacija, ključno je postaviti temelje poslovanja koji su ključni za postizanje željenog cilja. S obzirom na to, odgovornost predstavlja bitnu kariku u tom procesu.
Odgovornost ukazuje na profesionalnost, može unaprijediti vašu karijeru, pomoći pri izgradnji profesionalnih veza te postići ostvarenje poslovnih rezultata. Odgovorni zaposlenici nastoje kvalitetno obaviti svoje zadatke, više su angažirani, rade na unapređenju uspjeha organizacije te postižu očekivane rezultate. Odgovorni zaposlenici su profesionalci s dosljednom radnom etikom, koji svakodnevno poduzimaju radnje prema svojim profesionalnim ciljevima. Time uspostavljaju kulturu odgovornosti unutar organizacije koja unapređuje individualne karijere i povećava produktivnost.
Organizacije koje njeguju odgovornost unutar svojih timova, zauzvrat će dobiti angažirane članove tima koji aktivno traže načine za ostvarivanje boljih rezultata. Ulaganje sebe u svoj posao i držanje sebe odgovornim za postizanje željenih rezultata mijenja način na koji se percipira vaš učinak. Neka vam cilj bude držati se osobno odgovornima prema najvišim standardima poduzeća. Na taj način postizat ćete bolje osobne i profesionalne rezultate. Ako smatrate da niste u tom smislu vođa, razmislite tko vodi vaš život. Svatko od nas vodi na ovaj ili onaj način. Istina, većina odgovornosti je na menadžerima. Zaduženi su za povezivanje, motiviranje i inspiriranje tima, ali nije sav posao na njima.
Odgovornost imaju svi članovi organizacije
Biti menadžer ili poduzetnik ne znači samo poslovati u skladu sa zakonom, niti samo ispostaviti željene rezultate. Kao osobe koje donose odluke, poduzetnici i menadžeri imaju ogromnu moć i utjecaj koje mogu iskoristiti u dobre ili u loše svrhe. U svijetu koji se rapidno mijenja pred našim očima, prožetom korupcijom i nedosljednošću između riječi i djela, potrebni su menadžeri koji će vjerovati u opće dobro. Pod time mislimo ne zalagati se za kratkoročne, vlastite i uske interese ili za stavove koji potkopavaju zajednicu. Menadžeri se trebaju zalagati za rad za opće dobro koji služi na korist pojedincima, organizaciji u kojoj rade, te cjelokupnom društvu. Stoga, ako postoji potreba za promjenom ili poboljšanjem kako bi se ostvarili ciljevi organizacije, korisno je provesti coaching proces. No ne samo sa menadžerima, već cijelom organizacijom.
Naime, načelo odgovornosti ne staje samo na menadžmentu, vodstvu ili vlasnicima. Odgovornost radnika je ključni dio koji se nastavlja na odgovornost menadžmenta. Ciničan stav ili pomanjkanje vjere u mogućnost stvarnog napretka poduzeća ili čitavog društva rezultira nedjelovanjem. Rezultira gomilom ljudi koji odrađuju zadatke stavljene pred njih uz minimalan mogući napor i traćenje vlastitih talenata. Posljedica preuzimanja odgovornosti je djelovanje. Djelovanje u svim smjerovima unutar organizacije. Odgovornost je ona iskra vodstva koja ima snagu pokrenuti na akciju. Mnogi će zavapiti da ih pustim na miru s pričama o tome što bi oni trebali učiniti. Vrijeme je da netko drugi učini nešto i za vas, zar ne? I da i ne. Svatko od nas je voditelj, čak i ako službeno nema takvu funkciju. Naime, odgovorni smo voditelji ako su naše riječi usklađene s djelovanjem, a ne našom funkcijom.
Posebni tipovi odgovornosti
U svim organizacijama – velikim ili malim – od zaposlenika se očekuje da ispune niz odgovornosti kako bi se osigurao pravilan rad poslovanja. Stoga zaposlenici moraju znati što je njihov zadatak, a menadžeri moraju osigurati poštovanje politike poslovanja i ispunjenje očekivanja. Naravno, odgovornost se drugačije dijeli među zaposlenicima ovisno o njihovoj poziciji, ali od svih se očekuje ispunjavanje osnovnih zahtjeva radnog mjesta. S tim na umu, postoje posebne odgovornosti koje svaki zaposlenik na isti ili različit način obavlja.
Najprije to su odgovornosti specifične za posao. Svaki zaposlenik unutar organizacije, svakodnevno obavlja specifične zadatke vezane uz zahtjeve njegovog radnog mjesta. S obzirom na te zahtjeve, zaposlenik je odgovoran obavljati posao najbolje što može, pridržavajući se politike i protokola organizacije. Trebali bi dolaziti na posao na vrijeme, dobro upravljati vremenom te doprinijeti dobrobiti tima i organizacije. Nakon toga, postoji odgovornost vezana uz učinak. Odnosno, zaposlenici trebaju preuzeti odgovornost za sve svoje postupke, pa tako i za svoje pogreške. Ovo je možda najteža odgovornost, jer nitko ne voli biti u krivu, a još manje to i priznati. Zato je bitno stvoriti pozitivno, sigurno i produktivno okruženje, gdje preuzimanje odgovornosti zaposlenicima neće predstavljati problem.
Nadalje, stvaranje takvog okruženja je posebna odgovornost menadžera. On je odgovoran za razvoj vještina i kvalitete rada zaposlenika, pružajući povratne informacije, obuku i prilike za napredovanje. Konačno svi zaposlenici su odgovorni za svoje ponašanje. Od najviše do najniže pozicije očekuje se profesionalno ponašanje, pridržavanje pravila i standarda poslovanja organizacije. Svaki zaposlenik predstavlja organizaciju u kojoj radi, stoga ima odgovornost prikazati sebe, a samim time i organizaciju u najboljem svjetlu.
Odgovornost je sređivati male stvari iz dana u dan
Često smo skloni tražiti heroje koji će riješiti naše probleme, baš kao što tražimo čarobne pilule za sve s čime se suočavamo. U vremenima kriza takve potrage su još izraženije. Kako se prepoznaje menadžer ili lider koji je sposoban? Odgovoran leadership je poduzimanje akcije, preuzimanje odgovornosti za probleme koje vidimo oko sebe. Svatko od nas može zapaliti tu vatru u tami tako što će jednostavno poduzeti akciju. Ljudi na vodećim pozicijama imaju odgovornost svojim primjerom pokazivati put drugima. Svojim primjerom upaliti tu vatru u svom okruženju. Zato što je to u konačnici dobro za sve, za svakog pojedinca, za organizaciju koju vode i za njih same. Sigurno da je lakše prebaciti odgovornost na drugoga i očekivati promjenu i poboljšanje. No, takav način rada u konačnici neće doprinijeti ničemu.
Nužna je dobra interakcija između menadžmenta i zaposlenika, između cijelog tima unutar organizacije. Ako postoji uspješna komunikacija, lako je uočiti probleme na kojima treba poraditi kako bi se osigurala uspješnost i ostvarenje cilja. A samim time, onda je lako i provesti nužna djela koja će dovesti do rješenja djela, primjerice poput coaching procesa. Preuzeti odgovornost i poraditi na poboljšanju učinkovitosti, zadatak je svake osobe unutar organizacije.
Prema Henri-Claudeu de Bettigniesu (INSEAD) odgovorno vodstvo se temelji na pet dimenzija: svijest, vizija, mašta, odgovornost i djelovanje. Svaka od tih dimenzija može se sagledavati na osobnoj razini, razini poduzeća te društva u cjelini. Najprije je potrebno poznavati sebe i svoje poduzeće. Svijest o prethodnom te vizije o vlastitom razvoju i razvoju poduzeća doprinose poduzimanju akcije. Odnosno, sagledavanje organizacije kroz tih pet dimenzija omogućava adekvatno pristupanje problemu i pronalaženje rješenja.
Jednostavno je, potrudite se!
Mašta nam omogućava da sebe vidimo kao drugačiju osobu, da vlastito poduzeće zamišljamo s drugačijim vrijednostima ili organizacijskom kulturom. Omogućava nam da cjelokupno društvo vidimo onakvim kakvim ga želimo ostaviti našim unucima i praunucima. To znači da ćemo preuzeti odgovornost da poduzmemo akciju za one stvari na koje možemo djelovati. Pri tome, imajući na umu da ne možemo ispraviti sve što ne valja u svijetu. Ako menadžer ne preuzima odgovornost možemo reći da je menadžer loš. No, potrebno je nastojati odgovornost i održivost ugraditi u strategiju na svim razinama organizacije. Sjetimo se, odgovornost leži na svim zaposlenima. Što se prije to osvijesti, naše poduzeće bit će učinkovitije, a to će imati pozitivan utjecaj na društvo oko nas.
Konačno, djelovanje podrazumijeva i njegu vlastitog karaktera. Odnosno formiranje karaktera koji će drugima ulijevati povjerenje te ih poticati na djelovanje usklađeno s riječima. Kroz djelovanje također se razvija hrabrost u radnicima da sami poduzimaju akcije. Time daju snagu vlastitim vrijednostima, nadahnjujući istovremeno ostale na svim razinama poduzeća da čine to isto. Ova de Bettigniesova načela izgledaju jednostavno, no očito u njima postoje razni izazovi. U suprotnom bi, organizacije u kojima radimo i društvo u kojem živimo bili puno ugodniji, smisleniji i uspješniji nego što sad izgledaju. Hoće li to i postati ovisi o tome hoće li svatko pojedinačno preuzeti odgovornost u svoje ruke. Ili, pustiti druge da preuzmu kako odgovornost, tako i uspjeh.