Za dobrog menadžera - tu su psiholozi! Prije nego što skočimo u psihologiju, potrebno je saznati kakve veze ima jedan od najpoznatijih psiholoških eksperimenata prošlog stoljeća s uspješnim rukovođenjem danas.
Riječ je o istraživanju koje je otkrilo jedan efekt koji može koristiti vašem poduzeću i poboljšanju vaših menadžera te unaprijeđene coaching metode. Važno je i pojasniti što je dobar menadžer kako bi mogli raspraviti o tome kako loš menadžer može postati dobar menadžer. A što je onda dobar menadžer? Dobar menadžer je onaj koji ostvaruje rezultat u čemu mu pomaže slušanje članova tima i drugih zaposlenika. Time daje primjer drugima svojim ponašanjem i potiče ih na sudjelovanje u odlukama i stvara osjećaj da su dio tima koji ima zajednički cilj – uspjeh poduzeća. Dobrom menadžeru coaching je jedna od najkorisnijih tehnika za upravljanje i pomaganje zaposlenicima te unapređenje poslovanja.
U psihologiji, provođenjem eksperimenta doznali smo nešto o čemu nam govori tzv. Hawthorne efekt. Ovaj efekt odnosi se na zapažanje da osoba mijenja ponašanje na bolje isključivo zato što je netko na nju obratio pažnju. Možda se isprva čini da nas to ne čini menadžerom te odudara od menadžment coaching metode. Stoga ćemo vam detaljno objasniti što je točno ovaj efekt i kako on može pomoći vama kao menadžeru i vašim zapslenicima.
Hawthorne efekt i povećana učinkovitost zaposlenika
Hawthorne efekt je naziv dobio prema mjestu Hawthorne u SAD u kojem se 20-tih i 30-tih godina prošlog stoljeća održao niz eksperimenata kojima je doveo u pitanje ravnopravnost odnosa među radnicima, ali to tada nije bilo niti toliko važno. Cilj im je bio utvrditi utječu li promjene radnih uvjeta na produktivnost zaposlenika u tvornici.
Istraživači su primjenjivali razne promjene poput osvjetljenja, dužine dnevnih odmora, radnog vremena i sl. Promjene su išle u smjeru olakšavanja rada, ali i njegovog otežavanja poput duljeg rada ili smanjenja svjetlosti na razinu svijeće. Iznenađujuće je da su rezultati pokazali kako je svaka promjena radnih uvjeta dovela do povećane produktivnosti zaposlenika. Sada je pitanje: zašto je tako?
Ovo je ostalo nepoznato sve do gotovo 20 godina kasnije dok drugi istraživač, Landsberger, nije analizirao rezultate eksperimenta. Zaključio je kako je ključni faktor povećane produktivnosti radnika bio taj što im je netko poklonio pažnju! Naime, istraživači su prije i nakon uvođenja promjena razgovarali s radnicima o njihovom stanju i motivirali ih da prihvate promjene.
Ovaj eksperiment nam pokazuje da je bitno pokazati zaposlenicima da ih vidite i vjerujete u njih! Razgovor s njima tijekom kojeg primjenjujete coaching je idealan način za takvo što. Tijekom coachinga, potičite razgovor te dajte svakom od članova svog tima priliku i vrijeme da iznesu svoje ideje i prijedloge. Ovime ćete povećati njihovu motivaciju, ali i potaknuti inovacije zbog novih i kreativnih ideja vaših zaposlenika.
Materijalna ili nematerijalna motivacija za povećanje produktivnosti?
Hawthorne efekt pokazuje da produktivnost zaposlenika ne ovisi samo o njihovim sposobnostima ili samo objektivnim karakteristikama radnog mjesta ili poduzeća. Dapače, jedan od najsnažnijih faktora uspjeha u poslu je motivacija, koju je moguće potaknuti na različite načine. Istraživanja pokazuju, a dobar menadžer zna, kako novčani poticaji i dobri uvjeti rada djeluju na zadovoljstvo radnika privremeno i djelomično. Plaća sukladna stanju na tržištu ili korištenje kvalitetnog poslovnog računala neće samo po sebi povećati angažiranost zaposlenika. Takve inicijative postižu samo koliko je potrebno da zaposlenici ne budu nezadovoljni.
Za povećanje produktivnosti potrebno je malo više kreativnosti, komunikacije i vještine upravljanja ljudima. Hawthorne efekt jasno naglašava da na motivaciju zaposlenika i produktivnost pozitivno djeluju nematerijalni motivatori koje svaki dobar menadžer treba primjenjivati.
Kada i kako upotrijebiti Hawthorne efekt u praksi? Coaching je odlična tehnika da date svojim zaposlenicima priliku za dijeljenje svojih ideja i mišljenja. Osim toga, ako se više fokusirate na glasove svojih zaposlenika, to također potiče pozitivnu poslovnu kulturu koja pomaže motivaciji i uspješnosti vaših zaposlenika. Uz samo slušanje zaposlenika, pokušajte im dati što više pozitivnog feedbacka da im dodatno pokažete da ste ih slušali i da cijenite njihov glas. Nadalje, ako se ne slažete s nekom idejom, umjesto da to samo odbijete, pokušajte započeti raspravu u svome timu kako bi dodatno poticali svoje radnike da kažu svoje mišljenje.
Dobar menadžer zna važnost davanja povratne informacije
Menadžeri ponekad imaju dojam da njihov utjecaj na poslovanje poduzeća prestaje kada zaposle kompetentne ljude koji mogu uspješno obavljati posao. Zato često propuštaju svojim zaposlenicima dati povratne informacije o njihovom radu, posebice ako se radi o pohvalama za ostvarene uspjehe. Zašto je to pogrešno?
Hawthorne efekt potvrđuje kako povratne informacije o produktivnosti zaposlenika imaju pozitivan utjecaj na njihovu motivaciju. Čak i kada razgovor uključuje prijedloge za poboljšanje rada, on u zaposlenicima budi osjećaj važnosti jer svojim trudom doprinose poduzeću. Pritom je bitno takve povratne informacije dati na pravi način – ljubazno i s poštovanjem, kako bi postigli najbolji utjecaj. Uz to, probajte ih i motivirati za dodatni napredak pozivajući se na prošle uspjehe jer neki zaposlenici mogu početi sumnjati u sebe. Zato je korisno u poduzeću promicati i njegovati kulturu otvorenosti i prihvaćanja, čime pružate jasnu sliku o mogućnostima njihovog razvoja.
Ljudi su općenito skloni prihvatiti smjernice za poboljšanje rada. To naročito dolazi do izražaja ukazivanjem na širu sliku i način na koji njihovo ponašanje utječe na uspjeh poduzeća. Također, time im se daje do znanja da se njihov rad i napredak prati, čime se osnažuje osjećaj sigurnosti i povjerenja u poduzeće. Taj se dojam dodatno pojačava u okolnostima kada je menadžer svojim zaposlenicima lako dostupan i posvećuje im pažnju, jer su tada zaposlenici produktivniji.
Slušanje zaposlenika
Hawthorne efekt isto tako pokazuje kako slušanje želja i potreba zaposlenika ima višestruke dobrobiti za pojedinca, a time i za čitavo poduzeće. Radnici u tvornici u kojoj je proveden inicijalni eksperiment imali su brojne ideje kako unaprijediti radne procese s ciljem olakšavanja proizvodnje i povećanja produktivnosti. Pritom nisu svi prijedlozi bili prihvaćeni, no sama činjenica da je netko saslušao njihove ideje, dovela je do povećanja produktivnosti. Ovo je važna činjenica za menadžere koji primjenjuju coaching. Tijekom coaching susreta dajte priliku članovima svog tima da iznesu svoje prijedloge i ideje. Ovo se može odnositi na sitne svakodnevne stvari koje utječu na njihovu radnu uspješnost, ali mogu se odnositi i na same metode koje se koriste u poduzeću. Uz ovo, nemojte samo prihvatiti ili odbiti prijedloge ili ideje koje čujete. Umjesto toga zajedno s članovima tima raspravite o kvaliteti tih ideja i prijedloga umjesto da sami odlučite koji ćete prijedlog prihvatiti, a koji ne. Ovime dajete dodatno mogućnost svojim zaposlenicima da ih se čuje i tako dodatno koristite Hawthorne efekt u praksi.
Zaposlenici su oni koji uočavaju najbolje mogućnosti za napredak u radnoj okolini i zato su njihove ideje toliko važne. Njihovi su uvidi vrijedan izvor informacija svakom menadžeru kojem je cilj olakšavanje poslovnih procesa na zadovoljstvo svih članova poduzeća. Uz to, ovakav pristup dodatno pobuđuje osjećaj zajedničkog cilja svih zaposlenika – uspješno poslovanje do kojeg se dolazi zajedničkim snagama.
Autonomija ili mikromenadžment?
Posvećivanje pažnje zaposlenicima povećava njihovu produktivnost, ali ne uz konstantan nadzor. Naime, dobar menadžer ima važan i zahtjevan zadatak – pripaziti na balans između praćenja zaposlenika i njihovog nadgledanja. Moraju im biti na raspolaganju, ali jednako tako dati do znanja da primjećuju njihov trud i rad. Važno je pritom ostaviti prostor za samostalni rast, timsku suradnju i kreativnost, umjesto ograničavanja slobode.
Zaposlenici koji ciljeve poduzeća doživljavaju kao vlastite, ulažu dodatan trud i više uživaju prilikom obavljanja svojih radnih zadataka. Davanjem autonomije prilikom donošenja poslovnih odluka i uključivanjem zaposlenika u proces poboljšanja poslovanja poduzeća moguće je postići ovaj efekt. Slobodan razgovor o problemima i alternativama povećava motivaciju zaposlenika, stoga je važno povjerenje i poticanje sredine u kojoj se otvoreno dijele nove ideje.
Ovakav razgovor i poticanje na autonomiju možete uključiti u coaching. Kada razgovarate s članovima svog tima dopustite im da iznesu svoje ideje i zajedno raspravite o njima te dođite do zaključka koje ćete ideje prihvatiti i provesti. Ovim postupkom ćete poticati autonomiju kod svojih zaposlenika, dok ćete slušanjem njih povećati njihovu motivaciju. S druge strane, vi ih nećete morati toliko nadzirati jer ćete znati što i kako rade jer ste se zajedno dogovorili i odredili za način rada.
Ako ste baš navikli ili imate potrebu dodatno nadzirati svoje zaposlenike, pokušajte se fokusirati na uspješnost svojih zaposlenika te im dajte pozitivan feedback kada vidite njihovu povećanu uspješnost.
Razgovarajte sa svojim zaposlenicima
Iskrena briga za zaposlenike pozitivno djeluje na njihovu produktivnost na poslu. Želite li sami uvesti promjene u svoju organizaciju neka one proizlaze iz potreba ili savjeta zaposlenika. Za postizanje ovakvog efekta u vlastitom poduzeću, dovoljno je započeti s malim koracima.
Zaposlenicima redovito pružajte povratne informacije o njihovom radu i učinku, kao i o mogućnostima za profesionalni rast i razvoj. Održavajte sastanke sa zaposlenicima kako bi izrazili svoje brige, savjete i potrebe te se osjećati kao da ih se sluša. Kako smo već vidjeli, zaposlenicima je bitno da znaju da ih njihovi nadređeni cijene i vide. Stoga, iskoristite coaching kako biste pokazali svojim zaposlenicima da su bitni i da cijenite njihov rad i trud, a tako i da ih čujete i da su vam njihove ideje i mišljenja korisna.
Pitajte zaposlenike imaju li ideja za poboljšanje radnih uvjeta i procesa, kako bi aktivno sudjelovali u donošenju poslovnih odluka. Iznenadili biste se kada biste vidjeli koliko zaposlenici mogu pridonijeti unaprijeđenju vašeg poduzeća. Oni svaki dan sudjeluju u akciji i imaju iskustva sa metodama rada koje vaše poduzeće koristi. Stoga dajte priliku svojim zaposlenicima da otvoreno ispričaju svoja iskustva i daju kritike.Tako ćete moći dobiti povratne informacije koje vam mogu koristiti u unaprijeđenju metoda koje koristite.
Davanje pune i iskrene pažnje vašim zaposlenicima moćan je način stvaranja pozitivnog radnog okruženja, poticanja motivacije i produktivnosti te promicanja zadržavanja zaposlenika. Budite prisutni, angažirani i voljni saslušati svoje zaposlenike. Pokažite im da vam nije stalo samo do njihovog posla, već i do njihove dobrobiti. Čineći to, izgradit ćete kulturu povjerenja, poštovanja i lojalnosti koja može koristiti vašoj organizaciji u godinama koje dolaze.