Menadžer kao jedna od nadređenih osoba o kojoj ovisi kvaliteta rada i radnog okruženja u organizaciji treba brinuti o tome kakav dojam i utjecaj ostavlja na druge.
Njihova uloga je predstavljati primjer drugima o tome kako organizirati rad, stvoriti ugodnu radnu atmosferu i kroz coaching podučiti druge novim vještinama. Uspjeh svega navedenoga može se postići ako je menadžer ostavio dobar dojam na zaposlenike, te time stekao međusobno poštovanje i utjecajnost. Stoga, gdje god bili pazite kako se ponašate kako biste drugima bili pozitivan primjer i tako utjecali na ljude oko sebe! Menadžer je uvijek primjer drugima, na direktan i indirektan način.
Komunikacija
Prilikom izbora osobe na mjesto menadžera bilo koje hijerarhijske razine ljudski resursi dobivaju nalog od nadređenih. Taj nalog dobivaju kako bi bili sigurni da će osoba izabrana među kandidatima biti u mogućnosti voditi posao i tim suvereno i samostalno. Važno je što više moguće osigurati da će odabrana osoba svojim ponašanjem biti primjer drugima.
Komunikacija između nas i naše okoline odvija se stalno i na svakodnevnoj razini. Potrebno je samo boraviti u istoj prostoriji s drugom osobom, i već ostvarujemo neki oblik komunikacije, tzv. neverbalnu komunikaciju. Uz nju su nam poznati i brojni telefonski pozivi, poruke, elektronska pošta, razgovori, sastanci s kojima se susrećemo na radnom mjestu. Putem komunikacije ljudi oko nas - članovi tima, kolege, nadređeni direktor, konkurencija, obitelj ili posve nepoznati ljudi - uvijek stvore neku sliku o nama. Htjeli mi to ili ne ti ljudi nas promatraju i donose sudove o nama, bilo pozitivne ili negativne.
Posljedica ovakvog promatranja je vrlo brzo stvaranje nekog dojma o nama. Mi, naravno, ne možemo kontrolirati kako nas drugi vide. No, možemo i moramo kontrolirati naše ponašanje i, posljedično, kako njime stvaramo sliku o nama kod drugih. Na taj način sigurno nećemo moći u potpunosti utjecati na to kakvu će netko stvoriti sliku o nama. Svakako možemo naše ponašanje i stil komunikacije prilagođavati kako bi njihovo razmišljanje o nama bilo što povoljnije za nas. S druge strane, utjecaj se može ostvariti bez da aktivno provedemo coaching - ponekad je dovoljno puka prisutnost i dobar primjer.
Snaga našeg dojma
Snaga našeg dojma na druge ljude je vrlo važna. U ovom trenutku vi možda mislite: "Što mene briga kako oni razmišljaju o meni. Ja znam što znam, što hoću i što mogu, a oni mogu misliti o meni što god žele". Na žalost, takvo razmišljanje je vrlo uobičajeno, naročito kod voditelja ili direktora. Oni misle da im formalna pozicija daje pravo da se ponašaju kako žele. Da u potpunosti zanemaruju kakav dojam ostavljaju na svoju okolinu. Postoji jedna loša vijest za sve koji sebe tješe na taj način. Snaga našeg dojma na druge ljude je vrlo važna za vas i vaš karijerni put. Zašto? Jer se u potpunosti određuje kako nas ljudi vide, odnosno kako će se ljudi ponašati prema nama. Dobro je poznato kako se bez drugih ne mogu ostvarivati velike stvari. Nemoguće je provesti coaching ako drugi nemaju povjerenja i dobar dojam o samom menadžeru. Upravo je zato važno djelovati osnažujuće na ljude oko sebe. Ponašanje drugih prema nama i obrnuto ono što definira radnu klimu i preslikava se na uspjeh organizacije - zajednički cilj do kojeg je svima stalo.
Ako čitate ovaj članak vjerojatno ste već ostavili svoj prvi dojam na brojnim radnim mjestima i okruženjima. Prvi dojam iznimno je važan i može usmjeriti naše poslovne odnose. No, postoje načini kako dosljednim radom na sebi i u organizaciji možemo preusmjeriti naše radne navike i ponovno utjecati na to kako nas drugi vide. S druge strane, poslovni svijet prepun je novih poznanstava te se naša mreža konstantno širi. Stoga, važno je razviti vođenje temeljeno na vještinama voditelja za nove interakcije i prilike.
Prvi dojam - najvažniji dojam
Jedan od razloga zašto su prvi dojmovi toliko važni je taj što traju i nakon trenutka kada su ostavljeni. To se događa kao rezultat fenomena koji se zove učinak prvenstva. Točnije, u nizu više događaja ili više interakcija s drugima, prva interakcija se najviše pamti. Prvi dojam igra važnu ulogu u tome kako vaši zaposlenici, kolege klijenti i suradnici vide vaše poslovanje. Vrlo je lako steći pogrešan dojam što se može negativno odraziti na vaš budući uspjeh. Primjerice, ako imaju negativne interakcije s vama ili drugim zaposlenikom, to bi moglo biti jedino što im ostaje na pameti te nadalje definira vas i vaše poslovanje. Snaga prvog dojma ne smije se podcijeniti. Izgradnja pozitivnih odnosa te umrežavanje s klijentima i suradnicima putem ostavljanja pozitivnih dojmova može dovesti do nečeg izvanrednog u vašoj organizaciji - prilike, projekti i cjelokupni napredak.
Također, čak i ako kasnije u suradnji s drugima stvari krenu po zlu, dogodi vam se pogreška ili propust, dobar dojam može vas spasiti. Drugi su spremniji oprostiti vaše propuste i pružiti daljnje prilike jer o vama imaju već izgrađeno pozitivno mišljenje. U suprotnom, pogreška može potvrditi prvotni negativan dojam koji ste možda ostavili te bi nakon toga poslovni odnos s vašim suradnicima itekako bio narušen. Od pomoći može biti coaching usmjeren na samopredstavljanje i komunikacijske vještine. Način na koji se odnosimo prema drugima pri prvom susretu može vrlo lako diktirati buduće poslovne korake. Stoga, nemojte zaboraviti na to da je prvi dojam najvažniji dojam! Vi kao lider trebate lidere koji će vam pomoći u tom poslu pa je važno primjerom pokazati kako se i oni trebaju ponašati.
Biti primjer ne znači stvaranje uljepšane slike o sebi
Osnovna strategija u stvaranju odnosa s drugima temeljenih na poštovanju ne treba biti tajna. Ona podrazumijeva proaktivno promatranje svijeta oko sebe i, sukladno tome, prilagođeno ponašanje kako bi ljudi imali bolje mišljenje o nama. Isto tako poželjno je isticanje među ostalima, dobivanje pohvala za svoj rad, uspješan coaching i na kraju krajeva, postizanje napretka u karijeri.
Još u djetinjstvu sanjali smo kako ćemo postati heroji. Sanjali važne osobe, glumce, pjevače ili nekog drugog tko se nekim svojim sposobnostima ističe od ostalih. Neki od nas čak imaju i talent za takva postignuća što znači da bi im ostvarenje njihovih snova trebalo biti i lakše nego ostalima. Češće se ipak događa da se opiremo tim mogućnostima, da nam nedostaje motivacija i znanje te da odbijamo slijediti svoj san. Na žalost, mnogi voditelji, čak i ako je takav napredak u karijeri ispunjenje ili korak prema ispunjenju sna, svoju prilagodbu ponašanja usmjeravaju u krivom smjeru.
Čak i ako su ljudski resursi procijenili da bi voditelj mogao imati karakteristike za samostalno i suvereno vođenje tima ili odjela, u praksi se dešava nešto potpuno suprotno. Kako bi se svidjeli drugima oni najčešće zanemaruju svoju ulogu voditelja i postaju svojim podređenima prijatelj. Jedini način da takav dojam ostavljaju i dalje jest da im dozvoljavaju ponašanja koja inače nisu prihvatljiva u poduzeću, skrivaju njihov loš rezultat ili traljav rad te ih stavljaju pod stakleno zvono štiteći ih od svega i svačega. Možemo reći da provizorni menadžer ima provizorni rezultat. Važno je ustanoviti koje su to ključne karakteristike za dobrog menadžera kako bi se zadržala pristupačnost putem profesionalnog kanala komunikacije.
Važne karakteristike
Kao menadžer važno je uspostaviti pozitivne odnose s drugim zaposlenicima, no ne na prijateljski način kakav poznajemo u životu van radnog mjesta. Poslovno sviđanje ne postiže se na jednak način kao prijateljsko sviđanje. Razlikujemo neke vještine koje u ovom aspektu igraju veliku ulogu. Ako to ne napravite imat ćete problema s problemima i nećete znati što s trulim jabukama u svom timu.
Naime, ne morate se brinuti da vaš karakter u ovome može stvarati prepreku. Ne morate nužno biti pričljivi, društveni ili otvoreni. Za uspjeh je najvažnije biti svjestan vlastitih emocija i vrijednosti te imati mogućnost za upravljanje emocijama i svojim ponašanjem. Također, važno je znati prepoznati tuđe emocije te kako na druge možemo utjecati. Takav oblik emocionalne inteligencije je važan pri ostvarivanju poslovnih odnosa jer on predstavlja dozu povjerenja, transparentnosti i pouzdanosti. Potonje karakteristike uvelike su važne kako bi drugi ulazili u nove poslovne pothvate s nama te kako bi pratili naše korake i naredbe.
Ovakve karakteristike ne moraju se shvatiti na strog način - uvijek ima mjesta za dijeljenje osobnih iskustava, pokoju šalu i dobro raspoloženje. No ne trebamo socijalne i komunikacijske vještine pobrkati s prijateljskim pristupom. Kroz coaching i treninge moguće se opremiti ovakvim oružjem kako bi borba prema uspjehu bila što brža i uspješnija!
O prebacivanju odgovornosti
Što se dogodi ako ne preuzimamo odgovornost za vlastiti dio posla? Zapravo, u poduzećima ovo nije rijetka pojava. Umjesto da ih obučavaju kako bi i najzahtjevniji poslovni zadaci bili završeni na vrijeme, menadžeri rade suprotno. Istovremeno, za sve zahtjeve koje poduzeće stavlja pred njih ili njihov tim, odgovornost se prebacuje na nadređenog menadžera. Ako ne na menadžera, onda na direktora ili Upravu društva jer se obavljeni zadatak na taj način teže provjerava. Time se, naravno, postiže samo naizgled dobar odnos s članovima tima. Ujedno se obezvređuje odnos s kolegama, nadređenima i, što je najgore, u potpunosti obezvređuje pozicija na kojoj radi. Takav menadžment teško ostvaruje svoje ciljeve kroz coaching.
S vremenom i podređeni, za koje je činio sve kako bi zauzvrat dobio miran radni dan i njihovu naklonost u menadžeru prestaju vidjeti i prijatelja i voditelja te ga odbacuju. Vide da on zaista ne brani njihove prave interese niti im daje točne i potpune informacije. Osoba koja se treba fokusirati na coaching drugih i davanje primjera dobre prakse pada u očima drugih zaposlenika. Slično je i s kolegama voditeljima koji u njemu vide primjer negativnog rada s timom. Također i potencijalno, mogućnost nezadovoljstva u svom timu.
Primjerom pokažite da ste menadžer
Brojni menadžeri svoje poslovne avanture započinju s najboljim namjerama i ciljevima - podrška, coaching, efikasnost, pozitivno radno okruženje i razne suradnje. No, dobar dio njih odluta u dvije krajnosti - nefleksibilnosti, strogoća i zatvorenosti ili opuštenost, prijateljski pristup i manjak strukture i pravila.
Vjerovali ili ne, čak i vaši podređeni od vas očekuju da zadržite profesionalnost i budete menadžer, a ne prijatelj. Voditelj treba imati fokus na svoje zadatke i za članove svog tima treba biti primjer u obavljanju svog posla. Pravi menadžer dobar je primjer u zalaganju za stvarne potrebe svog tima, te je spreman kroz coaching podizati motivaciju svojih ljudi. Transparentnost i pouzdanost u poslovnim odnosima ključni su kako bi tim bio kvalitetan, a vaš coaching koristan i vjerodostojan. Također, menadžer sudjeluje u osiguravanju da posao za koji je odgovoran bude obavljen u potpunosti.
Potrudite se usmjeriti svoju prilagodbu u pravcu koji će vam omogućiti da posao bude obavljen kvalitetno i u potpunosti te poticati rast poduzeća. To je jedini način da budete primijećeni u pozitivnom smislu. Da vam se, nekad i brže nego što ste očekivali, dodijele veće odgovornosti od onih koje imate sada. Poznajte li takve menadžere? Kakvo je vaše iskustvo s njima?