Odlična produktivnost radnika jedan je od ključnih uvjeta uspjeha poduzeća na koju treba paziti i za koju se treba boriti svaki menadžer.
Zamislite sljedeću situaciju: kišan je i hladan dan. Siječanj je, vani je hladno te to ostavlja veliki utisak na zdravlje vaših zaposlenika. Od cijelog radnog tima određenog odjela u organizaciji koji čini desetak zaposlenika, nekolicina njih je na bolovanju. Ostatak koji je na poslu, no vi, kao rukovoditelj, vidite kako se nikome od njih ne da raditi. Sjede tiho za svojim radnim stolom, „prčkaju“ po papirima, ali imate osjećaj da se ništa posebno danas ne odrađuje. Shvatili ste: njihova volja i želja za produktivnošću je znatno pala! Što činiti? Kako ih potaknuti? Koju ulogu menadžment i vi kao rukovoditelj imate u tome?
Ovo je bio samo jedan od blažih primjera niske produktivnosti s kojom se menadžment nekog poduzeća može susresti. Neki puno teži primjeri odnose se na periode kada produktivnost radnika već tjednima ili mjesecima nije na zadovoljavajućem nivou, a puno se poduzeća barem jednom susrelo s time. Važno je za znati kako je kvalitetna radna produktivnost radnika jedan od ključnih uvjeta uspjeha poduzeća na koju treba paziti i za koju se treba boriti svaki menadžer. U ovom vam tekstu otkrivamo sve o produktivnosti radnika; zašto su radnici ponekad neproduktivni, kako si mogu pomoći da budu produktivniji i na kraju, o tome kakav učinak vaš menadžment može imati u poboljšanju njihove produktivnosti.
Kakvu korist imamo od produktivnosti radnika?
Kvalitetna ili barem dobra produktivnost radnika jedan je od ključnih uvjeta uspjeha nekog poduzeća. Primjerice, ako vaši konkurenti postižu bolji rezultat sa istim ili čak s manjim resursima, razlog tomu vrlo vjerojatno je u njihovim radnicima i njihovoj produktivnosti. Kada su radnici produktivni, smanjuje se relativni trošak plaća uslijed veće učinkovitosti. Samim time se profit povećava, ne samo uslijed povećane prodaje, već i uslijed dodane vrijednosti koju stvaraju. Na takav se način produktivnost radnika odražava i na zadovoljstvo klijenata vašeg poduzeća. Stoga, je to san svakog rukovoditelja i ono čemu njegov menadžment teži. Na taj način se oslobađa vrijeme potrebno za strateško promišljanje - o rastu poduzeća, preuzimanjima nekih drugih poslovanja ili poboljšanjima unutar organizacije.
U Hrvatskoj se, nažalost, produktivnosti radnika još uvijek pridaje premalo pažnje. U najčešćem broju slučajeva hrvatski menadžer teži prevelikoj kontroli i autoritarnom stilu upravljanja – drži sve informacije u svojim rukama, nadgleda svaku sitnicu i sam donosi sve odluke. Rijetko kada takvi rukovoditelji pridaju pozornost onome što radnici misle što, naravno, rezultira time da oni samo dođu odraditi svojih osam sati smjene bez da ulože veliki trud u ono što rade. Pravi je put ka uspjehu puno složeniji te je za njega potreban osobni razvoj i promjena, a od toga zazire većina nas, pa tako i većina menadžera. No, dobra je vijest da se sve više i više rukovoditelja trudi promijeniti svoj menadžment kako bi potaknuli svoje radnike na produktivnost, ali i na to da uvijek dijele ono što misle.
Što sve utječe na lošu produktivnost?
Vjerojatno se ponekad osjećate bespomoćno kada shvatite da su vaši podređeni nezainteresirani za ono što rade. Razlozi tomu mogu biti razni. Jedan od njih je moderni, suvremeni svijet mobitela i interneta, najveći rasipnici vremena na radnom mjestu. Poražavajuća činjenica koja je nedavno osvanula na društvenim mrežama jest statistički podatak koji navodi kako u danu stotinjak puta otključamo mobitel da „vidimo što ima novoga“. Pokušajte potaknuti svoje zaposlenike na što manju upotrebu mobitela na radnom mjestu. Dajte im više slobodnog vremena tijekom radnih sati kako bi tada mogli ispuniti svoje potrebe, odgovoriti na važne poruke i slično. Vjerujte, dobra pauza može itekako potaknuti radnike na rad u svom radnom vremenu!
Drugi najveći problem je sama neradna, neproduktivna okolina. Znam, zvuči prejednostavno, ali tako je! Kada jedan zaposlenik ne radi svoj posao i izvuče se, drugi zaposlenik tome svjedoči i to postane začarani krug. U prilog svemu tome još ide dizajn otvorenog ureda, kada svi zaposlenici rade zajedno, neodvojeno. Iako takav dizajn u većini slučajeva ima povoljne posljedice, kao što je radna kohezija, isto tako može biti leglo neprestanog, nekontroliranog pričanja između kolega o svemu, osim poslovnim zadacima. Sve to ometa radni kolektiv i njihove napore da budu produktivni. Nešto što ponovno može pomoći je veća pauza u kojoj bi kolege pričali o svemu što žele, a kada se vrate na posao, znaju da sada moraju raditi! Također, ne bojte se popričati sa zaposlenicima koji „zabušavaju“. Pokušajte saznati zašto to rade i iskorijeniti njihovu lošu naviku.
Kako poboljšati radnu produktivnost?
Pa, što napraviti? Znajte, vaš menadžment ima velik utjecaj na vaše podređene i njihov trud na radnom mjestu. Naravno, niste u potpunosti vi zaslužni za njihovu produktivnost, ali možete im pripomoći na nekoliko načina. Prvi od tih načina je priča o njihovom radu, očekivano. Održite sastanak, neka zaposlenici vide da ste zainteresirani za njihov trud i produktivnost na poslu. Predložite da svatko od njih napravi sebi plan rada te da organiziraju zadatke koje trebaju odraditi. Upamtite, ljudi dobiju poseban osjećaj zadovoljstva kada „označe kvačicom“ zadatak na papiru koji su prethodno uspješno odradili! Također, potaknite ih na dobru raspodjelu težih i lakših zadataka tokom dana. Ako prevagne broj jednih zadataka u odnosu na druge, to može omesti uspješno obavljanje potrebnih zadataka nekog zaposlenika.
Također, kao što je ranije rečeno, pauze su nešto što pomaže zaposlenicima da se opuste i „napune baterije“ tijekom radnog vremena. Omogućite svojim zaposlenicima da se odmore, da imaju vremena u danu kada mogu „pustiti mozak na pašu“ kada stvari postanu naporne na radnom mjestu. Pauze su ono što ih, uz dobro obavljen posao, zadovoljava i ispunjava. Budite i vi ponekad uključeni u takva druženja; može im pomoći da imaju osjećaj kao da ste im prijatelj, a ne samo šef. Navedeno pomaže u građenju pozitivnog radnog kolektiva!
Na kraju, slušajte svoje radnike! Kada zaposlenici smatraju „da ih se čuje“, da su njihove potrebe na radnom mjestu zadovoljene, sigurno će biti još više motivirani za rad. Kada imaju neki problem, pokušajte ga zajedničkim snagama riješiti. Vjerujte, dobar odnos između rukovoditelja i zaposlenika daleko može gurati radni kolektiv!
Vaš menadžment ima veliki utjecaj na produktivnost radnika
Koliko god se o tome pisalo, teško se može dovoljno naglasiti koliko su važni osobno vodstvo i primjer. I vi, i svaki vaš menadžer ponaosob, morate voditi primjerom. Shodno tome, lako je zaključiti kako dobar menadžment vodi poduzeće u uspješne vode. Brojne obaveze koje vas dočekuju svakoga dana zanemaruju viziju poduzeća, odnosno ispunjava li njihov rad tu viziju. Usmjerenost na operativne zadatke pretvara menadžere u strojeve u potrazi za što većom učinkovitošću u ispunjavanju zadataka.
No, kada se od radnika očekuje slijepo slušanje zapovijedi, teško će se potruditi uložiti više od nužnog. Izostat će prijedlozi i samostalno rješavanje situacija na korist poduzeća i kupaca. Ako vodite veliku organizaciju s više razina menadžmenta, uložite u menadžere niže i srednje razine. Istraživanja su pokazala da čak dvije trećine radnika ima osjećaj da njihov šef ima utjecaj na njihovu karijeru, što svakako može utjecati na njihovu produktivnost!
Stoga, važno je da komunikacija vaših menadžera s njihovim ljudima bude na zavidnoj razini. Jedna od posljedica takvog načina komuniciranja je i osjećaj radnika da su u vašem poduzeću dobrodošli. Za dobru produktivnost nema bolje inspiracije od menadžera kojeg vidimo da daje sve od sebe i iskreno izgrađuje ljude s kojima radi. Današnja tehnologija nam pruža nevjerojatne mogućnosti za učinkovitije izvršavanje zadataka. No, to nije jedina pogodnost koju nam pruža. Mudrim korištenjem tehnologija puno ćete lakše potaknuti suradnju i zajedništvo među radnicima. To će ih učiniti zadovoljnijima, a zadovoljstvo će opet, barem malo, povećati produktivnost. Vjerujem da sada napokon shvaćate kakvu ulogu vaš menadžment ima u uspješnom poslovanju!
Dobar menadžer drži obećanja
Radnici također smatraju da je dobar menadžer onaj koji drži obećanja i brine se o radniku prije i više nego o ostalim resursima. Psihologinja dr. Noelle C. Nelson u svojoj knjizi Make More Money by Making Your Employees Happy objašnjava da su sretni radnici najbolji način da poduzeće uvišestruči svoj profit. Prema istraživanju koje je provela konzultantska kuća Jackson Organization poduzeća koja pokazuju da cijene vrijednost svojih radnika ostvaruju više nego trostruko veći povrat na kapital od onih poduzeća koja to ne čine! Jedan od primjera je poduzeće Alcoa, vodeći proizvođač aluminija. Kada je 1987. na njihovo čelo stigao Paul O'Neil, najavio je kako će mu jedini prioritet biti povećanje sigurnosti radnika. Tijekom narednih 13 godina, smanjio se broj nesreća na radu, a produktivnost je radnika višestruko uvećana. U tom razdoblju godišnji prihodi porasli su za pet puta tijekom godina dok je O'Neil bio na čelu.
Sveučilište Warwick iz Velike Britanije je objavilo istraživanje koje naglašava da sreća radnika može rezultirati 12%-tnim povećanjem produktivnosti. Ovo je istraživanje pokazalo još jedan posebno zanimljiv detalj: dobar menadžment tijekom samo desetak minuta može utjecati na produktivnost radnika podizanjem njihovog raspoloženja! Stoga, nastojte na razne kreativne načine potaknuti malo smijeha, zajedništva i pozitivnih vibracija u vašem poduzeću. Povremeni zajednički izlazak, sportske aktivnosti, preporuka za dobar film, ili čak zajednička filmska večer tek su neke ideje kako ojačati zajedništvo!
Budite povezani: rukovoditelji, zaposlenici i sretno okruženje
Nadalje, drugo istraživanje pokazalo je da kontakt s prirodom ili barem biljke u okruženju, doprinose smanjenu stresa te poboljšanju zdravlja radnika. Puno se već govorilo o pozitivnom utjecaju pauza i kratkih odmora tijekom radnog vremena. Kratke šetnje, pogotovo na otvorenom, povećavaju fokus, raspoloženje i zdravlje te, ujedno, smanjuju stres. Pomoći će vašim radnicima da noću bolje spavaju, što dodatno poboljšava fokus i produktivnost. Mnogi poznati rukovoditelji također organiziraju hodajuće sastanke. U nakrcanom rasporedu, zašto ne biste spojili ugodno s višestruko korisnim?
Naposljetku, olakšajte maksimalno vašim radnicima međusobnu suradnju, razmjenu informacija i neobavezno povezivanje. Bilo da rade od kuće jer im je dijete bolesno, putuju ili rade na drugoj lokaciji, vi se potrudite povezati s njima. Neka osjete vašu zainteresiranost za njihove probleme i vašu iskrenu brigu za njihovu dobrobit. Ako osvojite njihovu odanost, trudit će se uvijek uložiti najbolje od sebe i napraviti dodatni korak. Napravit će ga s veseljem jer ga rade zbog vlastitog osjećaja zadovoljstva. Omogućite im to, veselite se zajedno s njima što probijaju granice, povećaju odgovornost i produktivnost! Upamtite za kraj, vi kao rukovoditelj i vaš menadžment su ti koji zajedno sa sretnim zaposlenicima čine kvalitetno poduzeće!