Stres na radnom mjestu je univerzalna pojava koja ne poznaje granice u pogledu industrije ili pozicije zaposlenika. Bez obzira jeste li dio multinacionalne organizacije, mali poduzetnik, zdravstveni radnik ili učitelj, svatko tko je zaposlen može se suočiti s ovim izazovom u različitim trenucima svog karijernog puta.
U svakoj industriji i na svakoj poziciji postoje specifični faktori koji mogu izazvati stres, ali je važno napomenuti da su osnovni mehanizmi stresa često slični, bez obzira na okruženje. Ovaj opći fenomen stresa može ozbiljno utjecati na svakog zaposlenika, a razumijevanje i pružanje odgovarajuće psihološke podrške postaju ključni za očuvanje mentalnog zdravlja na radnom mjestu pa tako i izvan njega.
Zahtjevi moderne radne okoline uključuju stroge vremenske rokove, visoka očekivanja od nadređenih i česte međuljudske konflikte. To sve zajedno doprinosi problemima vezanim uz stres. Ako se njime ne upravlja, stres na radnom mjestu može dovesti do brojnih negativnih posljedica za zaposlenika, ali i za organizaciju. Smanjuje se produktivnost, nisko je zadovoljstvo poslom, a može čak doći i do zdravstvenih tegoba. Psihološka podrška zaposlenicima je ključna stavka kojom se možemo boriti protiv stresa.
Savjetovanje, ili psihološka podrška zaposlenika, se javila u posljednjih par godina kao važno sredstvo za suočavanje s izazovima profesionalnog života pojedinca. Ako se nosite sa stresom, problemima u odnosima ili promjenama raspoloženja, vjerojatno ste kandidat za psihološku podršku. Ono što se često stigmatizira u našem društvu jest da psihološka podrška implicira postojanje teških mentalnih problema te da je neizbježno da se postavi liječnička dijagnozu. No bitno je naglasiti kako je psihološka podrška tu za sve, i one koji imaju dijagnoze i one koji ih nemaju.
Traženje puta kroz stres i izazove
Psihološka podrška ima moć transformirati živote onih koji se suočavaju s različitim životnim stresorima. U stvarnosti, većina nas nije dobila priliku naučiti kako se adekvatno nositi s izvorima stresa, a često se suočavamo s neprilagođenim reakcijama koje samo doprinose nakupljanju stresa u našem životu. Važno je napomenuti da psihološka podrška zaposlenicima nije uvijek klinički postupak s dugim terapijskim sesijama; ponekad je dovoljan jednostavan i povjerljiv razgovor sa stručnom osobom.
Pristup psihološkoj podršci je individualan i prilagođava se potrebama svake osobe. Neki ljudi će pronaći korist u jednom sastanku godišnje, dok će drugi trebati više mjesečnih susreta kako bi iz njih izvukli pozitivne lekcije. Sve to varira ovisno o jedinstvenoj strukturi svake osobe i njezinim trenutnim izazovima. Ono što je neupitna činjenica jest da svi mi, bez obzira na svoje razlike i izazove s kojima se suočavamo, možemo izvući nešto dragocjeno iz psihološke podrške.
Smanjit će vam se pritisak
Najčešće je slučaj da slika mentalnog zdravlja koju vaši zaposlenici prikazuju na radnom mjestu nije istinita. Većina ljudi neće pokazivati probleme s kojima se nose, a posebice ne na poslu. Stoga vi kao menadžer ponekad možete krivo zaključiti kako u vašoj organizaciji ne postoji potreba za uključivanje psihološke podrške.
Većina zaposlenika se nosi sa stresom na radnom mjestu. Uz to imaju i poteškoće balansiranja svog privatnog života sa profesionalnim obavezama. Često se zaposlenici nose i sa stresorima kojih nismo niti svjesni. Zdravstveni problemi, problemi u obitelji ili odnosima, prekidi, selidba – to su samo neki od velikih životnih stresora koje zaposlenici možda neće biti spremni spominjati na radnom mjestu.
Zbog toga psihološka podrška zaposlenicima može poslužiti kao vrsta sigurnosne mreže. Ona može spriječiti da stres prijeđe u sagorijevanje ili zdravstvene probleme. Ne treba doći do krizne situacije kako bi se osoba odlučila raditi na svojem mentalnom zdravlju. Ako pružite mogućnost zaposlenicima da imaju susrete u sklopu organizacije, veća je vjerojatnost da će se i odazvati na to. Mnogi ljudi ne mogu sami priuštiti psihološku podršku ili se boje stigme. Međutim, ako ju vi kao poslodavac ili rukovoditelj pružite zaposlenicima, s vremenom će ljudi uvidjeti prednosti odlaženja na razgovor sa stručnjakom. Psihološka podrška nije samo isključivo za zaposlenike. Ona ima utjecaj na čitavu organizaciju pa tako i na rukovoditelje. Rukovoditelji mogu predložiti zaposlenicima odlazak na susret sa stručnjakom ako smatraju kako je osoba pod velikim pritiskom. Tako se može i smanjiti pritisak na samim rukovoditeljima u vođenju i upravljanju ljudima.
Što dobivate?
Prednosti koje pruža psihološka podrška zaposlenicima su vrlo očite. Organizacije, uz minimalne troškove, mogu pružiti zaposlenicima jedinstvenu priliku da se odluče na podršku. Kada je nešto dostupno, veća je vjerojatnost da će se ljudi odazvati na to. Ako organizacija promovira ideju da se zaposlenici obrate stručnjaku u trenutku poteškoća i stresa, brojni će se odlučiti na taj korak. Ipak, uvijek će postojati oni koji pružaju otpor i smatraju kako to njima nije potrebno. Svakako, implementiranjem neke vrste psihološke podrške u organizaciji smanjujete stigmu kako se na radnom mjestu ne smije pričati o mentalnom zdravlju te kako je odlazak psihologu zabranjena tema.
Ako se odlučite uključiti ovaj korak dajete zaposlenicima ispušni ventil. Oni mogu birati hoće li zadržati anonimnost tijekom sastanaka ili ne, a psiholog je obvezan održavati povjerljivost i anonimnost svojih klijenata. Dakle, pružate prostor radnicima da pričaju o svojim problemima i uče bolje strategije nošenja sa stresom. Vještine koje osoba može naučiti u procesu psihološke podrške, mogu se primijeniti i na radnom mjestu i u privatnom životu. Pa tako možete očekivati bolju komunikaciju, smanjenje konflikata i konstruktivno rješavanje kritika. Bilježit će se i više stope produktivnosti i smanjeno izostajanje s posla. Smanjit će se i razina fluktuacije, a zadovoljstvo zaposlenika će biti postojano. Uz sve to, stvorit ćete i ugled organizacije koja se zaista brine za svoje zaposlenike i za njihovu dobrobit.
Život bez stresa
Psihološka podrška zaposlenicima uključuje i proaktivne strategije čiji je cilj podučiti klijente novim ponašanjima. Podrška služi da osoba prepozna one neprilagođene obrasce ponašanja te ih pokuša zamijeniti nekim boljim. Primjerice, ako se osoba do sada nosila sa stresom tako što je pretjerano jela slatko, to je naravno bila loša navika. U procesu psihološke podrške se ova navika može zamijeniti nekom zdravijom, primjerice odlaskom u šetnju u prirodu.
Postoje razne tehnike koje su prilagođene specifičnim potrebama pojedinaca koji se trenutno suočavaju s bilo kojom vrstom stresa. Psiholog može procijeniti koje tehnike bi bolje odgovarale nekoj osobi, a koje ne bi bile prikladne za nju. Ipak, važno je upoznati se sa osnovnim pregledom nekih tehnika kako bi svi mogli odlučiti za sebe. Prva tehnika, koja je vrlo široko rasprostranjena, jest KBT (Kognitivno-bihevioralna terapija). Ona se fokusira na prepoznavanje i izazivanje negativnih obrazaca razmišljanja. Potom se prilagođavaju misli, na način da se promjeni viđenje samog stresa. Tako osobe mogu drukčije promišljati o stresnoj situaciji i smanjiti tjeskobu i stres. Uz to se uče i tehnike relaksacije i kako efikasno rješavati probleme.
Postoji i mindfulness tehnika koja se više bazira na meditaciji. Tu se vježba svjesnost i prisutnost u trenutku, umjesto da se konstantno razmišlja o prošlosti ili budućnosti. Redovitim vježbama svjesnosti, postiže se povećana svijest o sebi. Može se naučiti i kako ostati prisutan u sadašnjosti. Time se pomiče fokus s prijašnjih pogrešaka koje uzrokuju stres ili budućih događaja koji uzrokuju nesigurnost. Zaposlenici mogu mirno i promišljeno reagirati na izazove pred njima te tako smanjuju utjecaj stresa na njihovu dobrobit.
Zdravija okolina za mentalno zdravlje
Organizacija koja se odluči uložiti u mentalno zdravlje zaposlenika, ulaže u uspjeh i napredak. Zašto je to tako? Psihološka podrška igra ključnu ulogu u ostvarenju zdravog radnog okruženja. Time se cilja sama srž stresa kako na radnom mjestu tako i privatnom životu, a on se smanjuje ili čak eliminira. Stručnjaci za psihološku podršku rade zajedno sa organizacijom da bi se implementirali programi upravljanja i nošenja sa stresom. Uz to, mogu se uključiti i radionice vezane uz razne teme, od rješavanja sukoba do kreativnih načina za upravljanje stresom. Ono što je najbitnije, pruža se mogućnost zaposlenicima da koriste usluge psihološke podrške koje su im lako dostupne.
Podizanjem svijesti o važnosti mentalnog zdravlja, potičemo zaposlenike da se zaista obrate psihologu kada imaju potrebu te time smanje stigma vezana uz traženje pomoći. Jednom kad osoba odluči iskoristiti prednosti koje nudi psihološka podrška, uvidjet će da ovaj proces ima brojne učinke i da doprinosi općem zdravlju svih.
Stručnjaci mogu također i surađivati sa rukovoditeljima kako bi kreirali podršku u čitavoj kulturi organizacije. Oni mogu pružiti neku vrstu obuke nadređenima kako bi i oni sami mogli prepoznati znakove stresa na zaposlenicima i kako bi im mogli pružiti vodstvo u trenucima potrebe. Kada zaposlenici uvide da je organizaciji stalo do njihovog mentalnog zdravlja, vjerojatnije će i sami tražiti usluge psihološke podrške. Samim time, postojat će rana intervencija i prevencija nagomilavanja problema vezanih uz stres. Dakle, ne samo da ćete dobiti zdrave zaposlenike, već će oni biti zadovoljniji i produktivniji. Sve te tehnike i metode mogu se primjenjivati i izvan radnog mjesta, primjerice u obiteljskim i bliskim odnosima. Također, iznimno je bitno naglasiti kako je psihološka podrška zaposlenicima namijenjena i za probleme koji se ne tiču direktno stresa na radu.
Smanjenje stresa na radnom mjestu i zdravije radno okruženje
Psihološka podrška zaposlenicima ne ograničava samo na rješavanje problema vezanih uz stres na radu. Ona može biti korisna i za druge životne izazove i poteškoće koje zaposlenici mogu iskusiti. Obiteljski problemi, gubitak voljene osobe, financijske teškoće ili druge osobne dileme također mogu negativno utjecati na radni učinak i angažiranost zaposlenika.
Nudeći psihološku podršku, organizacije pružaju svojim zaposlenicima priliku da se suoče s tim izazovima na zdrav način. Psiholozi su stručnjaci za psihološku podršku i mogu pomoći zaposlenicima da razviju emocionalnu otpornost, nauče bolje upravljati svojim emocijama te razvijaju vještine za rješavanje problema. Kroz takav pristup, organizacije stvaraju okolinu u kojoj se cijeni dobrobit zaposlenika, što rezultira zadovoljnijim i produktivnijim radnom silom, kao i poboljšanim međuljudskim odnosima unutar organizacije.
Ulaganje u psihološku podršku za zaposlenike ne samo da pomaže zaposlenicima u prevladavanju stresa i životnih izazova, već također doprinosi stvaranju zdravije radne okoline i organizacije koja brine o dobrobiti svojih članova.