Izgradnja kvalitetnih poslovnih i privatnih međuljudskih odnosa danas je tema mnogih predavanja i radionica. I brojna literatura govori o tome.
Da, jako je važno osvješćivati zbog čega dolazi do nerazumijevanja i kako razvijati konstruktivne načine komunikacije. Riječ je o vještinama koje su temelj zadovoljstva u kojoj god životnoj ulozi se našli - bilo da želimo biti kvalitetan suradnik, prijatelj, partner ili roditelj. No, postoji još jedna važna karika, koju ponekad zaboravljamo, a koja također može odigrati važnu ulogu na putu izgradnje kvalitetnih odnosa. Pogotovo onih odnosa s najbližim osobama kao što su uska poslovna suradnja, partnerstvo, blisko prijateljstvo. Osim želje da svojim „pravim pristupom“ osiguramo dobru komunikaciju, gotovo jednako bitno, a ponekad i bitnije je znati prepoznati imamo li pored sebe „pravu osobu“. Mnogi su u toj procjeni opterećeni duhovima prošlosti koji im zamagljuju prosudbu.
Što možemo naučiti iz svijeta poslovanja?
Osviješteni poslodavci su već odavno prepoznali važnost kvalitetne selekcije, kako bi predvidjeli ishod suradnje s osobom koja se prijavila za neko radno mjesto i kako bi mogući konflikt pretvorili u pobjedu za sebe i svoje poduzeće. Logično, time si povećaju vjerojatnost da će uložiti u odnos koji će u budućnosti biti dobitak za organizaciju i za pojedinca. Pritom, istraživanja i praksa pokazuju da dobar kandidat, osim karakteristika specifičnih za određenu struku, treba biti odgovoran, proaktivan, spreman na učenje, prilagodljiv, suradljiv, itd.
Što znanost i praksa preporučuju da je važno tražiti kod osobe s kojom želimo ostvariti kvalitetan i blizak međuljudski odnos? Kako prepoznati da, ma koliko se mi trudili biti konstruktivni u komunikaciji, neki odnosi više ne zaslužuju našu energiju i pažnju? A tko su, s druge strane, ljudi kojima se trebamo okružiti i „čuvati ih kao oči u glavi“? Evo i odgovora.
- Čuvajte ljude koji vas poštuju
Međusobno poštivanje treba biti temelj svakog odnosa, a posebice bliskog. Koliko nas oni koje mi volimo i cijenimo poštuju, direktno utječe na vlastiti osjećaj sigurnosti i samopoštovanja. Oni koji nas poštuju, uvažavat će nas kao osobu,naše potrebe i razmišljanja te će voditi računa o našim osjećajima. To ne znači da će ispuniti svaku našu želju te prihvatiti i složiti se sa svim našim razmišljanjima!
- Trude se i ulažu energiju u odnos
Sukladno karakteru odnosa pokazuju da im je stalo, trude se graditi kvalitetan odnos, ulažu u njega svoje vrijeme, energiju i emocije. Kad naiđu poteškoće, spremni su razgovarati, čuti naša razmišljanja, izreći svoja, prilagoditi se i zajednički pronaći način kako osnažiti odnos i poboljšati nastalu situaciju. Naime, svaki odnos nailazi na probleme, kao što i svatko od nas ima svoje prostore za daljnji razvoj. Način na koji će se druga osoba nositi s tim, može nam puno reći o potencijalu tog odnosa. Spremnost na suradnju i rješavanje problema, put je ka građenju dugoročnih i kvalitetnih odnosa.
- U nama vide potencijal, podržavaju nas i ohrabruju da se razvijamo
Naš su suradnik, a ne suparnik. Na njih se možemo osloniti onda kad nam je potrebna podrška i razumijevanje. I kad sumnjamo u sebe, oni su tu da nas podsjete koliko smo već učinili i koliko toga tek možemo napraviti. Vesele se i gledaju nas s ponosom kad postignemo uspjeh. Dopuštaju nam da „sjajimo“, bez da se oni time osjećaju ugroženo.
- Spremni su reći oprosti
Manje im je bitno tko je u pravu te svoju pažnju i komunikaciju usmjeravaju na traženje rješenja i građenje odnosa. Spremni su brzo i spretno ugasiti požar te preuzeti odgovornost i priznati svoju pogrešku, znajući da to može samo pokrenuti ponovo komunikaciju i očvrsnuti odnos.
- Spremni su nam otvoreno ukazati na greške
Podržavaju nas i na način da nas upozore kad primijete da možda idemo u krivom smjeru. Znaju koliko se može naučiti iz grešaka pa nam ukazuju na njih. Upravo zato jer im je stalo do nas, pregrmit će eventualnu nelagodu od otvorene komunikacije te će se usuditi od nas tražiti više, bolje, kvalitetnije. To rade jer znaju da mi to možemo i zaslužujemo, samo nas ponekad trebaju podsjetiti na naše snage, jer i to trebamo.
- Za sebe traže našu podršku, sudjelovanje i pomoć
Osim što su spremni dati, žele i primati od nas. Žele da budemo uključeni u njihov život i dijele s nama svoja razmišljanja, potrebe, brige i strahove, kako bismo si bili obostrana podrška. Nisu naš „spasitelj“ koji je tu samo kako bi nam pomagao, već žele ravnopravan odnos, u kojem postoji reciprocitet davanja i primanja.
- Dijele s nama sličnu viziju našeg odnosa
Kao i sve ostale karakteristike, ako nema ove, odnos vrlo brzo dolazi na klimave noge. Ako se poslovni suradnik ne ponaša prema nama kao prema svom suradniku, ako naš prijatelj u nama ne vidi svog prijatelja, ako osoba koju volimo i s kojom želimo provesti život, prema nama ne gaji slične osjećaje i nije spremna ići u tom smjeru, stvara se neravnoteža u odnosu koja vrlo brzo izaziva frustraciju. S vremenom, ako ne dođe do međusobnog usklađivanja, a odnos se nastavi, negativne emocije postaju sve snažnije, a povratak kvalitetnoj komunikaciji sve teži. Jer kad dvoje ljudi ima zajedničku viziju, onda postoji razlog da se uhvate u koštac sa svim izazovima na koje će prirodno kad-tad naići. Slika budućnosti daje motivaciju za sadašnjost. U protivnom, jedino što s vremenom počinjemo vidjeti su problemi.
Je li uistinu sve tako jednostavno?
Ne, stvari nisu crno-bijele. Ponekad će naići situacija kad nećemo biti sigurni pronalazimo li sve ove karakteristike u našem suradniku, prijatelju ili partneru. Ponekad ćemo morati okrenuti novu stranicu. Ponekad ćemo i mi posrnuti te nećemo moći njima dati ono što očekujemo. U tim trenucima je važno odmaknuti se od situacije i sagledati ju iz šire perspektive. I ako vidite da jest riječ o odnosu u kojem, unatoč izazovima, postoji međusobno poštovanje i podržavanje, obostrani trud, želja za suradnjom i prilagođavanjem te zajednički rast i napredak, onda čuvajte taj odnos i tu osobu „kao oči u glavi“. No, ako otkrijete da kronično nedostaje već jedna od ovih karakteristika (unatoč vašem trudu da to promijenite), pitanje je koliko je to odnos u kojeg ima smisla dalje ulagati - i za vas, i za drugu osobu.
Sjetite se koliko frustracije i za organizaciju, a i za pojedinca, stvara situacija kad je „kriva osoba“ na nekom radnom mjestu. Umjesto da s njom surađujete ignorirate ju na svaki mogući način. U bliskim odnosima frustracija može biti samo još snažnija. A možda i vas, kao i drugu osobu, čeka nešto puno bolje, već iza ugla. Zato uživajte u građenju kvalitetnih međuljudskih odnosa, znajući da je vaš zadatak i dati i tražiti sve ono što jest temelj dobre komunikacije. Jer ništa drugo neće odrediti vaš život kao vaši najbliži odnosi. U njima leži - i treba ležati - naša najveća snaga i podrška.
Dinamika odnosa
Bez sumnje, u svakom odnosu trebaju postojati prethodno navedene karakteristike. One su ključne i neophodne. Moguće je da temeljne kvalitete na kojima se gradi odnos nedostaju od samog početka. U tom slučaju najbolje je ne trošiti svoju energiju i vrijeme. Ali što kada su one na samom početku postojale, ali uslijed različitih situacija su oslabile? Što kada dolazi do razilaženja u mišljenju? Sigurna sam da ste se svi barem jednom susreli s ovakvim situacijama. Nije toliko važno o kakvoj se vrsti odnosa radi jer je princip vrlo sličan. Konflikti se javljaju u svakoj vrsti odnosa i nažalost ne možemo ih izbjeći.
Iako su većinom počeci odnosa vrlo harmonični, često nas brzo iznenadi realnost. Tada shvatimo da ipak ne razmišljamo kao jedno. Imamo različite želje, potrebe, vizije. Nekada u manjoj, nekada u većoj mjeri. Što tada učiniti? Prvi korak je osvijestiti konflikt. Osvijestiti da trenutno ne želimo isto. Možda imamo isti cilj, ali nam se putevi do tog cilja razlikuju. Ako želite postići zajednički cilj važno je unaprijediti vlastito upravljanje konfliktima. Upravljanje konfliktima je neizostavno područje svakog odnosa jer je neminovno da će se konflikt pojaviti.
Mogući izvori konflikata
Za upravljanje konfliktima važno je i poznavati moguće izvore konflikata. Kada govorimo o konfliktima na radnom mjestu, neki od mogućih izvora konflikata su okolinski stres, nedostatak informacija, osobne razlike i sukob uloga. Vjerujem da vas ovo nije iznenadilo jer ste se vjerojatno svi barem jednom susreli s navedenim.
Okolinski stres na radnom mjestu je vrlo često prisutan. Ljudi tada postaju razdražljivi i impulzivni. Stoga ne čudi da okolinski stres dovodi do konflikata, ali i pojačava ostale izvore konflikata. Nedostatak informacija također često zna biti izvor konflikata, ali on nije toliko emotivan pa se takvi konflikti brzo rješavaju. Konflikt uzrokovan osobnim razlikama najteže je riješiti i na njemu je često potrebno najviše raditi. Stoga je ovo jedna od situacija kada je bolje okrenuti novu stranicu. Konflikt zbog sukoba uloga vrlo je učestao na radnom mjestu. U takvim situacija potrebno je dobro razjasniti uloge i zadaće svake strane. Kada prepoznajete moguće izvore konflikta, sljedeće na čemu trebate poraditi je upravljanje konfliktima.
Zašto je važno upravljanje konfliktima?
Kako upravljanje konfliktima može doprinijeti našim odnosima? Odnos s drugom osobom je vrlo složen, na njega utječe sve što donosimo mi kao pojedinci, ali i sve ono što donosi druga osoba. Svi znamo da održavati odnose s drugima nije jednostavno. Potrebno je uložiti vrijeme, energiju, trud. Upravo zato važno je razlučiti rastemo li mi kao osoba u tom odnosu, doprinosi li taj odnos našem razvoju na nekom području. Ili pak trošimo sebe, a ništa ne dobivamo zauzvrat. Upravo zbog toga trebamo se osvrnuti na naš odnos i vidjeti postoje li u njemu temeljne vrijednosti. Ali isto tako, važno je vidjeti kakva je dinamika odnosa, kako se odnosimo jedni prema drugima.
Primjerice, nalazite se na poslu. Vaš nadređeni vam je zadao zadatak da zajedno s kolegom osmislite način kako proizvod što bolje predstaviti potrošačima. Spremno prihvaćate ovaj zadatak, puni entuzijazma jer imate brojne ideje kako to postići. Međutim, entuzijazam pada kada shvatite da se vaš kolega ne slaže s vama. Kako riješiti situaciju? Budući da ste odrasle osobe koje se nalaze na radnom mjestu očekuje se da konflikt riješite sami. Upravo zato je važno upravljanje konfliktima i poznavanje načina kako riješiti konflikt. Upravljanje konfliktima zahtjeva trud s obje strane. Ako samo jedna osoba pokušava nešto napraviti, to nažalost neće biti dovoljno.
Što podrazumijeva kvalitetno upravljanje konfliktima?
Postoji 5 uobičajenih načina rješavanja konflikta: prilagođavanje, kompromis, forsiranje, izbjegavanje i suradnja. Svaki od njih može biti prikladan u određenim okolnostima, ali ipak, ako želite konflikt riješiti na najbolji mogući način, uvijek birajte suradnju. Kada govorimo o suradnji, dvije osobe u potpunosti pokušavaju sagledati stajališta obje strane. Možemo reći da je suradnja win-win situacija. Obje strane su zadovoljne jer su uzete u obzir njihove želje i potrebe. Pokušajte se usmjeriti upravo na ovaj način upravljanja konfliktima i vidjet ćete kako se kvaliteta vaših odnosa povećava. Znat ćete se zauzeti za sebe, ali ćete osluškivati i potrebe druge strane. Upravo to je bit svakog odnosa. Suradnja naglašava asertivnost i povjerenje, a u takvom okruženju je zasigurno lakše i raditi i provoditi slobodno vrijeme.
Za kraj, važno je razlučiti kada je potrebno okrenuti novu stranicu, a kada se na odnosu može raditi. Ako izostaju temeljne vrijednosti odnos će se teško popraviti. U ostalim slučajevima važno je upravljanje konflikta i najvažnija strategija rješavanja konflikta – suradnja.