Novinari koji se školuju na Fakultetu političkih znanosti Sveučilišta u Zagrebu imaju veliku priliku stečena znanja vježbati u medijima kojima je izdavač njihov fakultet. Uz Radio student tu je i prava novina – Global s mnogim sadržajima zanimljivima kako studentima tako i mnogo široj publici. Naša Tanja je upravo za Global odgovarala na pitanja zamjenice glavnog urednika gđe. Antonije Grabovac.
Odgovori koje možete pročitati na ovoj stranici tiču se zdravstvene krize. Osim toga, odnose se i na općenite situacije u društvu čije se pravo stanje počelo sve jasnije vidjeti upravo zahvaljujući pandemiji. Kriza koja je započela u ožujku 2020. imala je i ima vrlo nepovoljne karakteristike za pojedince i cijelo društvo.
Oni koji su potražili psihološku pomoć lakše se nose sa stresom
Uhodani i uobičajeni način života se u vrlo kratkom roku rasplinuo kao kuća od karata. Zbog toga mnogi od nas još uvijek nisu spremni nositi se s posljedicama takve promjene. Usprkos tome rijetki posežu za stručnom psihološkom pomoći jer takvo što još uvijek nosi neku stigmu koju želimo izbjeći. Oni koji su potražili psihološku ili drugu stručnu pomoć sigurno se lakše i jednostavnije nose s dugotrajnom izloženošću stresu. Također, vjerojatno su uspjeli ojačati svoj psihički, a time i fizički imunitet. To ima mnoge dobre strane i šteta je što ljudi izbjegavaju odlazak stručnjaku jer pretpostavljaju da će ih drugi zbog toga osuditi.
To se odnosi i na djecu i mlade koji su u godinama kada je izuzetno važno da imaju interakciju sa svojim vršnjacima. Interakcija s vršnjacima je važna jer tako formiraju i preispituju svoje stavove i uvjerenja. Isto tako, formiraju načine kako se nositi s izazovima i problemima koje život stavlja pred njih. Izoliranost i komunikacija koja je svedena samo na digitalni oblik te prenosi samo ograničene podatke značajno otežavaju njihov put u samostalnost. To su godine u kojima treba naučiti stvarati svoje mjesto pod suncem, razumjeti važnost međuljudskih odnosa, spoznati odgovornost za vlastite postupke. Trenutna situacija i način na koji se nosimo s njom, stvaraju velike probleme mladima i s njima se teško nose.
Privatni poslodavci su nositelji promjena u našem društvu
Tome ne pridonose niti primjeri starijih od kojih bi inače mogli puno toga naučiti. I stariji su postali zbunjeni jer im je teško razlučiti što je ispravno, a što pogrešno. Sve češće su vrlo isključivi u zastupanju određenih stajališta pa dolazi do podjela u društvu po različitim pitanjima. Na žalost, političari koji bi trebali voditi brigu o tome da društvo funkcionira čak i u ovako vrlo zahtjevnim uvjetima su se pokazali jako lošim u nošenju sa svojim zadacima i obavezama. Zato, za mnogo toga u društvu, možemo reći da funkcionira usprkos političarima. Ljudi su se organizirali, razmišljaju, surađuju jer bismo čekajući političare da nešto po tom pitanju naprave izgubili puno vremena. U tome prednjače privatni poslodavci koji su svojim zaposlenicima osigurali razne osobne i stručne edukacije te različite mogućnosti nastavka rada. Također, omogućili su im psihološku podršku, a sve kako bi ih zaštitili od posljedica krize.
Na taj način uz to što pomažu zaposlenicima, pomažu i sebi. Pružanjem određenih usluga za vrijeme zdravstvene krize te psihološke pomoći kao poslodavac pokazujete da vam je stalo. Zaposlenici vrlo lako razlikuju brigu o njima i njihovoj dobrobiti od sebične brige o profitu poduzeća. Pokazivanjem da vam je stalo do zaposlenika i njihovih bližnjih, povezujete se s njima i jačate međusobno povjerenje i poštovanje. Pružanjem fizičke i psihičke zaštite zaposlenicima od vanjskih nedaća, omogućavate im sigurniju okolinu za rad. Samim time, smanjujete utjecaj vanjskih čimbenika na radnu učinkovitost. Naravno, izazov je održati poduzeće na čvrstim temeljima dok se događa neka krizna situacija.
Psihološka podrška tijekom krize
Psihološka podrška ima brojne prednosti i ne treba bježati od nje. Ona ne služi samo kada se nešto loše događa u trenutku, već može biti alat koji ćete držati sa strane dok vam ne zatreba. Tijekom krizne situacije, psihološka podrška vam može pomoći u smirivanju ljudi i smanjivanju panike. Ona je u današnje vrijeme nužna i vama i vašim zaposlenicima s obzirom na razne nepogode koje se događaju. Psihološka podrška se daje međusobno, vi vašim zaposlenicima i oni vama te zaposlenici jedni drugima. Psihološka podrška može biti pružena od strane stručnjaka unutar vašeg poduzeća. No, katkada vam vaš stručnjak neće biti pri ruci, a trebat će intervenirati. Ponekad se zaposlenici ustručavaju iznijeti probleme osobi koja radi s njom u istom poduzeću.
U nekim trenucima ne treba odmah ciljati na povećanje motivacije zaposlenika jer ona ponekad nije moguća dok se ne razriješe druge stvari. Za to je, naravno, važna svijest o njihovom postojanju i utjecaju. Primjerice, vaš zaposlenik ne može dugo ostati motiviran ako je zabrinut da će ostati bez posla zbog krize u kojoj se nalazi poduzeće ili cijelo društvo. Dakle, prije rada na samoj motivaciji, važno je proraditi određene misli i emocije. Psihološka podrška služi da osoba iznese svoj problem, brige vezane uz njega te kako se zbog toga problema osjeća. Osoba može osjećati olakšanje već samim govorenjem naglas što je pati. Već prve naznake brige i straha tijekom krize psihološka podrška može smanjiti.
Posljedice krize – što se događa?
Svaka kriza, bila ona osobna ili poslovna, nosi sa sobom određeni stres. Taj stres se proteže kroz krizu, ali i nakon nje. Tijekom pandemije korona virusom vladala je panika i zabrinutost za zdravlje. Sada su te misli možda splasnule, ali se pojavljuje zabrinutost za budućnost. Sigurno ste pomislili što će se sve dogoditi u budućnosti i je li ovo samo početak. Jasno vam je da će brojne krize događati. Ako se ne ponovi zdravstvena kriza, može se pojaviti financijska, kriza uzrokovana elementarnim nepogodama i sl. Činjenica je da će se čovjek i dalje suočavati s raznim problemima tijekom i nakon kojih je važno ostati pribran. No, uz silnu razinu stresa teško je ostati smiren i optimističan. Zato je važna konstantna psihološka podrška. Ne znate kad će se neka krizna situacija dogoditi i korisno je biti pripremljen i uvježban.
Tijekom pandemije, pogotovo u početku, ljudi su se okrenuli svojim bližnjima i zdravlju. Kontaktirali ste s drugima putem poziva i poruka, ali uživo se s nekima od njih niste viđali. Ljudi su se povukli u sebe i svoj sigurni mjehurić te smanjili kontakt sa svijetom i nakon pandemije. Brojni strahovi su izašli na površinu te nekima u potpunosti zaokupili misli. Zabrinutost za budućnost je samo jedan od tih strahova te dodatno povećava vaš stres.
Iz spomenutih razloga jasno je vidljiv značaj koju ima psihološka podrška. Možete zaključiti kako je bitna tijekom krize, a još više nakon nje. Prave posljedice pandemije osjećate tek sada. Stoga je bitno razumjeti koliko je psihološka podrška korisna na poslu, ali i privatno.
Psihološka podrška nakon krize
Svaka kriza donosi sa sobom neke promjene. Poneke od tih promjena nisu poželjne. Isto tako, neke osobe nisu spremne na te promjene. Sam proces prilagodbe je individualan, nekima treba više vremena za to nego drugima. Stoga se postavlja pitanje kako se uopće nositi s tim promjenama, tj. s posljedicama krize?
Kako bi očuvali smirenost i sigurnost u svojoj organizaciji, važno je da i sami budete smireni i idete korak po korak. Kako bi uopće razbistrili misli i put koji će vam pomoći da prebrodite krizu, važno je imati oslonac. Psihološka podrška može biti upravo taj oslonac koji će vam pomoći da jasnije vidite što trebate učiniti za vas i vaše zaposlenike.
Psihološka podrška nakon krize je iznimno važna i za vaše zaposlenike. Ljudi su različiti te na različite načine reagiraju na iste podražaje. Zdravstvena kriza uzrokovana pandemijom je drugačije utjecala na ljude. Neki su strahovali za svoje bližnje te njihovo i vlastito zdravlje, dok su neki strahovali kako će preživjeti ako ostanu bez posla. U takvim situacijama je ljudima važno da osjećaju barem neku razinu sigurnosti i stabilnosti. S obzirom da su tu sigurnost izgubili na području zdravlja, važno im je da ju dobiju na nekom drugom životnom polju.
Preživljavanje Krize i stresa kojeg je donijela sa sobom
Borba za opstanak iziskuje resurse iz čovjeka koje do sad nije koristio. Kako i vi, tako i vaši zaposlenici su se našli pred nečim nepoznatim te nisu znali kako se boriti protiv toga. U toliko stresnim situacijama pojavljuju se "flight or fight“ reakcija, tj. reakcija na stres u obliku bijega ili borbe. Kao i u ljudskoj prošlosti, da bi opstali potrebno se boriti. No borba s nečim nevidljivim iziskuje puno više resursa nego što jedan čovjek misli da ima. Zato je važno udružiti snage.
Kako u motiviranju zaposlenika, tako i u pružanju podrške važno je ponuditi nešto zaposlenicima što će im „držati glavu iznad vode“. Psihološka podrška unutar same organizacije je pun pogodak za to. Omogućivanje takve vrste podrške nosi brojne koristi sa sobom. Smanjivanjem brige i anksioznosti zaposlenika, smanjit ćete rizik za njihov odlazak iz organizacije. Radno mjesto će povezati s osjećajem sigurnosti i stabilnosti te će sebi i svojim bližnjima a i vama pružiti određene resurse. Vaši zaposlenici neće strahovati da će izgubiti posao, a vaša organizacija će čvrsto stajati na nogama usprkos krizi koja vas je zahvatila. Psihološka pomoć vam može poslužiti kratkoročno, ali i dugoročno. Očuvanje mentalnoga zdravlja je od velike važnosti za vaš rad i opstanak. Stoga je potrebno ulagati u mentalno zdravlje vaših zaposlenika.
Niste sami
Važno je shvatiti da je zdravstvena kriza poljuljala živote svih ljudi oko vas. Neki su sami pronašli mehanizme koji im pomažu da se suoče sa stresnim situacijama pred sobom. No, neki i dalje imaju poteškoća i koriste neučinkovite strategije suočavanja sa stresom. Tijekom pandemije mogli ste putem medija vidjeti i čuti da se spominje mentalno zdravlje i pružanje psihološke pomoći. To je ono što je održavalo čovjeka iznad vode s obzirom da je bio ograničen s fizičkim kretanjem i brojnim drugim stvarima.
Mentalno zdravlje i psihološka podrška nisu važni samo za vrijeme krize. Oni su važan dio vas i vaše svakodnevnice. Kada i sami uvažite to, lakše ćete prenijeti svojim zaposlenicima koliko je važno očuvati sebe i svoje zdravlje. Isto tako, vi ćete biti ti koji će razbijati stigme o odlasku na razgovore sa stručnjacima. Potaknuti ćete svoje zaposlenike da sami osjete blagodati takvog pristupa te prošire ostalima koliko im je to pomoglo. Psihološka podrška će im svakako pomoći da prebrode posljedice krize. Davanjem do znanja svojim zaposlenicima da je u redu osjećati, primjerice zabrinutost, govorite im koliko su vam oni važni kao osobe.
Svi skupa biti ćete spremniji na suočavanje sa posljedicama krize. Razgovaranjem o posljedicama i planiranjem razrješavanja onih negativnih, stvorit ćete jaču povezanost među zaposlenicima, ali i sa sobom. Ako se kriza ponovi, znati ćete što učiniti. A ako se pojave poteškoće – psihološka podrška će vam pomoći.