Kriza je uvijek prilika da se pokažu sposobni i radišni ljudi, kao i cijele organizacije. Kriza je ponekad čak i najbolja prilika za uspjeh! Naravno, dugačak je put do toga da svaka organizacija pronađe vlastiti „recept“ za krizni menadžment koji joj odgovara. No, postoje određeni koraci koji se mogu poduzeti, a koji vrijede za sve.
Globalni trendovi ne zaobilaze niti jednu organizaciju te iako globalizirano tržište ima mnoge prednosti, ponekad se pojavljuju i problemi. Rastuća globalna ekonomija prikriva koji problemi muče poduzeće, sve do trenutka kada se pojavi kriza. U takvim situacijama dolazi do razlikovanja između realno funkcionalnih i nefunkcionalnih organizacija. Nefunkcionalne organizacije teže će se nositi s izazovima. One funkcionalne i prilagođene iz krize će izaći kao jače i otpornije na svaku buduću krizu. Zbog tog razloga je važno biti upoznat s pojmom krizni menadžment.
Informacijski napredak koji nosi 21. stoljeće otvara mnoga vrata po pitanju usavršavanja znanja u kriznom menadžmentu. U ovo doba je izbor svih vrsta informacija lako dostupan te je vrlo lako prikupiti informacije. Mnogo se može saznati o tome kako su neka poduzeća dobro organizirana i strukturirana te kako ona u realnom vremenu odgovaraju na krizu. Na primjeru drugih organizacija, još je važnije saznanje kako je svaka prilika mogućnost za povećanje utjecaja na svijet oko sebe. Divimo se njihovoj poslovnoj hrabrosti i njihovim idejama koje rado prihvaćamo i poštujemo te neke od njih navodimo kao blistav primjer upravljanja. Gledamo na njihove sposobnosti da oko nas i za nas naprave nešto što još nikome nije uspjelo kao gotovo nadljudske.
Važnost koju krizni menadžment ima u funkcioniranju organizacije
Čak i u ovo doba, kad svi oko nas viču: "Kriza!", neka poduzeća uspijevaju osvojiti tržište. Ono što se nekima čini nemoguće, a to je barem ovladati nekim dijelom tržišta ili jednostavno dobro poslovati, ipak je dostižno. Ono što mnogi ne vide je činjenica da takav rasplet okolnosti nije došao sam od sebe. Učinkovit krizni menadžment je vrlo često u pozadini organizacijskog imuniteta mnogih poduzeća.
Naravno, ako postoje dobro organizirana poduzeća, postoje i ona koja su potpuno ili djelomično nefukcionalna. U doba prosperiteta većina poduzeća raste jer sve oko njih raste. Napredak cijelog tržišta predviđa rast gotovo svih organizacija, neovisno o njihovoj učinkovitosti i organizaciji. Vjerojatnost je ipak veća da će dobro organizirana poduzeća rasti brže i/ili više dok će loše organizirana poduzeća rasti minimalno. U svakom slučaju, ona lošije organizirana će poslovati lošije nego ona dobro organizirana. Ipak, moguće je da će i ona rasti, što dovodi do problema lažnog osjećaja sigurnosti. Taj osjećaj može dovesti do dodatne rigidnosti u uvođenju promjena i smanjivanja osjetljivosti za prepoznavanje potencijalnih problema. Loše organizirana poduzeća mogu upasti u spiralu propadanja koja će neizbježno dovesti do potencijale propasti i/ili velikih gubitaka. Krizni menadžment je nešto što može i kod prethodno loše organizirani poduzeća činiti veliku razliku i povećati otpornost na vanjske probleme. Upravo ta otpornost, uz kreativnost i mnoge druge čimbenike, može biti ključ uspjeha transformacije u uspješnu i konkurentnu organizaciju.
Krizni menadžment i njegova važnost za ljudske resurse
Rastuće gospodarstvo, zapravo, samo prikriva koji problemi muče poduzeće, jer ih poduzeće, zbog usmjerenosti na gladno tržište, ne obazire na njih. Kao što je već rečeno, kad se promjeni okolina i kad se pojavi kriza, nefunkcionalno poduzeće ili organizacija će brže zapasti u probleme i ugroziti svoju budućnost. Uz već postojeće probleme će se i teže se nositi s novim izazovima. Kriza svima pokazuje kakva je učinkovitost unutar poduzeća i kako se njime upravlja. Nedostatke je nemoguće sakriti te loše karakteristike poduzeća postaju očite kako radnicima, tako i onima koji samo sporadično primaju informacije o njemu.
Ljudski potencijali, kao najveća vrijednost svakog poduzeća, najviše mogu patiti u situacijama krize. Krizni menadžment može i treba biti način na koji će poslodavci zadržati svoju naveću vrijednost u organizaciji. Zaposlenici često mogu biti impuls koji će dobro organiziranu, ali čak i onu lošije, povući iz krize u napredak. Stoga je u krizni menadžment poželjno uključiti i zaposlenike organizacije. Zaposlenik koji je uključen u proces odlučivanja je zaposlenik koji će biti odaniji, motiviraniji, skloniji ostajanju u organizaciji i maksimalnom učinku. Organizacija na taj način može profitirati ne samo za vrijeme krize, nego i nakon nje u situaciji stabilnosti i rasta tržišta.
Ljudi često ne prepoznaju priliku koju im daje kriza
Kriza je prilika! To znaju već i vrapci na krovu! U kineskoj kulturi i jeziku se koristi znak za krizu koji u sebi sadrži dva simbola – opasnost, ali i priliku. I dok neki krizu koriste da bi iskoristili priliku drugi bježe od krize da ne bi sami nešto morali napraviti. Vaš uspjeh ovisi o situaciji u kojoj se nalazite, ali važno je shvatiti da ovisi i o pogledu na situaciju. Menadžere bi trebalo učiti ili im barem dati upute kako uspješno voditi ljude i poslovanje u krizi.
Usprkos mogućnostima i sposobnostima, velik je broj slučajeva kada ljudi niti bježe od opasnosti niti koriste priliku. Nažalost, u većini slučajeva rukovoditelji su prilično inertni u odnosu prema opasnosti, što se naposlijetku reflektira i na čitavu organizaciju! Sigurno vas zanima zašto neke organizacije teško ili nikako ne mogu promijeniti obrasce ponašanja, ma koliko se oni pokazivali neuspješnima!
U vrijeme stabilnog rasta mnoga su poduzeća uspješna i ostvaruju dobit. Djelatnost obavljaju ponavljajući isti obrazac ponašanja. Štoviše, nagrađena su povećanjem tržišnog udjela ili povećanjem dobiti. Nagrađuje se njihova stabilnost, odnosno nepromjenjivost ponašanja. Čini se da promjena ne samo da može ugroziti posao već može dovesti do katastrofe. Zato se nitko ne usudi dirati postojeće procedure djelovanja, načine donošenja odluka ili uvesti drugačiju vrstu usluge ili novi proizvod. Rastuća ekonomija ima tendenciju maskiranja problema, pa čak i uvećavanja problema poduzeća. Gomilaju se nepotrebni procesi, zapošljavaju se nepotrebni ljudi, povećava se mogućnost greške. Nerijetko se u tom slučaju zatire kreativnost koja može biti ključ izlaza iz monotonije poslovanja.
Kreativnost kao zaštita od krize
Ustaljen i nepromjenjiv način djelovanja je moguć ukoliko su tržišni uvjeti nepromjenjivi. No, što se dešava kad se tržišni uvjeti promijene? Naučen obrazac ponašanja do određenog trenutka je donosio pozitivan rezultat. Zato se organizacija nastavlja ponašati na isti način, čak iako je vidljivo da je takvo ponašanje potpuno iracionalno! Ljudsko ponašanje nije uvijek racionalno stoga to ne treba iznenađivati. Organizacije su po mnogočemu slične ljudima, njihovim manama, problemima, ali i jakim i pozitivnim stranama. Problemi i kriza na tržištu otkrivaju operativnu neefikasnost, kao i loše upravljanje koje se skriva ispod površine uspješnog rezultata u normalnim okolnostima. Kao što kod ljudi kreativnost predstavlja veliku snagu karaktera i potencijal za nošenje s problemima, slično je i kod organizacija. Organizacije koje posjeduju kreativnost te je uspjevaju uklopiti u krizni menadžment, one su koje naposlijetku pronalaze najbolje rješenje za novonastalu krizu.
Vjera u vlastite zaposlenike može biti ključ rješenja. Poticanje kreativnosti davanjem autonomije i slobode pri izvršavanju zadataka može uroditi novim i učinkovitijim procedurama koje se mogu preslikati na druge procese. Ponekad je jedna jedina ideja dovoljna da dođe do velike promjene. Važno je poznavati zaposlenike, ali još važnije odabrati najsposobnije među njima koji mogu poticati kreativnost kod kolega kao voditelji timova. Bilo bi poželjno kada bi upravo ti voditelji bili jedni od najkreativnijih zaposlenika. Na taj se način može osigurati da dobre ideje ne prođu neopaženo, čime se kreativni potencijal samo povećava!
Nije sramota potražiti pomoć u vrijeme krize!
Nakon što je objašnjena važnost kriznog menadžmenta, kao i opasnost od osjećaja lažne sigurnosti uslijed tržišnog blagostanja, pojavljuju se pitanja. Što činiti kada nemamo sve informacije? Može li nam netko pomoći u vrijeme krize? Gdje potražiti pomoć?
Nitko nije sveznajuć niti svemoćan, stoga se ne treba se bojati potražiti pomoć od stručnjaka. Pojedini ekonomisti, menadžeri, HR stručnjaci i mnogi drugi specijalizirani za krizni menadžment mogu pružiti potrebne savjete i pravila ponašanja u organizaciji. Važna kvaliteta koja je poželjna kod rukovoditelja je mogućnost prepoznavanja trenutka u kojem je organizaciji potrebna pomoć. Samouvjerenost u poslovanju je poželjna, ponekad čak i nužna, ali podjednako je važno znati prepoznati vlastita ograničenja.
U trenutku kada ste svjesni vlastitih ograničenja, možete se osvrnuti na probleme koji mogu predstavljati problem za uspješno rješavanje krize. U toj situaciji je važno otvoreno i iskreno interno komuniciranje sa zaposlenicima kako bi i oni shvatili važnost vanjskog savjetovanja. Važno je naglastiti kako je na taj način manja vjerojatnost da izgubite autoritet nad zaposlenicima. Sasvim naprotiv, zaposlenici će cijeniti vaše napore da sačuvate poslovanje organizacije, a samim time i zaštitite njihova radna mjesta.
Vanjski savjeti stručnjaka vam mogu pomoći pri kreiranju vlastitog kriznog plana, odabira strategije kriznog komuniciranja i medijske prisutnosti. Edukacija menadžera i prevencija nastanka problema u organizaciji može pripremiti organizaciju za nove izazove te možda čak i prevenirati krizu.
Procijenite što treba raditi drugačije
Naposlijetku, važno je prisjetiti se principa na kojima je poduzeće nastalo! Vlasnik, poduzetnik i prvi radnik nije uspio uvesti svoje poduzeće na tržište jer je radio nešto uobičajeno. Uspio je zato jer je radio nešto drugačije ili sasvim novo! Važno je čak i u krizna vremena pokušati uvesti i/ili održati duh inovacija, želje za napretkom, kreativnosti i poduzetništva.
Stoga poštujte načela na kojima je izrasla organizacija za koju radite! I u vremenima prosperiteta, a posebice u kriznim vremenima, s vremena na vrijeme, procjenjujte učinkovitost trenutačnih procesa. Procijenite odnosa radnika prema poslu. Njegov odnos prema načelima načela novosti i jedinstvenosti, na kojima je poduzeće gradilo svoj uspjeh. Procjenjujte i trenutačne procese te kvalitetu obavljenog posla u odnosu na uvjete na tržištu i zahtjeve koje tržište ima.
Nitko ne govori da svaki dan trebate promijeniti svoj odnos prema svemu. Naprotiv, neorganizirana i impulzivna nekonzistentnost može podjednako nauditi vašem poslovanju kao i rigidnost i nepromjenjivost. Prilagoditi se onome što se događa oko nas nužno je za osobni razvoj i uspjeh, ali i poslovni rast. Zapamtite, voda ne teče uzvodno! Pokušajte slijediti ova načela i za vas će dobra vremena postati još bolja, a krizna se sastojati od samo jednog znaka - prilike!
Na kraju je još važno naglasiti kako nažalost ne postoji savršen univerzalni recept za svaku organizaciju, tek okvirna načela. No, ako pronađete pravu kombinaciju praćenja globalnih trendova, (pre)poznavanja potencijala svojih zaposlenika/organizacije, kreativnosti i savjeta stručnjaka – na pravom ste putu! Slušajte svoje kolege i zaposlenike, slušajte stručnjake oko vas, ali slušajte i sebe i vaš vlastiti osjećaj za poslovanje.
Za rezultate treba vremena, ali ako svaki dan radite korak po korak, bliže ste cilju nego da stojite u mjestu.