Organizacijska kultura je nematerijalna imovina poduzeća i igra značajnu ulogu u uspjehu poduzeća, posebno za mala poduzeća gdje je doprinos svakog pojedinca ključan.
Anamarija je potišteno zurila u listu kandidata koje je kontaktirala za poziciju u njenom poduzeću. O.K., nije to bilo njeno poduzeće, ona je radila u odjelu za upravljanju ljudskim resursima, ali ga je doživljavala svojima otkako je došla prije pola godine. Preplavio ju je val obeshrabrenja i sumnje u sebe i vlastite sposobnosti da potencijalne buduće kolege privoli na razgovor.
Poduzeće je zamišljeno kao svjetionik u industriji održive mode, mjesto gdje će se okupiti pojedinci strastveni u vezi s održivošću. Privući i one strastvene u vezi s modom te svi zajedno raditi kako bi revolucionirali industriju u kojoj se besmisleno troše toliki resursi. U tome su i uspjeli. U svijetu mode su u samo pet godina postali značajni igrač oko kojeg su već počeli kružiti velike ribe tu i tamo odvlačeći pojedince u svoje velike korporativne strojeve.
Izvana je sve to bilo jasno i uzbudljivo pa ju je to i privuklo da se pridruži ekipi s tako plemenitim ciljevima. Ipak, sada kad je sastavni dio tima, suočila se sa surovom stvarnošću. S jedne strane potreba da se očuvaju vrijednosti i organizacijska kultura na kojoj je poduzeće izgrađeno, a s druge strane potreba da ulagači dobiju svoje novce s kamatama u što kraćem roku.
Entuzijazam i zajednički duh su nestali
Čini se da su entuzijazam i poriv koji su u početku poticali poduzetnički duh svih članova tima nestali. Da su zamijenjeni rastućim osjećajem neizvjesnosti i razočaranja. Nekoć živahan tim, barem po pričama onih koji su tu dulje od nje, djelovao je ravnodušno i nenadahnuto, odražavajući turobno raspoloženje koje je vladalo cijelim poduzećem.
Jedino ih je na okupu održavala nevjerojatna energija i priče koje je osnivačica poduzeća pričala u svim prilikama.
Priče su nadahnjivale, ali je njihov žar sve kraće tinjao u svima njima. Odbijanja potencijalnih zaposlenika s kojima se svakodnevno susreće samo otežavaju taj osjećaj. Možda su sami temelji na kojima poduzeće nastalo pogrešni? Je li vizija održive mode doista ostvariva ili smo svi skupa previše idealistični u svojim ambicijama? Gdje kreativnost treba stati da bi se postigao uspjeh? Ove i slične sumnje su joj stalno odvlačile misli s obavljanja posla i prijetile da će ju svladati i natjerati da potraži drugi posao.
Borila se s dubokim osjećajem zbunjenosti i neizvjesnosti. Unatoč doista iznimnom proizvodu i jasnoj, plemenitoj misiji izrade ekološki prihvatljive odjeće bez žrtvovanja stila, postojao je neporeciv osjećaj da nedostaje nešto vitalno. Bilo je to kao da smo izgradili prekrasan brod kojem je nedostajala čvrsta veza između kormila i kormilarskog kola. Sve što je vlasnica pričala o vrijednostima poduzeća kao da nije dolazilo do posade i samog kormila. Brod - poduzeće - kao da je nesposobno u potpunosti iskoristiti svoje urođene snage i potencijal. Ova nepovezanost između čvrstih temelja i aktivnosti potrebnih da ostvare viziju jako ju je uznemiravala i zbunjivala.
Upravljanje talentima je uvijek izazov
Zadržavanje zaposlenika postalo je stalan izazov, budući da su najvještije pojedince sve više privlačili konkurenti s naizgled privlačnijom kulturom i okruženjem. Cijelom timu kao da je nedostajao zajednički osjećaj svrhe. Sastanci su djelovali sterilno, ideje su se pojavljivale povremeno, a rokovi su od motivirajućih izazova postali opterećujuće obveze.
U razgovoru ju je vlasnica uvjeravala da koncept "održive mode" nije samo prolazni trend osuđen na propast, a i Anamarija je vjerovala u to. Potražnja je rasla, a, a strast vlasnice joj se činila iskrena no, velika se borba vodila da se njena strast i vrijednosti o kojima je pričala osjete i u drugima.
Anamarija je razgovarala s kolegicama koje su radile u upravljanju ljudskim potencijalima u drugim poduzećima. One su joj govorile o snazi i važnosti organizacijske kulture - zajedničkog skupa vrijednosti koje trebaju biti srce poduzeća. Stolovi za stolni tenis i besplatni ručkovi ih nisu mogli zamijeniti. Radilo se o stvaranju zajednice u kojoj se svi osjećaju cijenjenima, osnaženima i nadahnutima da daju sve od sebe.
Izdaleka se sve čini vrlo jednostavno. Već smo imali odgovor na pitanje: „Zašto radimo takve proizvode, zašto postojimo?“ Međutim, tek je trebalo u potpunosti definirati poticajno okruženje i kulturu koji će potaknuti putovanje prema uspjehu.
Za tako nešto treba precizno definirati temeljne vrijednosti, stvoriti transparentno radno okruženje koje uključuje suradnju i poticati osjećaj prijateljstva među svim članovima tima. Dobit je golema! Poduzeća koja na taj način postupaju vidjet će da postojeći timovi napreduju, zadržavaju zaposlenike, a talentirani pojedinci će željeti se priključiti takvoj organizaciji.
Organizacijska kultura je poput genetskog koda
Snažna organizacijska kultura je poput genetskog koda jedne organizacije. To je ono što organizaciju čini jedinstvenom i izdvaja je od konkurencije. Zajedničke vrijednosti, uvjerenja i prakse koji se jednim imenom nazivaju organizacijskom kulturom oblikuju ponašanje pojedinaca unutar organizacije. Ona predstavlja osobnost organizacije to je njen otisak prsta kojim se razlikuje od svih ostalih. Za vlasnike malih poduzeća i poduzetnike, razumijevanje i njegovanje njihove organizacijske kulture je moćan alat za razvoj organizacije i postizanje vaših poslovnih ciljeva.
Jedna od najznačajnijih prednosti jake organizacijske kulture je da potiče osjećaj identiteta među zaposlenicima. Daje im osjećaj pripadnosti, osjećaj da su dio nečeg većeg, zajednica temeljena na zajedničkim vrijednostima. Kada se zaposlenici osjećaju povezani sa svojim poduzećem i njegovom misijom, veća je vjerojatnost da će se više truditi, što će dovesti do veće produktivnosti i boljeg učinka. Oni postaju ambasadori poduzeća, promovirajući njegove proizvode i usluge kako u svom profesionalnom tako i u privatnom životu.
Štoviše, organizacijska kultura služi kao vodič za donošenje odluka unutar organizacije. Postavlja standarde za ono što je prihvatljivo, a što nije, čime utječe na to kako se zaposlenici ponašaju i komuniciraju jedni s drugima i s kupcima. Pomaže u održavanju dosljednosti u postupcima i odlukama, čak i u nedostatku detaljnih pravila i propisa.
To je osobito korisno za mala poduzeća u kojima je proces donošenja odluka često manje formaliziran.
Svjetionik u mraku kontradiktornih informacija
U situacijama kada ne postoji propisano ponašanje, moguće je da radnici, kojima ste, nadam se, omogućili da samostalno i odgovorno donose odluke imaju različito viđenje te situacije. Shodno tome će imati i različite prijedloge koje rješenje je najbolje primijeniti u takvim slučajevima. Naravno, vi ćete se naći u nebranom grožđu jer će od vas tražiti da donesete odluku i kažete na koji način trebaju postupiti. Vi ne možete reći pročitajte pravilnik ili uputu, ali će upravo vama, vlasnicima i direktorima, biti moguće pozvati se na specifičnu vrijednost poduzeća ili čak nekoliko njih. To će svim zainteresiranim stranama dodatno pojasniti kako da gledaju nastalu situaciju te kako da na nju reagiraju.
O dobroj organizacijskoj kulturi se priča i izvan poduzeća pa ako ćete inzistirati na njenom poboljšanju i održavanju sigurno će pomoći privući i zadržati talentirane pojedince. U doba kad je manjak radne snage velik problem za svako poduzeće, svaki način na koji možete dati do znanja da se u vaše poduzeće isplati uložiti osobne resurse potencijalni zaposlenici će gledati sa zahvalnošću. Ni njima nije lako odlučiti se za novog poslodavca. Nedavna istraživanja iz SAD govore da je čak 80% onih koji su unatrag tri godine promijenili posao zažalilo svoju odluku.
Poduzeće je mjesto rasta i doprinosa
Potencijalni zaposlenici ne traže samo dobru plaću. Traže mjesto gdje mogu rasti, doprinositi i osjećati se vrijednima. Kulturna usklađenost jednako je važna kao što su to znanje i vještine koje tražite od svojih zaposlenika. Kada zaposlenici osjete podudarnost svojih vrijednosti s vrijednostima vašeg poduzeća s olakšanjem će dolaziti na posao i s većim entuzijazmom i angažiranošću obavljati i najobičnije, rutinske zadatke.
Poduzeće s jakom, pozitivnom kulturom može biti magnet za talente, a kada se uključe, veća je vjerojatnost da će i ostati čime se i vama smanjuju troškovi i frustracije povezani s povećanom fluktuacijom i organizacijom procesa zapošljavanja.
Kad sam se već dotakla zapošljavanja, važno je imati na umu da cijeli proces zapošljavanja, od početnog kontakta do faze ponude, oblikuje percepciju kandidata o vašoj kulturi. Uglađeno iskustvo puno poštovanja dobro se odražava i pozicionira vas kao poželjnog poslodavca bez obzira jeste li kandidate koji su se javili na natječaj zaposlili ili ne.
Sigurna sam da ste na društvenim mrežama puno puta naišli na prigovore onih koji su se prijavljivali na određene natječaje, a da od potencijalnog poslodavca nisu dobili nikakvu povratnu informaciju. Jednako tako sam sigurna da ne želite da se vaše poduzeće ili vi osobno osjećate prozvanima u takvom negativnom kontekstu. Ako ste do sada mislili da to nije važno, uvjeravam vas da svaka sitnica može utjecati na prevagu kako javnost percipira vaše poduzeće.
Sve što radite vidljivo je vanjskom svijetu
U doba društvenih medija i online recenzija, organizacijska kultura je, htjeli vi to ili ne, vidljiva vanjskom svijetu. Možda toga niste svjesni jer ne koristite Facebook, Instagram, Linkedin ili TikTok, ali vas uvjeravam da takav sustav informiranja postoji i ima iznimnu vidljivost pogotovo ako tim tokom informiranja struje negativne vijesti. Jednako je tako i s internom komunikacijom u poduzeću. Poznata vam je narodna izreka „Dobar glas daleko se čuje, a loš još dalje.“
Pobrinite se da se o vama priča pozitivno jer pozitivan glas će poboljšati ugled poduzeća, čineći ga privlačnim potencijalnim kupcima, partnerima i investitorima. Također može poslužiti kao štit protiv negativnog publiciteta. Kad je poduzeće poznato po svojoj snažnoj kulturi, vjerojatnije je da će dionici u kriznim vremenima imati više povjerenja u njega.
Takvo brendiranje vašeg poduzeća jasno će dati do znanja s čim se vaši postojeći i budući zaposlenici susreću u svakodnevnom poslovanju. Jaka i pozitivna organizacijska kultura djeluje kao magnet za kandidate koji cijene slične stvari koje cijenite i vi. Vi ćete sebi pojednostaviti poslovanje okružujući se ljudima kojima ćete lakše objasniti zašto vaše poduzeće vodite na određeni način i gdje želite da svi zajedno uprete snage kako biste ostvarili ciljeve koji su nužno, zbog sličnih vrijednosti koje zastupate, zajednički.
Pripremite se za dugotrajan rad
Međutim, izgradnja snažne korporativne kulture nije zadatak čije se ostvarenje dešava preko noći. Zahtijeva vašu jasnu viziju, strateško planiranje, dosljednu komunikaciju vrijednosti i očekivanja te kontinuirano jačanje kroz politike unutar poduzeća i ponašanje vas kao direktora i ponašanje vaših menadžera. To je stalan proces koji zahtijeva pažnju i trud, a nagrade koje ćete time dobiti su toga vrijedne.
Organizacijska kultura nije samo poštapalica. To je ključna komponenta uspjeha poduzeća. Radi se o stvaranju okruženja gdje ljudi žele raditi i gdje mogu raditi najbolje što mogu. To je snaga organizacijske kulture. To je vezivo koje drži poduzeće na okupu i motor koji je pokreće naprijed. To je razlika između poduzeća koja preživljava i poduzeća koja napreduje. Stoga, investirajte u svoju organizacijsku kulturu jer su vaša vizija razvoja i vaše poduzeće toga vrijedni!
Ovo je proširena i osvježena verzija članka objavljenog na portalu Seebiz.