Pokušavamo li u doba digitalnog razvoja prihvatiti novi način poslovanja poduzeća, dobro će nam doći transformacijski lider koji čuči u nama.
Svijet se oko nas mijenja nevjerojatnom brzinom. Svaku industriju, svaku djelatnost pa i svakog od nas su informatizacija i digitalizacija dotaknule u priličnoj mjeri. Od načina na koji koristimo televizore ili mobitele pa do senzora, oblaka, žičanih i bežičnih mreža. Ili načina na koji poduzeće koristi podatke o svojim klijentima ili proizvodima. O svijetu u kojem živimo i radimo postoje milijuni podataka koji se svaki dan mijenjaju. Odnedavno, zahvaljujući računalima, znanjima o obradi velikog broja podataka i savršenijim algoritmima dobivamo sve korisnije informacije za uspješnije poslovno odlučivanje.
Pojam transformacijski lider već na prvi pogled izgleda prilično zastrašujuće. Najprije se spominje neki lider (valjda se ne misli na nas!). Tu je zatim još i ta transformacija za koju samo pretpostavljamo da ima neke veze s promjenom. Mi bismo da nas promjena zaobiđe u širokom luku jer smo već naučili sve što treba. Željeli bismo, za promjenu, osjetiti malo stabilnosti i izbjeći odgovornost za promjenu ili bilo što slično. Izgleda, da u našim glavama sve ide puno sporije, ali korak po korak i promjena će biti vidljiva. Jedna od mogućnosti kojom se razvijaju vještine je coaching.
Transformacijski lideri su vođe koji svojim stavovima, ponašanjem i vizijom inspiriraju i motiviraju svoje zaposlenike prema postizanju izuzetnih i kvalitetnih rezultata. Oni ne samo da donose pozitivne promjene u organizaciji, već i u životima ljudi koje vode. Transformacijski lideri imaju mogućnost izgradnje povjerenja, poticanja inovacija i stvaranja kulture u kojoj ljudi mogu rasti i razvijati sebe i svoje vještine.
Karakteristike transformacijskog vođenja
Transformacijski lideri imaju skup različitih karakteristika koje se, u najboljem slučaju nadograđuju jedna drugu kako bi stvorile najučinkovitiji pristup vođenju. Coaching je jedan od mogućih načina razvoja transformacijskog vođenja. Karakteristike koje su korisne za transformacijsko vođenje nisu one koje karakteriziraju Supermena te uključuju:
- Prihvaćanje promjena - Transformacijski lideri prihvaćaju promjene i predviđaju učinak koji će imati na organizaciju kako bi bili spremni nositi se s izazovima.
- Vizija - Transformacijski lideri moraju imati jasnu i inspirativnu viziju koja će motivirati suradnike da sudjeluju u njezinom ostvarenju. Vizija treba biti realistična i izvodljiva, ali ujedno i dovoljno ambiciozna da izazove tim da ostvari velike ciljeve.
- Emocionalna inteligencija - Spremnost na suradnju, empatija i emocionalna inteligencija ključne su osobine transformacijskih lidera. U praksi, oni su samomotivirani, otporni i sposobni izgraditi povjerenje i poštovanje onih oko sebe.
- Prilagodljivost - Transformacijski lideri u informacijskoj tehnologiji (IT) imaju sposobnosti nositi se s brzim promjenama industrije i implementirati složene tehnologije. Oni također prepoznaju implikacije kako će te promjene utjecati na druge tehnologije, predviđajući probleme prije nego što se pojave.
- Inspirativni timski igrač - Transformacijski lideri usmjereni su na dobrobit zaposlenika i tvrtke, a ne samo na sebe. Kad tim uspije, slave s njima zajedno i odaju zasluge zaposlenicima.
- Poticanje sudjelovanja i komunikacije - Transformacijski lideri prihvaćaju ideje od svih oko sebe - bez osuđivanja. Sposobni su otvoreno i iskreno komunicirati sa zaposlenicima, što zauzvrat gradi dugoročno povjerenje.
Transformacijski lider barem poznaje trendove
Transformacijski lideri koji poznaju trendove mogu stvoriti kulturu organizacije koja je orijentirana prema inovacijama. Poznavanje trendova im omogućava da identificiraju nove mogućnosti i inspiriraju svoje zaposlenike da razmišljaju kreativno i inovativno kako bi iskoristili ove prilike. Ovo stvara atmosferu u kojoj se inovacija smatra važnom za poslovanje, a to može dovesti do poboljšanja uspjeha organizacije.
I vaše poduzeće proizvodi veliku količinu podataka. Pitanje je znate li vi to i prikupljate li ih te koristite li te podatke za unapređenje svog poslovanja. Neki će lider ignorirati ovaj trend. To se dogodilo i mnogim velikim poduzećima koja su u međuvremenu propala. Neka od poduzeća tek pokušavaju naučiti kako nadoknaditi zaostatak za onima koji u tom polju grabe velikim koracima. U drugima možda čuči onaj transformacijski lider koji shvaća da digitalizacija više nije revolucija. Digitalizacija je svakodnevica, preostaje samo jedan izbor – transformirati poduzeće.
Vjerojatno i sami razmišljate o svim tim promjenama i načinima kako da ih iskoristite za dobrobit vlastite organizacije. Vjerojatno vas pomalo obuzima i strah od svega toga. Taj strah je posve normalan, bez obzira koliko imate snažan karakter. Komunikacija o digitalnoj transformaciji je vrlo oskudna. Ne postoji priručnik o tome što sve i kako treba napraviti da dođete do željenih rezultata. Istovremeno, vi trebate paziti da postojeći poslovni okvir funkcionira i to vam stvara dodatni pritisak.
Važnost poznavanja vlastitog poduzeća
Osnovno načelo za uspjeh u takvom procesu je poznavanje vlastitog poduzeća. Tu je i fokus na postojeće stručnjake i znanje kojim raspolažete. Razmislite na koji se način može unaprijediti komunikacija s klijentima, motivacija radnika, lojalnost dobavljača te kako se mogu promijeniti procesi proizvodnje ili stvaranje novih usluga. To su sve važna pitanja o kojima trebate zajednički promisliti i osmisliti pravi odgovor. O njima ovisi vaš ulazak u digitalni svijet. Zatim nađite nekog tko će vam to znanje i donijeti! Kao dio stručnog usavršavanja, coaching može biti koristan u razvoju potrebnih vještina.
Možda ćete na početku morati posegnuti za savjetodavnim uslugama vanjskih eksperata. Neka vas to ne zabrinjava. Moguće je da će upravo to čudesno korištenje usluga drugih poduzeća biti ujedno i najbolje rješenje za vas. Naime, takva poduzeća već okupljaju stručnjake za digitalno unapređenje poslovanja. Zbog svoje specijalizacije, neprestano razvijaju svoja znanja, kako bi ostali konkurentni na tržištu i mogli zadovoljiti sve širi krug klijenata. Njihova specijalizacija i stručnost vam mogu značajno pomoći u planiranju budućih aktivnosti.
Ako vaše poduzeće već radi nekoliko godina, vrlo je vjerojatno da imate složenu strukturu. U njoj se poznaje hijerarhija i što se od koga očekuje. U svim fazama transformacije prema digitalizaciji poslovanja prije svega je važno dobiti razumijevanje najvažnijih ljudi. To razumijevanje treba biti usmjereno na to kako poboljšati korisničko iskustvo u komuniciranju s poduzećem. Na tome zaista trebate inzistirati. Voditelji odjela će pokušavati gledati stvari iz dosadašnjeg rakursa i bez zle namjere kočiti proces. Objasnite im da je manje važno kako se do sada radilo. Puno je važnije što može biti bolje i što će klijent na kraju dobiti.
Transformacijski lider vodi i radnike
Isto to se odnosi i na ostale radnike. Umjesto očuvanja hijerarhija pokušajte smanjiti broj razina u njima. Potrebu svih, pa i vas, da kontrolirate što se i gdje događa, zamijenite s usmjeravanjem na prioritete. Sukladno tome, ubrzajte donošenje odluka. U digitalnom svijetu informacije putuju puno brže, a klijenti su već navikli da im informacije i odgovori na upite dolaze unutar nekoliko sekundi. Stoga je važno da svi radnici razmišljaju kako što prije odgovoriti klijentu bilo putem e-maila ili društvenih mreža. U nekoj drugoj situaciji će biti potrebno da se upit za novi proizvod ili izmjena postojećeg riješi suradnjom više ljudi iz različitih dijelova poduzeća. Objasnite im da umjesto dosadašnjeg čekanja da netko sve pregleda, sad odgovor očekujete od njih. I tražite ga! Uvažavanjem i iskrenom brigom ćete doći do motiviranih zaposlenika!
Uvijek možete naići na probleme, čak i da cijeli dan ne iziđete iz svog kreveta. Ponekad trebate dati i otkaz ljudima koji otvoreno ili prikriveno miniraju uspjeh organizacije koju vodite. Stoga nemojte stati nakon prvih nedoumica ili koraka unatrag. Sjetite se da ste već transformirali svoje poduzeće nekoliko puta! Koliko god mislite da novaca trebate uložiti sad kad je do njega teško doći, sjetite se da ste čitavo poduzeće pokrenuli s vrlo malo novaca. A možete slijediti i primjer Marlene Bogdanović, koja je transformacijski lider iz Tučepa. Umjesto da plače nad nedostatkom novca i razumijevanja te čeka kad će njena škola doći na red, gospođa Bogdanović je digitalizirala učionicu i sav postupak učenja za svoje učenike, iako je nitko na to nije tjerao. Gdje postoji volja, postoji i način, kaže naša stara narodna, pa stoga slobodno krenite i budite ispred svoje konkurencije!
Tajna uspjeha transformacijskog lidera
Da bi transformacijski lider bio uspješan, nije dovoljno samo da posjeduje određene osobine i vještine. On također mora biti svjestan svoje uloge u stvaranju promjena i spreman suočiti se s izazovima koji se javljaju na putu ka ostvarenju svoje vizije. To znači da transformacijski lider mora biti spreman te biti usmjeren i prema svojim zaposlenicima. Transformacijski lider mora sam sebi osvijestiti da su njegovi zaposlenici ključni za uspjeh, te da moraju biti uključeni u proces promjene. To znači da transformacijski lider treba biti spreman slušati i uvažavati mišljenja i ideje svojih zaposlenika, pružati podršku i omogućiti im da razvijaju svoje vještine.
Transformacijski lideri također moraju biti svjesni toga da promjene ne dolaze lako i da često izazivaju otpor. Otpor se može javiti zbog straha od nepoznatog, nedostatka razumijevanja, osjećaja nesigurnosti i drugih faktora. Transformacijski lider mora biti spreman suočiti se s ovim otporom i pronaći načine kako ga proraditi i riješiti. To može uključivati komunikaciju sa zaposlenicima, pružanje podrške, objašnjavanje razloga za promjene i slično.
Kada je transformacijski lider usmjeren na svoje zaposlenike, a ne samo na sebe, stvara se kultura u kojoj ljudi mogu rasti i razvijati se. To dovodi do povećanja motivacije, zadovoljstva poslom, produktivnosti i lojalnosti prema organizaciji. U kulturi u kojoj se poštuju ideje i mišljenja, ljudi se osjećaju uvaženima i vrijednima, što dalje dovodi do stvaranja boljih i inovativnijih ideja i rješenja.
Transformacijsko vođenje i coaching
U kontekstu transformacijskog vođenja, coaching se može koristiti kako bi se povećala učinkovitost menadžera i razvio njihov potencijal. Coaching se sastoji od procesa kojim se razvija osobni i profesionalni razvoj, uz fokus na ciljevima, strukturiranim planovima i konkretnim akcijama koje će pomoći menadžeru da postigne svoje ciljeve.
Jedna od ključnih razlika između transformacijskog vođenja i coachinga je u tome što coaching nije uvijek povezan s promjenom organizacijske kulture, dok je to ključni cilj transformacijskog vođenja. Međutim, oba koncepta su međusobno povezana, jer vođe koje se usredotoče na razvoj svojih vlastitih vještina i sposobnosti često postižu bolje rezultate u razvoju kulture organizacije.
Transformacijsko vođenje i coaching su posebno korisni u kontekstu promjene. Organizacije se kontinuirano mijenjaju kako bi se prilagodile novim tehnologijama, tržišnim uvjetima i drugim izazovima. U takvim situacijama, transformacijski lideri mogu pomoći zaposlenicima da prihvate promjenu i budu spremni na izazove koje ona donosi. Coaching, s druge strane, može pomoći vođama da se bolje pripreme za promjene koje dolaze. Također, coaching pomaže vođama u razvijanju vještina koje će im pomoći da uspješno provedu te promjene.
Uz to, transformacijsko vođenje i coaching mogu pomoći organizacijama privući i zadržati talente. Zaposlenici su skloniji ostati u organizaciji koja se fokusira na njihov razvoj i podržava njihov osobni i profesionalni razvoj.
Dakle, transformacijsko vođenje i coaching ključni su koncepti za organizacije koje žele ostvariti napredak i postići svoje ciljeve. Nemojte se obeshrabriti ako ste čitanjem ovog teksta zaključili da vi niste transformacijski lider. Zapamtite da uvijek možete raditi na sebi i svojim vještinama i promijeniti način vođenja koji će dovesti do pozitivne promjene u vašoj organizaciji!