Način na koji sami sebe doživljavamo uvelike utječe na naše odnose s drugima, na akcije koje poduzimamo te rezultate koje ostvarujemo. Negativna slika o sebi ukazuje na manjak samopouzdanja, a neutemeljeno pozitivna na lažni osjećaj samopouzdanja. U poslovnom, ali i privatnom životu, oboje nas može udaljiti od naših ciljeva, no oboje se može i promijeniti!
Samopredstavljanje i prezentacijske vještine meke su vještine koje dobivaju na sve većoj važnosti u svijetu biznisa i konkurencije. Važno je na koji način “upakiramo” svoje ideje i kako utječemo na ljude dok govorimo o određenoj temi, proizvodu ili stranci. Soft skills uistinu čine razliku i nešto su što nas ne uče tijekomformalnog obrazovanja te nešto na čemu svatkomora dodatno raditi.
Treninzi, coaching i edukacije mogu nam pomoći, ali pravi test za prezentacijske vještine jest praksa. Kada uspijemo reći nešto upravo onako kako smo zamišljali te uspješno zadržimo pažnju sugovornika i slušatelja, osjećamo se samopouzdano i ponosno na samog sebe. Dobre prezentacijske vještine pomažu pri zadržavanju radne pozicije jer svi priželjkuju komunikativne i samouvjerene zaposlenike. Isto tako mogu otvoriti i nove poslovne prilike te ubrzati proces napretka unutar organizacije.
Adekvatne prezentacijske vještine također znače manje dezinformacija, konflikata među članovima organizacije te efikasnost i točnost u prenošenju informacija. Ova činjenica jest osobito važna za one na vodećim pozicijama koje postavljaju atmosferu u organizaciji, potiču suradnju i timski rad te teže ostvarivanju pozitivne radne klime. Oni svakako trebaju pobijediti i strah od javnog nastupa.
Pojavom stalno šaljemo poruku
Samopredstavljanje se ne odvija isključivo kada smo pod reflektorima primjerice tijekom vođenja sastanaka, provođenja intervjua te prezentacija. Prezentacijske vještine testiramo puno češće nego što ste možda mislili. Ono se odvija samom svakodnevnom pojavom, dok smo okruženi ljudima, pa tako i pred ogledalom. Čak je i možda najvažnije kako se mi predstavljamo sami sebi kako bi samopredstavljanje pred drugima bilo na mjestu.
Moja prijateljica Nataša ima psa pudlicu, koja je manja od tostera, no to ju ne sprečava da se svaki put kad izađe u šetnju upusti u borbu sa psima nekoliko puta većima od sebe. Svima je jasno da ona ima iskrivljenu predodžbu same sebe: ona je mali pas koji sebe doživljava puno većim nego što jest.
Mnogi od nas, kao i Natašin pas, predstavljaju se u svjetlu koje se ne podudara u potpunosti s objektivnim činjenicama. To može biti razorno za ostvarivanje naših ciljeva u poslu i svakodnevnom životu. Način na koji doživljavamo sebe uistinu utječe na naše odnose s drugim ljudima kao i na korištenje vlastitih potencijala na pravi način. Stoga, važno je na zdrav i održiv način izgraditi pozitivnu sliku o sebi i na njoj temeljiti prezentacijske vještine.
U kojem je stilu vaša slika o sebi
Ako, primjerice, imamo pretežno negativnu sliku o sebi povezanu bilo s našim psihološkim karakteristikama i sposobnostima (mislimo da smo nedovoljno kompetentni, snažni, inteligentni, duhoviti, organizirani i sl.) ili fizičkim osobinama (tjelesnom težinom, visinom, izgledom i sl.) govorimo o nedostatku samopouzdanja, što ljudi oko nas lako primjećuju već po samom našem govoru tijela. Upravo o dojmu koji ostavljamo ovise rezultati koje postižemo - primjerice, menadžer koji djeluje nesigurno i nema dobre prezentacijske vještine će teško ostvariti autoritet i poštovanje zaposlenika, kao i postići ciljeve u pregovorima s važnim klijentima.
S druge strane, mislimo da odlično rukovodimo ljudima, a stalno govorimo povišenim zapovjednim glasom i nikad ih ne pohvaljujemo. Tako imamo pozitivnu sliku o sebi koja nema podlogu u našim stvarnim kvalitetama i bit ćemo zaslijepljeni lažnim osjećajem samopouzdanja. U skladu s time donosit ćemo odluke, započinjati akcije ili davati izjave koje mogu dovesti u pitanje našu profesionalnost. To može imati negativne posljedice na odnose u timu, organizacijsku klimu i poslovne rezultate. Srećom, moguće je promijeniti način na koji se gledate i predstavljate te koristite svoje prezentacijske vještine!
Dojam koji ostavljamo ima izuzetnu moć u komunikaciji. O njemu ovisi hoćemo li otvoriti komunikacijski kanal sa sugovornikom, ostvariti suradnju i uspjeti potaknuti na akciju. Upravo zato, bilo da imamo pretjerano negativnu ili pozitivnu sliku o sebi, dobro je povremeno analizirati dojam koji ostavljamo. Moguće je ponekad zatrpati se obvezama i radnim zadacima, ne ostavljajući prostora za reflektiranje i promatranje svojih postupaka i njihovih učinaka. No, važno je napraviti vremena za analizu jer takvo što može biti jednako vrijedno za profesionalni napredak kao i sam rad. Vrijedne informacije o tome možemo dobiti analizirajući sami sebe ili uz pomoć drugih.
Ogledalce, ogledalce moje
Često je slučaj da unatoč godinama iskustva i dalje izbjegavamo te nerado gledamo sebe na snimkama. Najčešće nismo navikli analizirati i vidjeti se u tom obliku, ali se na to brzo možemo priviknuti. Da bismo saznali kako nas drugi vide, za početak je korisno pogledati, objektivnim okom, fotografije i snimke s poslovnih događanja, svojih javnih izlaganja, prezentacije nekog projekta i slično. Primijetit ćemo mnoge detalje koji čine naš cjelokupni dojam, primjerice kakvo nam je držanje, kako se ponašamo prema drugima, kakva nam je mimika lica, kakvim glasom pričamo, koliko djelujemo uredno i profesionalno i druge prezentacijske vještine. Neki detalji će nam se svidjeti više, a neki manje. Važno ih je prepoznati i razlučiti ono što trebamo nastaviti raditi i ono što želimo i možemo promijeniti.
Nikada nije kasno pitati za povratnu informaciju i to iz više izvora. Kako nas gledaju naši najbliži primjerice partner, obitelj, prijatelji u usporedbi s kolegama na radnom mjestu? Stoga, u sljedećem koraku analize možemo pitati svoje kolege, nadređene i zaposlenike koji nas dobro poznaju za iskreno mišljenje o našem znanju, načinu izražavanja, raspoloženjima koja kod nas prevladavaju, kao i o odnosu prema sebi i drugima. Uz to, osobe koje su nam bliske mogu nam reći korisne informacije i o tome kako izgledamo, kakve su naše prezentacijske vještine te što stvari koje nosimo i prostor u kojem boravimo govore o nama. Na koji način nas opisuju - jesmo li povučen, sramežljiv tip ili otvoren, asertivan i odvažan? Djelujemo li pasivno ili nametljivo? Kako su nas doživjeli slušatelji ili sudionici sastanka ili prezentacije gdje smo imali glavnu riječ? Povratna informacija ne mora se odnositi na sadržaj rečenog, već i način rečenog.
Možemo iskoristiti priliku te ovakve informacije prikupiti od kolega i zaposlenika tijekom godišnjih razgovora, anonimnim anketama, a odličan izvor nam mogu biti i sustavi povratnih informacija. Kako bi dobili što realniju sliku o dojmu koji ostavljate, objasnite drugima svrhu takvog prikupljanja informacija te napomenite da vam je potrebno njihovo iskreno mišljenje. Uz to, važno je da i vi budete spremni čuti i prihvatiti povratne informacije te ih iskoristiti upravo s ciljem svog profesionalnog i osobnog razvoja. Stoga, ako vam je teško procijeniti kakav dojam ostavljate na druge - pitajte! Tako ćete upoznati tajne uspješne samoprezentacije i još više poboljšati svoj nastup.
Ono što je oku nevidljivo
Osim analiziranja snimki i evaluiranja tuđih komentara, pohvala i kritika, važno je i zaviriti unutar sebe. Ono što je oku ne vidljivo također ima velik utjecaj na samopredstavljanje. Način na koji sami sebe doživljavamo, ono kako se osjećamo i o čemu razmišljamo odražava se na naš izgled, govor tijela, izgovorene riječi i odnose prema drugima.
Stoga, zapitajte se - koje mi se misli motaju po glavi prije prezentacije ili komunikacije s kolegama u organizaciji? Odražavaju li oni ideje poput toga da će sve na kraju biti okej, ili su pak poražavajuće te zvuče nešto poput “samo da ne kažem nešto glupo ili da me netko krivo shvati”? Koji su to osjećaji i tjelesni osjeti koje se javljaju prije važnog razgovora ili izlaganja? Nervoza, znojenje i suha usta ili opuštenost, uzbuđenje i veselje u vezi novih iskustava?
Prezentacijske vještine ovise o tome kako se osjećamo u vezi sebe, o našem samopoštovanju i vjerovanju da smo sposobni pokazati drugima znanje koje gradimo i razvijamo tijekom cijele karijere. Prisjetite se da niste na svojoj poziciji bez razloga, da ste stručni i profesionalni u onome što radite te da zaslužujete priliku koju ste dobili kako biste to znanje prenijeli na druge.
Izazov za izazovom
Predstaviti se u najboljem svjetlu može biti izrazito izazovno u specifičnim situacijama. Primjerice, na novim pozicijama, u novim okruženjima ili novom radnom mjestu. Lako je obeshrabriti se nakon što vas s jedne strane bombardiraju nepoznati zadaci i problemi koje rješavate prvi put, a s druge strane još uvijek upoznajete kolege i menadžere te se privikavate na radni prostor.
Zbog toga je potrebno normalizirati novosti i promjene. Svi su se barem jednom našli u takvoj situaciji te ju je potrebno prihvatiti i podsjetiti se da ćemo i mi nakon određenog vremena postati vješti poput drugih kolega. Stoga, ne dopustite da vaše samopouzdanje bude zamagljeno okolnostima, otvoreno razgovarajte o svim preprekama i poteškoćama te pitajte za pomoć u snalaženju. I to je dio vašeg samopredstavljanja - pokazuje da ste spremni na izazove, da vas nije strah pitati za pomoć kada vam je potrebna te vam je cilj integrirati se u radno okruženje na najbrži i najlakši mogući način.
Izgradnja dojma na pravim temeljima
Dobit ćete čitav niz informacija od kojih će vam mnoge biti drago vidjeti ili čuti. Na tim dobrim karakteristikama temeljite svoje zadovoljstvo i samopouzdanje. Na karakteristikama s kojima ste manje zadovoljni možete raditi i s vremenom promijeniti.
Odavno je napušten pristup da se ljudi ne mogu mijenjati. Ljudi se mogu mijenjati i usvajati bolje oblike ponašanja bez obzira na dob, razinu obrazovanja ili bilo koju drugu kategoriju. Jedina kategorija koja direktno utječe na mogućnost i veličinu promjene je - da to uistinu i želite! Veliki dio promjena možete učiniti i sami, a za one koje ne možete - potražite savjet prijatelja, kolega ili stručnih osoba. No, treba imati na umu da prezentacijske vještine ne dolaze preko noći. Potrebna je vježba, optimističan stav te uložen trud i vrijeme. Najvažnije je da dođete do svog cilja, a to je da budete menadžer, kolega, suradnik, i na kraju krajeva osoba kakva želite biti i koja svojom pojavom ostvaruje uspjeh!
Na kraju, uvijek je dobro imati na umu mudru izreku čiji je autor Dan Zadra: „Ne možemo se vratiti u prošlost i napraviti novi početak. No, možemo početi sada i napraviti novi kraj.“