Tijekom svoje profesionalne karijere sigurno ćete proći, ili ste već prošli, neki od programa usvajanja vještina vođenja koji, u pravilu, stavljaju naglasak na uvježbavanje specifičnih vještina. Pritom je važno imati na umu da vas posjedovanje alata neće nužno učiniti i majstorom vođenja.
U životu svi utječemo jedni na druge kako bismo postigli svoje ciljeve. Ne postoji ni jedna vrsta ljudskog kontakta u kojoj nije izvršen nekakav utjecaj. Možda vam se ne sviđa riječ utjecaj u ovom kontekstu jer zvuči previše manipulativno. No, utjecaj nema veze s manipulacijom, jednostavno ne možemo ne utjecati na druge kada smo s njima u kontaktu. Zato, važno je zapamtiti da kao rukovoditelji neminovno utječemo na svoje zaposlenike, a treba se potruditi da taj utjecaj bude pozitivan.
Rukovođenje ima niz definicija, ali najjednostavnije rečeno rukovođenje se bavi sposobnošću utjecaja na druge da postignu ciljeve. Postoji nekoliko atributa koje bi rukovoditelji trebali imati. Ti atributi uključuju viziju o budućnosti organizacije, donošenje odluka koje je jasno i odlučno na temelju analize dostupnih informacija. Rukovoditelji su predani izgradnji kapaciteta svojih zaposlenika i osnaživanju drugih. Uspješni rukovoditelji poštuju svoje zaposlenike i konzultiraju se s njima. Osim svega navedenog, uspješni rukovoditelji su spremni preuzeti odgovornost za donošenje odluka koje su teške onda kada je to potrebno.
Rukovoditelji preuzimaju proračunate rizike kada je to potrebno, istupaju da bi preuzeli odgovornost i pokazali inicijativu. Takvo ponašanje u praksi zahtijeva dobro strateško razmišljanje, komunikacijske vještine, sposobnost uspostavljanja međuljudskih odnosa i emocionalnu inteligenciju. Rukovođenje nije urođena karakteristika, već složen skup kompetencija, atributa i vizije, a ljudsko funkcioniranje ima svoje plime i oseke.
Tajna ostvarivanja istinskog utjecaja na druge
Zato je potrebno razviti te vještine kroz obrazovanje, izloženost zadacima i radu, postavljanje pitanja i treninge rukovođenja. Važno je zapamtiti da donošenje odluka nije ograničeno na „vrh stabla“ – na rukovoditelje. Često, donošenje odluka zahtijeva inicijativu na „nižim razinama“ kako bi se „protresle grane“.
U uspješnoj knjizi Alkemičar Paolo Coelho opisuje priču o čovjeku koji dolazi do Mudraca po tajnu uspješnog života. Umjesto recepta, Mudrac čovjeku daje žličicu za čaj s nekoliko kapi ulja te naputak da sljedeća dva sata istraži sve što se nalazi u palači. Kad se čovjek vratio, shvatio je da je putem prolio ulje iz žličice, na što mu je Mudrac odgovorio: „Vidiš, tajna uspješnog života krije se u našoj sposobnosti doživljavanja svih divota koje svijet pruža, a da pritom uvijek pazimo na nekoliko kapi ulja u žličici.“ Drugim riječima, uspješni lideri su ljudi koji aktivno uočavaju izazove i prilike koje posao nosi, a pritom ustrajno vode računa i o tri važne kapi ulja u žličici: sebi, pojedincima koji čine njegov tim te timu kao cjelinu.
Uspješno poticanje i vođenje drugih kroz proces profesionalnog razvoja, kod voditelja stvara osjećaj sreće i uspjeha. To je i jedan od razloga zbog kojeg je leadership (odnosno vještina vođenja drugih) postao vrlo privlačan velikom broju ljudi. Procjenjuje se da je industrija leadership edukacija vrijedna 50 milijardi američkih dolara. Međutim, u pokušajima da poteknemo razvoj članova tima, često se suočimo s neuspjehom, što nas može potaknuti na propitkivanje jesmo li „potencijal“ za lidera te možemo li to postati.
Preuzmite odgovornost za vlastiti osobni razvoj
Ulaganje u vlastiti osobni razvoj jako je važno jer leadership praksa uvijek pokaže da je udaljenost koju imate od drugih ljudi, jednaka udaljenosti koju imate od samih sebe. Drugim riječima, prije nego krenete voditi druge, potrebno je prvo usmjeriti fokus na sebe i hrabro se suočiti s vlastitim nedostatcima jer ćete se prvo na njih spotaknuti na vašem voditeljskom putu.
Vlastiti nedostaci mogu snažno utjecati na donošenje odluka na rukovodećoj poziciji. Ljudi često svoje nedostatke projiciraju u druge i pokazuju snažne otpore prema ljudima s istim nedostacima. Na primjer, ako imate zaposlenika koji je povučeniji, a vi ste sami takvi, možda ćete mu nesvjesno uskraćivati prilike. Možda će vam se na prvu činiti lijenim, a zapravo mu treba ohrabrenje kako bi se izrazio. Tajne pozitivne psihologije vam u tome mogu značajno pomoći. U proces za donošenje odluka je potrebno uključiti sve sudionike, a upravo nepoznavanje svojih prostora za napredak može dovesti do velike greške da nekoga isključujemo.
U razvoju voditeljskih vještina najviše vam mogu pomoći razvojni menadžment programi tijekom kojih imate priliku međusobno slušati i čuti iskustva drugih polaznika. Možete otkrivati osobne borbe i davati si podršku, što sve dovodi do razvijanja osjećaja međusobnog poštovanja i povjerenja. Upravo to je početak puta svakog lidera. Vremenom vas to dovede i do hrabre odluke da se prepustite vođenju te da i sami sve više preuzimate aktivnu ulogu vođe. Na taj način počinjete ostvarivati jedinstveni i međusobni pozitivni utjecaj. Upravo to je iskustvo koje ostavlja neizbrisiv trag na svima dugo nakon završetka razvojnih menadžment programa. A nije li upravo to suština leadershipa – ostaviti dugoročan, pozitivan trag u nečijem životu?
Preuzmite odgovornost za razvoj članova tima
Poznavanje sebe i rad na sebi važno je i samom rukovoditelju, ali i svima koje taj rukovoditelj vodi. No, ne smijemo zaboraviti da osim osobnog razvoja kao rukovoditelji odgovorni smo i za razvoj članova tima.
Kao i u obitelj, s nekim članovima tima ste vjerojatno jako slični, a s nekima se podudarate djelomično. S druge strane, s nekima vjerojatno imate osjećaj da nemate nikakvih dodirnih točaka. Upravo ova zadnja grupa daje vam vrijednu povratnu informaciju o tome koliko ste trenutačno uspješni kao lideri. Prirodno je da prema tim ljudima osjetite otpor jer vjerujete da je vaš način ponašanja i razmišljanja ispravniji od njihovog. Jedini način da ostvarite utjecaj na njih je da razriješite taj otpor, jer bi ih, u suprotnom, on samo dodatno učvrstio u trenutnom ponašanju. To ponašanje ni njima ne odgovara, ali žele da ih netko povede prema rješenju, a ne da im „pametuje“. U tim trenutcima važno je gledati iza neposrednog ponašanja kako biste otkrili unutarnje borbe osobe. Posljedično, tada otpor prelazi u prihvaćanje, a vaše djelovanje biva ispunjeno ljubaznošću, što olakšava drugoj osobi da pronađe put prema sebi.
Rukovoditelj je uspješan koliko je uspješan i njegov tim. Upravo zato rukovoditelji moraju biti odgovorni za razvoj članova tima. Donošenje odluka može biti bez greške, ali ako ljudi u timu nisu razvijeni to donošenje odluka neće rezultirati željenim napretkom.
Preuzmite odgovornost za razvoj tima kao cjeline
Preuzimanjem liderske uloge često se događa da se kao voditelj snažno fokusirate na vlastitu borbu te borbu pojedinog člana tima. U tim trenutcima lako je zaboraviti na važnost razvoja tima kao cjeline. To je nešto što se ne događa samo po sebi već zahtjeva predanost voditelja. Vaša je dužnost da vlastitom timu osigurate sve uvjete koji omogućuju stvaranje snažnog timskog duha i efekta sinergije. Upravo zbog toga, kad god se nađete u izazovnoj situaciji, prije djelovanja podsjetite se: „Tim je uvijek na prvom mjestu.“. Kada s tim na umu krenete u akciju, intuitivno vam se otkrivaju i načini kako vašem timu pružiti kvalitetnu strukturu i jasnoću, osjećaj smisla u onome što rade te mogućnost doprinosa razvoju poslovanja. Time ih potičete da hrabro preuzimaju rizike i uče iz vlastitih pogrešaka što automatski potiče i njihov i timski razvoj.
Donošenje odluka o timskom razvoju nije nimalo lako. Prvenstveno, potrebno je vidjeti kakva je kohezija grupe. S jedne strane, ako je to novi tim kohezija će vjerojatno biti manja i s tim timom je potrebno više raditi. S druge strane, ako vodite tim koji je već kohezivan i usuglašen bit će vam lakše. Naravno, čak i u situacijama kada se tim već zna mogu postojati razne poteškoće i konflikti koji onemogućuju zajedničku suradnju. Zato ste vi tu kao rukovoditelj odgovorni za poticanje timskog razvoja.
Voditelj – pokretač pozitivnog utjecaja
„Kad se nađeš u nedoumici trebaš li biti ljubazan ili u pravu, izaberi ljubaznost jer svatko, skriveno od očiju javnosti, vodi neku osobnu borbu.“ Rečenica je to iz filma Čudo koji suptilno priča o procesu izgradnje odnosa povjerenja s poznatim i nepoznatim ljudima, a koji dovodi do obostranog osobnog rasta i stvaranja snažnog timskog duha. Upravo ona predstavlja odgovor na pitanje što je suština uspješnog vođenja u bilo kojem kontekstu.
Dakle, uspješan rukovoditelj mora biti empatičan i osjetljiv na svoje zaposlenike. Otvoren prema različitim uzrocima nekog nepovoljnog događaja jer svatko vodi neku osobnu borbu. Fokusiranjem na samo vanjske pokazatelje nečijeg ponašanja ne može se prodrijeti u dubinu problema. Naravno, u nekim situacijama može biti izrazito izazovno donošenje odluka o ljubaznosti. No, potrebno je zapamtiti da je rukovoditelj zaposlenicima osoba na koju se mogu osloniti i koji će ih uspješno usmjeravati.
Rukovoditelj je zaposlenicima uzor. Dakle, ako želite vidjeti promjenu tima sami im morate biti primjer pozitivnog utjecaja. Zaposlenici će lako moći prepoznati ako niste autentični. Stoga, vi morate vjerovati u misiju i viziju organizacije da bi i zaposlenici bili motivirani i entuzijastični kao i vi. Vjerujem da ste i vi u životu imali šefa koji vam je zagorčavao život. Odlazak na posao bio je muka, a odrađivanje posla je bilo uistinu ODRAĐIVANJE. Za veću produktivnost zaposlenika potrebno je da vole svoj posao i da bez grča odlaze na posao. Upravo vi kao rukovoditelj možete značajno utjecati na produktivnost tima. Zato, budite pokretač pozitivnog razvoja.
Povezivanje sa zaposlenicima i kohezija grupe
Da bi se povezali sa svojim zaposlenicima prvi korak je dakako donošenje odluka. Donošenje odluka o tome što određenom timu treba potrebno je za povećanje kohezivnosti grupe. Nekim timovima treba više, a nekima manje usmjeravanja u zadatku dok su neki timovi potpuno samostalni, a vi kao rukovoditelj samo nadgledate. Kojoj god grupi pripadao vaš tim vjerujem kako bi svakom timu bio potreban team-building s vremena na vrijeme.
Team-building aktivnosti mogu biti razne i mogu se održavati na različitim mjestima. Ponekad možete organizirati team-building aktivnosti u organizaciji, a ako ste avanturistički nastrojeni te aktivnosti možete preusmjeriti na izlet izvan svjetala grada. U privatnom okruženju izvan radnog vremena možete puno toga naučiti o svojim zaposlenicima, ali i oni o vama. Aktivnosti u kojima zajedno sudjelujete, a nisu vezane uz posao mogu vam pomoći u stvaranju veće kohezije i povjerenja.
Donošenje odluka o tome kako ćete provesti ove aktivnosti su na vama, ali ne zaboravite provjeriti sa zaposlenicima što oni žele. S jedne strane, ako su avanturisti možete ih odvesti na zip line ili zabavni park. S druge strane, ako ne vole takve aktivnosti možete unajmiti kuću u prirodi i upoznati se uz roštilj. U organizaciji ovakvih aktivnosti konzultirajte se sa stručnjacima HR-a. Dakle, cijela organizacija ne mora biti na vama, možete potražiti pomoć. Donošenje odluka o provedbi team-buildinga može vam pomoći da povežete članove tima međusobno. Štoviše, team-building aktivnosti vam koriste da bi se vi sami povezali s cijelom grupom i u drugačijem okruženju upoznali svoje zaposlenike.
Ostavljam vas sa završnom misli: „Rukovođenje nije titula, pozicija ili broj radnih sati. Rukovođenje je odnos s ljudima jer šef ima titulu, a rukovoditelj ima ljude.“