Svakodnevno slušamo o tome kako nitko nije savršen, slušamo o tome da savršenstvo jednostavno ne postoji. U svemu postoje greške i svatko od nas griješi. Naravno, netko u životu napravi veće, a netko manje greške, no u suštini ne postoji osoba koja nikada nije pogriješila.
Najbitnije od svega jest da se iz pogrešaka izvuče ono najbolje te da se iz grešaka nešto nauči. Najteže je greške nositi na vlastitim leđima, ali upravo te greške temelj su za daljnji napredak i što bolji rad u kojemu će se greške pokušati maksimalno izbjeći.
Isti princip poput onoga u svakodnevnom životu može se primijeniti i na radni kontekst. Mi kao voditelji organizacija trebali bismo dozvoliti ljudima s kojima radimo da rade greške. Na taj će način najlakše naučiti kako raditi uz minimalne greške, a mi ćemo zauzvrat dobiti lojalne i motivirane radnike. Zašto motivirane? Razlog je jednostavan, svatko voli čuti pohvalu, pogotovo od neke nadređene osobe, za dobro obavljen posao. Nakon toga, znate da možete pa ćete tim tempom i nastaviti. A vaš dobar posao znači i rast i razvoj poduzeća te moguće podloga za neke promjene. Upravo je upravljanje promjenama zadatak za menadžera kojim treba nadjačati otpor od promjena u organizaciji. Menadžer treba omogućiti što bolje okruženje za rad, ali i ostvarenje profita koji je vrlo bitan za smisao osnivanja poduzeća. Na žalost, mnogi menadžeri nisu sposobni za takvo što pa uvođenje promjena zapne i na prvim koracima.
Upravljanje promjenama za cilj ima dozvoljavanje grešaka
Često se na treninzima voditelja i u literaturi preporučuje voditeljima da svojim ljudima kreiraju radnu atmosferu u kojoj im dozvoljavaju greške. Sigurno se pitate zašto? Time se omogućava preuzimanje odgovornosti za dodijeljene zadatke. Kako se dobiju pohvale za dobro obavljen posao, isto tako svaka osoba treba preuzeti odgovornost za posao i ako nešto pođe krivo. Preuzimanje odgovornosti za vlastiti rad jedna je od bitnih karakteristika svakog djelatnika. Ja kao voditelj, ali vjerujem i drugi voditelji, vidim velik potencijal u osobama koje preuzimaju odgovornost. To daje dojam marljivog i privrženog djelatnika kakve svi želimo u svojim poduzećima.
Iz tog razloga, djelatnicima jednostavno trebamo dopustiti da pogriješe. Osjetit će gorak okus odgovornosti i pokušat će napraviti sve što je u njihovoj moći da se to više ne ponovi. Često se susrećem i s liderima koji vrlo otvoreno podržavaju takav način vođenja ljudi kao jedan od najboljih načina učenja. Upravljanje promjenama kao jedna od bitnih funkcija svakog poduzeća treba se voditi time da je sadašnji neuspjeh zapravo prediktor budućeg uspjeha. Ako razmišljamo na taj način, dobit ćemo jasniju sliku da upravljanje promjenama u našem poduzeću gleda prema boljoj budućnosti. Konkretno, kad ljudi preuzmu odgovornost za posao i kad se susretnu s problemima u njegovom izvršenju najbolje ga nauče, a istovremeno uče i primjenjivati ta svoja znanja u posve novim i nepoznatim, budućim okolnostima.
Zanemarivanjem grešaka ostajemo na istom mjestu
Zaista, mi, koji već radimo na mjestima voditelja, znamo da takav način učenja funkcionira jer smo sami izrasli na njemu! Upravo smo zahvaljujući greškama koje smo napravili uspjeli naučiti više i bolje od drugih kako obaviti kvalitetan posao te kako pomaknuti stvari s mjesta. Mi smo se usudili uzeti stvari u svoje ruke jer smo bili gladni promjene. Ako pogrešku zanemarimo i ne pokušamo je ispraviti, ostajemo na istom mjestu. U tom slučaju, nema nikakvog dobitka za naše poduzeće, a mi se osjećamo kao gubitnici. Ako ćemo pognuti glavu bez da išta napravimo, trebamo se zapitati jesmo li uopće dorasli tome da budemo voditelji.
Da nam se to pitanje ne bi motalo po glavi trebali bismo, sada kada smo u poziciji da vodimo druge ljude, dopustiti i njima da pogriješe. To bi značilo upravljanje promjenama kako bi iz naših djelatnika dobili najbolje moguće. Da bi se to moglo ostvariti trebamo prepoznati u kakvim je okolnostima greška napravljena te se prema njima odnositi na pravedan način. Možda se vi kao voditelji sada pitate što taj pravedan način podrazumijeva? Kako bismo mi voditelji trebali u ovakvoj situaciji postupiti, a da budemo pravedni prema svojim djelatnicima?
Smjernice kako se odnositi na pravedan način prema osobi koja je napravila grešku su:
- objasniti da je ona odgovorna za grešku
- pojasniti joj zašto je do greške došlo
- pomoći joj da nauči kako bi posao izgledao da je obavljen bez greške, da bi sljedeći put posao mogla tako i obaviti
- uvjeriti ju da i dalje smije raditi greške.
Oslobodimo se okrivljavanja drugih
Velik je poticaj za samog djelatnika ako voditelj sagleda njihovu grešku iz više kutova i o njoj jako dobro razmisli. Odlike dobrog voditelja bi se i trebale temeljiti na tome da on u svakom trenutku bude podrška svojim djelatnicima, da o problemima međusobno razgovaraju te zajedno pokušaju doći do rješenja. Za svakog je djelatnika dobro ako zna da ga poslodavac neće potpuno okriviti za nešto što je krenulo po zlu, već da će ući u samu srž problema, odnosno pogreške.
Iz toga proizlazi jako važno pitanje za sve voditelje poduzeća. Kako se voditelj može osloboditi ponašanja usmjerenog na okrivljavanje svojih suradnika za počinjene greške? U odgovoru na ovo pitanje veliku ulogu igra upravljanje promjenama. Upravljanje promjenama omogućava voditeljima da uvide kako se unutar njihovog poduzeća nešto treba promijeniti. U ovom slučaju upravljanje promjenama od strane voditelja bilo bi uvođenje nove prakse ako bi netko od djelatnika napravio grešku. Dakle, voditelji bi na pravedan način pokušali sagledali grešku iz više perspektiva te pomogli djelatniku da se greška više ne ponovi.
No, svjesni smo da je do takvih promjena teško doći. Budući da se lakše uči na vlastitim greškama, malo je voditelja koji svojim ljudima dozvoljavaju raditi greške. Velika većina voditelja radije sama donosi odluke nego dozvoljava svojim ljudima da pogriješe jer je lakše oprostiti sebi i pronaći opravdanja za sebe nego to isto napraviti za druge. Što ćemo, takva je ljudska priroda.
Razumijevanje je odlika velikih ljudi
Ali, i protiv takvih prirodnih nagona se može. Ono što prvo trebamo učiniti jest naučiti razumjeti što su to prave greške te ih razlikovati od drugačijeg načina obavljanja posla. Vrlo je česta pojava da voditelj traži od svojih radnika da posao obave na jednak način kako to on radi. Upravo je to najveća greška koju mogu napraviti! Radnici kojima smo povjerili zadatak mogu ga obaviti jednako dobro kao i mi, nerijetko ga čak obave i bolje.
Razlika je u tome da će ga vjerojatno obaviti na djelomično ili sasvim drugačiji način od onoga kako bismo mi to napravili. No, svaki oprezan voditelj će pomno pratiti svaki korak rada svog djelatnika te upućivati ga kako ne bi došlo do greške te krivog krajnjeg produkta. Upravljanje promjenama iz ovog aspekta može utjecati vas kao voditelje da ne radite najveću grešku koju možete napraviti u svom poduzeću. Štoviše, izbjegavanjem te vlastite greške, svojim ćete djelatnicima dopustiti da griješe te preusmjeriti njihova razmišljanja na odgovornost oko donošenja odluka.
Timsko ozračje
Postoji još jedna bitna stavka na koju svaki voditelj treba obratiti pozornost, a to je timsko ozračje unutar poduzeća. Upravljanje promjenama za cilj ima i stvaranje okruženja u kojemu će se svaki pojedinac osjećati ugodno, korisno i poželjno. Da bi tako bilo trebate stvoriti pravu kolegijalnu atmosferu unutar tima ili odjela, u kojoj je svima jasno da su greške dozvoljene i to unutar određenih granica (novčanih, vremenskih, itd.), a zatim se pobrinite da se tih granica prije svih pridržavate – vi sami!
Naravno da će radnici napraviti neke greške i da će neke od njih biti moguće izraziti i novčano. Važno je pri tome stalno imati na umu da će samo zahvaljujući napravljenim greškama radnici steći samopouzdanje i sigurnost da posao rade bolje te da prestanu raditi greške.
Greške su podloga za učenje
Upravljanje promjenama na ovakav način omogućit će vam ravnotežu između rizika koji preuzimate i radne atmosfere. Dakle, svojim ćete djelatnicima dopustiti da pogriješe jer će iz te greške nešto naučiti, a isto tako tim se činom radna atmosfera neće narušiti. Postizanjem balansa između preuzimanja rizika i radne atmosfere na neki ćete način pobuditi svoje zaposlenike, no pobuditi ih na pozitivan način. Ono što želimo naglasiti jest da će djelatnici početi osjećati odgovornost za ono što rade.
Vaš posao lidera jest da što bolje upravljate tom ravnotežom i osigurate razumijevanje kriterija za donošenje odluka. Rizik koji preuzimate sami, zapravo preuzima cijeli vaš djelatnički tim. Uz to, čitav se tim izlaže i rizicima kod donošenja odluka pa se osjećaj rizičnosti smanjuje.
Da bismo sve zajedno zaokružili, dat ćemo vam jedan savjet kako bi cijeli ovaj krug imao smisla. Dajte sebe i svoje vrijeme u cijeli raj proces jer ćete na raj način tim bolje osposobiti za brzo, samostalno i kvalitetno donošenje odgovornih odluka. To će u vrlo kratkom roku dovesti do važnog napretka unutar samog tima. Svima će postati puno jasnije da odluke mogu donositi i bez vas, bez svoga voditelja ili šefa. Nadalje, osjećat će se zadovoljnije i vrijednije jer njihov nadređeni u njih ima povjerenja i prepušta im donošenje bitnih odluka.
Odluka je vaša
A što ćete vi kao voditelji time dobiti? Vi zaboravite na duge sate koje kod kuće provodite radeći jer ćete ga sada stići završiti tijekom radnog vremena. Kod kuće ćete više vremena provoditi sa svojom obitelji, a posao neće biti prepreka da vikendom odete na roštilj ili nogometnu utakmicu. Kvalitetno upravljanje promjenama, u ovom slučaju donošenje promjena oko toga da djelatnicima trebate dopuštati da pogriješe, i vama će donijeti neke prednosti, kako u poslovnom, tako i u privatnom životu. Na kraju, sve ove ciljeve koje smo naveli smatramo vrijedima truda i rada . A vi? Što Vi mislite?
Odluka je na vama i samo vi možete odlučiti kakve ćete promjene uvesti u vlastito poduzeće, no uvijek trebamo uzeti u obzir da svaka odluka treba ići u korist naših djelatnika. Da nema djelatnika koji ulažu velike napore da bi se poduzeće razvijalo, ne bi bilo ni tog poduzeća.