Svi znamo koliko je posao menadžera popularan u zadnjih nekoliko godina. Zato ne čudi da svatko ili gotovo svatko od nas želi biti menadžer. Posao menadžera nije za svakog, a to posljednji sazna menadžer. Pronađite posao koji vam odgovara i prestanite biti menadžer po svaku cijenu!
Prije svega kako bi svim „neznalicama“ pokazali kako se posao treba obavljati. No, stvari obično nisu tako jednostavne! Posao menadžera sa sobom nosi dosta odgovornosti i stresa jer ga muči svladavanje otpora od promjena u organizaciji. Često se oni kojima se pruži prilika da postanu menadžeri jako iznenade novim odnosom s donedavnim kolegama. Još više se iznenade time koliko se njihove nove obaveze razlikuju od starih. Te razlike se prvenstveno odnose na opseg obveza, budući da su menadžeri zaduženi za nadgledanje rada ostalih zaposlenih.
Tu je i razlika u ciljevima, količini obveza i kompetencijama. Kada postanete menadžer, nije vam više cilj obaviti svoj dio posla i otići kući. Sada trebate upravljati timovima, paziti na njihove radne zadatke i vremenske rokove, rješavati nesuglasice i biti uvijek dostupni. Dinamika menadžerskog posla zahtijeva talente, sposobnosti i znanja bez kojih se ne može kvalitetno obavljati menadžerski posao. Ako nemate te kvalitete, vjerojatno ćete se naći u vrtlogu obaveza iz kojeg se nećete znati izvući. Takva situacija naročito je izražena ako je nova osoba imenovana na mjesto menadžera tima, odjela ili organizacije. Svi znamo koliko bilo kakva promjena može biti teška, posebice ako je ta promjena u organizaciji radnog mjesta te promjeni nadređenih ili kolega. Čak i jako dobro upravljanje promjenama u ovakvim situacijama donekle smanjuje stres. Naše radno okruženje direktno utječe na naše zadovoljstvo poslom, što se pritom odražava na radnu učinkovitost.
Novi izazovi
Kako bi tim, odjel ili organizacija uspješno funkcionirali, potrebna je osoba na menadžerskoj poziciji koja će uspješno motivirati, usmjeravati i podržavati članove te stajati iza njih. Moguće je da novi menadžer poželi kroz upravljanje promjenama u timu angažirati neke ili sve nove članove. Pritom misli da je to potrebno za uspjeh, a ne uzima u obzir postojeće kvalitete tih zaposlenih. Također, moguće je i da zaposli sposobne i odvažne ljude koji će mu pomoći provesti ideje. No, čemu sve to ako je u njemu problem, te je on na pogrešnom, menadžerskom, poslu?
Rukovođenje je stalna aktivnost i menadžer bi trebao neprestano biti u centru najvažnijih zbivanja. Ta su zbivanja različita, uključuju različite ljude i različite situacije. Vrlo je lako istovremeno naći razvučen između nekoliko situacija i aktivnosti koje uključuju više osoba. Potrebno je posjedovati kvalitete odgovornosti, inicijative i ustrajnosti za uspješno obavljanje posla. Od menadžera se također očekuje gašenje kriznih žarišta kako bi se omogućilo normalno poslovanje, što je više moguće. Menadžer bi stoga trebao biti pripravan i samopouzdan kako bi mogao spremno dočekati takve izazove u poslu. Sve ovo iziskuje vrijeme! Kvalitetna organizacija vremena je ključna, no moramo uzeti u obzir da nitko nije savršen, pa tako ni osoba na poziciji menadžera. Ako menadžeru stvari izmaknu kontroli te se problemi počnu nagomilavati, posao postaje sve teži i teži. Provodeći većinu vremena u pokušajima da riješi sve situacije, nije u stanju riješiti niti jednu od njih! To nije najbolji način ponašanja osobe na voditeljskom poslu.
Vještine uspješnog menadžera
Stoga je važno preispitati posjedujete li kvalitete koje su nužne kako bi se uspješno nosili s izazovima, ili ste ipak izašli iz svoje zone komfora prihvaćanjem menadžerske pozicije. Jeste li se zapitali posjedujete li vještine koje imaju uspješni menadžeri? Primjerice, uspješan menadžer nije samo stručan u svom poslu. On mora znati vješto upravljati vremenom, koordinirati članove tima, a tu je i vrlo važna vještina upravljanja promjenama. Upravljanje promjenama i planiranje su vještine koje uključuje analizu okoline, odnosno analizu poznavanja slabosti i snaga organizacije te poznavanje kako organizacija „diše“. Osim toga, neophodna je vještina organiziranja.
Menadžer mora znati organizirati redizajniranje posla ako je potrebno, osmisliti rješenja i upravljanje promjenama u organizaciji. Konačno, tu je vještina upravljanja ljudskim resursima. Ova vještina predstavlja jedan od najvažnijih zadataka svakog menadžera, ali ujedno i najtežih. Upravljanje ljudskim resursima podrazumijeva selekciju kandidata, regrutiranje, procjenu performansi, poduku i razvoj i slično. Vidite da uspješni menadžeri moraju imati brojne vještine kako bi znali raditi svoj posao. Kada promislite, posjedujete li sve što je potrebno ili ste se zaletjeli u ulogu menadžera? Ako se menadžer ne može uspješno nositi s izazovima, gledajući izvana situacija je stvarno problematična i traži brzo i kvalitetno rješenje. Zaposlenima postaje očito da je menadžer dostigao razinu svoje nekompetencije. Njima je jasno da upravljanje promjenama kako ih radi njihov menadžer zahtijeva dodatne kompetencije.
Bitno je ukazati menadžeru na njegove pogreške
Svi čekaju kad će to uvidjeti i još netko – prije svega sam menadžer, a možda i njegov nadređeni. No iznutra, u menadžerovom umu i srcu, ta ista situacija izgleda sasvim drugačije. Koliko je samo svoga slobodnog vremena žrtvovao, koliko je posla za druge obavio! Koliko puta su ga drugi ostavili na cjedilu, a zato nije dobio ni mrvicu zahvalnosti. To, naravno, nije točno. Takvo mišljenje menadžera je posljedica iskrivljene slike o tome što on, kao voditelj, zapravo treba raditi i što ljudi od njega očekuju. Iako nitko ne može osporiti trud i vrijeme koji su uloženi u posao, nešto ipak radi pogrešno te mu na to treba ukazati. Iako bi ga zaposleni rado pitali: „Smatrate li da ste sposobni za posao menadžera?“ Nažalost, to nije opcija. Kako onda menadžera uvjeriti da pogrešno radi svoj posao i da svi drugi pate zbog toga? Nema laganog rješenja koje bi odgovaralo svima u takvoj situaciji. Možemo izdvojiti tri glavna pravila za lakše snalaženje kroz ovaj proces ako se vi nalazite u ulozi menadžera.
Svatko od nas ima svoje slabosti i snage. Trebamo promišljati o njima i priznati sebi što nas zaista zanima u poslu i što zaista volimo raditi. Nakon toga je važno usporediti ono što volimo raditi s onim što zaista i radimo! Uživate li dolaziti na posao svaki dan ili ste sve više frustrirani zbog gomile stvari koje samo vi možete riješiti? Ako se osjećate frustrirano i nezadovoljno iz dana u dan, zapitajte se je li to nešto prolazno?
Čujete li što vam govori vaš menadžer?
Hoćete li se ikada naviknuti na nove obaveze i dinamiku posla? Jeste li bili sretniji prije kada ste obavljali drukčiji posao koji vam je možda bolje ležao? Takve situacije su poprilično česte. Netko voli prodavati, ali je kao menadžer zatrpan administracijom ili upravljanjem ljudima. Kada čovjek ne obavlja ono što voli i što mu najbolje ide, pritom muči i sebe i druge. Ako se tako osjećate, najbolje je da sami sebi priznate kako niste za taj posao. Ako ste pokušali biti menadžer, a ne osjećate se „krojeni“ za to, velike su šanse da nećete daleko dogurati te da taj posao trebate prepustiti nekom drugom. Kao i u svakom poslu, potrebne su značajne količine kompetencija i motivacije da biste ga obavili kako treba. Naravno, osjećaj frustracije i preplavljenosti obavezama svaki dan će značajno narušiti vašu motivaciju. Zato treba uzeti stvari u svoje ruke i gurati promjene koje će svima olakšati posao.
Vaš menadžer vam govori da trebate razmisliti kako obavljate posao za koji ste odgovorni? Upućuje vas da bolje organizirate vlastito vrijeme, te delegirate poslove i odgovornost nižim razinama? Vi mu odgovarate, makar i u mislima, da imate premalo ljudi ili da su nedovoljno kompetentni za posao? Možda i to da bi vam u cijelom tom kaosu trebao pomoćnik ili zamjenik? Vjerojatno i sami nesvjesno želite da vas neko zamijeni na tom poslu. Nemojte svom menadžeru zamjerati što i on isto to misli! Najprije se trebate osloboditi osjećaja krivnje i nedostatnosti jer će vas zamijeniti. Zapitajte se što stvarno želite i na kojoj poziciji ćete se bolje osjećati?
Najvažnija zadaća menadžera je upravljanje promjenama, ljudima i procesima
Osjećaj krivnje koji ćete imati zbog napuštanja menadžerske pozicije je kratkog vijeka. S druge strane, ako se budete susretali s neuspjesima na poslu konstantno ćete osjećati frustraciju i nemoć. Također se trebate suzdržati od ljutnje što vaš nadređeni ne cijeni vaš rad ili vam barem nije dao još vremena i sredstava da se dokažete. Možda je vaš nadređeni procijenio da se situacija neće značajno promijeniti s vremenom, te da vaš trud jednostavno nije dovoljan za uspješno upravljanje promjenama. Nemojte se bojati da će vas zaboraviti – štoviše, stavit će vas na radno mjesto koje vam puno bolje odgovara, čak i po vašim mjerilima. Toga ćete postati svjesni tek naknadno. Ponekad ljudi postanu fiksirani na nešto što žele u tom trenutku, iako to dugoročno nije najbolje za njih.
Možda ste imali jaku želju biti menadžer, ali niste predvidjeli količinu obaveza i stresa koju taj posao nosi. Ako ste emotivno angažirani i stalo vam je da se dokažete pod svaku cijenu, nećete moći objektivno sagledati situaciju. Vaš nadređeni će „hladne glave“ procijeniti jeste li adekvatan kandidat za menadžera na duge staze ili se pak bolje snalazite na prijašnjem poslu. Zadaća nadređenog je također upravljanje promjenama, a njegova odluka će biti za dobro organizacije, ali i vaše dobro! Baš zato što cijeni vas i vaš rad, odabrat će posao u kojem ćete se moći ostvariti i iskazati. Osim vas i nadređenog tu su i članovi vašeg tima i vaše kolege. Oni, osim što rade svoj posao i vama stvaraju probleme svojim neznanjem i nekompetentnošću, i sami imaju problema. Vi toga niste svjesni, ali njihov najveći problem ste upravo vi!
Nekad je bolje uvidjeti grešku i prihvatiti da nam nešto ne ide
Vi ste im usko grlo i sve vas moraju pitati, čak i kad je, po vašem mišljenju, očito što treba napraviti. Kad vas najviše trebaju niste tu, ne javljate se na telefon i nema vas kad treba potpisati račune ili putne naloge. Najvažnija zadaća svakog menadžera nije borba protiv svega što vam stoji na putu već upravljanje promjenama, ljudima i procesima kako bi oni očistili taj put učas posla! Ako to ne možete vrlo je vjerojatno da ste za neki drugi posao! Morate znati da je svaki posao lakši ako je osoba koja upravlja svime uvijek dostupna i spremna pomoći. Ako vam se čini da vas članovi tima ne razumiju, ma koliko god puta ponovili, ne govorite istim jezikom. Moguće je da oni svoj posao znaju obavljati vrlo učinkovito, no vi to ne vidite.
Ako ste i na jedno od ovih pitanja odgovorili negativno, vrlo je vjerojatno da imate ozbiljnih problema s menadžerskom ulogom. Rješenje je ili da sustavno prionete stjecanju novih znanja i vještina potrebnih da bi u njemu bili kompetentni (što je težak put) ili da potražite novo radno mjesto. Nekad je bolje uvidjeti pogrešku i prihvatiti da nam nešto ne ide, kako bi se mogli vratiti onome što volimo. Nije potrebno daleko gledati – dovoljno je da se vratite na posao koji ste radili prije promaknuća ili na neki drugi posao koji će vas ispunjavati i zbog kojeg ćete se s voljom ujutro buditi. Uživajte u onome što radite i dozvolite da i drugi uživaju uz vas! Ipak, menadžerski posao je vrlo iscrpljujuć i zahtijeva stalan trud i posvećenost. Prepustite ga nekome tko ga stvarno želi obavljati, i bit ćete puno sretniji i zadovoljniji na poslu!