Pronaći najboljeg menadžera nije lak zadatak. Kako među toliko ljudi i informacija prepoznati onog pravog, pitanje je koje si mnogi svakodnevno postavljaju.
U prirodi je svima nama da želimo više i bolje. U kontekstu organizacija, za poduzetnike je iznimno važno da imaju boljeg menadžera nego što su oni sami! Dok se bore s vlastitim idejama i birokracijom važno im je imati osobu koja zna motivirati i pokrenuti ljude. Nebitno na kojoj hijerarhijskoj poziciji, poželjno je imati osobu koja osim s materijalnim dobrima poduzeća zna i s ljudima. A to povlači činjenicu da što je više takvih ljudi u organizaciji, to ćete lakše uspjeti u ostvarivanju cilja. Zapravo, do boljeg menadžera možete doći na dva načina – pronaći ili odgojiti onoliko njih koliko vam treba. Ni ovako rečeno, svejedno ne olakšava taj zahtjevan zadatak. No, bitno je zapamtiti – biti dobrim menadžerom je nešto što se može naučiti!
Razvijanjem potrebnih kompetencija, osnažujući pozicije tih ljudi, a i same ljude unutar organizacije je među prvim koracima. Uz to, ne zaboravite na sebe! Osnažujte i razvijajte svoje vještine, kako biste bili u korak sa zahtjevima organizacije. Nadalje, imajte na umu kroz proces izbora ili stvaranja boljeg menadžera da ne postoji jedno rješenje univerzalno za sve. Stoga, ako je potrebno potražite pomoć i ne zalijećite se u proces bezglavo i bez znanja. U svakom slučaju, nemojte sjediti prekriženih ruku i ne poduzimati ništa. Produktivnost svih zaposlenika bitan je čimbenik uspješnosti organizacije. Stoga menadžeri znaju da im upravljanje učinkom omogućuje da od dobrih postanu najbolji.
Upravljanje učinkom – proces koji vodi do uspjeha
Upravljanje učinkom je proces koji služi za poboljšanje radnog učinka, postizanje ciljeva te razvoj znanja i vještina cijele organizacije. Najčešće uključuje pregled, procjenu napretka i uspostavljanje individualnih i timskih ciljeva koji su u skladu s ciljevima organizacije. Ključno je istaknuti da je upravljanje učinkom kontinuirani proces koji zahtijeva niz različitih aktivnosti koje služe za kvalitetno upravljanje. Dakle, obuhvaća više čimbenika koji doprinose poboljšanju kvalitete te je usmjeren na sve segmente organizacije. Naime, glavni faktor svake organizacije su ljudi, a da bi taj faktor uspijevao nužno je da okolinski faktori također budu zadovoljavajući. Pri tome, najvažnija uloga se stavlja na vodstvo organizacije te općenito na voditelje svih razina. Od njih sve kreće – od postavljanja načela učinkovitosti do provođenja sustava upravljanja učinkom.
Proces je kontinuiran jer zahtijeva od ponajprije menadžera konstantni angažman. Menadžeri redovno prate rad zaposlenika, pružaju povratne informacije, usmjeravaju djelovanje, te donose odluke koje pomažu ostvarenju ciljeva organizacije. Upravljanje učinkom omogućava menadžerima da usklade vještine i sposobnosti svih zaposlenih s očekivanjima organizacije. Osim toga, kvalitetan proces upravljanja ta očekivanja objašnjava jasnije što pridonosi kvaliteti učinka zaposlenika. U teoriji, svaka organizacija očekuje apsolutni standard učinka – u praksi, to nije ostvarivo. No, kvalitetno upravljanje učinkom približava organizaciju upravo tom nedostižnom. Uz konkretna pravila, jasno definirane ciljeve i očekivanja, podršku te prostor za razvoj, svaka organizacija ima priliku za uspjeh. A učiti na uspjehu je jednako važno kao i na greškama! Kako bi se to ostvarilo, važni su dakako kvalitetno upravljanje učinkom, ali i kvalitetno razvijene vještine vođenja. Da bi organizacija bila bolja, moraju i menadžeri biti!
Dobar, bolji, najbolji menadžer
Vraćamo se na pitanje s početka – kako pronaći, odnosno kako postati bolji menadžer? Poslužit ćemo se jednim primjerom kako bi vam što vjernije dočarali ulogu menadžera te upravljanje učinkom. Zamislite sljedeće – vrtlar ste i jednog dana primijetite da je jedna od vaših biljaka u lošem stanju. Bilo da je krenula venuti, da je lišće požutjelo i osušilo se ili da joj je stabljika slomljena. Što biste u tom trenutku napravili za vašu biljku? Sigurno biste nastojali odgonetnuti što je prouzrokovalo loše stanje u kojem je vaša biljka. Moguće da joj niste dali dovoljno vode, da je predugo izložena suncu ili da zemlja oko nje nije hranjiva. Što god bilo po srijedi, nećete okriviti biljku zbog stanja u kojem se našla. Baš suprotno, preuzet ćete odgovornost na sebe i nastojati omogućiti biljci sve što joj je potrebno za rast i opstanak.
Uočavate li već pouku priče? Naravno, kao menadžer tima – vi ste vrtlar! Stoga ako učinak slabi, probudite vrtlara u sebi te pronađite uzrok i rješenje problema. Osigurajte kvalitetan rast i opstanak svojeg tima. Naime, ono što može istaknuti dobrog, boljeg, najboljeg menadžera generalno se provlači kroz 5 uobičajenih tema. Bitna su svakako djela, ne riječi - zbog toga se prvo i spominje upravljanje učinkom. Upravljanje učinkom, dovodi do toga da menadžeri ulažu i u sebe kako bi što bolje vodili tim. Odnosno, postaju izvrsni vrtlari koji znaju što trebaju pružiti svojim biljkama. Uz to, bolji menadžer ne posustaje i vodi primjerom druge. To najbolje postiže između ostalog kroz vođenje bez straha, samopouzdanjem, inovativnošću, učinkovitošću i velikodušnošću.
Bez straha od velikih poraza
Mnogi ljudi se čine kao dobri menadžeri jer - puno pričaju! Na svaki komentar mogu parirati nekom pričom, štosom ili dugim monologom o tome kako su nešto dobro napravili. Oni zapravo nisu menadžeri, već samo puno pričaju jer ih je strah neuspjeha. Stoga tražite one koji priznaju svoje neuspjehe jer padovi su dobri, pa čak i poželjni. Svaki put kad su nešto krivo napravili stvorili su još jednu priliku za učenje. Takvo ponašanje je važno za vaše radnike kako bi i oni izgubili strah od poraza. To će im omogućiti da pronalaze nove načine kako da još bolje rade svoj posao, a to zapravo svi želimo!
Samo zato što ste menadžer ne znači da ste super-heroj. Priznajte svoje pogreške, zatražite pomoć kada je potrebna i neka vaš tim vidi da ste samo čovjek kao i oni. Možda će vam u novom pogledu na neuspjeh pomoći izjava koju je rekao poznati Thomas A. Edison. Naime i Edison je u svojem radu naišao na mnoge neuspjehe, no nije im dopustio da ga obeshrabre. Stoga neka vas njegova izjava vodi kada dođe do neuspjeha: „Nisam zabacio. Samo sam pronašao 10.000 načina koji ne funkcioniraju.“ Svaki od tih načina naučio ga je nečemu, u konačnici kako doći do rješenja problema i uspjeha.
Više vjere u sebe
Manjak samopouzdanja je, uz strah, najveći izazov s kojim se susreće menadžer. Dok se gleda kroz ranjive i nemoćne naočale zanemaruje svoje sposobnosti i kompetencije. To im onemogućuje da najprije vide sve ono što su napravili dobro te ih usmjerava samo na pogreške. No, vrijednost boljeg menadžera ne gleda se prema tome koliko je puta pogriješio, već koliko posla je obavio ispravno. Neki menadžeri već imaju visoko samopouzdanje, no za one koji nemaju zapamtite – samopouzdanje se stječe! Ako ne znate odakle početi, krenite sa svojim snagama umjesto slabostima. Ne težite perfekcionizmu, osvrnite se na sva svoja postignuća, zatražite podršku, razvijajte komunikacijske vještine i pratite svoj napredak. Naime, što se više uspijeva zadržati samopouzdanje na visokim razinama, to je lakše donositi teške i nepopularne odluke. Slijedeći vaš primjer, time će i vaši radnici imati više samopouzdanja u same sebe. Shodno tome, radit će na višoj razini, poboljšavajući svaki aspekt vlastitog privatnog ili poslovnog života.
Više neobičnih rješenja
Ako želite stvoriti izvanredan proizvod ili uslugu, morate biti barem jedan korak ispred konkurencije. No, naš mozak je složen tako da preslaguje ideje koje smo već negdje čuli. Stoga će nam najprije na pamet pasti rješenja koja smo već čuli i vidjeli baš kao i drugima oko nas. Priliku treba dati ljudima čije se ideje čine drugačijima od naših. To će vam omogućiti da tu i tamo zastanete i vidite jeste li vi ili vaš tim nešto previdjeli. Neobični i novi problemi vode do mnogih prepreka, ali i neobičnih rješenja. Ona su vrlo često bolja od onih uobičajenih. Inovativna su i unose svježinu koja će vam uvelike pomoći da se izdvojite iz bezlične mase.
Dakle, inovativne ideje vas stavljaju baš ispred konkurencije. Kao menadžer osim što trebate prepoznati takve ideje i rješenja, također ih trebate poticati. Okruženje i okolnosti u kojima rade vaši zaposlenici bi trebalo biti stimulativno, a to najbolje pratite kroz radni učinak tima. Odnosno, upravljanje učinkom vam omogućuje da stvorite uvjete koji su potrebni kako bi vi i vaši zaposlenici bili što inovativniji. Sjetite se, proces upravljanja je kontinuiran i zahtijeva od vas kao menadžera nadzor kvalitete učinka. Ako primijetite zastoj, dajte priliku zaposlenicima „istražiti neistraženo“.
Rezultati, ne stil
Istraživanja pokazuju da je bitno da je menadžer sposoban stvoriti entuzijazam, osnažiti svoje ljude, usaditi im samopouzdanje i inspirirati ih. Takvi menadžeri dolaze u različitim formatima – kao ekstroverti, introverti, formalni, prijateljski orijentirani i slično. Samim time, svaki od tih tipova menadžera ima određeni stil rukovođenja. Teško je među njima istaknuti najbolji stil. Srećom, samo je jedan način da ustanovite je li čovjek kojeg ste odabrali zaista dobar voditelj ili ne. Dobri menadžeri najprije donose rezultate. Kada vaš tim postiže rezultate i uz to pokazuje entuzijazam, samopouzdanje i motivaciju, znate da imate pravog čovjeka. Ako nešto od toga izostane, to je znak da ćete trebati nešto poduzeti!
Neke studije pokazuju da je trećina onoga što čini boljeg menadžera nasljedno. To znači da druge dvije trećine svatko može poboljšati! Mi ljudi često sudimo knjigu po koricama, odnosno padnemo na prvi dojam. Prema vlastitoj intuiciji vodimo se time hoće li netko biti dobar ili ne. No, istina je da u predviđanju uspjeha neke osobe, jednake su šanse i da pogodimo i pogriješimo. Ako netko posjeduje vrline i vizije koje su u skladu s načelima i vizijama organizacije, lako će naučiti voditi druge. Ljudi često uspiju iznenaditi tamo gdje to ne biste očekivali, ako su potaknuti na pravi način. Upravo zato služi i upravljanje učinkom, kako biste vidjeli jesu li vaša predviđanja i pružene prilike imale dobrog uroda ili ne.
Potičite velikodušnost i prepoznajte boljeg menadžera
Konačno, kultura velikodušnosti je zdrava za posao pa potražite ljude koji će ju implementirati ili održavati u vašem poduzeću. Sudjelovanje u dobrim djelima je povezano s većom osobnom srećom. Veća osobna sreća ima veliki utjecaj na naš odnos prema poslu. Ona nas čini efikasnijima u rješavanju problema i inspirira inovaciju. Velikodušnost daje ljudima do znanja da je nekome stalo do njih. Motivira ih da i oni čine dobra djela za druge, kako su i drugi učinili za njih. Kultura velikodušnosti potiče zaposlenike da djeluju kao tim, a osim toga daje im do znanja da je ono što rade primijećeno i cijenjeno.
Zato, kad sljedeći put budete zapošljavali i promovirali nekog, ne usmjeravajte se samo na to koliko je dobar prodavač ili inženjer. Ili koliko je dugo lojalan radnik i s vama od samog početka. Ako želite dobrog voditelja promatrajte i propitujte ovih 5 područja. Ove smjernice pomoći će vam da zasigurno izaberete boljeg menadžera. Možda čak i najboljeg!