Ako osjećate da vam treba motivacija, ako osjećate da u ovom trenutku ne znate točno kuda bi, ako trebate inspiraciju da povedete sebe i druge onda ste na pravom mjestu. Ovim predavanjem Tanja odgovora na vaša pitanja o leadershipu i osnaživanju menadžera u vrijeme krize. Kriza je stalno oko nas samo ponekad ima snažniji, a ponekad blaži oblik pa ju niti ne primjećujemo. A kad je počnemo primjećivati pitanje je jesmo li za nju spremni, jesmo li se izgradili kao menadžer i kao lider.
Dobar dan, dobro došli na predavanje “Osnaživanje menadžera – kako postati i ostati lider u krizi“.
Ja sam Tanja Pureta i magistar sam specijalist organizacijske industrijske psihologije. Već 18 godina vodim poduzeće Ramiro za organizacijsku psihologiju i primijenjenu poslovnu psihologiju. Drugim riječima ono što mi radimo i ono što je naša strast jest pomaganje ljudima da u poslu žive svoj san.
U tom kontekstu, s obzirom na to da već 20 godina na različite načine pomažemo razvoj organizacija, prošli smo puno kriza i stekli jedno veliko iskustvo u osnaživanju menadžera i zaposlenika, u kontekstu današnje situacije.
Ako osjećate da vam treba motivacija, ako osjećate da u ovom trenutku ne znate točno kuda bi, ako trebate inspiraciju da povedete sebe i druge onda ste na pravom mjestu. Ovim predavanjem ću odgovoriti na vaša pitanja o leadershipu i osnaživanju menadžera. Vi ćete cijelo vrijeme moći postaviti pitanja, a ja ću vam odgovoriti na kraju predavanja.
Osnaživanje menadžera je proces
Ono što je jako važno i od čega bih ja prvo krenula je pitanje: „Zašto je zapravo uopće važno bit lider?“ Koliko je to nešto što se u ovom trenutku, u ovoj krizi, uopće može biti? Što zapravo znači biti lider?
Mnogi misle da je to nešto vezano za ljude koji vode velike grupe ili za ljude koji vode jako velike organizacije, međutim to uopće nije tako. Lider treba biti onaj koji vodi bilo kakvu grupu. Ako imate jednog zaposlenika ispod sebe, on već u vama traži neko vodstvo. Vodite li svoju obitelj, također trebate imati vještine lidera odnosno znati gdje ćete voditi svoju obitelj u raznim vremenima, pa i u kriznim. U krajnjoj liniji da ste sami sa sobom, trebate imati vještine vođenja da sebe povedete tamo gdje želite biti.
U tom kontekstu leadership je nešto što se razvija, odnosno osnaživanje menadžera je proces i moramo biti sigurni da je u sklopu tog procesa coaching primjenjiv. Mnogi su polemizirali koliko je toga urođeno, a koliko naučeno, međutim ono što se danas zna je da urođeni su strah, tuga, ljutnja i dosta toga što imamo u nekom negativnom smislu riječi. Međutim, prava asertivnost, prava komunikativnost, prava suradnja, pravi leadership – to su sve karakteristike koje mi zapravo razvijamo tijekom godina i u tom kontekstu jako je važno znati da se sve može razviti.
Lider mora imati viziju i strast
Kako je naslov predavanja „Osnaživanje menadžera – kako postati ili ostati lider u krizi“, jako je važno da vidimo jeste li već u nekom trenutku postali lider. Jako je važno da vidimo jeste li postali menadžer i kada to formalno niste. Lider ima ove četiri karakteristike.
Prva karakteristika lidera je da ima viziju. Ima san, ima nešto što vidi da je ostvarivo, nešto što ima smisla, nešto što želi ostvariti sam ili zajedno sa drugim ljudima. To nije samo san koji stoji negdje u daljini, nego san koji stvarno želi dosegnuti s drugima. Vizija je nešto što ljudi trebaju vidjeti na liderovom ponašanju i svakodnevnom djelovanju. Ljudi često nemaju svoju viziju i kad vide nekoga tko zna kamo ide žele biti dio skupine koju on vodi. Oni sigurno ne vide ono što vi vidite, ali vide da vi vidite i onda žele vjerovati i žele biti dio nečega što je više od njih što i ima smisla. Lidera stvarno karakterizira ta vizija.
Druga stvar koja ga karakterizira je strast. Ono što želite ostvariti, u što vjerujete, što za vas ima smisla. Vi svakodnevno strastveno pokazujete u svom ponašanju, radite sve strastveno da dođete do toga. Strast ulijeva energiju ili vatru u vašu vjeru, vašu viziju i strašću se zapravo dolazi do ostvarenja vizije. Hegel je svojevremeno rekao da na ovom svijetu niti jedna stvar koja vrijedi nije ostvarena bez strasti, sve što vrijedi pokreće srast.
Komunikacija i vjerodostojnost sastavni su dijelovi lidera
Treću stvar koju jedan lider treba imati je komunikacija. Komunikacija je nešto što puno ljudi podrazumijeva da zna. Ponekad, a možda nikad, nismo stali ili razmislili što je zapravo u toj komunikaciji što je važno za jednog lidera. Komunikacija znači da lider zna stati pred ljude i prenijeti, ne samo riječi nego i značenje riječi. Prenijeti na način da druga strana to stvarno osjeti, doživi, razumije i bude ponesena time. S druge strane, lider treba u komunikaciji vidjeti ljude oko sebe i prenijeti osjećaj ljudima da mu je stalo do njih. Da ti ljudi vide da je lideru stalo čuti i doživjeti drugu stranu. Ta sposobnost aktivnog slušanja je sastavni dio lidera. Znati inspirativno prenijeti drugoj strani da razumje o čemu lider priča i stvarno se zainteresirati za drugu osobu kako bi prihvatila, razumjela i doživjela emociju i poruku na pravi način.
Četvrta stvar koja karakterizira lidera je vjerodostojnost. Ljudi koji su pored osobe koja ih vodi trebaju vjerovati da će ta osoba održati obećanje. Da će pitati za očekivanja i ostvariti ih, ostvarivati rezultate, biti iskrena. Da joj se može vjerovati, da vjeruje u svoju kompetentnost, ali i kompetentnost ljudi koji ga okružuju. U tome kontekstu pravi lider vjeruje u sebe i svoju kompetentnost, ali jednako tako i u druge.
Employee as Adult, Customer & Human
Sad ću vam spomenuti jedan koncept koji je danas sve popularniji u svijetu, a to je koncept koji se zove EACH (Employee as Adult, Customer, Human). Pravi lider svoje zaposlenike gleda kao odrasle osobe kojima vjeruje i kojima može dati puno povjerenje. Ne gleda ih kao zaposlenike koje treba voditi kao djecu u vrtiću. Gleda ih kao korisnike, daje im punu pozornost zbog toga što ih želi zadržati u timu, želi ih razvijati, želi da ostanu pored njega zainteresirani za njegovu viziju. Ljudskost, kao zadnja karakteristika, u smislu da se ponaša prema njima na način da mu je stalo do njih, razumije što zapravo ti ljudi žele i na pravi način ih inspirira i motivira.
I sada kada smo vidjeli koje sve karakteristike ima pravi lider, vjerojatno svatko od vas može procijeniti, zamisliti sebe u vremenu prije krize i vidjeti je li imao pravu viziju, strast, komunikaciju i vjerodostojnost za ljude i je li uistinu razvio te liderske vještine.
Ja vjerujem da su mnogi od vas to napravili, jer pravo poduzetništvo podrazumijeva da imate viziju, strast i dobru komunikaciju. Da ste bili vjerodostojni u onome što radite.
Kriza je pravi trenutak za lidera
Ono što nam se dogodilo jest kriza. Kriza svakog lidera stavlja na kušnju. Ako ste bili lider i sve ove kompetencije naučili prije, to ne znači da se u ovom trenutku osjećate imalo liderski ili da u ovom trenutku imate razvijenu ijednu od ove četiri karakteristike. I možete vjerovati da je moguće da je kriza napravila da se vaš svijet potpuno sruši. I sad se postavlja pitanje: „Kako je moguće, ako sam se izgradio kao lider prije krize, da jedna kriza može sve to kompletno uništiti?“. Počnemo se pitati jesmo li uopće lideri i vraćamo se u fazu kao da ničega od toga nije bilo.
Sada je jako važno osnaživanje menadžera – vidjeti što se to zapravo dogodilo ili što se događa kod nas kad se suočimo s krizom da bi znali gdje možemo intervenirati i što pravi lider može napraviti. Za one koji su bili lideri prije krize osnaživanje menadžera je relativno brz proces. Za one koji se nisu razvili kao lideri prije krize, kriza je fantastična prilika. Kriza je mehanizam koji može fantastično ubrzati stvari da postanete lider gotovo preko noći. Tako da ovu krizu možete fantastično iskoristiti ako ste ikada htjeli postati lider, ali nekako niste osjetili pravu priliku, nije bio pravi kontekst. Ovo je pravi kontekst, a danas ćete dobiti i konkretne upute za osnaživanje menadžera – što vam je činiti u pravom trenutku da se stvarno razvijete u pravog lidera na dobrobit sebe i drugih ljudi.
I lideri su samo ljudi
Što je to kriza? Kako ona zapravo djeluje na sve ljude pa i lidere, jer su i lideri samo ljudi? Nacrtamo jedan grafikon, tu nam je kompetentnost i motiviranost - osjećaj kompetentnosti, osjećaj motiviranosti za nešto. Ovo je protok krize, kriza kroz vrijeme. Što se zapravo dogodilo onog trenutka, sada ću razgovarati u terminima COVID 19 krize koja nam se dogodila? U jednom trenutku se pojavila kriza, od jedanput smo vidjeli da je negdje blizu. Najprije Kina – to je bilo daleko, onda je došla u Italiju jako blizu. Vidjeli smo što se događa i počelo je zatvaranje života, život je u jednom trenutku jednostavno stao. Dogodio se jedan veliki šok.
Svaka kriza počinje sa šokom. Šok znači stanje jedne zamrznutosti, kada mi u principu gledamo i ne vjerujemo. Jedno od najčešćih stvari koje ponavljamo sami sebi u tom trenutku je: „Ne mogu vjerovati“. Osjećamo se preplavljeno nečime što ne razumijemo, nečime što je veće od nas, nečime na što mi zapravo nemamo odgovor. Taj šokantni trenutak smanjuje naš osjećaj kompetentnosti i motiviranosti sa sto na šezdeset posto. Mi smo negdje tu, stojimo i trebamo vidjeti što i kako, potrebno nam je osnaživanje menadžera.
Niste sami! Za svaki problem postoji rješenje
Druga stvar koja nam se vrlo često, gotovo u pravilu, događa nakon šoka je da malo dignemo tu razinu kompetentnosti i motiviranosti jer pređemo u fazu koja se zove negiranje ili minimiziranje. U jednom trenutku nas preplavi jedna navala. Gledamo oko sebe i razmišljamo: „Pa nije se zapravo ništa dogodilo, to će kratko trajati, neće ostaviti neke posljedice. Proći će brzo, već će se nešto napraviti, dogoditi jako brzo, ne moram ništa raditi samo se trebam malo strpjeti i sve će biti u redu.“ Jedno minimiziranje u smislu nije se ništa dogodilo, početni šok je prestao i dobili smo zrak u pluća.
Početni entuzijazam ili minimiziranje, nasreću, kratko traje zbog toga što kriza traje i dalje. Događa se to da su mnogi prestali raditi. Ovo je jedna kriza koja je dosad neviđena pogotovo za poduzetnički duh. Kako se prepoznaje menadžer i lider? Za menadžere koji su naučili raditi, koji su naučili da se svaka kriza može prebroditi time da se nešto stvara, radi uz pomoć vizije. U ovom trenutku je ono u što su vjerovali, prema čemu su išli, što se činilo prilično izvjesno i apsolutno ostvarivo fizički spriječeno. Ne odvija se više na način na koji smo zamislili.
Neizvjesna budućnost i manjak kontrole mogu izazvati negativne emocije
I kako ta situacija traje potrebno nam je osnaživanje menadžera, jer naš osjećaj kompetentnosti, motiviranosti pada. Dolazimo u jednom trenutku u stanje frustracije. Kako izgleda stanje frustracije? Izgleda ovako: kriza ne jenjava, očito će trajati jedno vrijeme, očito će ostaviti neke posljedice, u ovom trenutku još uvijek ne vidimo da mi možemo išta napraviti i postajemo ljuti. Postajemo ljuti na ljude oko nas, na one za koje smatramo da su odgovorni, imaju ovlast i trebaju nešto hitno napraviti kako bi nas sve izvukli iz krize. Javlja se osjećaj ljutnje, osjećaj ogorčenosti ako ne vidimo željenu pomoć izvana. Javlja se osjećaj straha od budućnosti, budućnost je neizvjesna, a mi se osjećamo bespomoćno. Ne pada nam na pamet da je preuzeti odgovornost zadatak svake osobe pa i nas. Čekamo da netko izvana nešto napravi. To je taj jedan trenutak frustracije kad čekamo da nam pomoć dođe izvana, pa se javljaju ljutnja i strah kao najčešće kao emocije.
Ako u ovom trenutku osjećate frustriranost, očekujete da se izvana nešto napravi, imate osjećaj da vi osobno ne može ništa napraviti, onda ste vjerojatno u fazi frustracije. Već sama činjenica da ste ljuti, ogorčeni ili ustrašeni govori o tome da ste vjerojatno negdje ovdje na grafu.
Ne položiti oružje i ne odustati, a da se niste ni počeli boriti
Međutim nismo još dotaknuli dno, može biti još gore! Ako ta frustracija traje jer se ništa ne događa onda dolazimo do dna, a to je trenutak depresije. Nemojte sada misliti da ste u kliničkoj depresiji, da imate psihijatrijsku dijagnozu. Depresija je trenutak suočavanja. Po prvi puta priznajemo i prihvaćamo da tu nešto postoji oko nas, da će kriza trajati, ima posljedice. Da je nešto nepovratno izgubljeno, da smo izgubili tlo pod nogama. U ovom trenutku ne vidimo gdje bi ga mogli stvoriti i tužni smo za nečim što smo izgubili. Žalimo sami sebe što opet moramo gotovo ispočetka, imamo osjećaj bespomoćnosti jer ne znamo kamo bi i na koji način, ne znamo ni s kime bi.
U ovom trenutku se mogu javiti raznorazne misli: „Sve je propalo! Želim pobjeći! Želim uništiti što sam sve do sada napravio.“ To ne znači da ste loš menadžer! Krenite u osnaživanje menadžera, neki safe mode, smanjiti opseg djelovanja. Javljaju nam se sve one misli od svih ljudi ili sve one riječi koje smo čuli nekad prije kada su nas odgovarali da uopće idemo u poduzetništvo i nešto napravimo jer su oni već tada znali da će doći neka kriza. Čujemo u glavi da nam se javljaju riječi tipa: „Zašto uopće ideš tamo? Trebao si ići u nešto sigurno. Trebao si ići na nešto malo. Ovo su uvijek stvari koje su prerizične.“ Ljudi oko nas se, općenito, boje rizika, boje se otići u bilo kakvu neizvjesnost. Naravno to se ne odnosi na poduzetnike koji su to prebrodili. Najčešće puno nas negdje stane i pomiri s postojećim stanjem – s malim, ograničenim – jer je to najsigurnije. Čini nam se da je malo najlakše sačuvati i da je možda sigurnije od djelovanja velikih potresa i kriza.
Ako se prepoznajete kroz ove misli i emocije vjerojatno ste u razdoblju depresije. Ako se slučajno nalazite u ovoj fazi najvažnija stvar je ne položiti oružje i ne odustati, a da se niste ni počeli boriti.
Pravi trenutak za izgradnju lidera zajedno s drugima
Mnogi će to napraviti jer jednostavno ne vide izlaz, osjećaj bespomoćnosti je velik. Osjećaj kompetentnosti i motiviranosti je jako nizak, energija je jako niska. U ovom trenutku je situacija, što se tiče vaših resursa, loša. Nešto se treba napraviti, potrebno je osnaživanje menadžera.
Ovdje, dakle, dolazi prvi trenutak kada počinje osnaživanje menadžera i izgradnja lidera. Prvi trenutak kada trebate osvijestiti i napraviti jedan korak prema lideru i početi se izgrađivati kao lider je upravo ovdje. Trenutak kada ćete reći: „Neću odustati, dat ću si šansu.“ je prvi pravi korak u osnaživanju menadžera koji možete napraviti.
Iz krize ljudi najčešće ne mogu izaći sami. Trebaju vam drugi ljudi. Netko tko će vam pomoći da izađete iz depresije, da ta šansa stvarno počne živjeti. Koga odabrati u ovom trenutku za pravu pomoć? Treba vam netko kome ćete moći iskreno ispričati kako se osjećate, što vam sve prolazi kroz glavu. Sve o vašem osjećaju bespomoćnosti, tuge. Ispričati da biste najradije pobjegli, zaboravili sve što znate. Trebate osobu u koju možete imati toliko povjerenja da će saslušati vaše emocije i misli, da vam neće zamjeriti i najvažnija stvar da vas neće obeshrabriti i reći: „Tako je odustani, vrati se u neku sigurnu luku...“, nego koja će vas saslušati i koja će nam pomoći da izađete iz depresije.
Pravi ljudi u pravom trenutku – čine čuda!
To u pravilu nisu bliske osobe jer jako bliskim osobama je jako stalo do nas. Bliskim osobama je stalo do nas i žele nas poštedjeti patnje. Zato će nas bliska osoba pokušati nekako potaknuti da odustanemo od sna i vizije. Zato bliske osobe nisu idealne kao sugovornici u takvom trenutku. To često nisu ni prijatelji, oni će nas vjerojatno vratiti u fazu frustracije i sasuti, zajedno s vama, svu silu velikih kritika na vanjski svijet. I uz njih ćete jako teško pronaći put iz tog stanja.
Najbolja je da pronađete osobu koja je stručna u osnaživanju menadžera, zaposlenika i ljudi općenito. Ta vam osoba stvarno može pomoći. Čim vi izbacite van ove emocije, muke u vama će se javiti onaj glasić intuicije koji kaže možda nije sve izgubljeno. Možda u meni ima još kapaciteta, energije, potencijala, neistraženih područja - vrijedi pokušati. Zato trebate imati nekoga tko će zajedno s vama pojačati taj glasić da krenete istraživati što to još ima u vama, koje snage, koji potencijali. Krenete u osnaživanje sebe kao osobe i kao menadžera i tako izlazite van iz depresije. Tako da je najvažnije pronaći nekoga tko će vas voditi na tom putu prema van.
Istraživanje mogućnosti ulijeva nadu
Svakako je važno da ne dijelite svoju frustraciju, negativne misli i sve sa zaposlenicima, poslovnim partnerima, klijentima, s onima koji su dio vaše zajednice. Zašto? Zbog toga što su svi oni u stanju negdje ovdje i u ovom trenutku oni traže voditelja, lidera. Nekog tko je voditelj tima, organizacije, društva i obitelji. Oni traž odgovor u vašim riječima, vašem stavu, energiji i vjeri u uspjeh.
Ako vodite bilo koju skupinu ljudi znajte da u tom trenutku oni od vas očekuju vidjeti da niste odustali, da u vama ima neka nada. Da u vama ima želja da izađete iz rupe. U ovom trenutku oni ne traže rješenje, oni znaju da vi ne možete doći nekom čarobnom formulom ili čarobnim štapićem. Oni u ovom trenutku žele na vama vidjeti da tražite rješenje i da niste odustali. To je jako važno jer je drugi najvažniji korak u osnaživanju menadžera, u krizi, ostati u dobroj emociji kada su u pitanju vaši zaposlenici, one koje vodite, vaši poslovni partneri, klijenti i svi koji su dio vaše vizije. Oni će vam biti fantastični, ali ne da dijelite s njima frustracije, nego u ovoj sljedećoj fazi.
Kao što sam rekla, prvi korak za osnaživanje menadžera je prihvaćanje situacije, traženje osobe kojoj ćete moći ovo sve skupa reći i ponovo dobiti nadu, početi istraživati. U tom trenutku je sjajna stvar da prihvatite to, osjetite da ste prihvatili, da ste krenuli istraživati čega to ima. Vi ste već izašli odavde i idete prema jednoj fazi, a to je prikupljanje informacija, što se sve može napraviti, odnosno faza istraživanja mogućnosti. Ovo je jako uzbudljiva faza.
Razmišljanje „izvan kutije“ za poboljšanje poslovanja svoga tima
Rekli ste sve što vas brine, toga više nema u vama, javio se jedan polet i u ovom trenutku vi prikupljate informacije što se može napraviti. Bez obzira što se u ovom trenutku čini da ima malo toga, da ste već puno toga isprobali, ovo istraživanje treba biti stvarno, kako kažu Englezi i Amerikanci, izvan kutije. Tražite tamo gdje, možda, prije krize ne biste otišli nikada.
Ispitajte dijelove poslovanja koje ste odbacili jer vam se ne sviđaju. Na primjer, ako ste osoba koja nije prihvatila postojeće tehnologije. Ako niste htjeli ubaciti u svoje poslovanje nove tehnologije, bacite pogled na njih. Ma koliko vam se prije krize činilo da nema šanse koristiti ih za ostvarenje poslovnog plana ili vašeg načina poslovanja. Isto tako ispitajte mogućnosti, poslovne procese, ciljeve koje ste odbacili jer vam nisu trebali zato što su drugi bili jako dominantni i usmjerili ste se potpuno na njih. Ispitajte stvari za koje ste rekli da ih nećete nikada raditi, stvari koje rade drugi i najvažnija stvar nemojte to raditi sami!
Ovo je najbolji trenutak koji imate za osnaživanje menadžera i spašavanje poduzeća intenzivnom komunikacijom s vašim zaposlenicima, poslovnim partnerima, korisnicima, dobavljačima. Svima koji mogu pomoći u ovom trenutku. Sjedinite s njima pozitivne energije, želje za istraživanjem, uključite ih aktivno, brainstorm-ajte. Tražite nove informacije, diskutirajte, polemizirajte, smišljajte najnevjerojatnije scenarije jer će vam to pomoći da otvorite um, postanete fleksibilniji. Počet će vam na pamet dolaziti dobre ideje.
Pitajte druge za mišljenje, oni donose sviježu perspektivu
Ne samo to, tu ćete vidjeti pravu snagu riječi „diversity“, kako u svojim organizacijama trebamo poticati diversity. Pitajte, uključite u promišljanja, ne one koje uvijek pitate, već one koje možda nikad niste pitali za mišljenje. Uključite one koji možda niste ni vidjeli, za koje mislite da nemaju šta za reći, sve koji mogu donijeti nešto svježe, drugačije u vaš način razmišljanja, sad je vrijeme da ih uključite.
Vaši zaposlenici, kolege, korisnici, partneri bit će jako sretni zbog toga što ste ih uključili, pozvali da zajedno s vama za stolom pričaju o nečemu što može biti. Stoga će vam se jako puno ideja iznjedriti kako uopće postaviti se u ovoj krizi. Onda će te ideje pomoći da promislite o svim postavkama vašeg poslovanja. Ono što je jako važno, kad izađete iz krize svijet više neće izgledati isto. Vi ćete imati puno informacija o tome kako izgleda drugačije i što možete napraviti. Nakon istraživanja mogućnosti dolazi vrijeme da neke od tih mogućnosti i isprobate. Isprobavanje znači, ne samo da ste istražili nešto, nego ćete možda odlučiti stvarno i ispitati kako vam ide. To isprobavanje, raščišćavanje stvari je također jako važna faza.
Isprobavanje neistraženog može dovesti do odličnih rezultata
Vi ćete nešto isprobati, nešto što ste mislili da ne ide, nešto što ste mislili da nikada nećete moći naučiti. Kada teorijsko znanje prenesete u praktični aspekt djelovanja vidjet ćete da su stvari ponekad puno lakše nego su vam se činile. Možda možete biti puno efikasniji nego što ste mislili da ćete biti. Kad osjetite taj osjećaj uspjeha da ste nešto uspjeli primijeniti što niste mislili da ćete napraviti, tu će vam se javiti jedan dodatni veliki motiv, veliki polet. Osjećat ćete se puno kompetentniji i puno motiviraniji da iziđete iz cijele ove krize punom snagom i punim plućima. Postati će vam sve zanimljive, zabavnije i veselije.
Isprobavanje je tu jako važna komponenta. I u tome se očekuje da uključite sve svoje ljude s kojima želite i dalje graditi svoju viziju. Dajte da i oni isprobavaju zajedno s vama, dajte im povjerenje da isprobavaju i daju vam povratnu informaciju. Sad je pravo vrijeme! Lideri iz vremena prije krize, ako niste mogli pustiti stvari iz svojih ruku – pustite! Dozvolite onima koji možda znaju u ovom trenutku bolje, više, spretniji su da preuzmu neke dijelove, pokažu koliko mogu, koliko su lojalni i zajednički gradite jednu novu priču. Niste sada samo vi onaj glavni nositelj, ovdje se sada može pojaviti jako puno ljudi koji zajedno s vama mogu riješiti stvar. Zajedno izgraditi jednu željenu budućnost koja može biti iznimno dobra, čak i puno bolja od one koja je izgledala prije krize. Budućnost koja vam je možda čak bila i malo ustaljena, uštogljena i u nekoj zoni udobnosti. Tu je opet snaga zajedništva, snaga komunikacije, snaga tima i bit osnaživanja menadžera.
Nova vizija i novi, bolji, početak
Nakon isprobavanja dolazi jedan vrlo važan dio izlaska iz krize, a to je kreiranje nove vizije. Nešto ste novo naučili, nešto ste novo isprobali i sada vam se to konačno slaže u jedno pravo značenje. Nešto što tek dobiva pravi smisao, nešto što se fantastično nadopunjuje s nečim što ste imali prije krize. Nešto što ste mislili da ste izgubili, sada zapravo počinje sijati u nekom svjetlu jednog sasvim novog avanturističkog putovanja, nečega što jako ima smisla.
Dragi moji lideri – eto vas do vizije, a sa vizijom se javlja i strast. Strast je rasla kako ste zajedno sa svojim timom sve ovo isprobavali i tako raste kroz komunikaciju. Kroz povjerenje ste došli i do strasti, došli ste do vizije. Nekada ste imali viziju, strast, komunikaciju i povjerenje odnosno vjerodostojnost. Oni su se negdje, u nekom trenutku, posve opravdano izgubili. Imali su sve razloge, sva opravdanja da se izgube. Kroz suočavanje i prihvaćanje uloga, kroz proces osnaživanja menadžera te kroz kretanje u jednu novu avanturu zajedno s drugima kroz istraživanje, kroz isprobavanje, ponovo ste izgradili sebe kao lider.
Ako ste bili izgrađeni kao lider prije, proces osnaživanja menadžera biti će puno brži. Ako niste bili izraženi kao lider prije, onda je od ovog trenutka to jedan ubrzani proces koji vas fantastično izgradi kao lidera.
Proces osnaživanja menadžera je zapravo proces transformacije u kojem dolazi do identifikacije u punom smislu riječi. Drugim riječima ovo je pravo kaljenje lidera kroz najsnažniju vatru koju možete imati. Nemate, u normalnim situacijama kada nije kriza, nikad trenutak jedne takve intenzivne vatre koja vas i muči i motivira u isto vrijeme. Ako prihvatite to, prihvatite pomoć, vidite druge ljude, uključite, date šansu sebi i drugima i povjerenje, razvijete strast, razvijete viziju, vi ste napravili najbolju stvar koju ste mogli i za sebe i za svoj tim i za svoju viziju.
Prihvatite odgovornost!
U tom kontekstu ja bih tu zaključila s nekoliko zaključaka vezanih za osnaživanje menadžera. Prihvatite odgovornost. Prihvatite trenutak krize kao jednu veliku priliku za osnaživanje menadžera, da ponovo potvrdite vašu vjernost i izgradite se u pravog lidera, na pravi način.
Osjetite snagu komunikacije, osjetite snagu odgovornosti, osjetite snagu strasti i uistinu zaplovite punim jedrima zajedno sa svojim ljudima u prave poslovne i životne avanture kakve ste samo negdje možda mogli sanjati.
S ovim bih završila jer sam vam dala puno pozitivne energije, puno poticaja, puno vjere u vas. Ovo vam sve pričam, između ostalog, iz vlastitih cipela jer sam i ja, kroz puno manjih kriza prošla dobro. Mogu vam reći iz vlastitih cipela da stvarno funkcionira.
Puno sam lidera vidjela kako su kroz najveće krize postali najveći i najbolji lideri i uistinu jako vjerujem u vas. Dajem vam punu podršku i sva znanja o osnaživanju menadžera koja trebate već imati unutar i oko sebe, u vašim ljudima. Dajte im vjeru, isplatit će vam se stostruko!
Hvala vam. Vjerujte, može se puno!
Sada ću odgovoriti na pitanja.
Hvala vam na fantastičnim komentarima! Jako mi je drago da vam se predavanje svidjelo jer jako je važno znati da je to jedna perspektiva koja može čak izazvati frustraciju. Uvijek možemo pitati: „Što ako se ne može ništa?“. Vjerujte može se puno! Postoji puno stvari koje se mogu, puno stvari koje možemo napraviti i zajednički i samostalno, tako da se uistinu isplati se krenuti, isplati se na svaki način istraživati.
Ako ćete nakon prospavane noći imati pitanja ili potreba slobodno se javite s pitanjem ili bilo čime. Bolje se javite nego da to ostane, jer taj impuls koji ćete osjetiti, neka vam bude jedan veliki poticaj da krenete prema nekuda.
Ono što smo mi u Ramiru razvili je organizacijski imunitet i osnaživanje menadžera, cijeli jedan set usluga kojima pomažemo organizacijama da steknu imunitet i stvarno postanu imuni na sadašnju i na sve buduće krize.
Vizija, strast, komunikacija i vjerodostojnost
Koje su osobine lidera?
Četiri su osobine lidera.
Prva osobina je da lider ima viziju. Dakle, mora znati, vidjeti ono gdje želi stići. Mora vidjeti tu budućnost, ali ne na razini sna, nego na razini realne mogućnosti koja samo što nije došla. Mora jako vjerovati u nju i drugi trebaju vidjeti da lider vidi tu viziju.
Druga osobina je strast. Strastveno radi svaki dan na ostvarivanju vizije i u drugima potiče strasno ostvarivanje te vizije.
Treća karakteristika je komunikacija. Niti jedan san na ovom svijetu ne može ostvariti samo jedna osoba. Mi nismo stvoreni da živimo sami, jedino zajedno možemo napraviti puno. Pojedinačno smo kapljice, zajedno smo more. Strast trebamo prenijeti, komunicirati s ljudima. Pri tome je najvažnije da je komunikacija redovita, da ste stvarno zainteresirani za ljude oko sebe. Da vam je stalo što ti ljudi misle i osjećaju. Da vam je stalo da vas razumiju i da je ta komunikacija redovita, konstantna, a ne jedanput u dva tjedna, jednom u pola godine. Komunikacija temeljena na povjerenju je iznimno važna.
Četvrta karakteristika je vjerodostojnost. Držite se onoga što ste obećali, ostvarujete očekivanja, producirajte rezultate, vjerujete u sebe i vjerujete u svoje ljude jer to je onda prava osobina lidera.
To su četiri karakteristike koje su silno važne i koje ovaj proces čine jako laganim, ako se radi na ovaj način. Naravno, možete razmišljati o tome je li to teško? Jest. Možemo se odmah vratiti u fazu depresije, u smislu zašto ja moram, zašto ne netko drugi i slično. Odmah se sjetim mog tate kad god sam mu došla i rekla: „Tata, kako je teško!“ On je meni rekao lijepo: „Kćeri, da je bilo lako ne bi tebe čekalo.“ Naravno, da je to proizvelo ovaj osjećaj samosažaljenja zašto netko drugi nije. Međutim, kada prihvatite to da vas čeka i pomirite se s tim, prihvatite tu krizu to postaje najbolja stvar na svijetu. Jednostavno prihvaćanjem kao da nestaje zid, kao da se šire vidici, stvar jednostavno krene.
Hvala lijepa! Želim vam sve najbolje, uživajte i vidimo se drugom prilikom. Ugodan vam nastavak večeri, doviđenja!
Predavanje je održano 2. travnja 2020. u organizaciji WiA