Odanost jednom poslodavcu i rad za fiksnu plaću u klasičnom uredu opcija je koja je mnogim radno aktivnim ljudima sve manje zanimljiva. Postavlja se pitanje zašto je to tako i zašto se ljudi odlučuju na rad od kuće.
Rad od kuće u posljednje vrijeme postao je trend u zemljama zapadnog svijeta. Male organizacije postale su najbrže rastuća platforma zahvaljujući kojoj se u zemljama Europske unije ostvaruju nova (samo)zapošljavanja. Pri tome, iz godine u godinu raste broj onih koji svoje sjedište imaju upravo u domovima vlasnika. Računalo i internet za većinu su poslova glavni alati, a prednost toga je to što za njih nije potreban veliki ured. Privatni poduzetnici, koji su sebe sami eliminirali s burze rada i mukotrpno se bore za egzistenciju, znaju da imidž nije sve te da u poslovnom svijetu najviše vrijedi zakon brojki. Ured u vlastitom domu može poprilično smanjiti troškove koji su prisutni prilikom rada u uredu.
Slobodno upravljanje vremenom i biranje što želite raditi čini se idealnim i poželjnim kako za vas, tako i za svakog zaposlenika. Međutim, svaka priča ima i drugu stranu i potencijalne prepreke i nedostatke. Što nas zapravo pokreće da napustimo ured? Zadnjih godina sve više ljudi nego ikada radi od kuće. To donosi i izazove i prilike, te zahtijeva promjenu niza radnih praksi i ponašanja. Koje su to prednosti koje donosi rad od kuće, a koji su nedostatci i potencijalne prepreke?
Zamke vlastitog ureda
Osim toga, i tržište rada se prilagođava, pa tako - ako im je to važno - postoje i opcije unajmljivanja ureda za sastanke ili povremeni rad. No, koliko se na prvu loptu ovakav oblik rada može činiti praktičnim, isplativim i pun prednosti, rad od kuće krije mnoge zamke: u prvom redu to je neučinkovita organizacija privatnog i poslovnog vremena. Tu je i činjenica da kod nas u Hrvatskoj još uvijek prevladava tradicionalni način razmišljanja da samo velike korporacije nude kvalitetu i sigurnost u poslovanju.
Ne treba zanemariti i činjenicu da je rad od kuće jedna od najčešćih prevara u svijetu - pakiranje i slanje pošte, testiranje proizvoda kod kuće i slični poslovi u kojima se od ljudi traži da uplate simbolične novčane iznose, a obećava brza zarada u toplini vlastitog doma, ono je što baca sjenu i na potencijalno odlične poslove koji se mogu raditi od kuće. Kod nas se, prema istraživanjima, većina privatnih poduzetnika još uvijek odlučuje za ovakav način rada ponajprije iz nužde. Žele sami sebe zaposliti uz što manje fiksnih troškova. No, situacija se polako mijenja. Mnogi postaju svjesni da im, osim slobode upravljanja vremenom i fleksibilnosti, ovakav način rada može čak povećati cijenu na tržištu. Menadžment Leadership Akademija omogućuje menadžerima i poduzetnicima stjecanje znanja i razvoj vještina upravljanja sobom i svojim vremenom.
Distrakcije u radu
Ako ste gledali Pixarov film UP!, znat ćete koliko vjeverica može smetati. Ako ste član menadžmenta organizacije i vaš je rad usmjeren prema drugima, rad kod kuće pun je potencijalnih vjeverica koje vam mogu pokvariti radni dan. Iskušenja prekomjernog gledanja nove serije na Netflixu, organiziranje ormara ili privlačnost mirisa iz vaše kuhinje mogu vas ometati. Problem mogu biti i vanjske distrakcije. Možda imate bučne susjede koji gaze uokolo s teškim cipelama ili cijeli dan puštaju svoju omiljenu glazbu pri najvećoj glasnoći. Aktivnosti održavanja doma kao što su košnja travnjaka ili puhanje lišća mogu također prekinuti vaš tok misli, iako ste imali najbolju namjeru za obavljanje radnih zadataka taj dan. Zatim postoji mogućnost da će vas ometati članovi obitelji ili ukućani koji pretpostavljaju da vas mogu prekidati jer ste kod kuće. Na primjer, vaš partner želi razgovarati o planu jelovnika ili primjerice vaše dijete vam očajnički treba pokazati (lažnu) ozljedu svog plišanog medvjedića.
Postavlja se pitanje kako smanjiti distrakcije u radu od kuće. Menadžment Leadership Akademija pruža neke smjernice za smanjivanje distrakcije. Naime, najviše se može utjecati na vlastitu prokrastinaciju tako da uspostavite vlastite granice i odredite kad je vrijeme za rad, a kada je vrijeme za odmor i opuštanje. Osim toga, ako vas ometaju razne misli tijekom rada, napišite na ploču, papir ili sastavite digitalni popis obaveza kako biste zabilježili zadatak, a zatim ga planirajte riješiti tijekom pauze ili nakon posla. Ako vas ukućani ometaju, razgovarajte s njima kako vam je važna koncentracija tijekom obavljanja posla. Zamolite ih da vas ne ometaju kada radite.
Sloboda u realizaciji vlastitih ideja
Odanost jednom poslodavcu i rad za fiksnu plaću sve su manje popularni, pa se predviđa da će u narednim godinama u zemljama zapadnog svijeta biti sve više freelancera, odnosno osoba koje svoje znanje nude različitim poduzećima, a ne samo jednom - velik broj takvih zasigurno će se odlučiti i za rad iz vlastitog dnevnog boravka. Koje su prednosti i nedostaci takva načina rada?
Slobodna i samostalna organizacija radnog vremena, u skladu s našim preferencijama ili drugim privatnim obavezama, glavna je prednost. To nam omogućuje da prilikom planiranja zadataka odredimo i vrijeme za privatne prioritete. Primjerice bavljenje djecom, sportom i slično, što je kod rada u organizaciji s jasno definiranim radnim vremenom često otežano. Nadalje, u radu u organizaciji dobar dio radnog vremena posvećujemo i raznim zadacima koji naizgled nisu povezani s konkretnim poslom koji trebamo obaviti. To mogu biti razni sastanci na kojima trebamo biti zbog funkcije koju obavljamo ili razne analize, pisanje izvještaja i slično. Za razliku od toga, prilikom rada na konkretnom projektu od kuće možemo se potpuno posvetiti samo tom projektu i tako biti puno učinkovitiji.
Još jedna velika prednost je ta što osoba posao može koncipirati na svoj način. To konkretno znači da možemo potpuno realizirati svoje ideje i slijediti vlastite standarde rada, jer nemamo nadređenog od kojeg trebamo tražiti mišljenje i odobrenje za njih. Naravno, ideje trebaju biti u skladu sa zahtjevima naručitelja, jer rezultat rada treba ispunjavati svrhu kojoj je namijenjen. U tom je smislu potpuna zasluga za uspjeh, ali i odgovornost za neuspjeh, na jednoj osobi. To može biti i veliki nedostatak ovakva načina rada. Menadžment Leadership Akademija usmjerena je i na povećanje učinkovitosti i na upravljanje vlastitim vremenom.
Izoliranost i usamljenost u radu od kuće
Jedna od posljedica rada od kuće jest da se ljudi osjećaju izolirano i usamljeno. Ona se odnosi na pretpostavku da zaposlenici, osim o konkretnim zadacima, rijetko komuniciraju s kolegama te im nedostaje društvena interakcija koja stvara povezanost među suradnicima.
Interakcije na daljinu često su namjerne, planirane i usmjerene na zadatak. Umjesto da vas nasumični suradnik prekine u razgovoru o prošlotjednoj utakmici dok se suočavate i borite s nadolazećim rokom, o interakciji s drugim zaposlenikom na daljinu potrebno je odlučiti unaprijed i općenito dogovoriti se s obje strane. Menadžment Leadership Akademija omogućuje menadžerima i poduzetnicima vježbanje komunikacijskih vještina i vještina vođenja produktivnih sastanaka.
Ljudi velik dio svog života provode na poslu pa je osim razgovora o zadacima važan i neformalni dio komunikacije. Ljudi imaju obitelji, prijatelje i susjede s kojima komuniciraju izvan ureda, odnosno posla, ali dio vremena koji provodimo na poslu ne može biti usmjeren isključivo na zadatke.
Financijska neizvjesnost
S obzirom na to da ste sami na projektu, ne možete se osloniti na nekoga ako iskrsnu neke nepredviđene nepovoljne okolnosti. To može biti primjerice osobna bolest, bolest članova obitelji ili slično. Naravno da postoji određeno razumijevanje klijenata za takve situacije, ali one u svakom slučaju predstavljaju rizik za posao. Dok se u poduzećima uvijek možemo posavjetovati s kolegama i rukovoditeljem, samostalan rad u pravilu znači i samostalno suočavanje sa svim poteškoćama i pronalaženje najboljih rješenja za njih. Ovaj nedostatak se može prebroditi razvijanjem kolegijalnih, odnosno prijateljskih veza s ljudima koji se bave sličnim poslovima kao mi. Primjerice, učlanjivanjem u razne udruge, preko grupa na društvenim mrežama i slično. Također, ovaj nedostatak se može prebroditi i međusobnim savjetovanjem u situacijama poteškoća. Kako biste se nosili s poteškoćama, Menadžment Leadership Akademija pruža informacije i savjete kako postupati u takvim situacijama.
Tu je i nedostatak koji nosi financijska neizvjesnost. S obzirom na to da su mnogi poslovi koji se obavljaju od kuće projektnog tipa, s njegovim završetkom prestaje i priljev novca. Drugim riječima, osoba stalno treba tražiti nove klijente kojima trebaju njezino znanje i sposobnosti. Stjecanjem određene poslovne reputacije situacija postaje lakša, jer je i potražnja za nama sve veća. Međutim, na početku karijere potrebno je uložiti puno truda i biti usmjeren na rad, kako bi se osigurao kontinuitet projekata. Također, na početku karijere važno je i razviti učinkovite tehnike samopredstavljanja. Menadžment Leadership Akademija kroz svoj program upoznaje polaznike s tehnikama samopredstavljanja i omogućuje stjecanje znanja i vještina potrebnih za to područje rada.
Edukacija za poslovanje od kuće i Menadžment Leadership Akademija
Kad obavljate tradicionalan uredski posao, radni raspored je jasnije definiran ili nametnut od poslodavca. Kad radite od kuće i sami određujete pravila, lako je moguće da prednost takvog posla – fleksibilnost – postane vaš najveći neprijatelj. Posebno ako se ne znate dobro organizirati i jasno ne definirate granice privatnog i poslovnog vremena. Menadžment Leadership Akademija kroz svoj program pruža smjernice kako organizirati posao od kuće, te kako upravljati svojim vremenom i organizirati ga.
Ono što mnogima možda i najteže pada jest osjećaj izoliranosti koji se može javiti ako i taj dio dobro ne isplanirate. Zato, uvijek treba nastojati u dnevni raspored uvrstiti i pokoji sastanak uživo. Osim što je takav način komuniciranja još uvijek učinkovitiji od virtualnog, osoba će zadovoljiti i onu našu iskonsku potrebu – za socijalnom interakcijom – bez koje nema osobnog zadovoljstva, a time i poslovnog uspjeha.
Za one koji razmišljaju o ovakvom načinu rada, preporučljivo je i educirati se o tome kako organizirati svoje poslovanje od kuće: od organizacije radnog stola i dokumenata do financijskih pitanja poput onog kako svoje privatne resurse (telefon, Internet, struju…) prikazati kao poslovne. Menadžment Leadership Akademija kroz svoj program educira polaznike o organiziranju rada od kuće. Dakle, edukacija, rad na sebi i svojim vještinama će doprinijeti konačnom rezultatu, odnosno uspjehu u onoj najbitnijoj stavci svakog poslovanja – stabilnoj financijskoj slici.