Svi imamo unutarnji poriv koji nas usmjerava prema određenim aktivnostima i daje im smisao. Na žalost, mnogi taj poriv zanemaruju pa im svakodnevne obaveze i put prema ostvarenju želja izgledaju naporni i nedostižni.
Vjerujem da se većina ljudi u jednom trenutku zapita koja je naša važnost na poslu, odnosno kako ja doprinosim poslu? Neki su već našli odgovor na to pitanje, neki tragaju za odgovorom, a neki će se to tek pitati, a neki trenutno odgovaraju na to pitanje u čemu im pomaže naša Menadžment Leadership Akademija. Svi mi tražimo svoje mjesto pod suncem, mjesto gdje pripadamo i gdje se osjećamo ugodno. To vrijedi kako za privatni, tako i za poslovni dio naših života, koji često zauzima visoko mjesto na ljestvici naših životnih prioriteta. Svrha na poslu je važna tema koju prenosi Menadžment Leadership Akademija. Što bi bila svrha i kako to da nam je ona toliko važna?
Ono što su me odmalena učili jest da je trud, predanost i ulaganje napora u ono što radim jako bitno. Uvijek sam imala dojam da se moram jako truditi da bih nešto postigla i da to nešto dolazi tek na kraju karijere. Uvjerila sam se i da rečeno stoji. Treba ulagati napor i trud, treba biti predan i usmjeren na cilj, ništa neće doći servirano na srebrnom pladnju. Jedino što sam promijenila jest mišljenje da nagrada mora doći na kraju karijere. Zapravo, nagrada je cijelo vrijeme tu, samo ju trebamo osvijestiti.
Pokreću li nas ugled i društveni status?
Nije teško primijetiti kako su kroz povijest dobri menadžeri bili poprilično ugledni i na visokom statusu. Uglednim se menadžerom postaje trudom, zalaganjem te uz dobre menadžerske vještine, čije vam brušenje nudi Ramiro Menadžement Leadership Akademija. Osim toga, oduvijek su svi željeli raditi za ugledne organizacije te se ponositi što su upravo oni njeni zaposlenici. Uostalom, visok status u društvu nikad nije bio na odmet. Zavidan profesionalni ugled može vam donijeti mnoštvo dobrobiti - razne poslovne prilike, poslovne ponude i suradnje, promociju te poslušnost tima samo su neke od tih dobrobiti. Prilagođena strategija i pristup jamac je vašeg osobnog uspjeha i uspjeha vaše organizacije.
Da, dobar ugled i visoki status svakako su važni kako biste zadržali klijente i zaposlenike. Međutim, ako promislite o ljudima koje ste sreli, mogli ste primijetiti kako ne teže svi ljudi visokom statusu. Mnoštvo je onih koji uživaju u svom poslu kao prodavači, vozači, čistači i sl. Vrijedni su to i potrebni poslovi, ali možemo se složiti kako ima viših pozicija na kojima bi, osim boljeg statusa u društvu, imali i veća primanja. Ipak, ovi ljudi zadovoljni su pozicijom koju imaju. Čini se da status i ugled ipak nisu glavni aspekti koji nas pokreću. A novac?
Je li novac naš najveći pokretač?
Uvriježeno je mišljenje da je novac prva i najbolja nagrada koju si osoba u svojoj karijeri može poželjeti i da je najbolji motivator za postizanje izvrsnih rezultata. Pogotovo u današnje vrijeme, kada su financije za većinu ljudi bolna točka i rješenje za njihove egzistencijalne probleme. Ipak, unatoč niskim i/ili neredovitim plaćama, ljudi i dalje odlaze na posao. No, je li novac najjača sila koja nas pokreće?
Novac je sigurno važan, ali neće ljude motivirati da daju najbolje od sebe, da postanu izvrsni zaposlenici koji nadmašuju očekivanja svojih nadređenih. Novac je nešto što nam je potrebno da bismo preživjeli, no on ne garantira da ćemo postati zaposlenik godine. Ono što ljude „tjera“ da rade, energija i strast koju osjećaju kad rade posao koji vole jest osjećaj svrhe. Svrhovit posao nam daje osjećaj doprinosa onome što je nama osobno važno. Upravo pronalaženje svrhe u vlastitom poslu te osnaživanje naših zaposlenika u istome, može donijeti blagodati, a Ramiro Menadžment Leadership Akademija jedno je od mjesta koje će vam u tome i pomoći.
Što možemo naučiti od NASA-e?
Postoji zanimljiva anegdota o predsjedniku SAD-a J. F. Kennedyju, koji je '60-ih godina 20. stoljeća posjetio sjedište NASA-e. Dok je obilazio zgradu, predsjednik je naišao na čistača kojeg je upitao što točno radi za NASA-u. Čistač mu je na to vrlo ponosno odgovorio da pomaže poslati ljude na mjesec. Ova priča vrlo jasno ilustrira da osoba, bez obzira na poziciju na kojoj se nalazi, može pronaći višu svrhu u onome što radi. Kada vidimo svrhu, osjećamo entuzijazam i energiju u zadacima i poslu kojeg obavljamo.
Nedostatak svrhe kao put prema dolje
Vrlo često smo suočeni sa situacijama kad nam nadređeni dolaze sa zadacima koji se trebaju obaviti, a gdje mi ne vidimo poveznicu tih zadataka s konačnim ciljem. Česta je greška nadređenih to što ne objasne na koji način je bitno da određeni zadatak bude izvršen i što će se s dobivenim rezultatom kasnije dogoditi. Nadređenima je u fokusu najčešće da se zadatak obavi u zadanom vremenskom roku. Ono što mogu iz vlastitog iskustva podijeliti jest da često nisam vidjela poveznicu između određenog izvještaja/zadatka kojeg izradim i daljnjeg postupanja s njim. Je li se on izgubio? Je li netko nešto odlučio na temelju njega? Je li netko to proslijedio na daljnju obradu? I još stotinu pitanja „Zašto?“, „Je li?“, „Što?“ i „Kako?“. Često su ova pitanja ostala neodgovorena, najčešće zbog pasivnosti i tromosti velikih sustava, koji ne uviđaju važnost te povratne informacije, već se ponašaju u smislu „Uopće nije bitno kome to ide i zašto, bitno je samo da ti odradiš svoj dio posla, pa da druga strana bude zadovolj(e)na.“
Naravno, nakon nekoliko ovakvih situacija, moj osjećaj svrhovitosti na poslu je dramatično pao. Od one entuzijastične zaposlenice kakva sam bila na početku, pretvorila sam se u malog robota koji je samo obrađivao podatke, rješavao papire, slao dopise i „gasio vatru“ kada je bilo potrebno. Imala sam osjećaj da svaki moj radni dan izgleda isto, samo mijenjam tematiku – jedan dan su to selekcije novih zaposlenika, drugi dan su godišnji odmori i plaće, treći dan su ugovori i pogodnosti za zaposlenike itd. Takvo stanje mi je stvaralo napetost i nezadovoljstvo onim što radim. Mnogo se zaposlenika osjeća isto kao što sam se osjećala ja. Kako biste to znali prepoznati te valjano upravljati s vašim timom, trebate znati kompetentno voditi tim što će vas i naučiti naša Ramiro Menadžment Leadership Akademija.
Osjećaj svrhe je moćan alat motivacije
Ono što su nadređeni propustili zamijetiti jest jedna zapravo vrlo intuitivna stvar – što više ja kao zaposlenik doživljavam svoj posao kao smislen i svrhovit, kao naš čistač iz NASA-e, to ću se u njemu više angažirati i više ću se u njega uključiti. Pritom ću se bolje osjećati, bit ću motivirana obavljati svoj posao i obavljat ću ga s entuzijazmom i veseljem. Veselit ću se idućem radnom danu u kojem ću opet vidjeti svoj doprinos.
Narodna mudrost kaže da se vojnici kojima je stalo do svrhe za koju se bore, bore snažnije i srčanije. Njihova strast priziva podršku i ti vojnici okreću cijeli svijet na svoju stranu – samo nebo im je granica. Prepoznao je to i psiholog Csikszentmihalyi koji je dao život pojmu „flow“ kojeg je opisao kao osjećaj potpune predanosti aktivnosti koju obavljamo kao i užitak u toj aktivnosti. Ovakvo stanje na površinu izvlači pozitivne emocije koje trenutačno smanjuju stres i još dodatno, pozitivno utječu na našu motivaciju u poslu.
No, što učiniti kada nadređeni ne komunicira svrhu zadataka koje obavljamo? Što učiniti kada svrhu jednostavno ne vidimo? Odgovor koji se nameće jest da svoju svrhu pokušamo pronaći sami. Naša svrha najčešće nije vezana uz proizvode ili usluge koje organizacija nudi već leži u našoj unutrašnjoj strasti i energiji. Ono što možemo učiniti jest zaviriti u sebe i svoje emocije te si postaviti pitanja poput: Koji je moj cilj u ovoj organizaciji? Što želim postići? Koja je moja misija? Kako izgleda moja vizija budućnosti u ovoj organizaciji? Na koji način ja pridonosim? Davanjem odgovora na ova pitanja, uvidjet ćemo što je to što je nama osobno važno i kako je to što iznutra osjećamo povezano sa svrhom na poslu.
Menadžment Leadership Akademija kao oslonac
Kao što svrhovit život donosi sreću, ugodu i usmjerenje, tako svrhovit posao dovodi do zadovoljstva poslom i bolje radne učinkovitosti. Posljedično, svrhovitost dovodi do manje fluktuacije zaposlenika te boljim međusobnim odnosima. Vi, kao rukovoditelj, prvenstveno trebate pronaći svoju svrhu na svojoj poziciji, u čemu vam može pomoći Menadžment Leadership Akademija. Upravo to omogućit će vam da pomognete ljudima kojima rukovodite kako bi i oni pronašli svoju svrhu na poslu. Kako to postići? Menadžment Leadership Akademija je mjesto gdje možete naučiti što je autentično vodstvo i kako ga primjenjivati. Uz ovaj, imamo za vas i još nekoliko savjeta.
Probajte identificirati što je to što je vama uistinu važno. Razmislite o svojim idealima i vrijednostima te držite li se njih na vašem radnom mjestu. Jesu li oni već ostvareni? Je li ih moguće ostvariti i kako? Razmislite i o svojim strastima koje su obično karakterizirane povećanom željom za novim izazovima te povezivanjem s drugima. Vaše strasti ne moraju nužno biti na poslu, već izvan posla, a vaš je zadatak promisliti o tome kako se one mogu uskladiti s vašim radnim zadacima. Možda baš pronađete svoju strast kroz traženje svrhe!
Kako potaknuti svoje zaposlenike na pronalaženje svrhe?
Kao što je mene frustrirao manjak povratne informacije i objašnjenja zašto ja radim sve ovo što radim, zašto ispunjavam opet ovaj ili onaj obrazac i ima li to uopće smisla, hoće li to uopće itko čitati... Tako će ova situacija obeshrabrivati i vaše zaposlenike. Kratki sastanci sa zaposlenikom su dovoljni kako biste im dali povratnu informaciju, objasnili tko će dobiti taj formular i zašto je njegovo ispunjavanje bitno. Važno je da su sastanci redoviti! Kao što vas uči Menadžment Leadership Akademija, sastanci čine sigurno mjesto zaposleniku za razgovor o njihovim pogledima na posao te omogućavaju proaktivno iznošenje i rješavanje problema.
Jesu li i vas poticali da se prijavite na funkciju na kojoj ste sada? Jeste li se pitali hoće li vam to mjesto donijeti zadovoljstvo ostvarivanje vlastitih potencijala? Pitaju se i mnogi vaši zaposlenici! Neki žele napredovati, dok se neki žele iskušati na drugoj funkciji u susjednom odjelu. Ne bojte se razgovarati sa zaposlenicima o njihovim karijernim aspiracijama. Potičite ih da upoznaju ostale kolege i raspitaju se o pozicijama koje se otvaraju. Osim toga, upoznajte sami svoje zaposlenike s novim mogućnostima koje se nude. Možda bi i njima odgovarala Management Leadership Akademija kako bi stekli više vještina i znanja, a potom i samopouzdanja. Na taj način oni će krenuti u potragu za svojom svrhom, steći nove vještine koje će pomoći vašoj organizaciji. Uostalom, bolje je da traže nove mogućnosti unutar organizacije, umjesto na nekim vanjskim mjestima.
Moja svrha
Kako pisanjem ovog teksta ja ostvarujem svoju svrhu na radnom mjestu psihologa? Kako je ovaj tekst meni osobno bitan? Odgovor je sljedeći: nakon dugo vremena prenosim nekome svoja razmišljanja o ovoj važnoj temi. Prenosim ove poruke vama, premda vas osobno ne poznajem, ali osjećam da ćete ih čuti i razumjeti, jer ste sigurno nekad bili u situaciji kada niste vidjeli svrhu i svoj doprinos nečemu što ste radili. I osjećam da pisanjem ovog teksta ostvarujem svoju svrhu – pomažem vama da shvatite svoju, jer svrha je najbolji motivator za ostvarenje života kakvog želite.