Ako se samo provizorno pripremate za svoje aktivnosti i obaveze, rezultat će vam biti provizoran. Pripremite se bolje i rezultat će biti bolji!
Skrivajući se iza pristupa da je nevažno ono što se događa oko vas, omalovažavate sebe kao menadžera i svoj rezultat. Prošli tjedan posjetio sam jednu od zagrebačkih dvorana, u kojoj su se gledatelji okupili kako bi poslušali višesatnu prezentaciju. Govornik je najavljen kao svjetski priznati stručnjak i ušetao je na pozornicu vrlo opušten. Nakon kratkog uvoda, započeo prezentaciju pitanjem, očekujući da će publika na njega odmah reagirati odgovorom. No, iako je u publici bilo više stotina ljudi, samo nas je nekolicina reagirala podizanjem ruke.
Govornik je začuđeno komentirao ponašanje publike. Ta pitanje je bilo potpuno općenito i nije predstavljalo nikakvu opasnost. Zatim je postavio novo, jednako tako benigno pitanje. Iako je u zraku ovaj put bilo više ruku, njihov broj bio zanemariv u odnosu na broj publike. Situacija se ponovila još jednom, pa je govornik takvu reakciju publike iskoristio za drugačiji uvod u nešto što je na kraju ispalo sasvim dobra prezentacija.
Meni je ta sramežljivost i povučenost publike zanimljiva i zbog sličnih reakcija koje susrećem na raznim drugim sastancima i prezentacijama. Obično su to sastanci kolega - menadžera, referenata, stručnih osoba. Od njih se očekuje da znanje, ekspertizu i iskustvo upregnu u rezultat i unapređenje neke situacije te da budu primjer drugima svojim ponašanjem. Prezentator ili osoba koja vodi sastanak se potrudi dobro proučiti koji problemi su u pitanju i prikupiti relevantne podatke. Napravi i nekoliko prezentacijskih slajdova, te ih potom i prezentira ljudima za koje smatra da mogu pomoći u rješavanju problema. Fantastično je s kojom voljom prezentator kreće u rješavanje problema koji je važan za sve prisutne!
Kad ste menadžer onda trebate misliti na rezultat
A ostali sudionici? Šute i ne sudjeluju čak i ako ih kolega menadžer sasvim otvoreno pita za mišljenje! Sve u želji da svoje mišljenje zadrže za sebe, jer ionako "ne možemo ništa promijeniti". Nije li to malo (ili puno, ovisi kako gledate) paradoksalno? Netko ih okupi, pokazuje nešto novo, mijenja nešto staro, nešto važno za sve, pita ih za mišljenje – a oni šute? Za takve situacije su čak osmišljeni različiti načini poticanja na sudjelovanje u razgovoru pa se onda, umjesto da se bavimo problemom, dobacujemo lopticama ili grudama papira, pri čemu onaj koji uhvati lopticu (ili papir) treba nešto reći.
Popularno je biti dio grupe i glumiti (da, glumiti) da nam je stalo do nje. Istovremeno se šutke gleda kako se svatko bori sa svojim problemima. Ti problemi samo naizgled nemaju veze s nama. Sve što se događa u poduzeću ima veze s nama. Ako se u nekom odjelu nešto promijeni to će sigurno na određeni način utjecati i na rad u vašem odjelu. Možda to ne vidite tijekom sastanka ili po povratku na posao. S vremenom ćete se zapitati što se to događa i zašto su se stvari promijenile. Odgovor će biti vrlo jednostavan – bili ste tamo gdje se odlučivalo o tome i niste reagirali. Ukoliko svoje mišljenje i nedoumice koje vam se pojave tijekom izlaganja ili sastanka zadržite za sebe, propuštate priliku učiniti okolinu u kojoj radite boljom, propuštate drugima ukazati na svoje viđenje problema i na nova rješenja i, na kraju, propuštate ostvariti rezultat!
Ako radite provizorno i rezultat će biti provizoran
Kad ste menadžer ili lider, onda imate odgovornost stvaranja i aktivnog sudjelovanja u aktivnostima koje se događaju oko vas. Ako se u vašem ponašanju samo ponekad vidi da vam se sviđa biti menadžer, to može dati samo provizorni rezultat. Upravo zbog toga, razvijte svoje snage i odlučite aktivno promišljati i djelovati u svim situacijama. Samo ćete tako postići kvalitetan rezultat. Samo na taj način ćete jednog dana, kad se osvrnete iza sebe, vidjeti što ste radili, kako ste radili i kako su vas zapamtili, jer ste ih vodili čak i kad je bilo teško razlikovati dobro od lošeg i odlučiti kuda i kako naprijed.
Bez adekvatnog ulaganja u svoj rad, rezultati mogu biti ispod očekivanja
Provizorni menadžer koji ima provizorni rezultat je savršena metafora za situaciju u kojoj pojedinac ne ulaže dovoljno truda u svoj rad. Osim ulaganja u vlastiti rad potrebno je djelovati osnažujuće na ljude oko sebe. Ovo je situacija koja se često događa u poslovnom svijetu. Mnogi ljudi pokušavaju dobiti posao, ali kad jednom dobiju posao, ne ulažu dovoljno truda kako bi postigli vrhunske rezultate.
Bez adekvatnog ulaganja u svoj rad, rezultati mogu biti ispod očekivanja. To može biti frustrirajuće ne samo za osobu koja radi, već i za cijelu organizaciju. Kada osoba ne radi dovoljno, to može dovesti do manje produktivnosti, manje kvalitete i gubitka novca. Zbog toga je važno da ljudi shvate da trud i predanost igraju ključnu ulogu u postizanju vrhunskih rezultata. Bez ulaganja osobnog truda i predanosti, pojedinac neće postići svoj puni potencijal. U ovom slučaju, menadžment coaching može biti od velike pomoći.
Kako bi bilo lakše shvatiti što znači provizorni menadžer, ispričat ću vam priču.
Primjer provizornog menadžera – što učiniti?
Postojao je mali restoran koji je nedavno preuzet od strane nove uprave. Restoran je imao dobru reputaciju u lokalnoj zajednici, ali je posljednjih nekoliko mjeseci poslovanje počelo padati. Novi menadžer, koji je došao da popravi stvari, bio je provizorni menadžer koji nije imao iskustva u upravljanju restoranom. Umjesto da radi na poboljšanju kvalitete hrane i usluge, provizorni menadžer je smatrao da će promjena imena restorana privući više gostiju. Tako je restoran dobio novo ime i novo značenje, ali se ništa drugo nije promijenilo. Ubrzo nakon toga, poslovanje restorana je nastavilo padati.
Nakon što je promijenio ime restorana, menadžer je odlučio smanjiti broj zaposlenika kako bi smanjio troškove. Međutim, to je dovelo do preopterećenja postojećih zaposlenika, a kvaliteta usluge se smanjila. Gosti su bili nezadovoljni jer su morali čekati predugo na svoje jelo, a kada bi ono stiglo, često bi bilo hladno ili loše pripremljeno. Uz to, menadžer je odlučio smanjiti cijene jela kako bi privukao više gostiju. Međutim, nije uložio ništa u poboljšanje kvalitete hrane, a nova niža cijena nije privukla dovoljno gostiju. Umjesto toga, privukao je nezadovoljne goste koji su tražili jeftinu hranu, ali su se vraćali kući nezadovoljni.
Kada je menadžer vidio da restoran i dalje ne posluje dobro, pokušao je popraviti situaciju na način koji je uključivao kritiziranje i podcjenjivanje svojih zaposlenika. Umjesto da ih motivira i razvija njihove vještine, menadžer ih je kritizirao zbog loših performansi. Ovo je samo dodalo lošu atmosferu u restoranu i smanjilo motivaciju zaposlenika.
Na kraju, restoran je bio prisiljen prestati s radom zbog lošeg poslovanja. Provizorni menadžer koji je vodio restoran nije imao adekvatnu strategiju ni znanje kako bi poboljšao poslovanje. Nije primijenio nikakve tehnike upravljanja niti coaching, a nije ni zatražio pomoć od stručnjaka. Ova priča ilustrira kako provizorni menadžer s provizornim pristupom može imati negativan utjecaj na poslovanje. Menadžer koji ne primjenjuje prave tehnike upravljanja, ne razvija vođenje temeljeno na vještinama voditelja i ne trudi se poboljšati, neće postići maksimalan učinak u svojoj ulozi. To može dovesti do negativnih posljedica za poslovanje i za zaposlenike u timu.
Uloga coachinga
Iz ove priče, možemo shvatiti da menadžeri igraju ključnu ulogu u postizanju uspjeha organizacije. Međutim, ne može svaki menadžer postići iste rezultate bez odgovarajuće podrške i treninga. Coaching može biti vrlo učinkovit alat u ovom procesu, omogućavajući menadžerima da poboljšaju svoje sposobnosti i razviju strategije za postizanje boljih rezultata. Kada se govori o "provizornom menadžeru", često se misli na osobu koja nema dovoljno iskustva u upravljanju i stoga ima tendenciju da radi stvari „ad hoc“. Takav pristup može dovesti do nepotpunih ili loših rezultata, čak i ako se trudite. Međutim, coaching može pomoći takvom menadžeru da razvije čvršći temelj za svoj rad, tako da postiže trajne i održive rezultate.
Kada je menadžer uključen u menadžment coaching, ima priliku raditi s iskusnijim osobama kako bi naučio i primijenio nove tehnike i strategije. Kroz ovaj proces, menadžer može razviti uvid u to što radi dobro i što treba poboljšati. Osim toga, coaching može pomoći menadžeru da razvije jasnije ciljeve i strategije koje će voditi do uspjeha, ali i spoznaje što će s trulim jabukama u svom timu.
Međutim, coaching nije samo o tome da se dobije savjet od drugih. To je proces razmjene ideja, pristupa i iskustva koji se može odvijati na različitim razinama, od osnovnog pristupa do složenijih koncepta upravljanja. Menadžer kroz coaching može dobiti uvid u kako njegovi ili njezini postupci utječu na druge u organizaciji i kako može usmjeriti svoje napore na najučinkovitije načine. Važno je naglasiti da coaching nije jednostavno rješenje za sve probleme. Oni koji se bave coachingom moraju biti otvoreni za učenje, spremni za dijeljenje svojih ideja i otvoreni za kritiku. Također, treba imati na umu da coaching nije samo za menadžere koji se bore s izazovima. Čak i najbolji menadžeri mogu imati koristi od coachinga kako bi poboljšali svoje već impresivne sposobnosti i postigli još bolje rezultate u svom radu.
Ključni elementi coachinga
Ključni elementi coachinga u menadžmentu su razvoj odnosa povjerenja između menadžera i zaposlenika, usmjeravanje na ciljeve i akcijski planovi za postizanje tih ciljeva. Menadžer i zaposlenici trebaju raditi zajedno kako bi identificirali jasne ciljeve i stvorili planove za postizanje tih ciljeva. Ovaj proces uključuje uspostavljanje ciljeva za različita razdoblja, identificiranje ključnih prepreka za postizanje tih ciljeva i razvoj plana djelovanja kako bi se te prepreke prevladale.
Još jedan važan aspekt coachinga u menadžmentu je razvoj vještina menadžera u područjima poput upravljanja vremenom, razumijevanja ljudskog ponašanja i komunikacijskih vještina. Kroz coaching, menadžer može naučiti kako se nositi s izazovima kao što su rješavanje konflikata, motiviranje zaposlenika, razvijanje timskog duha i donošenje odluka. Sve ove vještine su ključne za postizanje uspjeha u menadžmentu.
Coaching je namijenjen svima
Kada se menadžer bavi coachingom, to može imati pozitivne učinke na organizaciju u cjelini. Na primjer, coaching može pomoći u razvoju lidera u organizaciji, jer lider treba lidere da bi ostvario uspjeh. To može dovesti do veće uključenosti zaposlenika i boljeg upravljanja ljudskim resursima. Također, coaching može pomoći menadžerima da se usredotoče na dugoročne ciljeve organizacije i da se usklade s vizijom i strategijom organizacije.
Ukratko, "provizorni menadžer ima provizorni rezultat" može biti istinita izjava ako se menadžer ne trudi stalno učiti i poboljšavati svoje vještine. Coaching može pomoći menadžerima da razviju uvid u svoje postupke i načine rada te da postignu bolje rezultate u svojem radu. Važno je ponovno naglasiti da coaching nije samo za menadžere koji se bore s izazovima, već je to proces razmjene ideja i iskustva koji može koristiti svakom menadžeru, bez obzira na razinu njegovih vještina ili iskustva.