U današnje vrijeme brojnih, objektivno teških okolnosti, poput potresa, virusa i ograničenih socijalnih kontakata, svima nam treba puno energije da se lakše nosimo s njima. Pritom jedni na druge možemo djelovati osnažujuće ili se međusobno i nehotice iscrpljivati. Kako prepoznati koja naša ponašanja dovode do iscrpljivanja, a koja do osnaživanja?
Ljudi međusobno utječu jedni na druge, a posebno se očekuje da to radi menadžer. Možemo se međusobno osnaživati ili si oduzimati energiju. Kad znamo kako osnažiti ljude, kako ih motivirati i inspirirati, oni rado surađuju s nama, bilo poslovno ili privatno. Naravno, to je moguće ako naši ciljevi uvažavaju i njihove.
Postoje tri kategorije ljudi koje bi trebali redovito osnaživati. To su, prije svega, ljudi koji su nam najbliži: naša obitelj i prijatelji. Druga kategorija su ljudi s kojima poslovno surađujemo. U treću kategoriju se ubrajaju svi ostali ljudi koje povremeno susrećemo u svakodnevnom životu: na ulici, u susjedstvu, u trgovinama, na rekreativnim aktivnostima i sličnim mjestima.
Osnažiti doslovno znači dati snagu nekome. Prvi korak u osnaživanju ljudi je da se suzdržimo od svega što im oduzima snagu, odnosno reducira njihovu energiju i entuzijazam za ono što rade. Ponekad su to kolegice i kolege koji ne rade pa bi menadžer trebao biti onaj koji zna što će s trulim jabukama. Osim toga, postoje tri jednostavna načina kojima možemo svakodnevno osnaživati ljude oko sebe i činiti ih zadovoljnijima.
Potičimo u ljudima samopoštovanje - zahvalimo im za ono što čine za nas
Najdublja potreba koju svaki čovjek ima je ona za samopoštovanjem, odnosno osjećajem da je važan, dragocjen i vrijedan truda. Sve što činimo u interakciji s drugima utječe na njihovo samopoštovanje. Kako bi im povećali samopoštovanje, sve što u tu svrhu trebamo raditi zapravo već znamo – jednostavno, dajmo im ono što bismo i sami željeli od njih dobiti. Lider treba lidere i osnaživanjem ljudi s kojima radi to će postići brže i lakše.
Možda je najjednostavniji način da učinimo da netko bude zadovoljan sobom - naše kontinuirano izražavanje zahvalnosti za sve što ta osoba čini za nas, bilo to nešto veliko ili malo. Recimo joj “hvala” u svakoj prilici. Zahvalimo suprugu/supruzi za sve što radi za nas. Zahvalimo djeci za suradnju i podršku u svemu što rade u kući. Zahvalimo svojim prijateljima i za najmanje usluge. Zahvalu ljudi rado primaju, jer ju osjećaju kao potvrdu da je netko uočio njihov trud. Kad im ne zahvalimo, misle da nam je svejedno za ono što su učinili ili da to čak nismo ni primijetili, što je uistinu loše za njihovo samopoštovanje. Nitko ne voli biti neprimijećen naročito ako je napravio ono što smo mu rekli ili nam je htio samoinicijativno pomoći, odnosno jednostavno nas usrećiti.
Svaki put kad zahvalimo nekome, dajemo mu razlog da se više voli. Povećavamo njegovo samopoštovanje i poboljšavamo njegovu sliku o sebi. Važno je omogućiti ljudima da osjete kako je ono što su učinili bilo dragocjeno i vrijedno truda. Prekrasna stvar kod zahvaljivanja drugima je ta da svaki put kad kažemo “hvala” i mi osjećamo da sebe više volimo. Osjećamo se bolje iznutra. Osjećamo se sretnijima i zadovoljnijima sobom i životom. Osjećamo da smo potpuno uključeni i pozitivno povezani s onim što radimo i ljudima oko nas. Kad razvijemo stav zahvalnosti u svim našim interakcijama s drugima, iznenađujuće je koliko postajemo popularni i kako nam drugi gorljivo žele pomoći u svemu što radimo.
Pohvalimo ih za dobar rad
Drugi način da pomognemo ljudima da se osjećaju važnima, odnosno da povećamo njihovo samopoštovanje i damo im osjećaj snage i energije, je velikodušno korištenje pohvala i odobravanja. Psihologijska istraživanja ukazuju da djeci, kad dobiju pohvalu od nekoga kome se dive, raste razina energije, povećava im se broj otkucaja srca i ubrzanije dišu te se općenito osjećaju sretnijima.
Možda je najdragocjenija lekcija u knjizi Kena Blancharda “Manager za jednu minutu” njegova preporuka da dajemo “jednominutne pohvale” u svakoj prilici. Ako u svojoj obitelji, na poslu ili u društvenim interakcijama nastupamo s pohvalama, odnosno s davanjem iskrenog i pravog priznanja ljudima za njihova postignuća, bilo velika ili mala, postajemo iznenađeni koliko nas ljudi više vole i koliko su nam spremniji pomoći da ostvarimo svoje ciljeve.
Psihološki zakon recipročnosti glasi: “Ako učiniš da sam zadovoljan sobom, naći ću način da uradim nešto kako bi se i ti osjećao dobro.” Drugim riječima, ljudi će uvijek tražiti način da se oduže istom mjerom za naše priznanje koju pokazujemo prema njihovom radu. Kad tražimo priliku da primjećujemo dobar rad i dajemo iskrene pohvale koje druge ljude čine zadovoljnima, ne samo da se osjećamo dobro, već ostajemo začuđeni prekrasnim stvarima koje nam se počinju događati.
Posvetimo im punu pažnju dok smo u kontaktu s njima
Treći način da osnažimo druge, odnosno da izgradimo njihovo samopoštovanje i učinimo da se osjećaju važnima je da jednostavno obratimo pažnju na njih dok razgovaramo s njima. Velika većina ljudi je toliko zauzeta željom da sami govore, da postanu nestrpljivi kad drugi pričaju. Ali to ne treba biti i naša strategija.
Zapamtimo, najvažnije što možemo učiniti u trenutku kad druga osoba govori o svojim emocijama i stavovima, jest pažljivo i s punim interesom ju slušati. To je najveći poklon koji joj možemo dati i ljudi na takav poklon reagiraju s najvećom zahvalom. Aktivno slušanje traži određeni vremenski angažman od nas, kao i pozitivnu usredotočenost, ali isplati se daleko više, jer nema boljeg ulaganja od ovog.
Kako osnaživati ljude oko sebe kroz coaching?
Kao menadžer, coaching je ključna vještina koju morate imati u svom alatu za vođenje kada želite imati osnažujući učinak na ljude oko sebe. Coaching uključuje vođenje i podržavanje članova vašeg tima u postizanju njihovih ciljeva i razvoju njihovih vještina. Pružanjem coachinga osnažujete članove svog tima da preuzmu odgovornost za svoj profesionalni rast i razvoj.
Jedan od najboljih načina za osnaživanje članova tima kroz coaching je stvaranje otvorenog i iskrenog komunikacijskog kanala. Kao coach, morate biti pristupačni i olakšati članovima svog tima da vam se obrate sa svojim pitanjima, brigama ili idejama. Kada slušate njihove ulaze i povratne informacije, pokazujete da cijenite njihova mišljenja i da su njihovi glasovi važni. To, pak, stvara povjerenje i transparentnost, što su ključni sastojci pozitivnog odnosa.
Davanje pozitivne povratne informacije i priznanja također je važna vještina coachinga koja može imati osnažujući učinak na članove vašeg tima. Kada coachate članove svog tima, važno je pružiti povratne informacije koje su specifične, primjenjive i poticajne. Povratne informacije koje dajemo kroz coaching trebaju se usredotočiti na identificiranje područja za poboljšanje, istovremeno prepoznajući snage i postignuća članova tima. Pružanjem pozitivne povratne informacije možete izgraditi samopouzdanje članovima vašeg tima i pomoći im da se osjećaju važnim i cijenjenima.
Pružanje mogućnosti za rast i razvoj također je kritičan aspekt coachinga koji može imati osnažujući učinak na članove vašeg tima. Kao coach, trebate identificirati ciljeve i aspiracije članova vašeg tima te im pružiti podršku i resurse koje trebaju za postizanje tih ciljeva. To može uključivati coaching sesije, programe obuke ili razvoja, pružanje izazovnih zadataka ili zadataka ili pružanje promocija ili novih poslovnih prilika unutar organizacije.
Kako izgraditi tim koji je motiviran, produktivan i fokusiran na postizanje ciljeva organizacije?
Budite primjer drugima svojim ponašanjem. To je također je važna vještina coachinga koja može imati osnažujući učinak na članove vašeg tima. Kao coach, vi ste uzor za svoje članove tima i vaše ponašanje i stavovi mogu utjecati na njihovo ponašanje i stavove. Stoga, važno je da kao coach prvo primijenite vještine i alate koje podučavate svoje članove tima kako biste postali model za željeno ponašanje. To također uključuje iskreno prihvaćanje povratnih informacija o vlastitom ponašanju i otvoreno prihvaćanje vlastitih slabosti kako biste pokazali članovima tima da se i vi možete razvijati i rasti.
Kao coach, također je važno prepoznati individualne potrebe i razlike među članovima vašeg tima. Razumijevanje različitih načina učenja, osobnosti i komunikacijskih stilova članova tima omogućuje vam prilagodbu coaching pristupa za svakog pojedinog člana tima. Ovo će članovima vašeg tima omogućiti da se osjećaju cijenjenima i da osjećaju da coaching pristup odgovara njihovim potrebama, što će pomoći u osnaživanju i motiviranju tima.
Naposljetku, važno je dati članovima vašeg tima priliku da sami preuzmu vodstvo u određenim situacijama. Kao coach, vaš cilj treba biti da se članovi vašeg tima osjećaju samopouzdano i kompetentno u preuzimanju odgovornosti za svoje zadatke. Stoga, kada su članovi tima spremni preuzeti određene uloge ili zadatke, važno je dati im priliku da to učine i pružiti im podršku i mentorstvo ako je potrebno.
Uzimajući u obzir ove ključne aspekte coachinga, možete imati osnažujući učinak na ljude oko sebe kao menadžer. Coaching ne samo da podržava profesionalni razvoj članova vašeg tima, već im također omogućuje da se osjećaju cijenjenima, motiviranima i osnaženima da postignu svoje ciljeve. Uz pravilnu primjenu coaching vještina i pristupa, možete izgraditi tim koji je motiviran, produktivan i fokusiran na postizanje ciljeva organizacije. Ako biste pak svemu pristupili provizorno, mogu vam reći da provizorni menadžer ima provizorni rezultat.
Koji su to konkretni koraci za osnaživanje ljudi oko sebe?
Na temelju svega navedenoga, možemo pojednostaviti i u nekoliko koraka pojasniti koji bi postupci mogli pomoći u osnaživanju osobe oko nas:
- Budite sigurni da jasno komunicirate očekivanja, ciljeve i planove za svoj tim. Redovito provjeravajte svoje zaposlenike kako biste provjerili razumiju li jasno sve što je rečeno. Ako postoje pitanja ili zabrinutosti, potičite otvorenu komunikaciju kako biste bili sigurni da se svi osjećaju uključeni. Potaknite svoj tim da surađuje i dijeli ideje. Stvorite okruženje u kojem se zaposlenici osjećaju sigurnima da izraze svoje mišljenje i doprinose timskom cilju. Razmislite o organiziranju timskih sastanaka ili radionica za poticanje suradnje i timskog rada.
- Postavljajte ciljeve za svoje zaposlenike i pružajte povratne informacije o njihovim performansama. To će pomoći vašim zaposlenicima da znaju što očekujete od njih i pružiti im priliku za rast i razvoj. Dajte povratne informacije na konstruktivan i pozitivan način, a ne samo kada se dogode problemi.
- Osigurajte da vaši zaposlenici imaju sve resurse i alate koje trebaju za obavljanje svojih poslova. Pružite podršku i resurse za njihov osobni i profesionalni razvoj. Razmislite o ulaganju u trening i razvoj programima koji će poboljšati vještine vašeg tima i pomoći im u napredovanju u karijeri. Osigurajte da vaši zaposlenici znaju da imaju vašu podršku i pomoć ako trebaju. Ako se suočavaju s problemima, osigurajte da znaju da mogu doći do vas za podršku i rješavanje problema. Pružite potporu i ohrabrite ih da se razvijaju i rastu u karijeri.
Budite predani razvoju svog tima
Kao menadžer, vaš je zadatak da koristite vođenje temeljeno na vještinama te pomoći zaposlenicima da razviju svoje vještine i postignu svoje ciljeve. Razmislite o tome kako možete osigurati da vaši zaposlenici dobiju priliku za učenje i napredovanje. To može uključivati mogućnosti za trening i razvoj, mentora ili mogućnost da preuzmu nove projekte. Prepoznajte i nagradite uspjehe i doprinos vaših zaposlenika. To može uključivati jednostavno zahvaljivanje ili pohvalu, ali također možete razmotriti i dodjelu nagrada i pohvala za izvrsnost. To će pomoći vašim zaposlenicima da se osjećaju cijenjenima i motivirati ih da nastave raditi dobro.
Različiti ljudi imaju različite stilove rada i različite potrebe. Budite otvoreni za različitosti i uvažavajte različite načine na koje vaši zaposlenici pristupaju poslu. Uključite različite perspektive i ideje kako bi se stvorilo bolje rješenje. Primjena ovih smjernica pomoći će vam da imate pozitivan i produktivan utjecaj na ljude oko sebe kao menadžer. Budite predani razvoju svog tima i osigurajte da vaši zaposlenici imaju sve što im je potrebno za uspjeh. Coaching vještine su važan dio ovog procesa, prazvijajte i primijenite ih na svakodnevnoj bazi kako bi bili sigurni da pružate podršku i poticaj svojim zaposlenicima.
Coaching je učinkovit alat za osnaživanje ljudi oko vas i poboljšanje njihovih performansi. Primjenom coaching pristupa možete potaknuti svoje zaposlenike da postignu svoj puni potencijal, razvijaju se i rastu u svojoj karijeri. Ključni aspekti coachinga uključuju dosljednost, postavljanje ciljeva, priznavanje dostignuća, mentorstvo i razvoj programa te autentičnost i pristupačnost kao menadžer. Uz primjenu ovih aspekata coachinga, možete stvoriti pozitivnu radnu atmosferu i podržati razvoj vlastitih coaching vještina kako biste postigli najbolje rezultate u svojoj ulozi menadžera te osnažili ljude oko sebe.