Modela leadershipa ima koliko i lidera, svatko od nas ima svoj stil, vrijednosti, crte ličnosti, ali poduzeće treba inzistirati na timskom leadershipu
Modela leadershipa ima koliko i lidera, svatko od nas ima svoj stil, vrijednosti, crte ličnosti. I svatko od nas na svoj način ostvaruje rezultat. Poduzeće treba inzistirati na timskom leadershipu kaže dr. J. Richard Hackman. Nedavno preminuli bio je profesor socijalne i organizacijske psihologije na Harvard Kennedy School. Smatrao je da se poduzeće treba od modela jednog lidera "heroja" usmjeriti prema modelu zajedničke timske odgovornosti. Temeljem provedenih istraživanja Hackman je donio zaključio kojeg većina nas zna iz iskustva. Zahtjevi koji se u današnjem dinamičnom okruženju postavljaju pred poduzeće i menadžere nadilaze sposobnosti pojedinca, bez obzira koliko talentiran bio. Prednosti timskog vodstva su postavljanje jasnih ciljeva, uspostavljanje procedura koordinacije te pomniji nadzor kako ništa bitnoga ne bi promaklo.
Hackman je smatrao da timsko vodstvo stvara i veću fleksibilnost jer tim ne ovisi potpuno samo o jednom članu. Prema Hackmanu, zajedničko timsko vodstvo može se ostvariti kada su stvoreni određeni preduvjeti: timu mora biti jasno tko jest, a tko nije član tima, članovi ostvaruju zajednički cilj oviseći jedni o drugima uz odgovornost čitavoga tima, tim ima dovoljno samostalnosti u raspravljanju i odlučivanju o vlastitim radnim procesima te je dovoljno stabilan kako bi s vremenom spoznao specifične sposobnosti pojedinih članova i kako najbolje surađivati.
Privatno poduzeće pokreće poduzetnički inkubator
Gospodarska kriza uzrokovala je smanjenje proizvodnje i otpuštanje radnika, a ostavila očekivanja da sva poduzeća ostvare uspjeh. Ipak jedno privatno poduzeće će se brže prilagoditi od bilo čega drugog. Kako jedna lasta ne čini proljeće da bi se stvari zaista pokrenule jedno poduzeće nije dovoljno. Stoga poduzetnički inkubator Level 39 u Londonu okuplja nekadašnje bankare i tehnološke stručnjake koji su se udružili u sada već osamdesetak novih poduzeća fokusiranih prvenstveno na tehnologije vezane uz financijske usluge poput mobilnih plaćanja i sigurnosti bankovnih podataka i transakcija.
Level 39, pokrenula je Canary Wharf Group, samo je jedan u nizu poduzetničkih inkubatora koje ne pokreće država, već poduzeća. Tako je i John Lewis, lanac robnih kuća, pokrenuo svoj tehnološki inkubator JLAB. Oni će jednom mladom poduzeću u zamjenu za udjel u poduzeću osigurati 100.000 funti. Istovremeno se Barclays udružio s TechStartsom kako bi pokrenuo vlastiti inkubator ovoga lipnja. Barclays će svakom od 10 poduzeća koji će sudjelovati u ovom inkubatoru dati značajnu pomoć. Svi će dobiti po 20.000 dolara početnog kapitala, uredski prostor i omogućiti im pristup svojim izvršnim direktorima. Barclays želi da ideje koji ti mladi poduzetnici donesu zaista budu razvijene i primjenjive u njihovom sustavu. Svi ti inkubatori nude cjelokupnu podršku, od financijske i savjetodavne pomoći, mentoriranja, ali i raznih evenata s ciljem umrežavanja.
Poduzeće bez inovacija stagnira
Poduzeće se neprestano treba prilagođavati tržištu. Ukoliko ima ljude koji inovacijama unapređuju poslovanje, to će mu biti lakše. To je gotovo sigurno ako su njihovi timovi dobro organizirani. Ponekad, lider usprkos najboljim namjerama, može gušiti inovacije u svom poduzeću. To je loše za poduzeće i stoga takve situacije treba osvijestiti što je prije moguće. Evo nekoliko načina kako, prema mišljenju Stuarta Elliotta direktora konzultantske tvrtke Planet Innovation, lider ometa razvoj inovacija.
- Manjak usredotočenosti – iako su djelatnici uglavnom kreativni, lider odlučuje koji problem treba rješavati. Ukoliko izabere krivi problem ili misli da problema nema pogriješio je.
- Radnici će dozvoliti kreativnosti da se razmaše tek na izričiti zahtjev lidera. Ponekad je dovoljno samo odrediti vrijeme koje će zaposlenici posvetiti radu na svojim idejama. Ukoliko menadžer ne traži inovacije radnik će štedjeti energiju i vrijeme za druge aktivnosti.
- Međutim, lider mora poduprijeti inovacije, i ne miješati se previše. Temeljem istraživanja provedenog na oko 400 poslovnih jedinica u Europi i Americi, smatra se da se lider miješa drugima u posao ukoliko prilikom razvoja novih proizvoda pruža više od same vizije i okvira za inovacije.
- I na kraju, bitno je da lider dozvoljava greške, jer djelatnici će tada biti voljni dijeliti informacije, biti oslobođeni brige zbog mogućih rizika, više će učiti i radit će složno.