Lider je centralna figura neke organizacije, no lider se kao lider treba ponašati i kad nije u centru pažnje. Ako stečeno znanje i vještine pokazujete kad vas gleda nadređeni, a ne u radu sa svojim timom, radite grešku.
Protekli vikend sam imao sreću i priliku prisustvovati koncertu Brucea Springsteena, veterana rock glazbe. Za njega je prije 40 godina Landau, novinar i kasniji Springsteenov menadžer, rekao: "Vidio sam budućnost rock and roll-a!" U prekrasnoj atmosferi The Boss i njegov E Street band su svirali gotovo 4 sata i oduševili više od 45.000 posjetitelja.
Springsteen je u glazbi od svoje srednje škole. I izvan glazbenog svijeta poznat po svojim tekstovima, društveno angažiranom radu i kritičkom stavu prema svim vrstama šefova. Dugo je vremena tražio da ga zovu "Doctor" umjesto "The Boss". Poznat je po energiji koju daje prilikom nastupa uživo i odličnim pjesmama. Jedna od njih, "Streets of Philadelphia", nagrađena Oscarom i 4 Grammyja.
Tijekom koncerta bilo je sasvim očito da se svi članovi Springsteenovog banda, kao i za turneju pridodani trubači i pjevačice, sasvim dobro razumiju. Pjesme su se pretapale jedna u drugu i nije bilo najava kakve drugi, čak i poznati, sastavi koriste za malo predaha. Svi su na pozornici točno znali kad prestaje jedna i počinje druga pjesma, a koja pjesma slijedi. Aktivno su sudjelovali u organiziranom metežu i predstavi na jednostavno uređenoj pozornici.
Lider daje ritam
Uza sve to, jasno se vidjelo tko najviše komunicira s publikom, na kog su usmjerene kamere, tko se na pozornici najviše kreće. Vidjelo se tko ima najviše energije, tko je - The Boss. Springsteen je vrlo ležerno davao snažan, pulsirajući ritam i svojim ljudima na pozornici i svima nama u publici. On je podizao atmosferu i plijenio pažnju. Kraj njega su svi ostali, ma koliko se trudili da ih mi primijetimo, bili manje primjetni. Istovremeno, nije zaboravljao niti svoju obitelj, kojoj je neprestano upućivao pozdrave, niti nesretno preminulog Big Mana čije su se fotografije, u jednom trenutku, prikazale na velikim ekranima. Onima koji prate Springsteenovu karijeru, poznata je informacija da on nadimak nije dobio zato što je glavni na pozornici. Odnosno glavni kao pjevač i zabavljač. Nadimak je dobio kao lider iza pozornice, kad se ugase svjetla i publika se raziđe.
Pravi lider se prepoznaje po svom ponašanju na pozornici i izvan nje. Siguran sam da možete povući paralele između Springsteena i ponašanja sebe ili drugih lidera unutar vaše organizacije. Postoji znanje i sposobnosti, koje ste naučili silom prilika, tijekom radnog vijeka ili na treninzima koje organizira poduzeće. Ako ga pokazujete kad vas gleda nadređeni, a ne i u radu sa svojim timom, radite veliku grešku. Lider se prepoznaje i po tome kako se ponaša prema svojoj obitelji, članovima svog tima, svojim kolegama i svom poslu. Springsteenov koncert traje dvostruko duže od koncerta bilo kojeg drugog izvođača.
Što zapravo znači organizacijski lider?
Liderstvo je sposobnost provedbe promjena stvaranjem i komuniciranjem vizije drugima. Organizacijsko vodstvo su kvalitete i vještine potrebne za vođenje poduzeća ili jednog od njegovih odjela. Većih je razmjera i opsega od mnogih drugih oblika vodstva. Iako vodstvo samo po sebi ne zahtijeva poslovnu oštroumnost, korisno je da je organizacijski lideri imaju kako bi mogli voditi svoje organizacije, poticati inovacije i upravljati organizacijskim promjenama.
Organizacijski lideri moraju razmotriti što se događa izvan i unutar njihovog poslovanja. Oni često ne komuniciraju izravno sa svima koje vode pa često moraju: inspirirati i motivirati svoje zaposlenike; voditi svoje organizacije u budućnost, predvidjeti i odgovoriti na unutarnje i vanjske prijetnje; iskoristit mogućnosti koje variraju od stvaranja novca do rizičnih oklada; i riješiti krize brzo i sigurno.
Kako se povećavaju vaše dužnosti kao vođe, ključno je naučiti kako učinkovito komunicirati i izvršavati zadatke. Ovo je osobito važno kada se razmatraju razlike između organizacijskog vodstva i tradicionalnog menadžmenta:
- Organizacijsko vodstvo nasuprot tradicionalnom menadžmentu: Na organizacijskoj razini, oni su jako isprepleteni, ali imaju tri glavne razlike.
- Blizina timu: Menadžeri blisko surađuju s pojedincima koje nadziru, dok organizacijski lideri nemaju uvijek izravan kontakt s onima koje vode.
- Razmjer: Kao i vodstvo, menadžment je širok pojam koji može biti velik ili mali, dok organizacijsko vodstvo uključuje upravljanje većim populacijama.
- Uloga: Menadžeri se zapošljavaju za određene uloge; organizacijski čelnici nadziru menadžere i osiguravaju da se vizije njihovih organizaciji odražavaju u načinu na koji vode i usklađuju timove.
Što sve lider radi u vašem poduzeću?
Iako se pozicija lider čini sama po sebi razumljiva; lider je onaj koji vodi. No kako to zapravo izgleda u vašem poduzeću? Što zapravo lider radi kako bi bio dobar voditelj? Navest ću nekoliko uloga koje svaki dobar lider radi:
- Rješavanje problema i donošenje odluka - pravi lider je osoba kojoj se tim uvijek može javiti i tražiti pomoć. Lider treba biti treniran i sposoban rješavati probleme u poslu koji on vodi te donositi logične i racionalne odluke koje pomažu pri uspješnom obavljanju posla.
- Učinkovito komuniciranje (osobito slušanje) - dobar lider zna slušati svoje podređene, zna komunicirati svoje misli s poštovanjem te zna kako dati feedback svojim podređenima.
- Izgradnja odnosa i timova (uključujući razvoj potencijala vodstva kod drugih) - lider treba biti svjestan koliko su dobri odnosi i pozitivna poslovna kultura bitni za produktivnost i uspjeh zaposlenika stoga, lider treba raditi na izgradnji pozitivnih odnosa u svojim timovima
- Identificiranje budućih inovacija i prilika - lider treba biti osoba za koju ste sigurni da će znati prepoznati priliku za bolje poslovanje i istu iskoristiti
- Korištenje integriteta i etike - lider treba biti osoba koja se strogo drži etike i koja kada primijeti neetičko ponašanje reagira te održava sigurno i okruženje bez mržnje
- Upravljanje učinkom - alat korporativnog upravljanja čija primjena pomaže menadžerima u praćenju i ocjenjivanju rada zaposlenika. Upravljanje učinkom ima svoja načela, a cilj mu je stvoriti okruženje u kojem ljudi mogu raditi najbolje što mogu i proizvoditi najkvalitetniji posao na najučinkovitiji i učinkovitiji način.
Karakteristike i vještine koje čine uspješnog lidera
- Sposobnost utjecaja na druge: utjecaj je "sposobnost proizvesti učinke na ponašanje drugih ljudi." Utjecaj na druge zahtijeva izgradnju snažnog osjećaja povjerenja s kolegama. Usredotočite se na razumijevanje njihovih motiva i potaknite ih da podijele svoje mišljenje. To znanje možete iskoristiti da napravite promjene i pokažete da je njihov glas važan.
- Transparentnost: dio izgradnje povjerenja je biti transparentan. Što ste otvoreniji prema ciljevima i izazovima organizacije, to je zaposlenicima lakše razumjeti svoju ulogu i način na koji mogu pojedinačno doprinijeti cjelokupnom uspjehu organizacije. Taj osjećaj vrijednosti i svrhe pretvara se u više razine angažmana zaposlenika.
- Potaknite preuzimanje rizika i inovacije: lideri moraju aktivno poticati kulturu inovacija podržavajući eksperimentiranje, izazivajući nepisana pravila i prihvaćajući pogreške. Stvaranjem kulture koja prihvaća neuspjeh i eksperimentiranje, zaposlenici su ohrabreni da testiraju teorije ili predlažu nove ideje, jer vide da se kreativnost cijeni.
- Integritet i odgovornost: kao lider, važno je ne samo izbjegavati konsolidaciju moći, već i bilo kakvo donošenje odluka koje bi mogle negativno utjecati na poslovanje organizacije. Na taj način možete potaknuti povjerenje unutar vašeg tima i modelirati ponašanje drugih u organizaciji.
- Djelujte odlučno: učinkoviti lideri moraju brzo donositi strateške odluke - čak i prije nego što su dostupne potpune informacije. Nakon što napravite izbor, držite ga se, osim ako ne postoji uvjerljiv razlog da promijenite fokus. Vaš cilj je pokrenuti organizaciju naprijed, ali to se neće dogoditi ako ne možete donijeti odluku bez kolebanja.
Upravljanje učinkom- liderov alat za uspjeh
Formalni program koji koristi upravljanje učinkom pomaže liderima i zaposlenicima da razmijene očekivanja, ciljeve i napredak u karijeri, uključujući kako se rad pojedinca usklađuje s cjelokupnom vizijom organizacije. Općenito govoreći, upravljanje učinkom promatra pojedince u kontekstu šireg sustava radnog mjesta. U teoriji, tražite apsolutni standard izvedbe, iako se to smatra nedostižnim.
Programi koji koriste upravljanje učinkom koriste tradicionalne alate kao što su stvaranje i mjerenje ciljeva. Također imaju za cilj definirati kako izgleda učinak i razviti procese za njegovo mjerenje. Međutim, umjesto tradicionalne paradigme pregleda na kraju godine, upravljanje učinkom svaku interakciju sa zaposlenikom pretvara u priliku za učenje.
Lideri mogu koristiti alate za upravljanje učinkom kako bi prilagodili tijek rada, preporučili nove smjerove djelovanja i donijeli druge odluke koje će pomoći zaposlenicima da postignu svoje ciljeve. Zauzvrat, upravljanje učinkom pomaže organizaciji da postigne svoje ciljeve i postigne optimalne rezultate. Na primjer, voditelj odjela prodaje osoblju daje ciljane količine prodaje koje moraju postići u određenom razdoblju. U sustavu u kojem postoji upravljanje učinkom, uz brojke, menadžer bi ponudio smjernice koje bi pomogle prodavačima da uspiju.
Fokusiranje na neprekidnu odgovornost stvara zdravije, transparentnije radno okruženje, a naglasak na redovite sastanke može poboljšati cjelokupnu komunikaciju. Budući da upravljanje učinkom uspostavlja konkretna pravila, svatko ima jasnije razumijevanje očekivanja. Kad su očekivanja jasna, radno mjesto je manje stresno. Zaposlenici ne pokušavaju ostaviti dojam na lidera obavljanjem nekog slučajnog zadatka, a lideri se ne brinu o tome kako reći zaposlenicima da ne rade dobro. Ako sustav radi, oni to vjerojatno već znaju.
Lider je lider od početka do kraja
Prisjetimo se priče s početka ovog teksta o bendu E Street i lideru Springsteenu. Na kraju koncerta, na kraju odlično obavljenog posla, Springsteen je sve članove banda doveo na pozornicu. Postavili su se za pozdrav publici kakav obično prakticiraju glumci u kazalištu. Zatim je svakom od njih stisnuo ruku i razmijenio s njim par riječi, a sve s osmjehom i iskrenim zadovoljstvom. Takvo ponašanje je presudno ako želimo uspjeh te da naši snovi i vizija najprije dobiju konture, a zatim postanu stvarnost. Jedino iskrenim i predanim radom na samom sebi te iskrenim odnosom prema svojim bližnjima i ljudima s kojima radimo možemo ih uvjeriti da se iza horizonta, iza sedam mora, skrivaju prekrasni krajolici i još ljepši doživljaji te ih tako motivirati da sagrade brod i pod vašom komandom otplove do njih. Lider se prepoznaje baš u svakom trenutku te preuzima li odgovornost za njih, baš kao i za sebe.
Iz ove priče možemo izvući važnu poruku koja se može primijeniti i u vašem poduzeću. Da biste bili uspješan lider, ključno je kontinuirano razvijati svoje vještine. Prepoznajte koji vam stil vođenja odgovara i tražite prilike za rast i prilagodbu. Bez obzira na to jeste li već organizacijski lider ili se nadate da ćete to postati, možete imati koristi od traženja obrazovnih prilika koje povećavaju vaše znanje i sposobnosti vođenja.