Poduzeće je svaki dan na Olimpijskim igrama

Igor Pureta Igor Pureta
Sportašima su Olimpijske igre svake četiri godina, a poduzeće se mora stalno dokazivati.

Varka je da poduzeće ne poznaje napetost i strku kakva vlada u sportskim natjecanjima. Poduzeće je svaki dan na Olimpijskim igrama.

U nepredvidljivim uvjetima poslovanja koje nam nudi tržište obično se svi sudionici kreću u istom smjeru. Ponekad se neka poduzeća ponašaju malo ili sasvim drugačije od ostalih u tom segmentu. Ipak o njima razmišljamo kao o nečem posebnom tek kad nam jedno od poduzeća upadne u oči. Ili kada nam postane kamen u cipeli. To se događa jer njegovi rezultati počinju, na pozitivan način, odskakati od rezultata svih ostalih sudionika. Ono najgore je, i mi zaostajemo za njima.

Neki dan je završio Tour de France, jedna od najpoznatijih svjetskih biciklističkih utrka. I ovaj put ste, ako ne već i prije, imali prilike vidjeti sljedeću situaciju. Grupa biciklista - ponekad manja, a ponekad veća – zajedno vozi ujednačenim ritmom cestom. U potpunosti su okruženi navijačima, pomagačima i gledateljima. Ponekad su tu i ljudi željni da se njih ili njihov natpis na odjeći ili plakatu vidi širom svijeta. Na čelu kolone se smjenjuju biciklisti i nekako nam se čini da je na djelu nevjerojatan timski rad. Svaki biciklist neko vrijeme provede na čelu grupe i na taj način pridonosi brzini i kretanju cijele grupe.

Sličnost Tour de Francea i poduzeća?

Iz udobnosti naslonjača pred televizorom dok gledamo Tour de France, sve nam izgleda poput laganog mrtvila. I tada netko pojuri na suprotnu stranu ceste i brzo odmakne naprijed. Ponekad, još jedan ili dvojica biciklista uspiju uloviti taj trenutak i uhvatiti priključak za njim. Pa se oni tako zajedno odvoje i odvezu daleko ispred, dok ih grupa promatra omamljeno zarobljena u svoj laganiji ritam.

Upravo ovdje možemo početi uviđati sličnost između biciklista na Tour de Franceu i funkcioniranju poduzeća. A kasnije ćemo ovu sličnost povezati i s menadžmentom. Samo ono poduzeće koje potiče većinu ljudi na dodatni angažman će postići bolji uspjeh od ostalih sudionika na tržištu.

Baš tako nam izgleda i to poduzeće koje se odjednom počne ponašati drugačije. Ubaci u neku višu brzinu kretanja i u čudu za sobom ostavlja konkurente. Takva nagla promjena smjera je moguća samo kad poduzeće, odnosno njeni radnici, dodaju malo više ugljena na vatru. Time povećavaju količinu energije i svoju organizaciju vuku u novom i boljem pravcu. Zašto je tako teško iskočiti iz uobičajenog ritma i uskočiti u višu brzinu i dati petama vjetra? Zar ne bismo svi željeli ostaviti sve za sobom u oblaku prašine? Teško je izaći iz kolotečine ako članovi tima ili organizacije nisu spremni na dodatni angažman kako bi ostvarili cilj.

Maksimalan trud na radnom mjestu

Prema jednom Gallupovom istraživanju radnih mjesta, u prosječnom poduzeću samo se trećina radnika izrazito trudi obaviti svoj posao. Dok je na drugom kraju 18% onih koji su ukotvljeni po odjelima, dobivaju plaću, izigravaju sustav, tjeraju mak na konac, zahtijevaju poštivanje i onih procedura koje ne postoje u njihovom opisu posla i time izvlače energiju iz svih ostalih.

Zamislite nogometnu momčad u kojoj se 3 igrača izuzetno trude zabiti gol i ostvariti pobjedu. Istovremeno im dvojica njihovih momčadskih kolega pri tome aktivno smeta (da, dobro ste pročitali). Preostalih 6 rade samo ono što im netko kaže! Sumnjam da bi ta momčad ikad prešla centar, a kamoli zabila gol! Jedina njihova prilika u tome je da i protivničku momčad muče isti problemi!

Uložen trud radnika i njihovo sudjelovanje u upravljanju poduzećem, kao posljedica uloženog truda, nisu lijek za sve poslovne probleme. No, njihova primjena uvijek donosi dobre rezultate. Ako se slažete s tim, vjerojatno vas i zanima što možete sami učiniti. Točnije, što menadžment može učiniti kako bi članovi tima prihvatili razvoj u tom pravcu? Poduzeće svakako treba energiju. To se može činiti kao nešto što svatko može pretpostaviti. Međutim, postavlja se pitanje: Kako dati poduzeću energiju? I kada dobije energiju, kako tu energiju maksimalno iskoristiti?

Slušajte i čujte!

Radnici gotovo uvijek poznaju sustav i proces rada dovoljno dobro pa znaju koje dijelove treba unaprijediti. Razlog je vrlo jednostavan – oni rade unutar tog sustava, znaju što ne valja. Vaš zadatak je da čujete što vam predlažu. To je ujedno i najbolji način da se vaši zaposlenici osjećaju važno i vrijedno. Jedno istraživanje iz 2012. godine ovo i potvrđuje. Pokazalo se da 64% zaposlenika kaže da im je najveći problem kada lider donosi odluke bez traženja njihovih mišljenja. Navodi se da kada lideri donose samostalno odluke da se ljudi suzdržavaju od smišljanja ideja i preuzimaju manje inicijative.

Otkriven je još jedan razlog zašto ljudi ne ulažu dovoljno truda u svoj posao. Ljudi navode da je to način na koji lideri reagiraju na njihove ideje i mišljenja. 38% zaposlenika iz navedenog istraživanja kaže da ako lider odbaci njihovu ideju bez njenog razmatranja, manje će ubuduće preuzimati inicijative. Važno je da organizacija ima kulturu u kojoj će ljudi svoje ideje prenositi na posao. To je općenito povezano s produktivnošću, angažmanom zaposlenika, zadržavanjem i inovacijom.

Nedostatak slušanja ne ide nikome u korist – ni zaposlenicima, niti liderima. Slušanje između ostalog omogućava liderima da prikupe informacije tako da mogu donijeti odluke koje su najbolje za njihov posao.

Strategije boljeg slušanja

Ako ste u menadžmentu uvijek dobro dođe raditi na svojim strategijama aktivnog slušanja. Ponekad ljudi u menadžmentu slušaju, ali ne čuju ono što im se zaista pokušava reći. Stoga, važno je da krenete aktivno slušati. Prvi korak u tome je razumjeti svrhu komunikacije. Važno je da svrha nije samo da vi govorite, a da drugi slušaju, već da je prisutno obostrano poštovanje.

Kada ste razumjeli svrhu razgovora, zapravo usmjerite pažnju i slušajte. Nemojte raditi još nešto dok razgovarate. Ako ste stvarno uključeni u razgovor gledat ćete direktno u sugovornika i slušati samo njega. Jedna uobičajena pogreška koju ljudi čine dok slušaju je da moraju što prije reći svoju stranu u razgovoru. To može biti frustrirajuće za obje strane, jer često dovodi do nesporazuma i svađa. Umjesto toga, pokušajte odvojiti malo vremena za razmišljanje o onome što je rečeno.

Ljudima često može trebati neko vrijeme da obrade informacije i formiraju mišljenje o nekoj temi. Budite strpljivi i dopustite im to. Još jedna učestala pogreška koju ljudi čine kad razgovaraju je prekidanje. Ako neka osoba govori i osjećate kao da možda još nije završila misao, pokušajte pričekati dok završi prije nego što odgovorite. To će im dati priliku da ispravno dovrše svoje misli i izbjegnu sve moguće sukobe ili nesporazume.

Osim toga, postavljajte pitanja sugovornicima i dajte im povratne informacije nakon razgovora. Pitanja o nečemu što vam možda nije bilo jasno ili o nečemu o čemu biste htjeli više čuti. Ove strategije pokazale su se uspješnima u području menadžmenta.

Nagrađujte svoje zaposlenike

Učenje o važnosti nagrađivanja i najboljim načinima prepoznavanja zaposlenikova truda ključno je za menadžment. Nagrađivanja pomaže razumijevanju kako učiniti da se zaposlenici osjećaju cijenjenima na poslu. Poznato je da ako se osjećaju cijenjenima da će biti efikasniji. Nagraditi možete zaposlenike na način da im javno zahvalite za njihov rad. Na ovaj način predstavljate ih kao učinkovite i profesionalne. Osim toga, to može potaknuti kod drugih želju za poboljšanjem kako bi impresionirali nadređenog.

Također, korisnim se pokazalo ponuditi zaposlenicima izostanak s posla. To je učinkovita strategija u menadžmentu koja omogućuje odavanje priznanja i zahvale za naporan rad. Zaposlenici cijene dodatno slobodno vrijeme jer im to omogućuje da obave poslove, sastanu se s prijateljima ili jednostavno provedu više vremena sa svojom obitelji. Drugim riječima, u to vrijeme napune energiju te zatim produktivnije obavljaju radne zadatke.

Ponekad je dovoljno i obnoviti uredsku opremu. To je znak je da poslodavac brine o udobnosti i zadovoljstvu svojih zaposlenika. Obnavljanje opreme može uključivati modernije uređaje koji im olakšavaju rad ili omogućuje da svoje obveze mogu obavljati u kraćem vremenu. Npr. slušalice koje izoliraju zvuk za zaposlenike koji se bore s fokusiranjem u otvorenom prostoru. Osim toga obnavljanje opreme može biti i kupnja namještaja za ured, kao što su udobnije stolice.

Delegirajte

Lider zna zašto je za ispunjenje cilja važna samostalnost u radu njegovih ljudi. Lider zna da ne zna sve i zato se pouzdaje u svoje ljude koji znaju bolje pojedine segmente posla. Prihvaća prijedloge i daje povratne informacije članovima tima, kako bi lakše proveli svoje zamisli. Naša stara poslovica kaže „čovik i tovar znaju puno više od čovika“. Naročito više znaju od samog tovara, a tako se često ponašaju oni koji žele biti lideri. Također, ljudi su puno angažiraniji na provođenju vlastitih ideja nego tuđih.

Kompetentno delegiranje ima brojne prednosti za menadžment. U svakom slučaju pomaže u tome da zaposlenici obave više posla nego što bi to napravili bez delegiranja. Također, može pomoći u izbjegavanju tzv. praznog hoda. Točnije koristan je alat u menadžmentu za upravljanje vremenom. Delegiranjem se lakše izbjegne radno vrijeme u kojemu se ništa ne radi. Ako delegirate na pravi način možete poboljšati vještine zaposlenika i njihova znanja te samim time povećati efikasnost. U svakom slučaju, delegiranje je važna menadžerska vještina na kojoj biste trebali raditi kroz svoju karijeru. Služi kao pomoć u strateškom planiranju, osobnom rastu te praćenju i promicanju razvoja. U menadžmentu, vaša je primarna odgovornost razvijati zdravu poslovnu kulturu, osigurati suradnju i dobro organiziranu podjelu zadatak. Delegiranje će vam pomoći u tome.

Strategije za efektivno delegiranje

Kada ste razumjeli važnost delegiranja za menadžment i povećanje produktivnosti, možemo preći na strategije pomoću kojih se efektivno delegira.

Prvo pravilo kod delegiranja je pronaći nekoga tko posjeduje sve preduvjete za zadatak. Da biste to postigli, preporuča se da napravite popis zadataka koje želite delegirati. Zatim okupite svoj tim i pokažite im popis. Neka ljudi sami odaberu zadatke na temelju svojih snaga i interesa. Ovo je koristan savjet za uspješan menadžment jer se, osim produktivnosti, povećava i povjerenje u članove tima.

Kada delegirate važno je pružiti jasne informacije i upute. Recite zaposlenicima koje rezultate želite postići da ne bude nejasnoća oko toga što se od njih očekuje. Zatim, da bi delegiranje u menadžmentu bilo uspješno, bitno je da im pružite trening za potrebne vještine. Započnite tako da dopustite svom članu tima da gleda kako vi nešto radite. Tada im dopustite da to učine s vama, a onda neka oni samostalno preuzmu zadatak. Kada ste uz sva ostala pravila naučili/prisjetili se i ovih strategija delegiranja, spremni ste da pretvorite snove u stvarnost!

Ova jednostavna pravila primjenjujte dosljedno. Vaš tim, a time i organizacija će u kratkom roku, proizvesti puno više energije nego do tada. Ta dodatna energija će vas, poput onog biciklista s početka priče, gurnuti daleko ispred ostalih. Tako će vam osigurati odličnu mogućnost da ostvarite cilj. Time ćete omogućite sebi i članovima svog tima poštovanje ostalih i nagradu za postignuti uspjeh. A to je upravo ono što vam treba i što će vam dati dodatan poticaj za buduće uspjehe!

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.