Usmjerenost na rezultat ili ljude – pitanje je sad!

Igor Pureta Igor Pureta

Usmjerenost na rezultat nam često odvlači pažnju od usmjerenosti na ljude. Kako do toga dolazi? Kako tome doskočiti?

usmjerenost-na-rezultat-ili-ljude700

Imam pitanje za vas kao rukovoditelja! Razmislite o sljedećoj situaciji: u vašem poduzeću u zadnje se vrijeme trudite fokusirati na rezultate koji vaš rad donosi. Skoro svi sastanci usmjereni su na obavljanje dužnosti koje će donijeti izvanredne rezultate za vaše poduzeće, sve vaše upute usmjerene su na kvalitetu odrađenog posla koji će vam donijeti više profita i klijenata,… Naravno, usmjerenost na rezultate nije nimalo loša karakteristika jednog rukovoditelja! Ali, je li to dovoljno da vaše poduzeće bude uspješno? Glavno pitanje je što s vašim zaposlenicima? Mislite li da se osjećaju zapostavljeno ako jedino o čemu marite su rezultati koje zaposlenici donose?

Vjerojatno lako možete odgovoriti na ovo pitanje. Ako je vaš odgovor bio potvrdan, ovo je znak da menadžment pokušate usmjeriti i na vaše zaposlenike, a ne samo na profit koji vam rad pojedinog zaposlenika donosi. No, ne brinite se! Kao što je ponekad lako zanemariti „motor“ vašeg poduzeća, lako je i poduzeti neke mjere koje će vam pomoći da usvojite ponašanja kojima ćete početi više usmjeravati svoju pažnju na zaposlenike.

U ovom ćemo vam tekstu predstaviti načine na koje usmjerenost na rezultate ponekad može odvući pažnju od usmjerenosti na ljude, odnosno na vaše zaposlenike. Predstavit ćemo vam pozitivne strane i jedne i druge usmjerenosti, ali i najbolji način na koji možete obje ukomponirati u vaš menadžment!

Na što usmjeriti vaš menadžment?

Pa, što onda raditi? Kako upravljati vašim poduzećem, a ono je stalno u okruženju kao da se natječe na Olimpijskim igrama? Kako kaže stara poslovica: sto ljudi, sto ćudi. Ili u našem slučaju: sto menadžera, sto menadžmenta! Svatko od vas rukovoditelja radi onako kako njemu odgovara, no činjenica je da svaki od tih načina i nije najpogodniji. Drugim riječima, dosta se rukovoditelja i dalje služi „starijim“ načinom rukovođenja, odnosno smatraju kako su oni taj autoritet kojeg se mora poštovati, jedino oni donose odluke na razini poduzeća te ih ne zanima ničije mišljenje. Možete i sami pretpostaviti kakav loš utjecaj to može imati na zadovoljstvo zaposlenika, ali i na rezultate koji će vam oni donositi. Ako ste se pronašli u prethodnim rečenicama, postoji mogućnost da vaš menadžment poduzeća mora podleći nekim promjenama.

Poželjna je kombinacija usmjerenosti na rezultat i usmjerenosti na vaše zaposlenike; jedno bez drugoga ne ide! Kada ste usmjereni na rezultat, smatrate da je to ono što donosi profit i zadovoljne klijente vašem poduzeću. I to je vjerojatno tako! Svi ste non-stop zaposleni, svima vama su kalendari prepuni zadataka, sastanaka, dužnostima, obavezama,… Čini vam se da sve radite kako biste ispraznili taj vaš kalendar i vjerujete kako ste uistinu produktivni. Dakle, radite, pričate, rješavate probleme u procesima, međuljudskim odnosima, projektima i tko zna čemu još, a rezultat ponekad ipak izostane. Kako to?!

Usmjerenost na zaposlenike – hrpa pozitivnih strana!

Naravno, tu sada stupa na snagu vaša usmjerenost na zaposlenike. Vaš menadžment dakako igra veliku ulogu u tome. Potrudite se posvetiti pažnju vašim zaposlenicima, pričajte s njima, družite se, zabavljajte se! Ne morate biti strogi šef koji će stajati zaposlenicima nad glavom i pratiti svaki njihov pogled. Sjetite se sebe prije nego ste bili na poziciji na kojoj ste sada. Rukovoditelj koji vas je često nadzirao vam je, budimo iskreni, vjerojatno baš išao na živce. Kako bi vaši zaposlenici bili zadovoljni, potrebno je da u vama prvenstveno vide prijatelja i oslonac, a ne strah i trepet u obliku osobe.

Također, omogućite svojim zaposlenicima zadovoljstvo i u pogledu pauza i odmora tijekom radnog vremena. Dajte im prostora da u danu malo odmore, napune svoje baterije kako bi mogli biti sposobni i voljni odraditi ostatak radnog vremena. Vjerujte, to uistinu puno pomaže zaposlenicima kako bi bili produktivniji na radnom mjestu, što vam posljedično zasigurno donosi i bolje rezultate na koje su rukovoditelji uglavnom usmjereni! Naposljetku, omogućite zaposlenicima da se osjećaju korisno na radnom mjestu. Dopustite im da i oni mogu „ubaciti“ novosti u vaš menadžment. Pri donošenju nekih odluka, bolje vam mišljenje mogu pružiti vaši zaposlenici jer ponekad imaju kvalitetniji uvid u stanje nekih situacija. To je ono što će im zapravo pomoći da se osjećaju kao dio radnog kolektiva! Sve su ove sitnice zapravo velike stvari kojima pokazujete da ste, osim na rezultate, usmjereni i na zadovoljstvo vašeg tima!

Zašto je ponekad i usmjerenost na rezultate poželjna?

Kao što se može očekivati, rukovoditelji koji svoj menadžment usmjeravaju na rezultate vjerojatno će i dobivati rezultate, jednostavna uzročno posljedična veza! Reklo bi se kako je usmjerenost na rezultate svojevrsno zarazna aktivnost; ako ste vi usmjereni, zasigurno će se i vaši zaposlenici fokusirati na isto. Samim time, postajete uzor svojim zaposlenicima te će vas pratiti u stopu ako rezultati budu kvalitetni. No, nemojte da u trci za dobre rezultate zaboravite na potrebe i zadovoljstvo vaših zaposlenika, kao što je već ranije navedeno. Stoga, moramo ponoviti; najpoželjnija je dobra kombinacija obje usmjerenosti kako bi zakoračili u svijet kvalitetnog poduzeća koje ima izvrstan profit te mnogobrojne klijente!

Zašto je ponekad lakše biti usmjeren na rezultate? Oni su nešto što je uglavnom opipljivo, stvarno. Poslije odrađene obaveze, dužnosti ili zadatka, u većini situacija možete zaključiti koliko ste dobro to odradili te kakav ishod imaju. Samim time, lako možete i pratiti napredak svog poduzeća, odnosno poslovanja, što je izrazito veliki plus! Baš zato mnogi rukovoditelji baziraju svoj menadžment na usmjerenosti na rezultate. I to je sasvim u redu, dok god ne zaborave na svoje zaposlenike! Dakako, i zaposlenici su ti koji vam pomažu u borbi za dobre rezultate. Dakle, pustite zaposlenike da rade ono što je potrebno, pružite im svoje povjerenje te im uvijek pomažite ako „zapnu“. Na taj način gradite grupnu koheziju, ali i nadgledate proces postizanja dobrih rezultata, čime zajedno dobivate maksimalan učinak u obje vrste usmjerenosti.

Usmjerenost na rezultat prijašnjih generacija

Čini nam se da su prijašnje generacije voditelja bile usmjerene gotovo isključivo na rezultat. I da su malo pozornosti davali društvenim vještinama i tome koliko je važna usmjerenost na ljude. U novije doba pak, usmjerenost na ljude dobiva sve veće značenje, što je odličan znak za budućnost organizacija, ali i organizacijske psihologije. O njoj se piše u velikom broju knjiga i čini se da nema pravog voditelja bez razvijene te sposobnosti. Dapače, one voditelje koji manje vremena i ostalih resursa posvećuju ljudima oko sebe nazivamo bešćutnima. Kad gledamo takve organizacije, njihovu organizacijsku kulturu i klimu nazivamo lošima i na ljestvicama poželjnih poslodavaca one zauzimaju niska mjesta. Stoga, uistinu je od velike važnosti, uz fokus na rezultate, posvećivanje zalaganju i potrebama vaših zaposlenika.

Istina je da bez odličnih društvenih vještina i sposobnosti voditelji teško mogu utjecati na članove svog tima. Posebno one kojima su na raspolaganju mnoge druge mogućnosti zaposlenja. I sami voditelji su sve više svjesni tog problema. Iza njihovih namjera mogu stajati najbolja vizija i misija neke organizacije, ali teško mogu prenijeti i viziju, misiju i svoje druge namjere bez dobro izgrađenih društvenih vještina. Samim time, organizacija će imati velikih problema, naročito dugoročno, u ostvarivanju rezultata, bez obzira kolika njena usmjerenost na rezultat bila.

No, razvijajući društvene vještine kod naših rukovoditelja sve češće uviđamo jedan paradoks. Sve je veća potreba da upoznamo ljude s kojima radimo i isticanje važnosti međusobne interakcije unutar tima ili organizacije. No, čini se da to manje težine i pozornosti dajemo ciljevima i rezultatima.

Kako izaći na kraj s paradoksom?

To baš i nije cilj ovih naših nastojanja, pa je zato važno prepoznati pojavu ovog paradoksa! Novija istraživanja mozga pokazuju da se sustav za društveno ponašanje i sustav za razmišljanje o ciljevima ponašaju baš poput ljuljačke. Kad ste aktivni u jednom području, to umanjuje aktivnost drugog područja. Ali to nama liderima, menadžerima, rukovoditeljima ne može biti isprika!

Rukovoditelj koji je stalno usmjeren na cilj i kojem nedostaju društvene vještine neće biti sposoban povezati se sa zaposlenicima. Teško će se komunicirati zajednička vizija, strategija ili cilj, što je posebno važno u situacijama promjena na tržištu. Slično, ako rukovoditelju nedostaje usmjerenost na rezultat vjerojatno će biti dobro društvo na tulumu ili roštilju, što ponekad nije loša stvar. No, neće moći usmjeriti organizaciju prema ispunjenju poslovnih ciljeva.

Kako balansirati vaš menadžment između usmjerenosti na rezultate i usmjerenosti na zaposlenike?

Uspostavljanje balansa između ovih dvaju područja djelovanja je koliko teško, toliko je i nužno. Stoga prionite poslu i prije svega prepoznajte bavite li se trenutačno više ljudskim odnosima ili ciljevima. Zatim, uprite sve snage kako biste naučili djelovati i u onom drugom području. Pazite da ne skliznete u drugu krajnost i zanemarite ono u čemu ste sada dobri. Dobra vijest je da su bolja znanja i povećana svijest o našim mehanizmima djelovanja već prvi korak prema rješavanju ograničenja!

Trudite se bazirati vaš menadžment te sposobnosti rukovođenja na balansu rezultata i dobrih uredskih odnosa. Garantiramo da je to ono što će vam donijeti najveći uspjeh u vašem poslovanju. Posao nije lagan, naravno. Dapače, kada krenete paziti na ove sitnice tijekom vašeg rukovođenja te pokušate osvijestiti svaku odluku koju donosite, shvatit ćete kako ponekad ne znate što radite. Ipak, utješna je stvar što u rukovođenju nikada niste sami! Nemojte se pribojavati da pitate za mišljenje drugih, što bi u određenoj situaciji bila bolja opcija; općenito pitati druge što napraviti kada sami ne znate što ćete dalje. Podrška na radnom mjestu ključni je alat koji pomaže u kvalitetnom vođenju poduzeća.

Još neke smjernice za uspješan menadžment

Kako biste uspješno bili fokusirani na ciljeve, ali i na zaposlenike, evo još nekoliko savjeta! Najprije, bitno je voditi zabilješke vaših ciljeva koje želite postići u danu, tjednu, mjesecu, godini,… To je odličan način za praćenje onoga što je postignuto. Ako neki cilj nije ostvaren, odnosno ne dovede do željenog rezultata, tu stupa na akcija usmjerenost na vaše zaposlenike. Drugim riječima, pričajte, komunicirajte, razgovarajte! Komunikacija je ključna stvar koja spaja vaš menadžment i ostatak radnog kolektiva. Kada zapnete, tu su mišljenja drugih koja će vam pomoći da shvatite što je „pošlo po zlu“.

Također, poželjni su redoviti sastanci kojima ćete obavještavati svoj tim o napretku poduzeća. To izuzetno poboljšava osviještenost o svemu što se događa u poslovnim situacijama te činjenica da su uključeni potiče zaposlenike na produktivan rad! Kombinacija ovih dviju usmjerenosti ima velike prednosti, a vrlo malen broj mana. Vjerujemo da nije uvijek lako, no vježbom možete ojačati obje strane novčića, što je svakako utjeha. Korak po korak, brzo možete stići do željenih ishoda, samo ako uvijek dajete najviše što možete! A kada dajete vi, zaposlenici prate u stopu!

Ovo su samo neki od brojnih savjeta. Zasigurno ste puno naučili, ali i sami shvatili još neke druge načine kako poboljšati određene usmjerenosti i vaš menadžment na radnom mjestu. Na vama je da dalje razmišljate i razvijate svoje vještine, a rezultati i kohezija na radnom mjestu će s time doći!

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.