Održivost kroz timski coaching i inovaciju – Jelena Čačulović, Weltplast

Tanja Pureta Tanja Pureta
jelena-caculovic

U ovoj epizodi emisije „Psihologija uspjeha“, Tanja je razgovarala s Jelenom Čačulović, izvršnom direktoricom obiteljskog poduzeća Weltplast. Jelena je podijelila fascinantnu priču o tome kako su tijekom posljednjih 40 godina postigli izuzetan uspjeh, promovirajući održivi razvoj i reciklažu na našim prostorima. Otkrila je i tajne uvođenja zatvorenog kruga proizvodnje te kako su inovacije i timski coaching postali ključni faktori u njihovom poslovanju.

Tanja Pureta: Dobar dan i dobro došli u još jednu emisiju „Psihologija uspjeha“ na radiju Poslovni FM! Moje ime je Tanja Pureta, urednica i voditeljica emisije, a imam čast i zadovoljstvo ugostiti Jelenu Čačulović, izvršnu direktoricu poduzeća Weltplast. Jelena, dobro došli!

Jelena Čačulović: Hvala Vam, još bolje Vas našla, Tanja.

Tanja Pureta: Jelena, ima puno razloga zbog čega ste današnja gošća emisije „Psihologija uspjeha“. Jedan od tih razloga je što poduzeće Weltplast ove godine slavi 40 godina postojanja! Tko nije čuo za Weltplast ovih 40 godina, sad će imati priliku! Weltplast se bavi proizvodnjom plastike. Recite nam, Jelena, koliko je bilo nekad, u trenutku osnivanja, a koliko je danas popularno baviti se proizvodnjom plastike?

40 godina inovacije i održivosti

Jelena Čačulović: Weltplast je obiteljsko poduzeće koje ove godine službeno slavi 40 godina postojanja. Poduzeće se bavi preradom plastičnih polimera: polietilena, polipropilena. Kad pričamo o plastici, pričamo o stvarno širokom spektru materijala i kategorija proizvoda, tako da smo se mi u Weltplastu bazirali samo na polietilen i polipropilen.

Kada je otac osnivao poduzeće, svi su mu rekli da je „lud“ jer se u tom trenutku odlučio raditi nešto samostalno. Odlučio se na plastiku koja je, 1984. godine, bila još uvijek neistražena tema, nije bila industrija pod povećalom. Plastika je u tom periodu života na planeti Zemlji bila revolucionarni materijal koji nam je pomagao u svakodnevici.

Danas, kada pričamo o plastici, pričamo zapravo o neprijatelju broj jedan. Danas pričamo o smanjenju upotrebe plastike, o smanjenju upotrebe jednokratnih predmeta izrađenih od plastike, o recikliranju itd. S obzirom na to, danas je živjeti i raditi u segmentu plastike doista izazovno, posebice ako se tek kreće s poslovanjem. No, srećom mi smo 40 godina u svemu tome, pioniri smo. Imamo jako puno iskustva jako puno znanja, ulažemo u timski coaching i razvoj zaposlenika, tako da smo spremni na izazove s kojima se danas susrećemo.

Želimo prikazati plastiku ponovno kao materijal koji je održiv i materijal koji je neophodan za život na Zemlji. Polako u tome uspijevamo, ali nas još uvijek čeka jako puno posla. Imamo i puno kvalitetnih ljudi u poduzeću te smo orijentirani na timski coaching i inovaciju. Sve u svemu, ne bojim se za sljedećih 40 godina bivanja na tržištu i poslovanja u ovom sektoru.

Od problema do prednosti

Tanja Pureta:  Sjajno! Sasvim sigurno je da se danas vode brojne polemike o plastici. Mnogi znanstvenici se slažu da je plastika uistinu nešto što je neophodno, samo je važno vidjeti kakva je i od čega plastika. Vi ste u jednom trenutku shvatili da je jedan revolucionaran proizvod postao problematičan zbog načina na koji se nekada radio i opredijelili ste se za održivu proizvodnju. Kada je to točno bilo, koliko je bilo teško? Je li to bila skupa odluka i je li se isplatila? Hoće li se isplatiti?

Jelena Čačulović: U Weltplastu koristimo ne tako popularan izraz - nije plastika problem, problem su ljudi koji ne znaju baratati s plastikom na adekvatan način. Mnogi nisu zadovoljni s tim izrazima koje propagiramo, ali to je činjenica. Mi smo se okrenuli održivoj proizvodnji i kao takvi smo izrasli u jednu održivu i stabilnu organizaciju koja ima izniman organizacijski imunitet.

Naime, naš otac je 1989. godine kupio reciklažni pogon i strojeve za reciklažu kako bi unutar svoje vlastite proizvodnje imao jedan puni proizvodni krug. U proizvodnji vrećica i cijevi postoji tehnološki višak i on je smatrao kako je šteta taj višak baciti ili dati nekom drugom. Tako je došao na ideju da taj tehnološki višak reciklira i ponovno upotrebljava u proizvodnji.

Od tada, mi s ponosom i lakoćom govorimo kako smo pioniri održivosti i kako imamo već dugi niz godina zatvoren krug u proizvodnji. Za to su naravno zaslužni i timovi naših vrijednih radnika – kojima omogućujemo najkvalitetniji timski coaching koji grupu zaposlenika transformira u tim. Osim toga, za svakog našeg kupca možemo proizvesti proizvod od njihovog vlastitog otpada, pa i od puno većih količina koje bi na kraju završile na odlagalištu ili na nekim drugim mjestima.

Ulaganja u reciklažu i održivi razvoj

Tako da odluka definitivno, iz današnjeg pogleda, nije bila skupa. Naravno, kad ulažete u bilo koji stroj, kad morate izdvojiti određenu svotu sredstava, u tom trenutku vam se čini skupo. Danas, uz mogućnosti koje imamo s reciklažom, odluka nije bila skupa, isplatila nam se i još uvijek investiramo u nove strojeve što se tiče reciklažnog pogona.

U ovom trenutku dok mi pričamo, instalira nam se novi stroj i povećavamo reciklažne kapacitete. Europa ide u tom smjeru i mi smo spremni. Veselimo se svemu novom što nam svijet donosi!

Tanja Pureta: Fascinantno je i fantastično vidjeti da je ideja o održivom razvoju nastala kao ideja o učinkovitosti u proizvodnji – što je na kraju rezultiralo time da ste pioniri u reciklaži i da imate zatvoreni krug proizvodnje. To je pobjednički scenarij i za Zemlju i za vašu proizvodnju, što uvijek i bude ako se radi dobro i mudro.

Predstavite nam ukratko Weltplast. Što zapravo radite? Koliko ima zaposlenih? Gdje ste prisutni? O kojem mi to poduzeću govorimo?

Jelena Čačulović: Weltplast je obiteljsko poduzeće i trenutno ju vodi druga generacija, točnije, moja braća, sestra i ja. Trenutno Weltplast ima 135 zaposlenika, a prisutni smo na 18 tržišta diljem Europe - od Skandinavije, pa sve do Albanije. Timski coaching nešto je što nam uvelike olakšava upravljanje zaposlenicima i razvoj kvalitete, što nam onda i omogućava ove brojke.

U Weltplastu se proizvode dva segmenta proizvoda – jedan segment su cijevi, a drugi segment su vrećice i folije. Reciklažni pogon koristimo za oba segmenta. U proizvodnji cijevi je to nešto drugačije i kompleksnije zato što se cijevi proizvode po specifičnim normama i nije dozvoljeno u svim proizvodima koristiti reciklirani materijal. U proizvodnji vrećica i folija to funkcionira znatno drugačije jer su i sami trendovi u Europi usmjereni na puno više recikliranog, biorazgradivog materijala. Sve manje se traže 'originali' jer taj 'original' dolazi iz neobnovljivih izvora, derivata nafte.  

Tanja Pureta: Imate čak i vrećice za višekratnu upotrebu.

Jelena Čačulović: Tako je. Što se tiče vrećica, sve vrećice u Weltplastu mogu biti napravljene od recikliranog materijala, od biorazgradivog materijala ili od originalne plastike. U asortimanu imamo jednokratne i višekratne vrećice, tj. višekratne torbe. Imamo i segment za domaćinstvo - znači za otpad, za zamrzivače, industrijske folije, građevinske folije, termo skupljajuće itd. Pokrili smo doista širok spektar s našim proizvodima. U drugom segmentu s cijevima, pokrili smo i industriju, građevinu, telekomunikacije…

Brzi raspad biorazgradivih vrećica: proizvodna kvaliteta ili uvjeti korištenja?

Tanja Pureta: Jelena, rekli ste da pokrivate tržište od građevine do supermarketa, znači vrećice svugdje. Međutim, oni koji stanuju u Zagrebu znaju i da sve komunalne vrećice također dolaze iz Weltplasta. Molim Vas da nam sada svima, koji u ljutnji kažemo da su vrećice za biootpad nekvalitetne, objasnite je li uzrok brzog raspada manjak kvalitete ili nešto suprotno?

Jelena Čačulović: Još uvijek smo proizvođač za Grad Zagreb, tj. za njihov sustav gospodarenja otpadom. Jedan od tih proizvoda je i vrećica za biorazgradivi otpad. Nažalost, tu postoji mali nedostatak što se tiče i samog vodstva Grada Zagreba – govorim to kao stanovnik, ne kao djelatnik Weltplasta.

Opsežna edukacija potrebna je prije uvođenja bilo kakve novine, posebice ako se želi ispravno upravljati promjenama kod nečeg ovako osjetljivog kao što je gospodarenje otpadom. Mi naše timove educiramo upravo o tome kroz team building i  timski coaching, kao i o ostalim aspektima implementacije održivog razvoja.

Biorazgradive vrećice imaju rok trajanja od 6 mjeseci, a ono najvažnije je da se one stavljaju u kantu za smeće koja ima kontinuirani protok i cirkulaciju zraka. Zašto? Zato što se taj biorazgradivi materijal počne razgrađivati ako se nalazi u zatvorenom prostoru, pod određenom temperaturom, pod određenom količinom vlage. Svi znamo da se u bio otpadu, kao što su otpadci od hrane, nalazi određena količina vode. Naravno, kad ta količina vode izlazi, dolazi u doticaj sa biorazgradivim materijalom - ako nema protoka zraka i ako je temperatura nešto viša – plastični se materijal počne razgrađivati, što znači da je u pitanju visoko kvalitetan biorazgradivi materijal.

Mi stojimo iza toga da se biorazgradiva vrećica može u potpunosti razgraditi za maksimalno 180 dana. Kada stignu upiti zašto se ona razgrađuje nakon dva dana, to je zato što se smeće jako brzo razgrađuje. Ono najvažnije za smeđe vrećice je da su u kanti koja ima rupice, koja ima kontinuirani protok zraka i koja nije na jako toplom mjestu.

Putovanje prema održivoj budućnosti

Tanja Pureta: Eto, odgovor su kante s rupicama koje nisu na jako toplom mjestu. Vrećice će nešto dulje trajati, a sigurno će se razgraditi za 180 dana. Educiranja nikad dosta, a Jelena je prava osoba za edukaciju kao magistrica održivog razvoja. Jelena nije samo usput naučila neke stvari, nego se uistinu akademski obrazovala za rad u ovoj struci. Jelena, otkud interes za struku, je li se pojavio odrastajući uz Weltplast ili iz nekog drugog izvora?

Jelena Čačulović: Moja želja za održivim razvojem je potekla iz vremena kada sam radila stručnu praksu 2011. u BSF-u u Njemačkoj na temu biorazgradivi polimeri. Od tud dolazi moje saznanje što održivi razvoj jest.

U Weltplastu sam po rođenju, kako bi se reklo, ali nikad nismo razgovarali o održivom razvoju i o tome da smo s reciklažom zatvorili krug proizvodnje jer je to bila naša ustaljena praksa. Odabrala sam temu biorazgradivih polimera jer je to bilo nešto novo i zanimljivo u industriji. Tad sam bila na studiju Eko inženjerstva i mom šefu je bilo zanimljivo što ja kao inženjer ne znam što je održivi razvoj i tako me krenuo uvoditi u cijeli svijet održivosti i održivog razvoja. Krenula sam istraživati kakva je to uopće znanost i o čemu se tu radi.

Nakon te prakse i nakon studija u Zagrebu krenula sam istraživati gdje mogu nastaviti studij na temu održivog razvoja i putevi su me odveli u Beč. Nažalost, u Zagrebu u tom periodu nije bilo studija koji je bio specifično orijentiran za održivi razvoj. Bilo je studija koji su pokrivali par predmeta, ali ja sam htjela cijeli studij posvećen toj tematici i učiti od najvećih stručnjaka.

Tih godina, Ujedinjeni narodi su već postavili ciljeve održivog razvoja, sve politike su se kreirale u tom smjeru, najveće industrije već su imale razvijene odjele održivog razvoja. Pomislila sam, zašto i mi ne bi išli u tom smjeru kada već imam priliku.

Održivi razvoj je interdisciplinarna znanost koja povezuje socijalne politike, ekonomske zakone i okolišne zakone. To je nešto dinamično, kontinuirano ti nalaže da razmišljaš kroz ta tri stupa prilikom samog donošenja odluka. Pošto sam po prirodi jako znatiželjna, to je bio idealan studij i smjer kretanja za mene, i privatno i poslovno.

Stalno usavršavanje i timski coaching kao ključ održivog razvoja

Tanja Pureta: Dakle, održivi razvoj bio Vam je multidisciplinarno i zanimljivo područje. Gdje ste točno studirali?

Jelena Čačulović: Prvostupničku diplomu stekla sam u Zagrebu, na fakultetu Kemijskog inženjerstva i tehnologije, a magistarski studij sam završila u Beču na Modul University. Nakon toga su, naravno, uslijedile dodatne edukacije. Nužno je stalno se educirati ako želiš napredovati u svojoj struci.

Dakle, kontinuirane edukacije i seminari su neminovni. Koliko god pričamo o održivom razvoju zadnjih 15 godina, još uvijek se kao društvo navikavamo na izraze i tek učimo suštinu svega. Sve je to dosad bilo površno, a tek sad krećemo živjeti održivi razvoj, tek sad razmišljamo istinski o budućim generacijama prilikom donošenja odluka.

Razvoj organizacije nije moguć ako ćemo u tome pokušavati samostalno, zato nam je jako važna organizacija timova. Tako smo i odlučili uvesti timski coaching. Time unapređujemo donošenje odluka u smjeru održivog razvoja na razini cijelog poduzeća u svakom trenutku. To je upravo ono što nam i sama znanost održivog razvoja nalaže.

Tanja Pureta: Znanost se rapidno razvija. Postoje li konferencije i neki stalni izvori znanja? Koliko uspijevate pratiti trendove u struci?

Jelena Čačulović: S obzirom na funkciju koju obnašam – dosta dobro. Znanje je nešto što je meni uvijek prioritet. Dodatne edukacije su prioritet jer bez toga nema ni rasta, ni razvoja, ni poslovno ni privatno. Hrvatska se probudila što se tiče organizacija seminara i studija, dok je u Bosni i Hercegovini trenutno u začecima, što me čini jako sretnom.  

Ljudi su iznenađujuće otvoreni prema temi održivog razvoja. Naravno, uvijek postoje skeptici kad se priča o zaštiti okoliša jer „to se ne događa nama i kod nas“. U usporedbi sa stavovima prije 10 godina, sada odlično stojimo. Puno je informacija i potrebno je jako dobro razlučiti što nam zapravo treba, a što ne treba, sukladno educiramo i naše timove ljudi. Kroz timski coaching u poduzeću, prenosimo i njegujemo tu viziju koju želimo prikazati i široj javnosti.

Kako osobna iskustva i timska kohezija oblikuju uspjeh u održivom poslovanju

Tanja Pureta: Često Vas zovu na različite panele kao predavača, s obzirom na to da imate nova znanja i konkretna iskustva, kao i u Vašem poduzeću. Sigurno aktivno doprinosite širenju svijesti. Nakon ove emisije, vjerujem da će mnogi drugačije gledati na timski coaching, održivi razvoj i kružnu ekonomiju.

Jelena Čačulović: Nadodala bih da sam trenutno u fazi gdje me zovu na konferencije na koje se vrlo rado i odazivam. Razloga je što iza sebe imam Weltplastov tim koji dokazuje da se održivi razvoj živi i da je itekako isplativ u poslovnom svijetu.

Prije 10 godina mogla sam također sa svojim znanjima pričati o tome, ali nisam imala Weltplast iza sebe kao dokaz da je održivi razvoj moguć, potreban i isplativ. I ne samo održivi razvoj, već i novi alati vođenja poduzeća, kao što su timski coaching ili zatvoren krug proizvodnje.

Tanja Pureta: Pričate autentično, kao o nečemu što stvarno živite. Vaša karijera je jako zanimljiva. Studirali ste u Beču i ostali u Europi. Možete li nam reći više o tome gdje ste radili?

Jelena Čačulović: Kad se rodite u obitelji koja već ima poduzeće iza sebe, onda ste se zapravo rodili u tom poslovnom svijetu. U Weltplastu sam po rođenju, prirodno nam je bilo da idemo u pogon, u urede i da svoje ljetne praznike provodimo tamo. Tako se i razvio taj timski duh koji želimo zadržati kroz timski coaching.

Odrastali smo s ljudima koji su radili u Weltplastu i s Weltplastom. Nakon studija u Zagrebu, otišla sam na praksu jer sam htjela vidjeti što to jesu biorazgradivi polimeri, je li to nešto moguće za nas i smisleno. Dobila sam praksu i mogućnost rada u jednoj od najvećih svjetskih korporacija. Tada se preokrenuo cijeli moj poslovni put, cijela moja karijera.

Povratak doma, preuzimanje Weltplasta i novi izazovi

Tanja Pureta: Gdje ste počeli raditi?

Jelena Čačulović: Nakon tog studija u Beču počela sam raditi u Ujedinjenim narodima. Nakon toga, suprug i ja imali smo lijepe poslove i jako lijep život u Beču. U jednom trenutku počeli smo se osjećati kao stranci i odlučili da je vrijeme da idemo doma. Nakon te odluke počela sam raditi u Ministarstvu okoliša i održivog razvoja u Zagrebu.

U ministarstvu sam provela šest jako lijepih godina. U tom vremenu sam sazrela i odlučila da moram dati više od sebe. Moram prikazati i ukomponirati održivi razvoj u proizvodnju Weltplasta. Imala sam odgovornost i osjećaj da moram vratiti uloženo. Tako smo donijeli odluku da službeno ponovno postanem dio Weltplasta u sektoru održivog razvoja. Tada je došlo vrijeme za smjenu generacija, gdje su se naši roditelji povukli iz poduzeća i nas četvero smo preuzeli.

Tanja Pureta: Da sumiramo, bili ste u Beču, imali ste krasne karijere, odlučili ste se vratiti i niste požalili. Shvatili ste da sa znanjima koja ste stekli možete djelovati dobro gdje god se nalazili. Naročito ako ste u poziciji sami donositi odluke, kao u Weltplastu - gdje stvarno možete realizirati sve što ste zamislili sa svojom braćom i sestrom. Vas ste dvije sestre i dva brata koji ste sad preuzeli upravljanje Weltplastu?  

Jelena Čačulović: Nas je petero djece. Najmlađa sam od nas petero, tri brata i dvije sestre. Jedan brat ima svoje poduzeće tu u Zagrebu, on je naš partner i jedan od ključnih kupaca. Imamo jako lijep odnos i suradnju. Nas ostalih četvero vodimo Weltplast.

Možda je smiješno reći da poduzeće koje postoji već 40 godina ima još puno potencijala za razvoj. Iako na tržištu stojimo iznimno dobro i stabilno, mislimo da možemo uvijek više i bolje. Recimo unijeti neka nova rješenja i nove mogućnosti u ovom svijetu polimerne industrije. Osim toga, uvijek razmišljamo kako unaprijediti i naše upravljanje ljudskim potencijalima, razvijamo sustave nagrađivanja, timski coaching, viziju itd.

Kao društvo se mijenjamo i moramo se mijenjati s obzirom na cijelu situaciju u svijetu. Moramo se prilagođavati, a s tim se slaže i cijeli naš tim. Svi zaposlenici smatraju kako imamo još toga za napraviti i koliko puno potencijala, što predlaže kako je timski coaching uspješan. U meni je tako tinjala neka nit koja me vraćala Weltplastu da pokažemo zajedno svijetu koje potencijale imamo.

Prednosti i izazovi obiteljske tranzicije u poslovanju

Tanja Pureta: Sve teme kojih se sada dotičemo su dosta 'vruće' i u trendu, pa i obiteljske tranzicije koje se događaju u organizacijama, prijenos vlasništva na mlađe generacije. Weltplast je vodio gospodin Franjo Širić, koji je bio jedini direktor, a sad vas četvero vodi. Koje su prednosti, a koji su izazovi takve tranzicije?

Jelena Čačulović: Je li moguće napraviti tranziciju? Apsolutno, ali nije nimalo jednostavno. Potrebno je puno rada i strpljenja te razumijevanja i za jednu i za drugu stranu.

Otac ili majka, roditelji koji predaju svoje poduzeće u nečije tuđe ruke nakon puno godina, kao da predaju svoje dijete na odgajanje nekom drugom. Nije nimalo jednostavno. Oni su uložili puno vremena i odricanja u životu za to poduzeće te stoga danas ono ima takve rezultate. Mi kao druga generacija koja dolazi trebamo biti nježni, strpljivi, puni razumijevanja i shvatiti da oni nama poklanjaju to dijete na dar, da ga odgajamo i da mu raširimo krila da ide dalje.

Teško je, ima jako, jako teških i izazovnih dana. Sve je moguće uz dobru komunikaciju te uz pomoć. Potražiti pomoć najmanja je sramota – to također čini naš timski coaching! Nijedno obiteljsko poduzeće nikad nije napravilo jednostavnu tranziciju. Mnogi ne potraže pomoć izvana, no oni koji potraže – lakše uspiju u tome. Objektivnost treće strane je stvarno značajna u ovakvim trenucima.

Mi unutar obitelji pričamo stalno o poslu, i za nedjeljnim ručkom, ne možemo se praviti da to nije istina. Pričamo o našim kupcima i stanju na tržištu – to je začaran krug obiteljskog posla. U određenim situacijama vrlo je teško vidjeti stvari jasno. Iste poteškoće imaju i članovi naših timova nekad – tada koristimo timski coaching kako bi razjasnili nedoumice. Treba iz te magle izaći polako i strpljivo.

Izazovi usklađivanja poslovnog i privatnog života

Tanja Pureta: Hvala na ovom odgovoru! Vjerujem da su mnogi dobili neku ideju kako postupiti u svom poslovanju što se tranzicije tiče. Vaša poruka je jako važna jer se to dijete, to poduzeće i dalje razvija, pogotovo ako ima potencijala. Očito imate poduzetnički duh i u ovom trenutku ćemo otvoriti još jednu 'vruću' temu.

Osim svega nabrojanog, Vi ste ujedno i majka troje djece. Dakle, žena, majka, kraljica. Kako upravljate vremenom, kako uspijevate uskladiti sve te obaveze, možete li pronaći balans između poslovnog i privatnog života? Koju poruku imate za druge žene?

Jelena Čačulović: Moram priznati da malo zazirem od te riječi 'balans'. Ne vjerujem u balans. Za mene je balans perfekcionizam, a perfekcionizam je zatvor. Nikad ne pričam o balansu, jer mislim da osobno ne mogu uspjeti u tome.

Jednostavno, moj život, život moje obitelji i moj poslovni život, kreću se u fazama. Prihvatila sam da će postojati faze u životu kada ću se više posvetiti obitelji, kada društvenom životu, a kada ću se više posvetiti poslovnom. Kada to prihvatite, puno je lakše ići kroz život. Žena, majka, kraljica - apsolutno svaki dan. Prva smjena je na poslu, druga smjena kreće doma sa djecom.

Podrška moga muža mi izuzetno olakšava, kao i u njemu i njegovom poslu moja podrška. Bez uzajamne podrške, vrlo je teško ostvariti bilo kakve uspjehe. Jako, uz pomoć Ramira, koristimo moć psihologije za na radnom mjestu za naš poslovni uspjeh. Čak i da imate pomoć tete čuvalice, baki i djedova – iza zatvorenih vrata vašeg doma ostajete vi, vaš partner, vaša djeca i dobar plan. Vi ste jedan tim – koji je već prošao timski coaching.

Od odgovornosti do inovacija

Tanja Pureta: Svaka čast, to ste odlično rekli. Brak nije institucija u kojoj je sve na jednoj strani. Sve je povezana priča između dvoje ljudi. Balans ne treba postizati na dnevnoj, tjednoj ili mjesečnoj razini, već na razini cijelog života. Mislim da je to ključ za pravo razumijevanje.

Inače, stvarno je perfekcionizam svaki dan biti izvrstan u svemu. Rekli ste da imate velike ideje za sljedećih 40 godina. Što točno radite danas kako bi Weltplast učvrstio svoju poziciju i dodatno je osnažio?

Jelena Čačulović: Stvarno puno toga, trebalo bi napraviti posebnu emisiju za sve naše strateške planove, ideje i potencijale koje želimo iskoristiti. Kao proizvođač u polimernoj industriji osjećamo veliku odgovornost i želimo doprinijeti tom sektoru i svim dionicima u našem lancu.

Naša odgovornost ne prestaje u trenutku kada izvezemo proizvod. Mi smo iznimno aktivni u prodaji naših proizvodaIzvozimo više od 80% naših proizvoda. Ne možemo tu povući granicu naše odgovornosti, nego imamo potrebu da ju produžimo na komunikaciju s našim kupcima, našim krajnjim potrošačima.

Kao što sam rekla na početku - nije plastika problem, problem je čovjek i način na koji se on odnosi prema toj plastici. Kad bi živjeli u jednom idealnom svijetu, gdje bi svi naši krajnji potrošači pravilno sortirali plastiku i kad bi se vratila kod nas u Weltplast, mi bi ju mogli reciklirati i ponovno proizvesti isti visokokvalitetan proizvod. Tako ne bi imali otpada na odlagalištima, a imali bi visoko kvalitetne proizvode. Dakle, zadovoljili bi apsolutno sve politike i zakonodavstva EU. Ali to je idealan svijet, mi ne živimo idealnom svijetu.

Naša posvećenost odgovornoj komunikaciji i inovacijama

Društvo je satkano od mnogo različitih jedinki. Zato je važna transparentna komunikacija. O tome govorimo i na našim web stranicama i to implementiramo u timski coaching. Pričamo i o održivosti i o financijskim izvještajima i o našim investicijama i mogućnostima, što sve naši proizvodi mogu itd. Sve što izađe iz naše proizvodnje može sto postotno reciklirati i vratiti nama. Mi ćemo vam zatim vratiti još bolji proizvod. To je ono što je važno – svijest i naša odgovornost.  

Investiramo u komunikaciju s našim kupcima i dobavljačima. Pokušavamo ostvariti transparentniju i odgovorniju komunikaciju s krajnjim potrošačima. Puno je ljudi uključeno u sve te projekte, imamo razvijene timove i timski coaching je ključni dio njihovog uspjeha. To su veliki projekti koji iskazuju jako puno vremena i nešto što se ne događa preko noći.

Jako puno ulažemo u nove materijale. Kada vi kažete plastika - vama je to opći pojam. Nama to podrazumijeva mnogo sitnih tema. Svijet ulaže u nove obnovljive izvore. Postoji mnogo materijala koji su slični plastici, ali imaju manje CO2 emisije i veću stopu biorazgradivosti. Uvijek pokušavamo naše kupce motivirati da idemo zajednički u takve projekte. Naše dobavljače, ne samo sirovina, nego i strojeva, isto motiviramo da se krećemo u tom smjeru.

Stvarno se puno toga u ovom trenutku odvija u Weltplastu. Brojni timovi su na nogama, zasukanih rukava. Dobar timski coaching omogućava da svi rade aktivno na svojim projektima. Veselimo se svemu što će nam budućnost donijeti jer mislimo da nas čeka uzbudljivo i zanimljivo razdoblje. Mene veseli vidjeti u kojem smjeru će poduzeće otići pod našim vodstvom.

Kvaliteta i ljudi i proizvoda

Tanja Pureta: Evo i mog zadnjeg pitanja. Uvijek se priča o nedostatku ljudi, radne snage. Postoje razni trendovi među radnicima, mnogi žele otići van iz države, neki se žele i vratiti. Međutim, uvijek je važno da poslodavac radi na svom brendu. Što je ono što bi zaposlenici trebali dobiti da bi se negdje osjećali dobro i ugodno te Weltplast okarakterizirali kao poželjnog poslodavca?

Prije svega, Vaša proizvodnja je daleko od onog što se nekad podrazumijevalo pod proizvodnjom. Naš organizacijski dizajn se puno izmijenio tijekom godina kako bi zadovoljio moderne standarde. Proizvodnja je sačinjena od modernih strojeva te upravljanje njima zahtijeva digitalne vještine, a ne težak fizički rad. Danas je to izazov za ljude koji žele raditi u proizvodnji. Što Vi onda radite za Vaš brend i što potencijalni zaposlenici mogu od Vas očekivati? Zašto bi došli raditi kod Vas? I što točno znači 'timski coaching' koji implementirate?

Jelena Čačulović: Puno je razloga zašto bi čovjek došao raditi u Weltplast. Naš slogan za 40. obljetnicu postojanja je 40 godina kvalitete. Naši roditelji su od samog osnivanja njegovali kvalitetu naspram kvantitete.

Znači, poduzeće je moglo imati puno više zaposlenih, ali nismo. Uvijek se radilo na kvaliteti - prvo na kvaliteti ljudi koji rade u Weltplastu, onda na kvaliteti proizvoda koji izlazi iz njega. Bez kvalitetnih ljudi u timu nećemo dobiti ni kvalitetan proizvod. Stoga se nećemo moći kvalitetno širiti na dobra tržišta, na dobre i sigurne kupce, na stabilne dobavljače itd. Tako da smo se orijentirali na razvoj zaposlenika, razvoj timova i u tome implementirali timski coaching za optimalnu kvalitetu rada.

Osnaživanje tima i prilagodba sustava u suočavanju s nedostatkom radne snage

Izazovi upravljanja talentima s kojima se mi danas u regiji susrećemo je nedostatak radne snage. Taj trend zahvatio je i Weltplast, što je normalno i prirodno. Mi smo se usmjerili na prilagođavanje našeg sustava trenutnom stanju. Koristimo psihološke procjene i assessment centar prilikom zapošljavanja i intenzivan onboarding proces koji u nekim slučajevima traje i po godinu dana. Nismo pružali otpor, prihvatili smo stanje kakvo je i usmjerili se na korištenje onog što možemo. Tu nam je važan timski coaching. Tako smo revidirali cijeli sustav upravljanja učinkom i nagrađivanja te svim radnicima dali do znanja koliko su i zbog čega važni te zašto je njihov rad u Weltplastu važan. Sustav je lijepo prihvaćen, pojednostavili smo ga kako bi bio održiv i za buduće generacije. U Weltplastu se njeguje rad, tako da je rad uvijek nagrađen – što odnosima, što novčano, što događajima.

Timski coaching za nas znači prije svega njegovanje svojih timova. Dakle njihov razvoj, kako stručni, tako i osobni. Kod članova naših timova želimo njegovati zajedničku viziju i koheziju. Nama je upravljanje konfliktima neminovno kako bismo održali visoku kvalitetu proizvodnje i produktivnosti, a utome nam ključnu ulogu igra timski coaching. Naravno, timski coaching usmjeren je i na stručni razvoj i edukaciju kako bi išli u smjeru održivog razvoja kakvog želimo.

Danas svi tražimo sigurnost u ovom kaotičnom svijetu. Mi u Weltplastu želimo svakom čovjeku dati tu sigurnost. Mi smo obiteljsko poduzeće i njegujemo obiteljske odnose. Mi smo tu za tebe i stojimo iza svojih zaposlenika i to se očekuje od svih kolega. To je organizacijska kultura koju prenosimo na svakog djelatnika unutar Weltplasta i koju implementiramo u timski coaching.

Svaki čovjek u poduzeću dobit će poštovanje i sigurnost. Kad god su krizne situacije, uvijek se gleda ljudskost prije samog rada, prije proizvoda i prije kupca. To je nešto što nas kao društvo pokreće i što mi ponovno moramo vratiti u naše društvo i njegovati. Moramo vratiti vrijednosti zbog kojih smo nastali, a to je taj ljudski sklad.

Održivi rast i inovacija za buduće generacije

Tanja Pureta: I imate li neku poruku za kraj, Jelena?

Jelena Čačulović: Weltplastova vizija je da smo mi stabilno obiteljsko poduzeće koje je preraslo u održivog prerađivača polimera u regiji. I poduzeće koje, gdje god i tko god priča o njemu, može reći da smo kvalitetni – i naši ljudi, proizvodi, kupci i dobavljači. Da nas se pamti po inovaciji, odgovornosti i timskom duhu. Jednostavno, da možemo sa sigurnošću reći za svakog dionika u našem opskrbnom da su dio nas i da oni mogu reći da smo mi dio njih.

Tanja Pureta: Jelena, želim Vam da ta kvaliteta bude utkana i u narednih 40, pa još 40 godina i da je ova generacija nastavi njegovati kao i sve generacije koje dolaze. Sigurna sam da ćete u tome uspjeti. Hvala lijepa Jelena, što ste bili moja gošća. Hvala lijepa vama slušatelji, na još jednom zajedničkom putovanju kroz još jedan svijet ili kroz mnoštvo svjetova ovih novih i inovativnih tema, kao što je i timski coaching. Čujemo se jednom drugom prilikom! Doviđenja, Jelena.

Jelena Čačulović: Tanja, hvala Vama puno na pozivu i svim slušateljima! Veliki pozdrav i ugodan ostatak dana.

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.