Organizacijska kultura je važan dio uspješnosti poduzeća i mnogi misle da je za postizanje visoke razine potrebno puno sredstava.
Organizacijska kultura je važan dio uspjeha svakog poduzeća, a mnogi misle da je potrebna velika količina sredstava kako bi se ona postavila na kakve-takve pristojne noge. Poduzeća u Silicijskoj dolini poznata su po svojim inovativnim prostorima za sastanke, opuštanje i kreativnost, a fotografije tih prostora nam često oduzimaju dah. Jeste li znali da i s daleko manje ulaganja može se stvariti poticajno okruženje. Evo nekoliko savjeta stručnjaka.
Izgradite kulturu koja brine o svojim djelatnicima, no pazite da vaši napori obuhvate sve djelatnike, a ne samo one najučinkovitije. Kreirajte fokus-grupe ili individualne sastanke između mentora i mentoriranih osoba. Također, nemojte lude radne rasporede stavljati ispred učinkovitosti. Otkrijte što vaši djelatnici imaju zajedničko i gradite zajedništvo na tome. Bilo da se radi o nekoj sportskoj aktivnosti ili tek o jednostavnom zajedničkom objedu zajedničke aktivnosti na prirodan način jačaju odnose.
Stvorite radni prostor koji potiče suradnju i razgovore. Lounge prostori osiguravaju ugodan prostor za druženje i razmjenu ideja, ali i za Skype s klijentima na drugom kraju svijeta. Potaknite kreativnost zaposlenih. Svaka kompanija ima dugoročne projekte koji nisu usmjereni na klijente već na povećanje prisutnosti i kreiranje budućih poslova. To su idealni projekti oko kojih možete objediniti zaposlenike i potaknuti njihovu kreativnost.
Organizacijska kultura traži svježinu i uvježbanost
Organizacijska kultura nije nešto zacementirano u stazi slavnih već nešto što treba stalno preispitivati i unaprijeđivati. Direktor ne bi trebao sam donositi sve odluke, već stvarati okruženje u kojemu će njihovi djelatnici biti motivirani i imati dovoljno ovlasti za donošenje odluka. To nije jednostavno u organizacijama (a takvih je velika većina) u kojima se menadžer ili čitavo vodstvo skanjuju širiti informacije i delegirati odgovornosti na članove svojih timova. Pa onda kako stvoriti okruženje koje će uvijek zračiti kreativnošću, inovativnošću i samostalnošću? Prvo, nemojte nikada sami sebe doživljavati preozbiljno.
Povremene šale na vlastiti račun pomoći će razbiti uštogljenu atmosferu te pridobiti djelatnike. Također je bitno da organizacijska kultura i korporativna klima budu usklađene, dok bi obje trebale biti proizlaziti iz strateških ciljeva poduzeća. Organizacijska klima i kultura počinju od vas lidera, pisanim pravilima, ali i vlastitim ponašanjem, i to svakoga dana. Omogućite svojim djelatnicima da preuzmu komandu. Ako se jave s nekom idejom, potaknite ih da je provedu. Time ćete polučiti dva rezultata, ubuduće će dobro promisliti prije nego što nešto predlože, dok istovremeno potičete kreativnost i otvorenu razmjenu, jer dok god svoj prijedlog mogu opravdati i provesti – slobodni su da ga stvarno i provedu.
Tradicija i organizacijska kultura
Japanski premijer Shinzo Abe nedavno je najavio kako do kraja desetljeća želi imati 30% žena na vodećim pozicijama u japanskim poduzećima. Takva organizacijska kultura je u direktnom sukobu s japanskom tradicijom. Prošlogodišnje istraživanje jedne britanske konzultantske kuće pokazalo je da od 230 mjesta u odborima 20 najvećih japanskih poduzeća svega dva zauzimaju žene. Drugo istraživanje iz 2013. pokazalo je da svega 15% japanskih poduzeća ima ijednu zaposlenu ženu na vodećim pozicijama.
Toyota je jedno od rijetkih poduzeća u Japanu koje je u svom najvišem vrhu donedavno imalo ženu. Julie Hamp bila je najviše pozicionirana žena u Toyoti diljem svijeta i prva osoba izvan Japana koja je dospjela u najviši vrh Toyote u Japanu. Prije tri mjeseca Julie Hamp uz velike je fanfare postavljena za direktoricu odnosa s javnošću kao dio Toyotinog plana diverzifikacije. No, prije dvadeset dana Hamp je uhićena zbog navodnog unošenja nedopuštenih tableta u Japan bez dozvole. Nakon 20 dana provedenih u zatvoru, puštena je na slobodu i oslobođena optužbi. Ali u međuvremenu je 30. lipnja dala otkaz. Još će puno vremena i truda trebati da se ostvari socijalna pravda prema ženama.
Potaktnite angažiranost zaposlenika
Jedan od najvećih izazova za menadžere danas je kako potaknuti kreativnost i angažiranost djelatnika. Razna istraživanja pokazala su da je za angažirnost djelatnika presudno da budu zadovoljni. Također su pokazala da za njihovo zadovoljstvo poslom nisu presudne razne povlastice, već da su najbitnije dvije jednostavne stvari: odnos pun poštovanja prema svim djelatnicima te povjerenje između djelatnika i višeg menadžmenta. Drugim riječima, razvijanje kulture povjerenja u poduzeću treba biti prioritet. Tako jednostavno, a često tako teško za ostvariti. Nekoliko jednostavnih stvari može pomoći. Prvo, trebamo slušati jedni druge, na svim razinama. Toliko puta već isticano, a nikad dovoljno. Kulturu otvorenog dijaloga treba konstatno poticati, kroz formalne i neformalne načine. Bitno je također djelatnicima pokazati da vam je stalo. Zaposlenici žele znati da ih se čuje i da se ono što su rekli poštuje. Ako ne možete provesti neke od njihovih prijedloga, objasnite zašto. Nadalje, ljudi koji se poštuju, oni si i pomažu te pružaju podršku jedni drugima. I na kraju, potičite ih da budu svoji. Jedna od ideja: organizirajte jednostavna druženja djelatnika, a svaki put organizaciju druženja prepustite drugom djelatniku. To može biti volontiranje za zajednicu ili jednostavan odlazak u prirodu. Bitno je da na taj način upoznajete jedni druge.