Uključite srce i unaprijedite svoje prezentacijske vještine

Hana Mehonjić Hana Mehonjić

Svi želimo ostaviti dubok dojam na svoje slušatelje koristeći prezentacijske vještine dok prenosimo znanja koja imamo. Probajte se zamisliti dok prezentirate temu o kojoj posjedujete puno znanja.

u punoj dvorani jedna od zaposlenika drži prezentaciju o rezultatima koji su vidljivi na grafikonima na ploči

Stojite ispred projekcijskog platna i vidite sebe kao samouvjerenu osobu koja vješto predstavlja sadržaj prikazan u prezentaciji. Ispred sebe vidite veliki broj osoba znatiželjnih pogleda koje upijaju svaku našu riječ. One postavljaju pitanja kako bi se napojili informacijama iz vašeg izvora znanja. Vješto odgovarate na komentare i imate pripremljene odgovore na sva potencijalna pitanja iz publike.

„Prezentacija će proći sjajno,“, pomislite, „savršeno vladam njezinim sadržajem, moje su prezentacijske vještine izvrsne!“ Kada konačno dočekate taj dan, stanete pred slušatelje i počnete govoriti o temi koju poznajete bolje od vlastitog džepa. U tijeku prezentacije shvatite da većina pogleda iz publike nije uperena u vas, već u ekrane mobitela ili zidove u prostoriji. Neke osobe iz publike gledaju kroz prozor maštajući o toplom krevetu ili ispijanju kave s kolegama. Zapravo, čini vam se da vas nitko i ne sluša.

Vaša goruća želja o održavanju inspirativne prezentacije nakon koje će vam se osobe iz publike zahvaljivati pala je u vodu i potonula u zaborav. Vjerojatno vam nije jasno što se dogodilo – ipak ste savršeno naučili sadržaj koji prezentirate i pročitali ste dodatnu literaturu kako biste znali odgovoriti na moguća pitanja iz publike. Počinjete sumnjati u svoje sposobnosti i prezentacijske vještine koje ste mislili da posjedujete. Imali ste sve potrebne alate da zadovoljite intelektualnu glad svojih slušatelja, ali nešto je jednostavno nedostajalo.

Prezentacijske vještine i emocije

Postavite si pitanje: jesam li pronašao/la put do njihovih srca? Možda nećete imati odgovor na to pitanje, a možda ćete odmahnuti rukom i reći da su to gluposti i klišeji. Ali, prava je istina da su prezentacijske vještine stvar srca. Probajte se sjetiti prezentatora koji vam se svidio – neovisno o njegovoj ulozi, to može biti profesor na fakultetu ili prezentator na predavanju čija vas je tema zanimala. Što vam se svidjelo na toj prezentaciji? Koliko je vaš cjelokupni dojam zapravo bio povezan sa sadržajem o kojem se govorilo?

Zbog čega biste rekli da ta osoba ima razvijene prezentacijske vještine? Ono što ostavlja duboki dojam na nas je emocionalna povezanost koju prezentator stvara između nas, njega i sadržaja. Možete imati izuzetno zanimljiv sadržaj koji namjeravate prezentirati, ali tek kad ga obojite emocijama i vlastitim entuzijazmom, vjerojatno je da će se urezati u pamćenje vaših slušatelja.

Naime, centar za pamćenje i centar za emocije nalaze se u istom dijelu mozga – u limbičkom sustavu. Dok je hipokampus zaslužen za pamćenje događaja i detalja određenih situacija, amigdala je zadužena za pridavanje emocionalnog značaja tim događajima. Na naše pamćenje snažno utječu emocije i raspoloženje koje doživljavamo u pojedinim situacijama. Stoga je važno doprijeti do srca slušatelja kako bi bili spremni usvojiti i zapamtiti sadržaj koji im prezentirate.

Put do srca slušatelja

Veliki broj prezentatora često se usmjerava isključivo na sadržaj koji prezentira. Međutim, prezentacijske vještine uključuju i uspostavljanje emocionalne povezanosti s publikom koju bi trebalo staviti u prvi plan. Pokušajte okrenuti prioritete i vidite što će se dogoditi. Tijekom pripreme prezentacije, obratite pozornost na sebe i svoje osjećaje, kao i na specifične potrebe vaše publike. Razmislite zašto je vama važna ta tema i što vam je korisno donijela u privatnom i/ili poslovnom životu.

Svoja razmišljanja i emocije o sadržaju možete podijeliti s publikom na samom početku prezentacije pružajući im tako informaciju o važnosti i korisnosti sadržaja koji prezentirate. Osobe koje vas slušaju nisu detaljno upoznate s vašom temom i, ako dobiju uvid u to gdje mogu primijeniti ta znanja, sigurno će vas slušati s pozornošću. Primjerice, ako prezentirate informacije o najnovijoj tehnologiji unutar vaše industrije, podijelite svoje osjećaje i iskustva.

Možda ste bili nervozni oko isprobavanja nečeg novog, a kasnije ste uvidjeli da vam je to olakšalo rad? Možda više uživate u svom poslu? Podijelite to. Ljudi su društvena bića i povezuju se kroz iskustva. Osim toga, dijeljenjem iskustava osobe se mogu prepoznati u priči i osjetiti da nisu same. Potaknite osobe iz publike da podijele svoja razmišljanja i iskustva te ih aktivno slušajte. Uključenost potiče sudionike na aktivno razmišljanje o prezentiranoj temi te ih odvraća od potencijalnih distraktora.

Tko me sluša?

Osim toga, prezentacijske vještine uključuju i razmišljanje o svojoj publici. Pitajte se tko će se nalaziti u publici i zbog čega bi njima tema mogla biti važna. Prilagodite se njima i stavite se u njihove cipele. Kako bi iz njihove perspektive izgledala prezentacija? Razmislite o jasnoći pojedinih pojmova i upotrebi stručne terminologije. Svoj rječnik prilagodite osobama koje će biti u publici – ako se radi o laicima, poželjno je izbjeći upotrebu stručnih termina.

Nadalje, ponekad je važno sjetiti se one poznate izreke – „manje je više". Prezentacijske vještine sastoje se i u finom doziranju količine sadržaja kojeg prenosite. Natrpavanje s velikom količinom informacija može napraviti kontraefekt. Prijenos znanja bi se trebao odvijati u službi potreba publike, a ne u kontekstu dokazivanja vlastite stručnosti. Ako prezentirate ogromnu količinu informacija, velika je vjerojatnost da će mnoge od njih biti nepohranjene ili zaboravljene. Kako bi se to spriječilo, važno je naglasiti korisnost sadržaja i njegovu primjenu u realnim situacijama.

Upitajte se na koji će način prezentirana tema obogatiti vaše slušatelje u svakodnevnom funkcioniranju. Sjetite se da su slušatelji u središtu prezentacije i da je ona namijenjena unaprjeđenju njihovih znanja i emocija. Dajte im do znanja da vam  je uistinu stalo do njih i da vam  je važno prenijeti sadržaj i emocije kako bi oni obogatili svoje živote. Postavite si sljedeća pitanja:

  • Kako bih se mogao emocionalno približiti svojoj publici?
  • Da sam na njihovom mjestu, što bih ja volio dobiti od prezentatora?
  • S kakvim stavovima bi moji slušatelji mogli doći na prezentaciju?

Što mi moje srce govori?

Kada odgovorite na ta pitanja, lakše ćete definirati pristup i stil prezentacije. Prezentacijske vještine podrazumijevaju empatiju kao ključni aspekt u ostvarivanju utjecaja i prijenosa znanja publici. Jednom kada profilirate svoju publiku i ustanovite načine na koji će prenesena znanja i emocije unaprijediti njihove stavove, provjerite kako se vi osjećate u ulozi prezentatora.

Razmislite o prilici koja vam se pruža i pokušajte analizirati svoje emocionalno stanje u kontekstu uloge prezentatora koji prenosi svoja znanja drugima. Postavite si sljedeća pitanja:

  • Kako se osjećam u vezi prezentacije?
  • Kako su me znanja koja želim prenijeti osobno obogatila?
  • Koju emociju želim prenijeti svojim slušateljima?
  • Postoje li neki strahovi ili neugodne emocije i ako da, što mi poručuju?

Tijekom pripreme prezentacije važno je otvoriti svoje srce i povezati sadržaj s osobnim iskustvom. Ako se usmjerite samo na izgled slajdova te broj i vrstu informacija, teško da ćete doprijeti do srca svojih slušatelja. Kada prezentacija počne, pobrinite se da je i vaše srce prisutno u prostoriji, a ne samo vaš mozak. Pokažite znatiželju za osobe koje se nalaze u publici – uključite ih, potaknite raspravu i pitajte ih za mišljenje. Vjerujte u ono što govorite i dopustite da vas tijelo prati u tome.

Usporite

Kada ste strastveni oko znanja koja želite prenijeti, može vam se dogoditi da energično i užurbano prezentirate sadržaj. Pokušajte se podsjetiti na primarni cilj – ovdje ste da prenesete znanje i emociju! Dopustite da se nakon prezentirane cjeline informacije „slegnu“ i da sudionici postave pitanja ako ih imaju. Razvijene prezentacijske vještine omogućuju dobru procjenu prezentatora o određivanju vremenskog okvira za pojedine dijelove prezentacije.

Važnije je kvalitetno obraditi par cjelina prezentacije nego prezentirati veliki broj informacija bez njihove dublje obrade. Iako možda nećete stići prezentirati sve što ste htjeli, dotaknut ćete ključnu poruku i prenijeti ona znanja koja su potrebna vašoj publici. Dvije različite grupe sudionika sigurno imaju različite potrebe pa ćete se sa svakom od tih grupa zadržati na različitim dijelovima prezentacije, ovisno o njihovim potrebama i interesima. Jednu grupu može zanimati, primjerice, kako se neka nova tehnologija razlikuje od postojećih, dok će drugu grupu zanimati kako ju adekvatno primijeniti u poslovanju.

Ako izostavite neke informacije i ne stignete ih prezentirati, ne znači da je prezentacija bila loša i manjkava. Na ovaj način je publika dobila više alata koje može primijeniti u realnim situacijama, nego što bi to bilo u slučaju da su dobili puno informacija koje nisu temeljito analizirane. Važnije je prepustiti se procesu prijenosa znanja i emocija, nego ubrzavati prezentaciju kako bismo na kraju mogli reći „Odradio sam to!“. Sjetite se da je putovanje važnije od odredišta i primijenite to i u svojoj prezentaciji.

I za kraj…

Uvijek uživajte u svojoj prezentaciji. Prirodno je da želite da prezentacija prođe odlično, da se svi zabave i usvoje nova znanja. Važno je i da i vi uživate tijekom izlaganja i interakcije s publikom. Emocije su zarazne i, ako publika vidi da ste strastveni oko svoje prezentacije, njihovo će emocionalno stanje sigurno pratiti vaše. Probudite u sebi ljubav prema sadržaju i pobrinite se da to bude vidljivo osobama u publici.

Pokažite otvorenost za njihova razmišljanja i imajte na umu da osmijeh otvara svačije srce. Ako vas uhvati trema prije izlaganja, probajte razmišljati o tome zašto ste zahvalni na ovoj prilici. Naše tijelo i emocije su u kontaktu s našim razmišljanjima pa će vas razmišljanje o zahvalnosti dovesti u ugodno emocionalno stanje. To će dovesti i do fizioloških promjena u vidu lučenja „feel good“ hormona.

Također, sjetite se da naša tijela govore umjesto nas – okrenite se prema publici, stanite uspravno i konstruktivno koristite pokrete ruku. Neka vaše tijelo bude vaš saveznik u realizaciji inspirativne i uspješne prezentacije. Uspostavite očni kontakt sa svojim slušateljima kako biste im pokazali da ste tu zbog njih i za njih.

Jednom kad uključite svoje srce dok prezentirate, shvatit ćete da je upravo ono tajni sastojak koji prijenos znanja čini inspirativnim i transformacijskim iskustvom. Shvatit ćete da prezentacijske vještine uistinu ovise o emocijama. Ako emocionalno obojite svoju prezentaciju, slušatelji će znatiželjno upijati informacije i sasvim sigurno zapamtiti preneseni sadržaj. Stoga se nemojte bojati uključiti i svoje srce dok prezentirate – publika će vam biti zahvalna.

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.