Svi imamo svoju definiciju uspjeha. Unatoč pričama kako sreća ne leži u novcima, većina nas uspješnima smatra ljude koji imaju imetak, moć ili slavu.
Svi mi imamo neku svoju definiciju uspjeha. I svi mislimo da znamo što je uspjeh. Unatoč pričama kako prava sreća ne leži u novcima, većina nas uspješnima smatra ljude koji imaju imetak, moć ili slavu. I često se s njima uspoređujemo i želimo ponoviti njihova ostvarenja. Veliku ulogu u formiranju takvog općeg mišljenja da su bogatiji i slavniji ljudi ujedno i uspješniji imaju mediji i kultura.
Kada bi morali zamisliti „uspješnu osobu“ većina bi nas zamislila stereotipnog bogatog poslovnog čovjeka na visokoj poziciji, no to je slika koju nam je nametnulo društvo. Nešto što je postalo općeprihvaćena slika uspješne osobe možemo promijeniti drugačijim pogledom na uspjeh. Potrebno je razmisliti o vlastitim željama, vizijama i ciljevima te prema tome procjenjivati uspješnost nas samih, a ne uspoređivati se s nametnutom slikom uspjeha. Tu leži zamka u koju svaki poduzetnik može vrlo lako upasti.
Sreću donosi samo vlastiti uspjeh, ne kopiranje tuđeg
U poduzetničke su nas vode nagnali naši i samo naši interesi, želje ili vizija. Usprkos tome, naš uspjeh često mjerimo mjerilima koje je postavio netko drugi. A, zapravo, mi ne želimo te stvari koje se obično smatraju mjerilima uspjeha. Ono što uistinu želimo jest osjećati se kao ti ljudi s kojima se uspoređujemo. li barem kako mislimo da se oni osjećaju! Dok tako gledamo, ništa nam neće biti dovoljno. Možemo ostvariti zacrtane ciljeve za koje smatramo da predstavljaju uspjeh, a opet ne biti sretni. Jesmo li onda uspješni?
Ako svoje ponašanje i poslovanje usmjeravamo prema takvoj vrsti uspjeha, nakon što taj uspjeh i dostignemo nećemo moći biti potpuno zadovoljni. Možda i dostignemo slavu i bogatstvo kojem smo težili no na kraju shvatimo da nas to ne ispunjava i da nije ono što zapravo želimo. Tada bi shvatili da smo cijelu percepciju uspjeha i načina na koji trebamo poslovati postavili na krivi način. Naravno netko može težiti upravo tom „krivom“ uspjehu koji će biti ostvaren novcem i slavom te im to može biti odabrani način života. No, menadžeri bi trebali imati bolju viziju i težiti stalnom napretku i višem cilju doprinosa društvu i omogućavanju sebi i ostalim zaposlenicima ispunjenje svojih potencijala.
Uspjeh ima više značenja
Milijarder Mark Cuban uspjehom smatra buditi se ujutro s osmjehom na licu znajući da je pred njim predivan dan. Bivši američki predsjednik Barack Obama misli da je uspjeh nešto drugo - poboljšati život ljudi u SAD-u. Deepak Chopra smatra da se uspjeh može definirati kao konstantan rast i širenje sreće te postupno ostvarivanje vrijednih ciljeva.
Dakle, uspjeh za svakoga od nas može značiti nešto drugo, ali smo za njega uglavnom sami odgovorni. Bitno je da sami sa sobom osvijestimo što je za nas uspjeh, odnosno što nam je bitno u daljnjem radu i čemu trebamo težiti kako bi bili ponosni na sebe. Za nekoga to mogu biti novci, što je u redu, svatko ima pravo na svoje mišljenje i želje, dok za druge to može biti rješenje nekog društvenog problema ili osiguranje ugodne radne atmosfere. Nekome uspjeh znači imati veliku organizaciju s puno zaposlenika i podređenih koja posluje po cijelom svijetu, a nekome može biti mala organizacija koja zapošljava desetak ljudi na lokalnoj razini. Jedni uspjeh mogu mjeriti novcem, drugi zadovoljstvom radnika. Što god to bilo, potrebno je predano raditi kako bi to i ostvarili.
Stoga je najbitnije odrediti što za nas osobno znači uspjeh. Ako nismo svjesni što nam uspjeh predstavlja, vjerojatno je da ćemo poprilično vremena i energije potratiti na pogrešne stvari. Riječima Chin-Ning Chu, autorice knjige "Umijeće ratovanja za žene", uspješan život je onaj koji se živi kroz razumijevanje i slijeđenje vlastitog puta, a ne ganjanje tuđih snova. Ne smijemo dopustiti da netko drugi određuje okvire uspjeha ili nam nameće svoje neostvarene želje. Potrebno se oduprijeti pritisku i utjecaju drugih te se voditi vlastitim vrijednostima i onime što smatramo da je ispravno. Jedino ćemo tako dostići istinsko zadovoljstvo poslom i osjećaj uspjeha.
Uspjeh definiramo sami
Dakle, na nama je da odredimo što nas čini uspješnima. I nitko drugi, koliko god nam pokušavali sugerirati, ne može reći što će nam dati taj unutarnji osjećaj uspješnosti. No, iako svoje ciljeve i uspjeh definiramo sami, moramo imati na umu da oni trebaju biti mogući i ostvarivi. Možemo smisliti dobru ideju i plan za dolazak do uspjeha ali nam promakne činjenica da je ta ideja trenutno izvan naših mogućnosti. Uspjeh, osim o kreativnosti i predanosti, ovisi i o nekim vanjskim čimbenicima, resursima i potrebama koja organizacija trenutno ima. Stoga prema tim trenutnim mogućnostima i ciljevima moramo usmjeriti strateško planiranje poslovanja.
Ako strateško planiranje temeljimo na dostizanju nekog ambicioznog, ali jako teško ostvarivog ili potpuno nedostižnog cilja, nemogućnost zaposlenika da ga ostvare dovest će do nezadovoljstva i smanjenja motivacije. Svakako je važno da pri definiranju vlastitog uspjeha imamo na umu jesmo li posao koji radimo ili poduzeće koje smo osnovali postavili na zdrave temelje. Možemo li svojim poslovanjem pokriti troškove poduzeća? Jesmo li u mogućnosti vraćati kredit koji nam je odobrila banka ili neki drugi zajmodavac? Može li se posao nesmetano odvijati i bez našeg kratkotrajnog izbivanja?
Strateško planiranje je važna odrednica uspjeha
Isto tako kao što se ne može ostvariti nešto izvan granica mogućnosti, svoj rad ne smijemo ni procjenjivati izvan tih granica. Može nam se činiti da je neki posao, plan ili projekt neuspješan općenito, no trebamo promotriti kakve su trenutne potrebe i mogućnosti koje smo imali. Ako je naše djelovanje odraz našeg truda i svih mogućnosti te ako je doprinijelo i najmanjem napretku organizacije, to je uspjeh. Kao što strateško planiranje prilagođavamo resursima, tako i mjerilo uspjeha moramo prilagoditi. Ne možemo procjenjivati uspjeh u odnosu na nešto što je izvan naših sposobnosti ili u usporedbi s nekim tko ima više dostupnih resursa i prilika. Uspjeh moramo procjenjivati na osnovu naše prvotne ideje i s obzirom na strateško planiranje te svaki i najmanji napredak prema daljnjem ostvarenju te ideje smatrati uspjehom.
Nekima od nas je i samo ispunjavanje ovih uvjeta dovoljno da se osjećaju uspješni! I to s razlogom! No, nastojte organizirati posao i tako da krenete korak dalje. Kao što ne trebamo očekivati neostvarivi uspjeh, ne treba se ni ograničavati na poznato i sigurno. Možda jesmo postigli osnovni cilj koji smo postavili, no taj je cilj bio lako dostižan i nije zahtijevao puno napora ili uvođenja nečeg novog.
Ponekad je potrebno raditi i izvan okvira sigurnosti i navike, što naravno ne znači i izvan okvira mogućnosti. Dobro je zadati si izazovan, ali dostižan cilj čije će ostvarenje doprinijeti osjećaju uspjeha i napretka. Gdje god vidimo priliku za dodatnim uspjehom, trebamo ju iskoristiti. Krajnji uspjeh bi trebao biti konstantno napredovanje i poboljšanje kompetencija, što se neće ostvariti stalnim radom na ustaljenim i laganim zadatcima. Uspješno obavljanje takvih zadataka je također uspjeh, no trebali bi težiti nečem daljem i višem, a ne samo osnovni rad smatrati uspjehom. Stoga u strateško planiranje trebamo uključiti i izazovne ciljeve koji će potaknuti zaposlenike na ulaganje više napora za njihovo izvršavanje. To ne mora odmah biti velika promjena, no postepeno dodavanje novih izazova ili poslova može malo po malo doprinositi općenitoj uspješnosti poslovanja.
Osnovne potrebe radnog mjesta ili poduzeća su tek osnova na kojoj se temelji uspjeh prema vlastitim mjerilima. Možda bi ste trebali uvesti još jedan proizvod, možda zaposliti još prodavača ili otvoriti prodajno mjesto ili otvoriti web trgovinu. Osim ovih mogućnosti koje nam nudi poslovno okruženje tu su i ona osobna koja je jednako važno ispuniti.
Objektivni uspjeh nije isto što i doživljaj uspjeha
Također uspjeh ne mora biti nešto opipljivo i konkretno, najvažnije je da imamo osjećaj uspjeha. Osjećaj vlastitog truda i rada i dobitaka od tog rada. Naša percepcija uspjeha dovodi do svih pozitivnih osjećaja koje sam uspjeh donosi. Na primjer, uspjeh ne mora biti vidljiv u obliku novaca ili priznanja, ali sam naš osjećaj ulaganja i poboljšanja rada može dovesti do osjećaja uspjeha. Tako da uspjeh ne mora uvijek značiti nešto fizičko i objektivno nego predstavlja i subjektivni osjećaj. Treba osvijestiti kod radnika to da iako možda uspjeh nije vidljiv u očekivanom izdanju, trebaju svoj rad i poboljšanje smatrati i osjećati kao drugi oblik uspjeha. U svakom će obliku uspjeh imati brojne pozitivne posljedice i za samog rukovoditelja i za sve ostale radnike koji su sudjelovali u njegovom postizanju.
Osjećaj uspjeha nije važan samo radi našeg vlastitog dobrog osjećaja. Kada se osjećamo uspješnima iznutra, svi vide da smo zadovoljni i to zadovoljstvo dopire do drugih ljudi. Daje i nama i njima snagu da se suočimo s raznim preprekama koje svakodnevno susrećemo. Jača naš unutarnji integritet i pomaže nam u suočavanju s negativnim pojavama i osobama u našem okruženju.
Osjećaj uspjeha velik je motivator za daljnje ulaganje truda. Potiče pozitivne emocije i nadahnjuje nas da ustrajemo u radu. Ako osjećamo da se naš rad cijeni i da imamo šanse za nove uspjehe tada ćemo raditi predanije, kreativnije i s više samopouzdanja, što će dalje dovesti do novih uspjeha i tako u krug. Prethodni osjećaj uspjeha također potiče ustrajanje u situacijama nailaska na prepreke u dolasku do novog uspjeha. Omogućuje da smireno i koncentrirano sagledamo sve aspekte trenutnog problema jer znamo da su naši prethodni napori u sličnim situacijama bili uspješni i da imamo kapaciteta suočiti se s problemskim situacijama.
Utjecaj našeg uspjeha na druge
Osim što uspjehom motiviramo dalje sami sebe na nove napore, naš osjećaj uspjeha može pozitivno utjecati i na druge oko nas. Kada se osjećamo uspješnima nadahnjujemo druge na uspjeh i time poboljšavamo okruženje u kojem radi naše poduzeće. Naš uspjeh je velika inspiracija drugim poduzetnicima da i oni postignu više. Ako drugi vide kako naš napredak donosi mnogo prilika i ako vide da se naš trud isplati to će i njih potaknuti na ulaganje više truda. Možda i nekome drugome budemo primjer kako osjećaj uspjeha može donijeti samo još više te i oni sami počnu uspjeh gledati drugim očima.
Takav utjecaj na druge može samo nadalje poticati i druge ljude te općenito organizaciju činiti uspješnijom i ispunjenom ljudima koji su motivirani i predani. Kada su zaposlenici motivirani to doprinosi zajedništvu, dobrom radnom ozračju i pozitivnoj slici o radu i organizaciji. Svi zaposlenici trebaju težiti uspjehu, osnaživati osjećaj uspjeha za vlastita postignuća te jedni druge poticati na suradnju i djelovanje u skladu s onim što strateško planiranje nalaže. Takva promjena u okruženju dovodi do lakšeg postizanja naših daljnjih ciljeva!
Uspjeh je u malim stvarima
Mnogi od nas su pak stalno nezadovoljni jer im se čini da baš nikako ne mogu ostvariti uspjeh. To nezadovoljstvo ih sve više udaljava od ostvarenja uspjeha jer im je svaki korak koji trebaju napraviti sve teži. No, oni su među onima koji griješe u percepciji uspjeha!
Iz ovog vidimo da, na isti način na koji osjećaj uspjeha inspirira za daljnji rad, osjećaj neuspjeha može otežati ulaganje daljnjeg napora. Ako ne vidimo nagradu za naš rad, motivacija će se smanjiti ili potpuno nestati. Oni kojima se motivacija smanji, manje će ustrajati u ostvarenju uspjeha samo zato što nemaju osjećaj da će daljnji rad biti uspješan. Percepcija neuspjeha u jednom zadatku može potaknuti percepciju neuspjeha u cjelokupnom radu.
Može li oslanjanje na strateško planiranje smanjiti osjećaj uspjeha?
Također je česta kriva percepcija što se treba smatrati uspjehom, odnosno često nedostaje osjećaj uspjeha u situacijama gdje postoji napredak, ali krajnji cilj nije ostvaren. Trebali bi se osjećati ponosno i uspješno za svaki napredak koji ostvarimo na putu ka ostvarenju krajnjeg cilja. Ovdje problem može stvoriti pretjerano oslanjanje na strateško planiranje. Ova se izjava na prvi pogled može činiti nelogičnom jer strateško planiranje definira cilj i put do ostvarenja, no ono može dati i krivu sliku onoga što je zapravo uspjeh.
Budući da strateško planiranje određuje što želimo postići i koji je cilj poslovanja, često se rukovoditelji, kao na mjeru uspjeha oslanjaju samo na to je li postignut krajnji cilj organizacije. Iako strateško planiranje daje motivaciju i vodi nas ka krajnjem cilju, svaki korak u ostvarenju tog cilja bismo trebali smatrati uspjehom. Svaki napredak i trud koji smo uložili a donio je našem cilju poboljšanje je svojevrstan uspjeh.
Da bismo se osjećali uspješnima nije nam potrebno ostvarenje krajnjeg cilja. Sama svijest da dajemo najbolje od sebe i krećemo se iz dana u dan prema onome što smo sami sebi zacrtali kao cilj svog uspjeha učinit će da se osjećamo dobro i uspješno.
Uspjeh se ostvaruje korak po korak
Moramo shvatiti da se uspjeh ne može ostvariti odjednom, nego se ostvaruje korak po korak. Svaki taj korak i napredak treba percipirati kao manji zaseban uspjeh na putu do krajnjeg uspjeha. Također uspjeh dolazi polako, s vremenom, te se na njegovom putu mogu dogoditi razne prepreke koje oslanjanjem samo na strateško planiranje nismo predvidjeli. Uspjeh je također snalaženje u takvim situacijama i uspješno rješavanje tih prepreka. Stoga moramo smanjiti kriterije procjene uspjeha i ne očekivati da će uspjeh doći odmah, sam od sebe ili bez ikakvih problema. Tada ćemo naučiti cijeniti one male uspjehe koje ostvarujemo dok ne ostvarimo konačni cilj. Moramo biti ponosni i zadovoljni zbog svake pozitivne promjene koju smo uveli u rad, i nagraditi se za male napretke jer su i oni veoma bitni. To će smanjiti pritisak s nas samih da moramo uvijek i odmah biti uspješni te da su samo veliki uspjesi vrijedni poštovanja. Također, pozitivno vrednovanje manjih uspjeha će povećati motivaciju, samopouzdanje i volju za daljnjim trudom.
Postavlja se pitanje kako znamo da dajemo najbolje od sebe kad nam uspjeh stalno izmiče? Vrlo jednostavno! Do cilja se ne dolazi u jednom jedinom koraku bez obzira kako on malen ili velik bio. Put do cilja se sastoji od mnogo malih koraka. I put od tisuću milja počinje prvim korakom. I taj prvi korak je uspjeh! Imajte na umu da ga mnogi nikad ne naprave! Svaki korak koji napravite u smjeru svog cilja jest uspjeh i to biste stalno trebali imati na umu. Svakom tom koraku se trebate veseliti baš kao da je on najzaslužniji za ostvarenje velikog cilja. Jer on to i jest! Bez tog malog koraka, bez svih tih malih koraka ne biste do cilja niti došli.
Uživajte u koracima koje radite, veselite im se i upravo zbog njih se osjećajte uspješno. Provjerite povremeno jeste li na pravom putu i drži li vaša vizija još uvijek vodu. I neka vas ne obeshrabri što ju još niste ostvarili. Samo nastavite koračati i veselite se što ste joj svakim korakom sve bliže!