Poslovno planiranje potrebno je za rast i uspjeh poduzeća. Strateški plan je vaš alat za praćenje ostvarenja ciljeva, određivanje proračuna i postizanje pripravnosti za nepredviđene situacije na tržištu. On uključuje mnoge elemente koje možete koristiti za privlačenje dodatnih financijskih sredstava i upravljanje ciljevima poduzeća. Kako biste optimizirali poslovanje, plan temeljite na istraživanjima kojima ćete pravilno razumjeti trendove u industriji.
Poslovni planovi pomažu vam da učinkovito identificirate svoja ciljna tržišta. Prilikom izrade poslovnog plana, istražite moguća tržišta i pronađite najprikladnije skupine klijenata kojima ćete se obratiti oglašavanjem. Istraživanje tržišta otkriva zajedničke karakteristike kupaca koji će najvjerojatnije kupiti određeni proizvod ili uslugu. Novac za marketinške aktivnosti ćete raspodijeliti učinkovitije jer ćete se usredotočiti na najlogičnije kupce unutar određenog područja.
To je pisani dokument koji se koristi za pravilno utvrđivanje poslovnih ciljeva. Nakon provedenih istraživanja iznimno je važno dobro postaviti ciljeve poduzeća. Plan se sastoji od različitih komponenata koje uvažavaju različite ciljeve poduzeća, a na vama je da ih objedinite u zajednički ciljeve poduzeća. Plan vama i vašim rukovoditeljima omogućuje razumijevanje svih aspekata poslovanja. Na primjer, dio poslovnog plana s analizom tržišta pruža detaljan opis trendova u industriji. Njime precizno određujete koji se proizvodi i usluge prodaju, tko su potencijalni kupci i koja se poduzeća smatraju konkurencijom.
Strateški plan i njegov značaj
Poslovni planovi, čak i među konkurentima u istoj industriji, rijetko su identični. Ali svi obično imaju pet elemenata učinkovitog strateškog plana i pokrivaju širok raspon tema. Organizacija i upravljanje, tako, sadrži detalje o vlasničkoj strukturi i profilima pojedinih rukovoditelja. Vrlo važan element plana je sažetak koji sažima plan i govori o dosadašnjim uspjesima poduzeća. Dobro napisan sažetak iznimno je važan za dobivanje financijske potpore ulagača.
Iako strateški plan sadrži slične elemente kao i operativni, on vodi planiranje korak dalje. Uključivat će komponente tradicionalnog plana, kao što su sažetak, marketinška analiza i financijska izvješća, ali će biti konkretniji o tome kako će poduzeće postići svoje ciljeve. Na primjer, strateški poslovni plan pokušat će identificirati ciljno tržište, suziti ga na veličinu kojom se može upravljati i uspostaviti strategiju za pridobivanje tih kupaca ili kako ostvariti prijenos poslovanja u novo područje djelovanja.
Njime ćete definirati dugoročne ciljeve poduzeća kako bi se iskoristile dostupne poslovne mogućnosti. Njih utvrđujete pažljivom analizom industrije u kojoj se nalazi vaše poduzeće. Opsežna analiza poslovanja uključuje istraživanja tržišta, industrijske trendove i analize konkurenata. U dodatnoj analizi je potrebna velika doza samokritičnosti i iskrenosti. Zaista je nužno da budete iskreni kad analizirate snage i slabosti vašeg poduzeća. To je jedini način da za ostvarenje ciljeva koristite snage koje zaista postoje i napravite promjene kojima ćete dokinuti ili barem umanjiti slabosti s kojima se suočavate.
Treba li strateški plan malom poduzeću?
Dobro koncipiran plan omogućuje poduzećima da se usredotoče na određenu tržišnu nišu. Time se učinkovitije organizira proizvodnja, prodajni lanac, oglašavanje i upravljanje kupcima. Izrada plana vam omogućuje spoznati što je više moguće o potrebama vaših kupaca i prazninama koje treba popuniti na tržištu. Strateški plan vam pomaže u pružanju bolje, usmjerenije usluge vašim klijentima.
Mnogi vlasnici malih poduzeća, posebno kad je u pitanju obiteljsko poduzeće, smatraju da su strateški poslovni planovi namijenjeni srednjim i velikim poduzećima. Takvo razmišljanje je pogrešno. Strateški plan koristi poduzećima svih veličina. Dapače, mala poduzeća tek trebaju ostvariti velike ciljeve i imati jasan smjer u kojem se žele razvijati. s obzirom na to, on malom poduzeću daje veliku stratešku prednost u odnosu na njegove konkurente. Mala poduzeća upravo zahvaljujući strateškom planu mogu razviti strategije potrebne za privlačenje i zadržavanje kupaca koji su mu potrebni za uspjeh.
Ako vi vodite ili radite u malom poduzeću znajte da je poslovni plan važan resurs za vašu organizaciju. Planiranje je ključno za uspješno pokretanje i izgradnju poduzeća. Svaki poduzetnik koji ulaže toliko vremena i novca u poduzetnički poduhvat trebao bi izraditi poslovni plan. On će vam donijeti puno veću sigurnost u borbi za ekonomsko preživljavanje od vašeg osjećaja da se situacija odvija kako ste zamislili.
Prednosti strateškog plana
Pisanje strateškog poslovnog plana ima mnoge prednosti. Zahvaljujući planu bolje ćete razumjeti svoje poslovanje, ali i čitavu industriju u kojoj se natječete. Tako postajete stručnjak za svoju industriju, stječete poštovanje i dodatne mogućnosti za razvoj svog poduzeća. Kroz osobni kontakt s dobavljačima, konkurentima ili članovima udruženja srodnih poduzeća jasno ćete pokazivati svoje znanje i iskustvo stečeno izradom plana. Strateški plan pomaže vašim rukovoditeljima da razumiju smjer u kojem se poduzeće kreće. Analizom dosadašnjeg napretka u ispunjenju ciljeva plana i unošenjem promjene radi poboljšanja i rasta omogućit će brže i kvalitetnije prilagođavanje potrebama klijenata te organizacijskog ustroja. Plan je organizacijski alat koji vam pomaže održati poduzeće na putu da ostvari rast i financijske ciljeve.
Vlasnici poduzeća mogu imati velike koristi od dobro napisanog poslovnog plana. Za start-up poduzeća plan služi kao putokaz, identificirajući ključne točke koje će u konačnici dovesti do uspješnog rada i organizacije poslovanja. Tek osnovana poduzeća imaju priliku učinkovito mjeriti poslovne ciljeve pregledom svojih planova. Poslovni planovi povećavaju snagu i kredibilitet bilo kojeg poduzeća, bilo da se radi o poduzeću koje je tek osnovano ili onom koje postoji već godinama. Mnogi ulagači i financijske institucije koriste poslovni plan kako bi utvrdili je li tvrtka dovoljno odgovorna za odobravanje kredita.
Ono što je najvažnije, poslovni su planovi korisni za organizaciju cjelokupnih poslovnih funkcija jer pojedini dijelovi opisuju određene poslovne funkcije. Na primjer, dio poslovnog plana s opisom poduzeća pruža pojedinosti o prirodi poslovanja, kao i potrebama namjeravanih kupaca. Ovaj dio plana bitan je za pomaganje rukovoditeljima da osvijeste najvažnije ciljeve. Ostali elementi poslovnog plana uključuju marketinšku analizu koja tržišne trendove koji mogu imati utjecaj na poslovanje.
Razumijevanje strateškog plana
To je temeljni dokument koji bi svako poduzeće moralo imati prije početka poslovanja. Banke i ulagači kao preduvjet za razmatranje ulaganja u poduzeće zahtijevaju pisanje održivog poslovnog plana. Tek nakon što na temelju toga što ste napisali u planu procjene da bi bilo dobro uložiti u vaše poduzeće moći ćete krenuti u pregovore na koji način ćete započeti suradnju s njima.
Poslovanje bez plana obično je loša ideja. Zapravo, vrlo malo poduzeća može dugoročno izdržati poslovanje bez poslovnog plana. Dobar poslovni plan treba ocrtati sve predviđene troškove i moguće zamke svake odluke koju ćete donositi u svom poslovanju. Pridržavanje načela i smjera koji ste opisali u poslovnom planu pomoći će vam u ostvarenju željenih ciljeva, promišljanju novih ideja i odbacivanju onih koje nisu u skladu s planom bez ulaganja previše novca u njih. Stvaranje poslovnog plana definitivno ima više prednosti za vaše poslovanje pa svakako odvojite resurse za strateško planiranje. Time ćete postići određenu sigurnost u poslovanju vašeg poduzeća, a ujedno dati i jasan putokaz svim zaposlenicima i suradnicima kako namjeravate ostvariti svoju viziju i kada!