Jednostavna strategija pomoći će vam ostati na putu izvršenja vaše vizije iz snova u realnost.
Vizija je više od samog cilja. Vizija se odnosi na utjelovljenje naših nada i snova u određenom području. Ono što se nije dogodilo, ali što budućnost može donijeti. U menadžmentu je apsolutno ključno imati jasnu viziju te je to jedan od alata za postizanje željenih rezultata. Organizacija koja ima jasnu viziju omogućuje da se svi osjećaju kao dio veće cjeline. Ne samo da ovo daje dublje značenje radu, već također pomaže tome da tim bude organiziran, fokusiran i radi zajedno kako bi doprinio viziji. Definiranje vizije djeluje inspirativno te može imati i motivirajući učinak unutar organizacije.
Vizija je važna i za osobni razvoj pojedinca i za organizaciju. Sama vizija nije dovoljna za uspjeh iako ćete o njoj često slušati tijekom Ramiro Menadžmet Leadership Akademije. Potrebna je strategija ostvarenja vizije te određene kompetencije koje nam omogućuju da viziju i ispunimo. Odabir strategije za definiranje te vizije ključan je za postizanje dugoročnog uspjeha organizacije. U ostatku teksta naveli smo nekoliko strategija/kompetencija kako bi vam pomogli u ostvarenju vizije organizacije. Iako vjerujem da većina nas zna koje su to kompetencije, vrijedi ih se još jednom prisjetiti! :-)
Organiziranost
Jedan od najvećih izazova dok obavljamo posao je baviti se stvarima koje su nužne da vizija bude ostvarena. Da bismo ostvarili viziju važno je identificirati aktivnosti koje se trebaju obaviti. Te aktivnosti se grupiraju i klasificiraju u jedinice radi bolje organizacije. Osim toga, korisno je i odjelno organizirati aktivnosti. Točnije, menadžeri bi u svakom odijelu trebali pokušati kombinirati i grupirati slične aktivnosti. Kada je to napravljeno, korisno je da menadžment klasificira i ovlasti te njihov opseg, a na taj se način uspostavlja hijerarhija. Tako se izbjegava gubitak vremena, novca, truda ili preklapanje rada među zaposlenicima.
Da budemo sigurni kako ćemo ostati na stazi koja vodi ispunjenu cilja nužno je zamisliti što je moguće više koraka. Oni nas vode tom stazom pri čemu svaki korak rješava jedan problem. Sasvim je uobičajeno da se prvo dosjetimo malih koraka, pa ih je svakako važno zabilježiti. Zatim zastanite i razmislite koji su vaši veliki koraci. Koraci su orijentiri ne samo vama već i onima uz vas i oko vas, koji vas slijede i podržavaju.
Važno je imati širu sliku, odnosno pregled nad svime što je potrebno kako biste se držali staze do ispunjenja snova. Zato za svaki veliki korak odnosno aktivnost napravite posebnu listu. Pokušajte raspored sastaviti tako da u svakom tromjesečju bude jedan velik korak. To razdoblje razdijelite na tjedne i dnevne liste koraka te označite i vrijeme koje vam je potrebno za njihovo izvršenje. Kako će vrijeme prolaziti tako će vaše liste biti sve realnije.
Mjerljivost
Mjerenje i kontrola napretka važni za menadžment kako bi se održala motivacija za daljnji rad. Tako se dodatno ojačava fokus na preostale zadatke sukladno situacijama na koje se odnosi. Za izradu listi možete se koristiti običnom bilježnicom ili, ako vam je tako lakše, nekim softverskim programom. U njima ćete imati potpuni pregled nad onim što ste učinili, kao i nad onim što tek trebate napraviti.
Nije važno koji će biti vaš izbor kontrole napretka. Važno je da se pridržavate postupka kojim ćete kontrolirati svoj rad. Razmislite kad ćete bilježiti napredak i završene korake. Kako ćete provjeravati jesu li sljedeći koraci u skladu sa saznanjima koje ste stekli u proteklom razdoblju. Ova prilagodba, ako je potrebna, može vam značajno olakšati vaše putovanje! A prilagodba je ponekad zaista potrebna, nemojte već na početku misliti da sve znate.
Vjerojatno najvažnija lekcija u ovom dijelu jest naučiti se koncentrirati na jedan zadatak tijekom određenog razdoblja. Zanemarite priče onih koji tvrde da je moguće, istovremeno i jednako kvalitetno raditi više poslova. Primjerice, razgovarati s nekim, pregledavati poštu na računalu, tipkati poruku na telefonu i grimasama davati znak nekome u prolazu. Najbolje obavljeni zadaci su oni na koje smo se usredotočili i isključili iz okoline. Postoji mnogo načina kako da to naučite.
Suradnja i odgovornost
Put do zvijezda, pa tako i do ostvarenja vlastitih snova, je posut trnjem kaže stara latinska. Teško ga i pravi lider može proći bez ičije pomoći. Koncept natjecanja prisutan je u edukaciji, sportovima, politici, a često i u obitelji. Postoji pogrešno uvjerenje da je natjecanje pokretač produktivnosti, graditelj karaktera ili neizbježan dio prirode. Čak i u društvenim igrama često pokušavamo pobijediti jedni druge te je netko pobjednik, a netko gubitnik. Međutim, u menadžmentu se pokazalo da uspjeh ne mora podrazumijevati nečiji gubitak. Upravo suradnja je važna za uspjeh organizacije.
Stoga je važno osigurati potporu osoba u koje imate povjerenje i koje će vam pomoći na vašem putu. Izaberite nekog tko je zaista zainteresiran za uspjeh vaših strategija i, u konačnici, vizije. Nekog tko će vam iskreno davati važne povratne informacije i dosljedno odbijati sva vaša opravdanja. Dogovorite se na koji način će vas ohrabrivati, držati vam ritam i usmjeravati vas kako biste dali sve od sebe.
Kako bi ste pokazali svoju odgovornost prema okolini i društvu u kojem djelujete, ponudite toj osobi pomoć. Vi želite da njena strategija za dosizanje njene vizije bude jednako dobra kao i vaša. Ta osoba treba od vas podršku kad zapne u svojim nastojanjima. To može biti vaš životni partner ili neka druga osoba kojoj ćete pomoći stvoriti vlastitu strategiju i biti pratitelj na putu ostvarenja njenih snova.
Kako uspješno surađivati na radnom mjestu?
Da bi se ostvarila vizija organizacije mogli smo zaključiti da je suradnja bitna. Često ljudi dobro funkcioniraju samostalno kada rade, ali suradnja zna biti izazovnija. Menadžment kroz svoju ulogu može poticati druge na suradnju u nekim zadacima. Ali važno je da i sami preuzmete pokušate bolje surađivati.
Za početak, nemojte se bojati da ćete pretjerano komunicirati ako postavite više pitanja. Može se dogoditi da upravo izbjegavanjem pitanja i pretpostavljanjem odgovora pogriješite i zbog toga duže radite na nekom zadatku. U menadžmentu je važno da prilikom slanja poruke drugima budete transparentni. Otvorenost oko bitnih stvari čini ljude da se osjećaju kao da su dio tima. Ako nešto pođe po zlu, odmah skrenite pozornost na to kako bi svi zajedno mogli riješiti problem.
Menadžment je važan za delegiranje zadataka zaposlenicima, međutim za bolju suradnju potrebno je zaposlenicima omogućiti i autonomiju. Do suradnje će doći ako vjerujete svojim kolegama da će dobro obaviti svoje zadatke. Ipak ih je organizacija zaposlila jer su imali potrebne vještine i sposobnosti za njihovo radno mjesto. Također, važno je da vlada atmosfera potpore jer čak i najbolji zaposlenici ponekad trebaju savjet. Otvoreno pokažite da se vama članovi tima mogu obratiti s pitanjima o kojima žele raspraviti ili novim idejama.
U timovima sudjeluju različiti ljudi s različitim motivacijama i ponašanjima. Stoga za uspješniju suradnju postavite i neka temeljna pravila. Točnije, osim autonomije i otvorene komunikacije važno je biti izravan sa svojim očekivanjima. Jasno izrazite na koji način očekujete da članovi tima komuniciraju, npr. potičite ih na međusobno poštovanje.
Motiviranost
Kada je riječ o ostvarivanju bilo kakve vizije mogli ste već čuti da je za nju važna motivacija. Tako je i u menadžmentu. Što je uopće motivacija? To je stanje u kojem smo iznutra pobuđeni nekim potrebama, porivima, željama ili motivima. Te potrebe, porivi, želje i motivi dovode do određenog ponašanje usmjerenog prema postizanju nekog cilja. Ponekad se čini da će početna zanesenost zbog predstojećeg puta prema ostvarenju vizije biti dovoljna motivacija za pridržavanje plana. Ipak, važno je postaviti, odnosno dogovoriti sam sa sobom i nagrade za ostvarenje pojedinih koraka, odnosno čitavog puta.
To naravno može biti i obećanje da ćete se dobro osjećati prilikom ostvarenja nekog koraka. To može biti i neka sasvim ekstrinzična motivacija, odnosno materijalna nagrada. Koju god vrstu motivacije izaberete, budite sigurni da je dovoljno motivirajuća da napravite sljedeći korak. Bez vaše i motivacije drugih zaposlenika organizacije mogu iskusiti manje produktivnosti i ulaganje truda. Ako zamislite zaposlenika s manjom razinom motivacije, oni rade sporije i više vremena provode odvojeni od svog zadatka. S druge strane, motivirani zaposlenik djeluje entuzijastično, ponosno na zadatke koje obavlja, brže radi i želi napraviti dobar posao. Nagraditi sebe za postignuće određenih ciljeva je puno učinkovitije nego kažnjavanje radi vremenskog zaostatka ili podbačaja u nekom od zadatka. Važno je znati da je motivacija najosjetljivija, odnosno najlakše pada kada dolazak do cilja dulje traje. Upravo zato je jako važno unaprijed pripremiti dobru strategiju za njeno održavanje, kao što je ova, prethodno opisana.
Motiviranje samoga sebe
Ljudi zaposleni u području menadžmenta često su navikli motivirati druge zaposlenike. S obzirom na to da menadžment zna biti ponekad zahtjevan, može vam biti teško motivirati druge. Da biste ostvarili viziju organizacije mogli smo zaključiti da je važno da su zaposlenici, ali i vi sami motivirani. Pa kako onda motivirati samoga sebe?
Često se u menadžmentu ljudi fokusiraju na slavljenje postignuća tima dok svoja postignuća zanemaruju. Kao što je prethodno već navedeno važno je nagraditi samoga sebe za dobro obavljene zadatke. To ne znači pretjerivati s nagrađivanjem naravno za svaku sitnicu. Već kada postignete određeni cilj počastite se nečime što je značajno za vas.
Također, pronađite nekoga tko vas inspirira. Kada vodite tim često ste vi osoba koju članovi tima gledaju kao inspiraciju. Pokušajte pronaći nekog izvan vaše organizacije čije vas autentično vodstvo inspirira. Utjecajne ličnosti, poznati lideri iz povijesti, uspješni poduzetnici ili netko drugi može biti izvor motivacije i imati značajan utjecaj na vaš radi i ostvarenje vizije.
Pronađite balans između posla i osobnog života. Ovo je ključno da biste spriječili demotiviranost. To se posebno odnosi na menadžment. Kada pokušavate zadovoljavati potrebe drugih zaposlenika, lako je zaboraviti svoje. Izbjegavajte pretrpati se poslom. Ostavite vremena za odmor da biste napunili baterije.
Ova strategija, sa samo četiri uključene kompetencije, pomoći će vam ostati na putu izvršenja vaše vizije iz snova u realnost. Putovanje nije nikad lagano, no zadovoljstvo dolaska na cilj je, kao što kažu mnogi mudri i uspješni ljudi, neprocjenjivo! Krenite sad i sretan vam put!