Već neko vrijeme kod nas traje trakavica o spašavanju Agrokora. Po promjenama prioriteta, izmjenama radnje i novim likovima više liči na neku televizijsku sapunicu nego na spašavanje poduzeća. Očiti je problem što svima koji su u tu sapunicu uključeni nedostaje – vizija!
Bez vizije, poduzeće je poput broda bez kormila te je u opasnosti da besciljno luta.
John Walters
Vizija o tome što se želi postići, vizija s kojom bi jedno dobro vodstvo upoznalo sve zainteresirane. Jedan nedavni primjer je izdavač knjiga Thomas Nelson Books, koji je na rubu propasti zaposlio Michaela Hyatta. Kada je došao na čelo poduzeća bilo mu je jasno da ponajprije mora imati jasnu viziju onoga što želi postići. Povukao se u osamu kako bi potpuno iskristalizirao svoju viziju budućnosti za poduzeće. Kako sam kaže, ljudi često mogu zapeti u načinima kako nešto ostvariti, ograničavajući sami sebe smatrajući kako moraju biti realni.
Hyatt se nije ograničavao, njegova vizija bila je uistinu velika. Kada ju je posložio i stavio na papir, vratio se i izložio je svim radnicima. Bez uljepšavanja stvarnosti, opisao je viziju s puno detalja, s iskrenim entuzijazmom i predanošću. Budući da je sam bio oduševljen vizijom i vjerovao u nju i ostale je zarazio njome. Takav menadžment oblikuje budućnost prema svojoj viziji.
Promjena počinje od vizije
Ovaj primjer ukazuje na nekoliko ključnih važnosti vizije. Prvenstveno vidimo kako je važno da se na početku bilo kakvog posla kroz strateško planiranje stvori vizija koja će posao usmjeravati ka putu kojim želimo ići. Uz to vidljivo je i kako je Hyatt kroz strateško planiranje osmislio viziju koja je išla iznad granica na koje su se ranije oslanjali. Ciljao je na velik uspjeh te je smatrao kako će to biti izazov svima koji rade na ostvarenju te vizije.
Sve je to bitno da strateško planiranje bude uspješno ostvareno, no može se reći kako je najbitniji detalj menadžerov entuzijazam za postavljanje i ostvarenje plana i vizije. Sam menadžer mora biti siguran da je vizija ostvariva i da će donijeti velik napredak. Ako su samopouzdanje i želja za ostvarivanjem vizije vidljivi zaposlenicima, to će i njih potaknuti da sa sličnom predanošću prionu na posao i zajedno rade ka njezinom ostvarenju.
Vjerujem da bismo svi s puno više zanimanja gledali neku pravu sapunicu, a Agrokor prepustili ostvarenju vizije njegovog vodstva. No, takav razvoj događaja ćemo još pričekati. Do tada ćemo se upoznati s time što vizija i misija jesu. Svi smo ih vidjeli. Znamo da ih sva velika poduzeća imaju. No jesmo li uistinu svjesni značaja koju dobra vizija može imati za poduzeće?
Vizija treba biti smislena radnicima
Prema nekim istraživanjima, radnici koji viziju svog poduzeća smatraju smislenom ostvaruju prosječne ocjene angažiranosti od 68%. Kod onih koji je ne smatraju smislenom ta ocjena je tek oko 18%. Također, oko 70% radnika uopće ne razumije viziju poduzeća u kojem rade! U većini slučajeva vodstvo ima neku viziju onoga što želi postići. Kod velikog broja rukovoditelja ona vrlo često nalikuje na neodređeno i maglovito sanjarenje. Tada nastaje problem i to priličan. Kako je ne znaju jasno uobličiti i izraziti teško je mogu prenijeti svojim ljudima.
Sada smo vidjeli stvarne primjere koliko je vizija bitna i kakav utjecaj ima na ponašanje svih u poduzeću, no nismo razjasnili najbitnije. Što je ona uopće? Koje su njezine odrednice i, uz ono što smo vidjeli na primjeru, kakva točno treba biti, da bi njezino djelovanje bilo najbolje moguće.
Vizija predstavlja ono što želimo da naše poduzeće postane, odnosno kako želimo da naše poduzeće izgleda u budućnosti. To može biti u određeno nekim vremenskim okvirom recimo gdje želimo biti za 10, 15, 20 ili više godina. Ona zapravo određuje kojim smjerom želimo da nas vode elementi strateškog plana i u kojem smjeru želimo da naše poslovanje napreduje. Predstavlja način na koji želimo da se razvija organizacija, zaposlenici i mi sami. Osim što određuje što želimo biti, pokazuje i kako želimo poslovati, zašto uopće poslujemo te s kim sve želimo poslovati. Sve su to važne odrednice uspjeha koje usmjeravaju sveukupni razvoj naše vizije.
Uspjeh se najčešće može pripisati snažnoj i jasnoj viziji
Vizija je kompas, pokazuje nam smjer kuda trebamo ići. To je mentalna slika rezultata koje želimo ostvariti. To je sposobnost da se vidi dalje od sadašnjosti, stvarajući ono što još ne postoji. Sportaši koriste vizualizaciju kao izuzetno moćan alat u ostvarivanju svojih rezultata. Baš poput njih uspješni poduzetnik, menadžment ili vodstvo često imaju vrlo jasne vizije cilja i rezultata koje žele ostvariti. Uspjeh rukovoditelja najčešće se može pripisati upravo njihovoj snažnoj i jasnoj viziji.
Za poticanje na akciju važno je da bude jasna, specifična i jednoznačna. Tako ćemo prije svih mi imati jasnu sliku onoga što želimo postići. Baš stoga ona se definira prije svega ostaloga, prije misije, strategije i ciljeva. Jednom kada nam je potpuno jasno što želimo ostvariti, način kako ćemo to ostvariti često dolazi sam od sebe. Jasna vizija otvorit će nam beskonačne mogućnosti i omogućiti razvoj najvećih potencijala. Potaknut će učenje na svim razinama i razmjenu znanja među radnicima.
Ako ima ove karakteristike znat ćemo točno u kojem smjeru želimo da strateško planiranje propiše korake kojima ćemo viziju ispuniti. Jasnoćom vizije postiže se da svi znaju što se od njih očekuje i koja je njihova uloga u ostvarenju ciljeva. Zahvaljujući njoj svi znaju kako trebaju djelovati u skladu s vizijom. Dobro je da bude razumljiva svima i da se lako pamti kako bi zaposlenici i rukovoditelji u svakom trenutku mogli znati rade li u skladu s njome. Ako je svima poznata, svi mogu pratiti svoj rad i gledati idu li uvijek u smjeru ostvarenja vizije. Ako u tom procesu uoče da neki aspekt rada nije u skladu s generalnom vizijom poduzeća, uvijek se mogu vratiti na pravi put ako se prisjete vizije. Dobro je i da postoji u pismenom obliku kako bi svima uvijek bila dostupna. Ako vidimo da zaposlenici ne postupaju u skladu s vizijom moramo ih podsjetiti na to čemu trebaju težiti, odnosno koju viziju nastojimo ostvariti.
Važnost motivacije i dobre definicije
Jasna i snažna vizija će nam omogućiti da oko nje ispredemo priču koju će svatko tko ju čuje doživjeti kao nadahnuće. Ona će nadahnuti naše radnike na određeno djelovanje u svrhu ostvarenja vašeg cilja.
Vidimo kako je važna i motivacijska komponenta vizije. Bitno je da ona potiče sve zaposlenike na djelovanje te stoga mora biti izazovna kako bi se zaposlenici trudili da ju ostvare. Ona je zapravo jedan od najvećih motivatora za promjenom i poboljšanjem u radu. Mora potaknuti inicijativu te samostalno mišljenje i kreativnost onih koji na njoj rade. Izraz „izazovna“ ne smije se uzeti niti preozbiljno budući da mora biti i realna i ostvariva. Dakle trebala bi predstavljati izazov za zaposlenike no oni moraju imati osjećaj da je taj izazov moguće savladati. Ako viziju postavimo tako da se čini nedostižna, možemo postići suprotan učinak od motivacije, odnosno manje ulaganje truda jer zaposlenici misle da ju ionako neće moći ostvariti.
Iz svega navedenog vidimo kako nije jednostavno osmisliti dobru viziju. Možda zvuči jednostavno samo navesti što želimo postići. No, treba zadovoljiti puno kriterija da bude precizno definirana, a opet poticajna za zaposlenike. Ovo može biti problem za menadžera, vodstvo organizacije, voditelja ljudskih resursa ili bilo koga tko je zadužen za definiranje vizije. Kroz taj izazov donošenja vizije i sam menadžer se može razvijati u svojoj struci i vodećoj ulozi te svima ostalima omogućiti napredak. Ovdje se ističe poželjnost i važnost kreativnosti i entuzijazma osoba koje moraju osmisliti viziju. Hrabrost je također poželjna osobina onih koji donose viziju kako ih ne bi bilo strah donijeti izazovnu i inovativnu viziju. Uz volju i posvećenost vodstva poduzeća uglavnom je potrebna stručna pomoć odjela za ljudske resurse koji imaju prethodnog iskustva sa stvaranjem uspješne vizije. Stoga je bitno da organizacija ima odjel ljudskih resursa da usmjeri kreiranje vizije koja će potaknuti napredak.
Vizija će dovesti pomoć
Vizija je prvenstveno važna jer pobuđuje motivaciju kod zaposlenika. Ako znaju što trebaju raditi i zašto rade određeni posao te koliko je njihov doprinos važan, radit će predanije i s više entuzijazma. Potaknuti i održati motivaciju zaposlenika je od velike važnosti jer ako su motivirani njihova će uspješnost i zadovoljstvo radnim mjestom biti veći. To posljedično može smanjiti i vjerojatnost ostvarenja cilja i same vizije. Također još jedna važnost je mogućnost praćenja samostalnog i općeg napretka, a percipirani napredak će nadalje povećavati i motivaciju.
Uz to može poboljšati suradnju među zaposlenicima, u smislu da svi zajedno moraju raditi za bolju zajedničku budućnost. I sam proces stvaranja strateškog planiranja kroz viziju može kreirati koheziju, odnosno osjećaj povezanosti grupe ako i zaposlenici sudjeluju u kreiranju vizije. Ako se većina ljudi unutar poduzeća usuglasi pri donošenju i razumijevanju vizije veća je šansa da će predano raditi kako bi viziju u budućnosti i dostigli.
Dobro prezentirana vizija će dovesti ljude koji dijele iste vrijednosti. Ali ne samo njih, već i mnoge druge oko nas, poput naših dobavljača, ulagača i ostalih dionika našeg poduzeća. Motivirat će ih da budu predani i uporni, da daju najbolje od sebe. Bit će im misao vodilja u svim njihovim djelovanjima, planovima i odlukama. Dobro vodstvo uspješnog poduzeća uvijek je svjesno situacije u kojoj se poduzeće nalazi u stvarnosti. Svjesno je i jasno govori o svim poteškoćama i preprekama. Unatoč tome sposobno je vidjeti unaprijed i svojom snažnom pozitivnom vizijom nadahnuti druge da ih slijede. Snažna vizija će ujediniti tim oko zajedničkih napora. Pomoći će mu da održi fokus na bitnim stvarima, naročito u razdobljima većih napora i izazova. Tada su potrebni naše nadahnuće i motivacija kojom ćemo viziju prenositi i širiti oko nas.
Cilj je lakše ostvariv
Kako vidimo i čujemo u vijestima Agrokor i njegovo vodstvo nema viziju. Ako je i ima nama je nisu prenijeli. Zato svatko od nas ima svoju verziju što se u Agrokoru zbiva te što bi se trebalo zbivati. Uspješan rukovoditelj je u stanju provesti svoju viziju zato što je njegova predanost izuzetno velika. Nadam se da vaše poduzeće nema baš puno veze sa zbivanjima oko Agrokora. To je u ovom trenutku brod koji, čini se, besciljno luta.
Ako i ima važno je, kao i za bilo koje drugo poduzeće, da svom poduzeću osmislite viziju. Jasnu, jednostavnu viziju i inspirativno je prenosite ljudima oko sebe. Samo na taj način ćete uspjeti njihovo znanje, energiju, inovativnost, poduzetništvo i motivaciju usmjeriti prema cilju koji ste osmislili. Razlika je što na tom putovanju nećete biti sami već ćete imati potporu svih onih koje je vaša vizija inspirirala.