Osobni razvoj pojedinca je posebno važan za svakog od nas. No je li on u službi i šireg cilja je pitanje koje svatko od nas treba postaviti sebi.
Osobni razvoj potreban za izgradnju rukovoditeljskih vještina jest nešto za što je potrebno prilično vremena. Nekima od nas su dijelovi tih vještina ili čitave vještine urođene, ali je važno znati da se te vještine mogu naučiti i izgraditi. Ako to želimo, naravno! Na čvrstoći naše želje, te našoj upornosti stiže upravljanje promjenama koje smo poduzeli i osobni razvoj kako bismo bili bolji rukovoditelj. No, jesmo li svi spremni raditi na sebi dugo vremena da bi se promjena dogodila? Ili je puno jednostavnije od drugih zahtijevati da se promjene i to odmah? Jesmo li spremni svoj osobni razvoj uklopiti u razvoj organizacije i društva u cjelini? Ili nam je namjera usmjeravati razvoj organizacije u smjeru koji će najbolje odgovarati nama i nama sličnima? Drugim riječima, umjesto da se prilagođavamo vrijednostima organizacije, hoćemo li te vrijednosti mijenjati kako bismo spriječili svoju promjenu? Potičemo li upravljanje promjenama, kako u organizaciji, tako i u svom životu? Držimo li se načela upravljanja promjenama kako bi nam upravljanje promjenama bilo lakše?
Svakako je puno jednostavnije zahtijevati od drugih da se mijenjaju. To zahtijeva puno manje naše energije, jer zanemarujemo da naša energija treba pokretati nas da bi pokrenula svijet. Tražeći od drugih tu promjenu možemo preskočiti onaj dio u kojem je potrebno promijeniti samog sebe. Na prvi pogled je rijetko vidljivo da, zahtijevajući od drugih da se mijenjaju i prilagođavaju nama, gubimo mogućnost vlastitog razvoja, ali i razvoja poduzeća. Jer razvoj je obostran proces: ako se mi razvijamo, razvija se i organizacija u kojoj djelujemo. A razvoj organizacije potiče ili zahtijeva od nas da ponovno potaknemo promjenu u sebi, kako bismo odgovorili zahtjevima organizacije.
Uskladite osobni razvoj s potrebama poduzeća
Uskladiti osobni razvoj s potrebama razvoja i unapređenja organizacije u kojoj radimo čini se prilično regulirano područje u svim organizacijama. Budući da organizacije postavljaju svoju viziju i misiju, rukovoditelji se trebaju prilagoditi i djelovati u skladu s njima. Misija i vizija organizacije su kritični elementi njenog razvoja koji određuju svrhu i namjenu u okruženju. One pomažu zaposlenicima i rukovoditeljima procijeniti jesu li donesene odluke u skladu sa željenim smjerom djelovanja. Također, odgovaraju li donesene odluke vrijednostima koje organizacija njeguje ili bi željela steći?
Misija se odnosi na svrhu postojanja organizacije. Misija daje odgovore na pitanja što organizacija radi, kako to radi i za koga. Misija određuje cjelokupnu srž organizacije, stoga je nužno da zaposleni djeluju u skladu s njom. Vizija organizacije se odnosi na pitanje što organizacija želi postići u budućnosti. Odnosno, vizija je slika budućnosti organizacije i smjer djelovanja u kojem se želi ići. Vizija treba biti u skladu s dugoročnim ciljevima poslovanja. Vrlo je važno da svi zaposleni, a posebice rukovoditelji, znaju misiju i viziju organizacije te djeluju u skladu s njom. Kako se organizacija prilagođava tržištu, tako se mjenjaju i misija i vizija, pa i ciljevi poslovanja. Te promjene zahtijevaju upravljanje promjenama i pod utjecajem digitalizacije u osobnom rastu i razvoju svih zaposlenika.
Preispitivanje promjena
Jednom godišnje preispituju se i postavljaju planovi rada. Oni nas upućuju na željeni operativni razvoj organizacije. Propituju se i naše želje za učenjem i napredovanjem, u skladu s traženim smjerom razvoja potrebnih vještina. Preispituje se i naša motivacija, na temelju koje i obavljamo svoj posao. Misija i vizija se preispituju svakih nekoliko godina. To je potrebno kako bi se vidjelo odgovaraju li trenutku u kojem se poduzeće nalazi. Treba provjeriti i jesu li smjernice za postizanje željenih strateških ciljeva dovoljno jasne. Operativni ciljevi se preispituju tijekom godine te se rade prognoze, kako bi se vidjela odstupanja od planiranog. Izrađuju se i petogodišnji planovi radi usklađivanja s trendovima ili postavljanja temelja za nove smjerove.
Jednom godišnje preispituju se naše sposobnosti. Kolegice i kolege nam svojim povratnim informacijama daju sliku o tome kako vide trenutno stanje. Usmjeravaju naš osobni i profesionalni razvoj i napominju što očekuju od nas u tom segmentu. Drugim riječima, kolege mogu pomoći potaknuti upravljanje promjenama u profesionalnom i osobnom razvoju svakoga od nas bez obzira na strah koji nas u tome koči. Također dobivamo povratne informacije i od nadređenih. Nadređeni potom ocjenjuju naš radni učinak, na temelju kojeg dobivamo nagrade. Dakle, godišnji sastanci služe za reviziju i poticanje razvoja organizacije i zaposlenika. No, je li to dovoljno za upravljanje promjenama u radu svakog člana organizacije?
Potiče li to upravljanje promjenama?
Uza sve to, imate li osjećaj da se u poduzeću zbog svih tih aktivnosti ljudi mijenjaju? Ili da poduzeća, odnosno bilo koji njihov dio rade drugačije korake nakon pojedinih brojki koje izađu na vidjelo? Ili vam se čini kao da se većina promjena provodi samo zato da bi se nešto opravdalo, a da pravi uzroci problema uvijek ostanu netaknuti? Ako imate takav osjećaj, onda vas moram razveseliti i reći da vam rješenje problema leži nadohvat ruke. Čak i bliže! Naime, problemi ostaju isti, a s njima i poduzeća, jer im mi svojim odbijanjem vlastite promjene to omogućujemo. Radije ćemo pobjeći iz tog poduzeća u neko drugo. Ili zatražiti premještaj iz jednog tima u drugi, nego smoći hrabrosti promijeniti sebe i otvoreno progovoriti o vlastitim nedostacima, ali i nedostacima naših kolega i suradnika. I uz to predložiti rješenja kojima će ti problemi i nedostaci biti prevladani te potaknuti upravljanje promjenama.
Sigurno ste milijun puta čuli onu slavnu : „Budite promjena koju želite vidjeti u svijetu.“ Pa, to vrijedi i za profesionalni svijet. Bez obzira što zvuči kao klišej, s razlogom se toliko često ponavlja. Ovo je posebno važno za rukovoditelje, budući da njihovo ponašanje utječe na „klimu“ između članova tima. Ako kao rukovoditelj želite da vaši članovi tima aktivno i pažljivo slušaju jedni druge, pokažite im to primjerom. Osim što vi morate imati vještinu aktivnog slušanja, trebate znati djelovati ako se nekome otme riječ iz usta. Kada vratite riječ tom kolegi, potaknut ćete stvaranje pozitivne atmosfere u timu i međusobnog poštovanja.
Zajednički uspjeh ispred osobnog interesa
Ponekad izbjegavamo otvorenu komunikaciju te primanje i davanje povratnih informacija. Voditelji bi to trebali najprije kod sebe prepoznati! To pokazuje da stavljamo osobni interes ispred svrhe društva i organizacije u kojoj živimo i radimo. Stoga je neizmjerno važno da svatko od nas, a, ponavljam, rukovoditelji prije svega, nauče uklopiti osobni interes u interese organizacije. Razlog je vrlo jednostavan. Ako interes pojedinca nadvlada interes organizacije organizacija gubi konkurentsku prednost na tržištu. U konačnici to znači i njen kraj. To će za sve koji su dio organizacije, pa i one koji su interese organizacije podredili osobnim interesima, značiti propast. Više neće biti mogućnosti da u njoj radimo i zarađujemo.
Stoga ljudi na svim razinama u organizaciji trebaju biti u mogućnosti, ali i biti motivirani od svojih rukovoditelja i poslodavaca. Motivirani izraziti vlastito mišljenje i opisati situacije s kojima se susreću tijekom svog rada. Reći što misle ili vide, kao i priznati pogrešku te se pritom osjećati sigurno je osnova za postavljanje i provođenje promjena u poduzeću. Tada možemo pretpostaviti da je atmosfera iskrena i otvorena, a odnosi među suradnicima puni povjerenja, uzajamnog poštovanja i pomaganja. Samo na taj način timski rad može postojati i biti unapređivan. Samo na taj način možemo očekivati da će radno mjesto imati pozitivan utjecaj na vas. Pozitivan utjecaj, kako na vaš život, tako i na život ljudi s kojima radite. Ipak su to ljudi čija vam je pomoć nesebično potrebna u obavljanju zadataka. Stoga trebate potaknuti upravljanje promjenama, kako bi stvorili pozitivnije mjesto koje će potom motivirati i druge.
Kako potaknuti promjene?
Možda razmišljate kako je posao sam po sebi stresan i kaotičan. Zadnje što vam treba je još i rad na osobnom razvoju u cijeloj priči. No, kako bi vam upravljanje stresom bilo lakše i kako biste uspješno prihvatili upravljanje promjenama na sebi, ključna je otpornost. Otpornost na stres, poslovne rokove, konflikte i promjene općenito. Iako ste sigurno često čuli da je netko jednostavno „žilav“, ne morate imati urođenu otpornost. Ona se može naučiti. Otpornost je zapravo skup vještina koje vam pomažu da učinkovitije reagirate i razmišljate o promjenama.
Kako bi poboljšali vlastitu otpornost, prvo trebate prihvatiti ono što ne možete promijeniti na radnom mjestu. Vi ne možete kontrolirati kaotičnost posla, niti neke vanjske faktore koji imaju direktan utjecaj na vaš rad. Ono što možete kontrolirati jesu vaše reakcije u nepredvidim situacijama. Upravo učinkovitije nošenje sa stresom može značajno pridonijeti vašem osobnom razvoju, posebice ako se nalazite na rukovoditeljskoj poziciji. Također možete kontrolirati vašu predanost poslu te vaš stav o poteškoćama i izazovima. Promjenom vaših stavova se razvijate i napredujete.
Prihvatimo promjene
Kontinuiranim radom na sebi te svom osobnom i profesionalnom razvoju potičemo mnogo pozitivnih stvari. Prvenstveno tako ostvarujemo najvažnije preduvjete za prihvaćanje dobrodošlih promjena i kroz njih osobno rastemo i međusobno se podupiremo. Ti preduvjeti su sigurnost i povjerenje. Naravno, trebate stalno imati i jasnu viziju da je to ne samo dobro, već i jedino moguće rješenje za vaš opstanak, kako pojedinačno, tako i u organizaciji. Naročito ako ste na rukovoditeljskoj poziciji! Naravno da upravljanje promjenama u osobnom razvoju neće uvijek biti lako. Moguće je da vam se dogodi da ne želite izaći iz svoje zone komfora te se osjećate sigurno tu gdje jeste. No, promjena je neizbježna.
Razmislite o tome na ovaj način: ako se ne mijenjate i stagnirate na istom mjestu, nazadujete. Stagnacija je zapravo korak unazad. Zašto? Zato što se svijet oko vas mijenja. Vaša organizacija se mjenja, njena misija i vizija se usklađuju s novim potrebama tržišta. Vaši radni zadaci se mjenjaju, stoga se i vaše vještine i sposobnosti trebaju mjenjati. Umjesto da razmišljate kako je promjena naporna i teška, fokusirajte se na ono pozitivno. Primjerice, zapitajte se što vi kao član tima, a posebice kao rukovoditelj, možete poboljšati u svom radu? Zatim, kako će vaša osobna promjena, odnosno vaš osobni napredak, utjecati na ostale oko vas. Iako upravljanje promjenama u svom osobnom razvoju može biti ponekad teško i obeshrabrujuće, shvatite to kao izazov. Sjetite se da ćete najlakše potaknuti ostale na promjenu vlastitim primjerom jer je osobna promjena ključ za naš uspjeh. Tako će vaš osobni razvoj pridonijeti zajedničkom uspjehu vašeg tima, a tako i organizacije u cjelini.