Gdje god želimo stići, što god želimo ostvariti, motivacija je ta s kojem ćemo to lakše ostvariti samo trebamo prepoznati koja motivacija potiče!
Gdje god da želimo stići, što god da želimo ostvariti, motivacija je ta s kojem ćemo to lakše ostvariti. Bez obzira trebate li motivirati sami sebe ili svoje radnike, motivacija igra veliku ulogu u našim životima. Konkurencija ne spava pa će vam, ako se ne pobrinete za motivaciju svojih zaposlenika, malo pomalo odvući sve radnike.
Što je uopće motivacija? Motivacija je posebno mentalno ili emotivno stanje koje nam pomaže da obavimo neki zadatak. Međutim, do motivacije može često doći i nakon što započnemo neki zadatak. Drugim riječima, ona nije nužan preduvjet započinjanja posla. Istraživanja su pokazala da motivirani ljudi osjećaju pozitivno uzbuđenje zadatkom na kojemu rade, uživaju u svom poslu i ostvaruju bolji rezultat. S druge strane, radnik koji nije motiviran teško će ikada ostvariti svoj puni potencijal. Motivirani ljudi daleko su prilagodljiviji i imaju pozitivan stav prema poslu, a vama će njihov stav omogućiti osvajanje onog dijela tržišta koje ste odabrali. Oni pomažu u promicanju pozitivnog imidža poduzeća, manje izostaju s radnog mjesta te ostvaruju rezultat i dobit. Upravo stoga učinkoviti lider želi da njegovi timovi budu sastavljeni od motiviranih članova te se trude svoje timove održati motiviranima i nadahnutima.
Kako to postići? Važno je znati da postoje dvije vrste motivacija. Ekstrinzična ili vanjska motivacija je je motiviranje vanjskim čimbenicima. Oni mogu biti pozitivni, poput povećanja plaće, bonusa ili jednostavne pohvale, ili negativni poput opomene ili prijetnje otkazom. Druga vrsta motivacije je intrinzična ili unutarnja. Iako je to motivacija koju možemo primijeniti i sami na sebi za ostvarenje vlastitih ciljeva, trebao bi je koristiti svaki menadžer ili voditelj kako bi ostvario veću učinkovitost svog tima.
Unutarnja motivacija postoji!
Unutarnja motivacija proizlazi iz osobne želje da svladamo neki izazov, da obavimo visokokvalitetan posao ili da radimo s ljudima koji nam se sviđaju i kojima vjerujemo. Upravo ljudi koji su intrinzično motivirani su oni koji su najzadovoljniji svojim poslom i najviše u njemu uživaju.
Ako stvorite okruženje koje potiče intrinzičnu motiviranost, osjetit ćete koristi se na svim razinama, kako individualnim tako i čitavog poduzeća. Daniel Pink, autor knjige Drive: the Surprising Truth About What Motivates Us, navodi tri intrinzična elementa za motivaciju na poslu: autonomija, vještina odnosno majstorstvo u obavljanju posla te poznavanje svrhe onoga što radimo i kako to utječe na one s kojima radimo.
Potreba za autonomijom je naša želja da sami upravljamo vlastitim životima. Ukoliko želimo da zaposlenici budu angažiraniji, trebali bi im omogućiti više autonomije. Autonomiju je autor u ovoj knjizi sažeo u četiri aspekta: vrijeme, tehnika, tim i zadatak. Na primjer, neka poduzeća svojim zaposlenicima dozvoljavaju određeno vrijeme kada mogu raditi što god žele. Odličan primjer toga je Google koji je time stekao brojne odlične ideje za proizvode. Potreba za majstorstvom proizlazi iz želje da budemo dobri u onome što nam je bitno te da u tome napredujemo. Osjećaj napretka na poslu jača naše unutarnje pokretače. Nasuprot tome, manjak prilika za samopoboljšanje ili razvoj rezultira demotiviranim zaposlenicima. Bitno je da zadaci ne budu niti prelagani, niti preteški.
Motivacija uz Plavušino načelo
Ovo načelo naziva se u zapadnoj menadžerskoj literaturi Zlatokosino načelo (ili po naški Plavušino načelo) prema bajci o Zlatokosoj i tri medvjeda koju je objavio Robert Southey 1837. i vrlo je slična Snjeguljici braće Grimm koji su svoju priču objavili 1812.
Zlatokosino načelo kaže da ljudi mogu osjetiti najveću motivaciju kada rade na zadacima koji su točno na granici njihovih trenutnih sposobnosti. I upravo je rad na takvim zadacima ključ održavanja dugoročne motivacije. Tako je plavuša iz naših viceva postala jedan od naših glavnih motivatora. I konačno, svrha se odnosi na našu potrebu služiti nečemu većem od nas samih. Stoga je bitno poslu dati smisao te se pobrinuti da se misija i ciljevi poduzeća na dobar način komuniciraju zaposlenicima.
Financijske nagrade i ostali čimbenici vanjske motivacije mogu biti motivator, smatra Pink, ali su učinkoviti jedino kod jednostavnih zadataka. Kod zadataka koji uključuju više kognitivne izazove, znanstvena istraživanja pokazuju kako financijske nagrade ne samo da ne djeluju, nego mogu čak dovesti i do gorih rezultata. Ako vam je čitanje knjiga problem jer vam nedostaje vrijeme ili znanje stranih jezika Pinkovo predavanje na tu temu možete pogledati na sljedećem linku https://www.ted.com/talks/dan_pink_on_motivation u prijevodu Mislava Ante Omazića. https://www.ted.com/profiles/470737 Također, kao što smo prije spomenuli, često se smatra da motivacija mora prethoditi djelovanju. No, motivacija može nastati i kao rezultat djelovanja. Bitno je pokrenuti se, napraviti prvi korak, a potom, baš kao u zakonima fizike, "predmeti u pokretu nastoje ostati u pokretu".
Motivirajte radi svog i tuđeg zadovoljstva
Najveći otpor, dešava se na početku. Kako onda pokrenuti sebe ili tim? Uvrštenje zadatka u fiksni raspored svakako će pomoći. Time donošenje odluka stavljate na auto-pilot te je veća vjerojatnost da ćete se vi ili vaš tim primiti zadatka bez obzira na trenutnu razinu motivacije. Nemojte čekati iznenadni nalet motivacije, već odredite vrijeme, a kada se primite posla, motivacija će slijediti. Rituali također pomažu jer nas dovode u određeno mentalno i emotivno stanje. Bit svakog dobrog rituala je da isključuje potrebu za donošenjem odluke. To su jednostavne radnje koje nam pomažu stvoriti rutinu. Sjetite se poduzeća koje svako jutro ima obavezan zajednički doručak.
Nakon toga svi u isto vrijeme kreću s poslom. Psiholog Fredrick Herzberg rekao je da tim možemo motivirati tako da eliminiramo čimbenike nezadovoljstva na poslu. Ovo znanje je važno jer tek potom stvaramo uvjete za zadovoljstvo poslom. Kao česte uzroke nezadovoljstva naveo je iritantne politike poduzeća, prekomjerno nadgledanje te nedovoljnu sigurnost na poslu. Ukoliko se ovi uzroci ne uklone, teško ćete uspjeti motivirati svoje zaposlenika. Nakon što ste negativne čimbenike uklonili, možete se pobrinuti oko uvođenja čimbenika koji će potaknuti zadovoljstvo poslom. Poput jasnih prilika za napredovanje, većeg osjećaj odgovornosti ili razvojnih programa.
Bitno je upamtiti da je svaki član tima je različit i potiču ih različiti motivatori. Tek kada ih dobro upoznamo možemo pronaći najbolji omjer različitih motivatora za svakog zaposlenika. Uvrstite ovaj zadatak u svoju svakodnevnu rutinu kako biste lakše postali motivirani za njega i motivirajte sve oko sebe na svoje i njihovo zadovoljstvo!